Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@14:15:52 GMT

آذربایجان شرقی در وضعیت ترسالی نیست

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۷۰۶۹۰

آذربایجان شرقی در وضعیت ترسالی نیست

اوایل امسال افزایش بارندگی‌ها در برخی مناطق استان موجب امیدواری مردم و کشاورزان شد و حتی در برخی اظهار نظرها از رفع خشکسالی و ورود به ترسالی سخن به میان آمد؛ موضوعی که به اعتقاد کارشناسان به صورت غیرمستقیم افزایش مصرف آب در استان را در پی داشته است. در روزهای اخیر هم مصرف آب در استان تا ۸ درصد افزایش پیدا کرده است و برخی کارشناسان تصور عموم مردم از افزایش آب در استان را دلیل چنین امری می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زمینه وضعیت بارش‌ها و کاهش خطر خشکسالی «محمد اشجعی» معاون پیش‌بینی هواشناسی آذربایجان شرقی به چند سوال همشهری پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید.  

امسال افزایش بارندگی رخ داده است و برخی از نقش این بارندگی در افزایش منابع آبی خبر می‌دهند. در این زمینه نظر شما چیست؟

چنین اظهار نظری قطعا نمی‌تواند صحیح باشد. در کل کشور هنوز در مرحله خشکسالی قرار داریم و وارد مرحله ترسالی کامل نشده‌ایم. البته در برخی شهرهای استان خشکسالی وجود ندارد، اما این به معنای افزایش منابع آبی نیست. افزایش بارندگی‌ها در مجموع ۹ درصد بوده و کمتر از ۱۰ درصد وضعیت منابع آبی نسبت به سال گذشته بهتر شده است.  

به نظر شما، اعلام ترسالی به صورت غیرکارشناسی چه تبعاتی دارد؟

هواشناسی بر اساس شاخص‌ها معتقد است که هنوز وارد مرحله ترسالی نشده‌ایم و اظهار نظرهای غیررسمی موجب می‌شود که مصرف آب در کشاورزی، مصارف شرب و صنعتی افزایش پیدا کند، در حالی که وضعیت آب‌های زیرزمینی استان در حد خوبی نیست و باید الگوی مصرف به‌شدت دنبال شود.

برای تغییر دیدگاه مردم چه اقدامی‌ می‌توان انجام داد؟

بارندگی‌های خوبی در سال جاری شاهد بودیم، اما این مساله به هیچ وجه به معنای عبور از خشکسالی نیست. برای رفع چنین تصویری و همچین برای فهم بهتر این موضوع مراجعه به آمارهای سازمان آب منطقه‌ای و وضعیت رودخانه‌ها و همچنین وضعیت دریاچه ارومیه بهترین سند است. این شرایط نشان می‌دهد آذربایجان شرقی به هیچ وجه در مرحله ترسالی قرار ندارد. همان‌طور که اداره آب استان‌ها چندی پیش از افزایش مصرف آب در میان مردم هشدار و از جیره‌بندی آن خبر داد.

کد خبر 451522 برچسب‌ها استان آذربایجان شرقی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خشکسالی دریاچه ارومیه استان آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۰۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۱.۱۵ درصدی مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی صادق نامدار به کسب رتبه هفت کشوری گمرکات استان در مبادلات تجاری اشاره و اظهار کرد: میزان صادرات سال گذشته از گمرکات استان بدون احتساب صادرات نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و صادرات از محل تجارت چمدانی را ۲ میلیون و ۹۳۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۴۱ میلیون دلار بود و این کالا‌ها به ۱۰۳ کشور مختلف دنیا صادر شده است.

وی پنج کشور عمده مقصد صادراتی آذربایجان شرقی را به ترتیب کشور‌های ترکیه ۳۰.۸ درصد، عراق ۲۰.۲ درصد، ارمنستان ۱۷.۵۷ درصد، جمهوری آذربایجان ۳.۶ درصد و گرجستان ۳.۵ درصد برشمرد و گفت: پنج قلم کالای عمده صادراتی استان نیز به ترتیب شامل انواع میلگرد فولادی، پلیمر‌های استایرن، قیر نفت، سیم مفتول و کشمش انگوری بود.

نامدار افزود: در بخش واردات ۱۲ ماه سال ۱۴۰۲ در مجموع ۵۴۹ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۵۰ دلار از مبداء ۶۳ کشور مختلف از طریق گمرکات استان وارد شد که رشد ۲۹ درصد در وزن و ارزش دارد و از این نظر بین استان‌های کشور در رتبه نهم قرار داریم.

وی پنج کشور عمده مبدا واردات کالا از گمرکات استان بر اساس میزان واردات را به ترتیب کشور‌های ترکیه ۵۷ درصد، امارات متحده عربی ۱۲درصد، چین ۱۱درصد، آلمان پنج درصد و کره جنوبی ۲ درصد عنوان کرد و گفت: پنج قلم عمده کالای وارداتی به ترتیب شامل، کامیون‌های کشنده، شمش طلا، انواع توتون، گوشت منجمد گاوی و پودر کاکائو بوده است.

نامدار افزود: در بخش ترانزیت خارجی در ۱۲ ماهه سال گذشته ۶۰۷ هزار تن کالا از گمرکات استان منتقل شد که با اختصاص ۳.۴ درصدی از کل ترانزیت کشور به خود، رشد چهار درصدی دارد.

وی گفت: پنج کشور عمده مقصد ترانزیتی از گمرکات آذربایجان شرقی به ترتیب شامل کشور‌های جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه و عراق بوده است.

نامدار اضافه کرد: در بخش درآمد، وصولی گمرکات استان ۷۰ هزار و ۱۰۵ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۳ درصد افزایش دارد.

آذربایجان شرقی دارای سه اداره کل گمرک در تبریز، سهلان و جلفا و سه واحد گمرکی در مراغه، خداآفرین و نوردوز و همچنین سه دفتر گمرکی در شهرک صنعتی شهید سلیمی شهرستان آذرشهر و شهر بناب است.

 

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در آذربایجان شرقی
  • اتمام پروژه رینگ شرق تبریز تا پایان سال
  • افزایش ۱۱.۱۵ درصدی مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی
  • طبخ غذا‌های دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی
  • نبود رینگ آبی در اطراف تبریز و معضل تامین آب
  • طبخ غذاهای دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی
  • افزایش فوتی‌های حوادث ناشی از کار در آذربایجان‌شرقی
  • درآمدهای عمومی آذربایجان شرقی ۴۱ درصد افزایش یافت
  • افزایش ۲۸ درصدی فوتی‌های حوادث ناشی از کار در آذربایجان‌ شرقی
  • ثبت بیش از ۱۰ هزار بازدید کنترل‌کیفی در پخش منطقه آذربایجان شرقی