Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-19@10:35:06 GMT

توسعه اترک روی کاغذ

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۷۰۶۹۳

توسعه اترک روی کاغذ

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان این‌که برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذار در اترک در اولویت است، می‌گوید: همه بخش‌های ما دچار چالش‌های زیادی است و فعالان اقتصادی با مشکلات متعددی مواجهند. اولویت ما بررسی مشکلات پیرامون و پیدا کردن راه حل‌های خروج از بحران است. رفع موانع محیط زیستی و منابع طبیعی برای توسعه صنعت و معدن از دیگر اولویت‌هاست که باعث محرومیت‌زدایی بخش‌های مختلف استان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«حسین طلوعیان» که کمتر از یک ماه است بر کرسی ریاست صمت گلستان تکیه زده، اظهار می‌کند: تامین سرمایه در گردش بخش صنعت باعث حفظ اشتغال موجود می‌شود. همچنین تامین منابع مالی و مواد اولیه واحدهای تولیدی در بخش صنعت از دیگر اولویت‌های کاری ما خواهد بود. احیای واحدهای راکد، توسعه واحدهای موجود و تامین منابع برای واحدهای در حال تاسیس بخشی دیگر از برنامه‌های کاری در دوره مدیریت جدید است.

تصویب منطقه اقتصادی اترک نقطه عطف توسعه 

این مسئول توضیح می‌دهد: توسعه واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرک هزار هکتاری اترک از دیگر برنامه‌هاست. توسعه این شهرک هم زمینه‌ توسعه اقتصادی استان را فراهم خواهد کرد. تصویب منطقه ویژه اقتصادی اترک برای استان نقطه عطفی در مسیر توسعه صنعت گلستان است و بدون تردید آینده صنعت استان نیز در این منطقه رقم خواهد خورد. این منطقه ویژه اقتصادی در واقع زیرساخت اصلی برای منطقه آزاد تجاری صنعتی اینچه‌برون است که جهشی بزرگ برای توسعه اقتصادی گلستان و منطقه رقم خواهد بود.

وی با اعلام نارضایتی از روند کند ایجاد زیرساخت‌ها در این شهرک صنعتی هزار هکتاری می‌افزاید: اکنون فقط یک واحد صنعتی در حال بهره‌برداری در منطقه ویژه اقتصادی اترک فعال است و ۳۰ تا ۴۰ درخواست و قرارداد دیگر نیز منعقد شده است، اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های اولیه مانند آب، برق و گاز هنوز فعالیت در این شهرک مورد استقبال و رغبت سرمایه‌گذاران قرار ندارد.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان اظهار می‌کند: البته برخی زیرساخت‌ها مانند تفکیک اراضی و خیابان‌بندی بخشی از این شهرک هزار هکتاری آماده شده و برای ساخت‌ واحد تولیدی وجود مشکلی ندارد، اما مهم‌تر از آنها فراهم شدن زیرساخت‌های اصلی مانند آب، برق و گاز است که از نیازهای اصلی برای بهره‌برداری یک واحد تولیدی محسوب می‌شود و این زیرساخت‌ها در شهرک صنعتی اترک هنوز آماده نشده است.

وضعیت زیرساخت‌های اترک

زیرساخت‌های آب، برق، گاز، مخابرات(فیبر نوری)، فضای سبز و خیابان‌کشی در ۲۵۰ هکتار از منطقه ویژه اقتصادی اترک فراهم شده و مشکلی برای ساخت واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در این منطقه وجود ندارد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان هم در این‌باره می‌گوید: این منطقه ویژه در ۲ قسمت یکی برای استقرار واحدهای صنعتی بزرگ و دیگری برای استقرار واحدهای صنعتی کوچک و متوسط پیش‌بینی شده است. زیرساخت‌ها برای استقرار حداقل ۵۰ واحد متوسط و کوچک در شهرک هزار هکتاری اترک فراهم شده است. با این حال هنوز زیرساخت‌ها برای استقرار واحدهای صنعتی بزرگ فراهم نیست.

به گفته «حجت خلیل‌زاده» یکی از این زیرساخت‌ها برق است که در دومین سفر استانی رئیس‌جمهوری به گلستان دی ماه پارسال، مقرر شد با همکاری ۲ وزارتخانه نیرو و کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شرکت شهرک‌های صنعتی جمعا مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساخت پست برق ۲۳۰ کیلوولت و نیز احداث خط انتقال فوق توزیع از نیروگاه علی‌آباد کتول به منطقه اترک اختصاص یابد.

وی ادامه می‌دهد: پارسال مبلغ ۱۲ میلیارد تومان برای این ۲ طرح بابت تامین برق شهرک صنعتی اترک پیش‌بینی شد که متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی کشور تخصیص نیافت، اما امسال ۱۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و به‌زودی موافقتنامه‌های آن امضا می‌شود. از زمان تصویب منطقه ویژه اقتصادی اترک و آغاز عملیات اجرایی برای ایجاد زیرساخت‌ها تا ۲ سال پیش فقط ۱۱ میلیارد تومان صرف امور زیرساختی در ۲۵۰ هکتار شد ولی برای استقرار واحدهای صنعتی کوچک و متوسط کافی نبود، اما در ۲ سال اخیر ۱۳ میلیارد تومان برای زیرساخت‌ها در این شهرک هزار هکتاری هزینه شده است.  این مسئول می‌افزاید: اکنون یک واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی اترک در حال تکمیل است. از مجموع ۲۸ قراردادی که در ۲ سال گذشته با سرمایه‌گذاران منعقد شده، ۲ یا ۳ واحد نیز عملیات اجرایی برای ساخت واحد تولیدی را آغاز کردند.

جبران عقب‌ماندگی صنعت با ایجاد منطقه ویژه اترک 

اترک در حالی تاکنون در حاشیه صنعت استان باقی مانده که ایجاد این منطقه ویژه صنعتی در مرداد سال ۱۳۸۴ با هدف جبران عقب‌ماندگی‌های بخش صنعت این استان به تصویب رسید تا فرصتی مناسب برای توسعه صنعتی و اقتصادی گلستان باشد ولی با گذشت ۱۴ سال هنوز برخی زیرساخت‌های آن برای استقرار صنایع تکمیل نشده است. موقعیت جغرافیایی این شهرک صنعتی هزار هکتاری و قرار گرفتن در کریدور شمال-جنوب با دسترسی آسان به جاده ترانزیتی، راه‌آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان، بندرهای ترکمن و خواجه‌نفس و فرودگاه بین‌المللی گرگان و برخورداری از تسهیلات واگذاری زمین صنعتی در مناطق کمتر توسعه‌یافته از جمله مزیت‌ها و تسهیلات پیش‌بینی شده برای منطقه ویژه اقتصادی اترک اعلام شده است.

واگذاری اراضی صنعتی این شهرک به صورت نقد و اقساط، دسترسی به مراکز جمعیتی شهرستان‌های گنبد کاووس، گرگان، آق‌قلا و گمیشان، ورود آزاد و بدون حقوق گمرکی ماشین‌آلات، قطعات یدکی، مواد اولیه و مصالح ساختمانی برای احداث واحدهای تولیدی، تجاری و خدماتی، امکان صدور کالاهای ساخته شده از مواد اولیه و کالاهای خارجی در منطقه به خارج از کشور بدون الزام به رعایت مقررات عمومی صادرات و واردات و نیز مجاز بودن واردات کالاهای تولید شده در منطقه به داخل کشور به میزان درصد ارزش افزوده بدون نیاز به رعایت ثبت سفارش و گشایش اعتبار از دیگر مزایا و تسهیلات پیش‌بینی شده این شهرک صنعتی هزار هکتاری است.

امکان سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی در هر نوع فعالیت تولیدی به هر میزان از سهام، آزادی ورود و خروج سرمایه و سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی در منطقه و امکان استفاده از نیروی انسانی متخصص خارجی در این شهرک صنعتی از دیگر مزایای اعلام شده از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور برای منطقه ویژه اقتصادی اترک اعلام شده است. با وجود پیش‌بینی این همه تسهیلات و امکانات برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به منظور سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی اترک گلستان که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی فرصتی بسیار مغتنم برای توسعه صنعتی استان است، اما روند کند و حرکت لاک‌پشتی برای آماده‌سازی زیرساخت‌های اولیه آن سبب شده تا با گذشت یک دهه از آغاز عملیات اجرایی برای زیرساخت‌ها، همچنان این منطقه صنعتی با استقبال کمرنگ سرمایه‌گذاران مواجه باشد.

کد خبر 451338 برچسب‌ها استان گلستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۰۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سطح مشارکت شرکت‌های توانمند در توسعه هوش مصنوعی با ابزار معافیت مالیاتی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان اینکه در موضوع حمایت اعتبار مالیاتی به دنبال این هستیم که بتوانیم تحولی در حوزه تحقیق و توسعه کشور ایجاد کنیم و سطح تحقیق و توسعه دست کم یک و نیم درصد ارتقاء پیدا کند، گفت: تلاش می‌کنیم با استفاده از ابزار اعتبار مالیاتی، مجموعه‌های توانمند را پای کار بیاوریم و خوشبختانه توافقاتی در این زمینه صورت گرفته است و دولت نیز ۳ هزار میلیارد تومان به این حوزه اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در مراسم انعقاد این موافقت‌نامه اظهار کرد: اعتبار مالیاتی فرصت‌های بسیار خوبی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد تا زمینه را برای تحقیق و توسعه فراهم کنند. این ظرفیت برای شرکت‌هایی که آشنایی کمتری با اهمیت تحقیق و توسعه و اقتصاد دانش‌بنیان دارند به عنوان یک مشوق عمل می‌کند، اما از مجموعه‌های توانمند که به اهمیت موضوع آگاه هستند و در فضای فناوری زیست می‌کنند، انتظار می‌رود که گام‌های جدی را در مسیر تحقیق و توسعه فناوری بردارند و با سرمایه‌گذاری قابل توجه در این عرصه، پیشگام باشند.

وی افزود: در موضوع حمایت اعتبار مالیاتی به دنبال این هستیم که بتوانیم تحولی در حوزه تحقیق و توسعه کشور ایجاد کنیم و سطح تحقیق و توسعه دست کم یک و نیم درصد ارتقاء پیدا کند، اما این فرآیند باید بر مبنای یک آرامش تثبیت کننده با برنامه‌ریزی دقیق، قدم به قدم و با یک سقف مشخص پیش برود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت نگاه کلان در حمایت از توسعه زیرساخت‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی، گفت: معتقدم کشور برای تخصیص حمایت‌های دولتی، توان‌ و ظرفیت محدودی دارد و چاره‌ای نداریم جز آن‌که به جای ایجاد مجموعه‌های متعدد و یا حمایت‌های پراکنده، حمایت‌ها را تجمیع کرده یک زیرساخت جامع ایجاد کنیم. با همین نگاه و یک رویکرد حکمرانی و مدیریتی، طی پیگیری‌های متعدد مرکز هوش مصنوعی راه افتاد و تمام تمرکز بر این بوده است که این مرکز، چابک و کوچک باشد و به عنوان یک مرکز ملی، فراتر از معاونت علمی عمل کند و به معنای واقعی، مرکزی باشد که قرار است امور مدیریتی هوش مصنوعی را عهده‌دار باشد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان این‌که ساختار مرکز ملی هوش مصنوعی طوری برنامه‌ریزی شده که توسعه این فناوری در چهار لایه اصلی دنبال شود، افزود: لایه نخست، شامل زیرساخت‌های پردازشی و مدل‌های زبانی بزرگ هوش مصنوعی است؛ این لایه باید توسط بخش خصوصی مانند اپراتورهای تلفن همراه دنبال شود. تلاش می‌کنیم با استفاده از ابزار اعتبار مالیاتی، مجموعه‌های توانمند را پای کار بیاوریم و خوشبختانه توافقاتی در این زمینه صورت گرفته است و دولت نیز ۳ هزار میلیارد تومان به این حوزه اختصاص داده که کماکان قابلیت جذب اعتبار دارد تا در فرم خصوصی و هم‌راستا با سیاست‌های حکمرانی، لایه خدمات توسعه پیدا کند.

وی لایه دوم را لایه داده عنوان کرد و افزود: این لایه شامل زیرساخت‌های تامین، گردآوری، مرتب‌سازی، برچسب‌گذاری و خود داده است. از جمله راه‌اندازی دیتاسنتر و سایر خدمات داده را مدیریت می‌کند که لازم است یک نهاد حاکمیتی و توانمند مانند همین مرکز ملی، کار داده را انجام دهد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به شکل‌گیری پلتفرم‌های تخصصی در لایه سوم سیاستی مرکز ملی هوش مصنوعی، گفت: در لایه سوم، پلتفرم‌های تخصصی توسعه می‌یابند و در این راستا تلاش می‌کنیم پلتفرم‌های تخصصی هوش مصنوعی متصل را در صنعت چهار، صنعت و معدن، سلامت و پزشکی، صنعت مالی ایجاد کنیم. در اپراتوری هریک از این چهار پلتفرم از نقش آفرینی نهادهای مرتبط و اثرگذار حمایت می‌کنیم.

دهقانی فیروزآبادی افزود: در لایه چهارم نیز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، استارتاپ‌ها و دانشگاه‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند و از زیرساخت‌های هوش مصنوعی در جهت توسعه این فناوری و توسعه ابزارهای آن بهره می‌برند؛ در قالب این مدل تعریف شده برای مرکز ملی هوش مصنوعی در تمامی لایه‌ها آمادگی حمایت و همکاری داریم.

وی با اشاره به ضرورت تربیت نیروی انسانی متخصص اظهار کرد: ۱۰۰ دوره آموزشی تخصصی حمایت می‌شوند تا زمینه تربیت نیروی انسانی فراهم شود. به دنبال استقلال و ‌امنیت داده هستیم و این توافق‌نامه نقطه شروع خوبی است که امیدوارم با عزمی که در این شرکت، مرکز ملی هوش مصنوعی و معاونت توسعه فناوری‌های راهبردی وجود دارد، یک تحول جدی در این حوزه اتفاق بیفتد.

بر اساس این موافقت‌نامه همکاری منعقد شده، موضوعاتی چون زیرساخت‌های رایانش ابری، ایجاد و بهینه‌سازی زیرساخت‌های پردازش و ذخیره‌سازی داده در مقیاس بزرگ، افزایش قابلیت دسترسی و کارایی سیستم‌های مبتنی بر ابر، ایجاد پلتفرم‌های مدیریت داده برای تجمیع، تحلیل و به اشتراک‌گذاری داده‌ها، تسهیل در تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده، افزایش دسترسی و فهم عمومی نسبت به هوش مصنوعی، برگزاری برنامه‌های آموزشی، کارگاه‌ها و رویدادهای ترویجی، توانمندسازی نیروی کار، ارائه برنامه‌های آموزشی و توسعه مهارت‌های مرتبط با هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات، اجرای پروژه‌ها و راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در صنایع کلیدی به‌ویژه صنایع مالی، معدنی، انرژی و حمل و نقل، افزایش بهره‌وری و نوآوری، امنیت سایبری و مبارزه با فساد و رونق کسب‌وکارهای نوپا در دستور کار قرار دارد.

در راستای این موافقت‌نامه همکاری، استفاده از اعتبار مالیاتی این شرکت‌ دانش‌بنیان و سایر شرکت‌های گروه مالی با همکاری معاونت علمی حداقل به میزان سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته است و از ظرفیت اعتبار مالیاتی شرکت فناپ مطابق با دستورالعمل اجرایی بند ت ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان تا سقف سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان بهره‌برداری خواهد شد.

این شرکت در قالب این موافقت‌نامه ضمن ایجاد و توسعه زیرساخت رایانش ابری به منظور ارائه بستر محاسباتی مقیاس‌پذیر و امن برای پردازش کلان‌داده‌ و پشتیبانی از برنامه‌ها و خدمات هوش مصنوعی، زمینه را برای ارائه طیف متنوعی از خدمات پردازش ابری با قیمتی مقرون به صرفه برای تسهیل پیاده‌سازی و استقرار روش‌های نوین یادگیری ماشین فراهم می‌کند.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، همچنین ضمن ایجاد بستر تجاریسازی هوش مصنوعی در صنایع کلیدی از جمله تحلیل پیش‌بینی‌کننده و تصمیم‌گیری، خودکارسازی فرآیندها برای کاهش هزینه‌ها، رباتیک صنعتی و خدماتی، چت‌بات‌های هوشمند و سیستم‌های توصیه‌کننده، استخراج دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی و ... زمینه را برای ارتقای آگاهی یک میلیون نفر از مفاهیم و فرصت‌های شغلی در اقتصاد دیجیتال تا پنج سال آینده فراهم کرده و ارائه آموزش‌های لازم را به ۴۰۰ هزار نفر در زمینه مهارت‌های مقدماتی مورد نیاز در اقتصاد دیجیتال و همچنین ۱۲۰ هزار نفر در زمینه‌های تخصصی‌تر مانند هوش مصنوعی، بلاک چین و اینترنت اشیاء فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آب مهمترین مشکل توسعه شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی
  • توسعه زیرساخت‌های پرورشی، فرهنگی و علمی در مدارس استان بوشهر
  • مزیت‌ها و قابلیت‌های استان مرکزی در آینه اقتصاد
  • بگ فیلتر (غبارگیر صنعتی) چیست؟
  • فعال‌سازی بخش خصوصی در توسعه هوش مصنوعی با ابزار مالیاتی
  • افزایش سطح مشارکت شرکت‌های توانمند در توسعه هوش مصنوعی با ابزار معافیت مالیاتی
  • زیرساخت‌های ورزش با اجرای طرح آمایش سرزمینی میسر می‌شود
  • زیرساخت های فرهنگی و هنری در خور هنرمندان قزوین نیست
  • آمادگی کردستان برای توسعه روابط اقتصادی و صنعتی با چین
  • لندن هوشمندتر و متصل‌تر می‌شود