Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: بعد از سال جدید که رشته‌ها اعلام می‌شود دیگر تغییری در ظرفیت برخی رشته‌‌ها ایجاد نمی‌کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس درباره تغییر ظرفیت رشته‌، توضیح داد: رشته‌هایی که سال قبل به سازمان سنجش اعلام کرده‌ایم را تغییر نمی‌دهیم مگر موردی پیش آید که برای مثال یک یا دو استاد در آن گروه عذری داشته باشند یا برای مثال فرصت مطالعاتی رفته باشند که در مهرماه 98 امکان عرضه کافی این رشته‌ها وجود نداشته باشد و ناگزیر به انجام تغییراتی باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: از اوایل سال که رشته‌ها اعلام می‌شود و به طور رسمی اطلاع می‌دهیم که چه رشته‌های را برای سال بعد برگزار خواهیم کرد، دیگر به رشته‌ها دست نمی‌زنیم و اینطور نیست که دو یا سه ماه مانده به شروع سال ظرفیت رشته‌ای را تغییر دهیم، در این مورد هم اگر عدد تغییر کرده باشد خیلی مورد نادری است و اصلاً بعید می‌دانم تعداد قابل توجه باشد.

وی افزود: همچنین گاهی پیش می‌آید که یک رشته را موقتاً تعطیل می‌کنیم که این مورد بیشتر رخ می‌دهد.

احمدی ادامه داد: برای مثال پس از آمایش رشته‌ها، وضعیت رشته‌ها را از نظر تقاضا در جامعه، اشباع شدن رشته‌ها و سخت شدن کاریابی در رشته‌ها بررسی می‌کنیم که طی یک یا دو سال اخیر از این موارد زیاد داشته‌ایم.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: در این موارد به گروه می‌گوییم که یک رشته جدید یا رشته بین‌رشته‌ای طراحی کند و دیگر در رشته قدیمی مجوز جذب دانشجو نمی‌دهیم و گروه مجبور می‌شود به دنبال نوآوری برود که این اتفاق ممکن است برخی داوطلبان را متأثر کرده باشد.

وی تأکید کرد: البته باید در نوآوری انعطاف‌پذیر باشیم و رشته‌های خود را براساس نیاز جامعه سروسامان دهیم که این موضوع دو سال است که در این دانشگاه آغاز شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه تربیت مدرس ظرفیت رشته های دانشگاهی فرصت مطالعاتی کارشناسی ارشد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۰۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ برابر کردن ظرفیت شبکه‌های برق شهری با تکنیکی نادر

شبکه‌های قدیمی برق شهرها را می‌توان با تکنیکی نادر به نام «بازرسانی پیشرفته» احیا کرد که شامل جایگزینی خطوط برق موجود با کابل‌های ساخته شده از مواد پیشرفته است که به‌طور قابل‌توجهی ظرفیت شبکه را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، با معرفی طیف گسترده‌ای از گزینه‌های انرژی جایگزین در سراسر جهان، دولت‌ها به‌دنبال راه‌هایی برای بهبود و گسترش سیستم شبکه‌های برق هستند، به‌ویژه که بسیاری از زیرساخت‌های این شبکه‌ها منسوخ و از چند مرکز اصلی انرژی ساخته شده‌اند. از سوی دیگر اجرای بیشتر پروژه‌های انرژی سبز در مکان‌های دور هم‌چون مناطق روستایی و فراساحلی، اطمینان از رسیدن انرژی به شبکه را برای توزیع دشوارتر می‌شود. به این ترتیب بسیاری از کارشناسان انرژی بر این باور هستند که آماده‌سازی شبکه‌ها برای رشد سریع ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر کشورها، نیازمند بازنگری کامل است. در این راستا می‌توان از تکنیکی برای ارتقای خطوط قدیمی برق بهره برد که به‌ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت خطوط برق جدید به‌واسطه تشریفات اداری و سایر محدودیت‌ها اغلب یک دهه یا بیشتر طول می‌کشد، با این حال جایگزینی خطوط برق موجود با کابل‌های ساخته شده از مواد پیشرفته می‌تواند ظرفیت شبکه را در بسیاری از نقاط دو برابر و آن‌ها را به پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر بیشتری متصل کند. به این تکنیک بازرسانی پیشرفته گفته می‌شود که جایگزین رویکرد سنتی برای ساخت خطوط انتقال برق خواهد شد.

این تکنیک نسبت به ساخت خطوط برق جدید سریع‌تر و ارزان‌تر است، کمتر اختلال ایجاد می‌کند و برای زیرساخت‌های جدید نیازی به تأییدیه نظارتی ندارد. چندین شرکت انرژی در سراسر جهان عملیات بازرسانی را اجرا کرده و اثربخشی آن را در کاهش خطرات آتش‌سوزی، کاهش هزینه‌ها و دو برابر کردن ظرفیت شبکه نشان داده است.

اجرای تکنیک بازرسانی پیشرفته

اکثر خطوط برق از هسته‌های فولادی پوشیده شده با رشته‌های آلومینیومی تشکیل شده‌اند، با این حال بعضی از شرکت‌ها کابل‌های خلاقانه‌ای را توسعه داده‌اند که از هسته‌های کوچک‌تر و سبک‌تر مانند فیبر کربن استفاده می‌کند که ظرفیت انتقال انرژی بیشتری را نسبت به آلومینیوم دارند. این فناوری در کشورهایی هم‌چون ایالات متحده موجود است، اما بسیاری از شرکت‌های بزرگ به دلیل ناآشنایی با مواد و ترس از محدودیت‌های نظارتی و بوروکراتیک تمایلی به تغییر آن ندارند.

مهم‌تر از همه این‌که تعویض خطوط انتقال قدیمی می‌تواند به‌سرعت انجام شود و نیاز به تأیید مقررات برای زیرساخت‌های جدید برق را منتفی می‌کند. این تکنیک همچنین به‌طور قابل‌توجهی ارزان‌تر از تعمیرات اساسی زیرساخت‌ها است و تقریباً نیمی از قیمت ساخت خطوط جدید هزینه دارد.

تخمین زده می‌شود اگر شرکت‌های برق از هم‌اکنون شروع به جایگزینی هزاران مایل خطوط برق کنند، می‌توانند تا سال ۲۰۳۵ چهار برابر میزان فعلی به ظرفیت انتقال نیرو اضافه کنند. انتظار می‌رود این پروژه‌ها خطرات آتش‌سوزی جنگلی را نیز کاهش دهد.

استفاده از مواد کابلی نوآورانه مشکل انتقال را به‌طور کامل حل نخواهد کرد، زیرا بسیاری از پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در مناطق تولید انرژی غیرمتعارف قرار دارند که بسیار دور از زیرساخت شبکه موجود برای اتصال قرار دارند.

با افزایش قابل‌توجه ظرفیت زیرساخت‌های موجود می‌توان اطمینان حاصل کرد که سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های انرژی سبز هدر نمی‌رود، زیرا تأمین‌کنندگان در انتظار اتصال هستند و با افزایش تقاضا، انرژی بیشتری در سراسر کشورها توزیع خواهد شد.

با این حال برای به‌کارگیری تکنیک بازرسانی پیشرفته، شرکت‌های برق باید رگولاتورهایی را در اختیار داشته باشند که اغلب در مورد تأیید فناوری‌های جدید محتاطانه عمل می‌کنند. علاوه بر این، از آنجا که سیم‌ها گران‌تر از سیم‌هایی هستند که در حال حاضر استفاده می‌شوند، تردیدهایی نسبت به سرمایه‌گذاری پول در این تکنیک وجود دارد. به‌دلیل فقدان قطعیت در مورد سطح تقاضای رو به رشد انرژی در بخش‌های مختلف نیز بسیاری از تنظیم‌کننده‌ها ممکن است هزینه بالای محافظت از شبکه در آینده را یک حرکت پر ریسک بدانند.

کد خبر 744702

دیگر خبرها

  • میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
  • افزایش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی در مشهد نیازمند تامین زیرساخت است
  • راه‌اندازی رشته‌های مورد نیاز صنایع در دانشگاه امیرکبیر
  • آخرین مهلت پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون دانشگاه علامه‌طباطبایی
  • ۲ برابر کردن ظرفیت شبکه‌های برق شهری با تکنیکی نادر
  • ۳۹ هزار خدمات دندان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد
  • شرایط دکترای بدون آزمون دانشگاه شریف
  • زنگ خطر کمبود مشاور در مدارس به صدا درآمد
  • بریکس ظرفیت زیادی برای مهار سرکشی غرب دارد
  • رضایی: بریکس ظرفیت زیادی برای مهار سرکشی غرب دارد