Web Analytics Made Easy - Statcounter

پاتریک وینتور در روزنامه گاردین به نقش جان بولتون در روابط لندن و واشنگتن اشاره کرد و نوشت: “مشاور امنیت ملی آمریکا قصد دارد بریتانیا را از اروپا دور کند. ”

او ابتدا پیام همبستگی را مخابره کرد و گفت: “ما با شما هستیم. ” او قول داد که برگزیت با توافق یا بدون توافق با اروپا تا ۳۱ اکتبر به نفع امنیت ملی آمریکا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بولتون اظهار داشت که قبل از اینکه موضوع خروج بریتانیا مطرح شود، وی نخستین کسی بوده که اعتقاد داشت باید این کشور از اتحادیه اروپا جدا شود. بولتون خود را پیشتاز برگزیت می‌خواند.

اما او به عهد دوستی و قول تکراری اولویت بخشیدن به تجارت با بریتانیا بسنده نکرد و پیشنهاد ویژه‌ای ارائه داد.

بولتون گفت که بریتانیا و آمریکا می‌توانند برای کاهش موانع تجاری، توافقنامه‌های جدیدی را مثلا در حوزه تولیدات داخلی امضا کنند. او مطمئن بود که کنگره آمریکا، همان ارگانی که توافق‌های تجاری این کشور را تحریم می‌کند، از اینگونه پیشنهادات حمایت بی، چون و چرایی خواهد کرد.

هدف این است که پس از سناریوی خروج بریتانیا از اروپا بدون توافق، شبکه‌ای ایمن طراحی شود چرا که این کشور دیگر دسترسی خود را به بازار‌های اروپا از دست خواهد داد. البته این موضوع طرح کامل نجات مالی نیست، اما در آن تاکید می‌شود که خروج بریتانیا به نفع امنیت ملی آمریکا خواهد بود.

بولتنی‌ها، اتحادیه اروپا را نه تنها هیولای بوروکراتیک یا رقیب احتمالی قدرت آمریکا می‌دانند، بلکه آن را مخالف ایده نظم جهانی آمریکا تصور می‌کنند. این استدلال سنتی آمریکا که انگلیس با حضور خود در اتحادیه اروپا می‌تواند از منافع واشنگتن حمایت کند، در دوره ترامپ کنار گذاشته شد.

وینتور به سخنرانی سال ۲۰۱۸ ترامپ در سازمان ملل اشاره کرد که گفته بود بلوک‌های قدرت چند جانبه باید خنثی شوند و “دکترین میهن‌پرستی” باید تغییر کند. وی به مجمع عمومی این چنین گفت: “کشور‌های مسئول در سراسر جهان باید در برابر تهدیدات حاکمیت، نه فقط حکومت جهانی، بلکه اشکال جدید زور و سلطه ایستادگی کنند. ” وی گفت: کشورش همیشه استقلال و همکاری برای ایجاد حکومت جهانی را انتخاب خواهد کرد.

وی ادامه داد: “کاملاً واضح است که اگر قرار بود سخنان بولتون عملی شود، نه تنها انگلیس آزاد می‌شد، بلکه اتحادیه اروپا هم تجزیه می‌شد. نکته قابل توجه این بود که تنها محافظه‌کارانی که بولتون در سفر خود ملاقات کرد، چهره‌های برجسته گروه تحقیقاتی اروپا مانند برنارد جنکین، ایان دانکن اسمیت و بیل کش بودند، کسانی که حتی نمایندگان جناح «توری» هم نبودند. ”

بولتون در تبلیغ حمایت آمریکا از برگزیت، درباره بسیاری از مشکلات خروج بدون توافق یا معاهده تجارت آمریکا و انگلیس سخنی نگفت و تنها اظهار داشت که خروج بدون توافق ریسکی هم به همراه نخواهد داشت.

وقتی از او درباره تهدید توافق تجاری بریتانیا و آمریکا نسبت به سلامت ملی سوال شد، نظری نداد و در پاسخی گفت که منظور سوال را متوجه نشده است. نگرانی درباره فروش مرغ‌های شسته شده با آب کلر به مصرف‌کنندگان انگلستان تنها یک شوخی تلقی شد. نباید فراموش کرد که بولتون معمولا درباره طرف مقابل رابطه تجاری کشورش توضیحی نمی‌دهد.

نکته مهم این است که بریتانیا در صورت خروج از اتحادیه اروپا تا چه حد نیاز خواهد داشت تا تحت سلطه آمریکا قرار بگیرد. پیش‌تر بولتون گفته بود که به نیاز کوتاه مدت بریتانیا به تمرکز بر برگزیت احترام می‌گذارد، اما باز هم دو نگرانی مهم آمریکا، یعنی نقش شرکت فناوری چینی، هواوی، در شبکه ۵ G. انگلیس و آینده توافق هسته‌ای برجام، تاثیر ویژه‌ای بر اقتصاد انگلیس گذاشت.

او در مورد نخست ادعا کرد که بریتانیا توافق کرده است که اصول اولیه را از نو بررسی کند، تحلیلی که وی با مقامات انگلیس در میان نگذاشته بود. بولتون، اما درباره ایران نظری نداد و معتقد بود که این توافق به هر حال متلاشی خواهد شد. وی ادعا کرد کرد که تیم جانسون پیشتر برنامه‌های مربوط به عملیات امنیتی دریایی جداگانه در خلیج فارس را رها کرده بود و در عوض با برنامه Operation Sentinel تحت رهبری آمریکا حرکت کرده است.

پاتریک وینتور، تحلیلگر روزنامه گاردین، نوشت: “اما خروج از توافق هسته‌ای تغییر جهت ۱۸۰ درجه‌ای است طوری که انتظار می‌رود دیپلمات‌های ارشد با این حرکت استعفا دهند. توافق نامه سال ۲۰۱۵ که اتحادیه اروپا و دولت اوباما امضا کردند، یکی از دستاورد‌های بزرگ دیپلماتیک این قرن محسوب می‌شود و همسو شدن بریتانیا در نابودی خودسرانه آن توسط ترامپ مانند این است که در مقابل سیاست‌های واشنگتن تعظیم کنیم. این اقدام برلین و پاریس را هم عصبانی خواهد کرد که معتقدند همچنان امکان نجات برجام وجود دارد. ”

این موضوع بدان معنا نیست که برجام به قوت خود باقی خواهد ماند. فشار بی‌امان اقتصادی آمریکا، تهران را وادار می‌کند اقداماتی انجام دهد که دیگر بریتانیا نتواند مقابل آن ایستادگی کند. برخی از این مسائل در اجلاس آینده G۷ در بیاریتز نقش تعیین‌کننده‌ای را بازی خواهد کرد. همچنین فرصت مناسبی خواهد بود تا جانسون به خوبی درک کند واشنگتن تا چه حد قصد دارد لندن را نه تنها از اتحادیه اروپا بلکه از ارزش‌های اروپایی دور کند.   منبع: اقتصاد24

منبع: پارسینه

کلیدواژه: برگزیت جان بولتون هواوی جانسون ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۱۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار «السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در جریان سفر خود به ایالات متحده با «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کرد.

السودانی در این دیدار اعلام کرد: همگان را به پایبندی به قوانین بین‌المللی که بر مصونیت دفاتر دیپلماتیک تاکید دارد تشویق می‌کنیم.

نخست‌وزیر عراق گفت: دیدار من از آمریکا پس از برهه‌ای حساس انجام می‌شود و این نشانگر اهمیت روابط میان دو طرف است. ما با هرگونه تعرض به غیرنظامیان مخالف هستیم.

وی افزود: توقف جنگ ویرانگر در غزه برای ما بسیار مهم است. امیدواریم تمامی طرف‌های ذیربط به خویشتن‌داری پایبند باشند. امکان دارد دیدگاه‌های آمریکا و عراق درباره رخ‌دادهای منطقه مخالف یکدیگر باشد.

السودانی ادامه داد: روابط آمریکا و عراق به نقطه عطفی مهم رسیده است و ما به سوی مشارکت پیش می‌رویم. روی انتقال از روابط نظامی به مشارکت کامل با ایالات متحده کار می‌کنیم.

وی گفت: جنگ علیه داعش بنیان همکاری میان عراق و آمریکا بود. پیروزی بر گروه تروریستی داعش مهم است و با جانفشانی عراقی‌ها و حمایت دوستان ما محقق شد.

السودانی با اشاره به مساله خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفت: ما پیرامون مشارکت پایدار بر اساس توافق چارچوب راهبردی رایزنی خواهیم کرد. ما به مصوبات کمیته عالی هماهنگی میان عراق و آمریکا پایبند خواهیم بود. دولت من در اجرای این توافق جدیت دارد.

«جو بایدن» رییس جمهور آمریکا نیز در این دیدار مدعی شد که آمریکا در جلوگیری از گسترش درگیری در خاورمیانه عزم دارد و نسبت به دستیابی به توافق آتش‌بسی که آزادی اسیران صهیونیست را در پی داشته باشد و مانع از گسترش درگیری شود پایبند است.

وی همچنین بدون اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در غزه تاکید کرد که واشنگتن به امنیت رژیم صهیونیستی متعهد است.

کد خبر 6079268

دیگر خبرها

  • رسمی؛ قرارداد دنیله ده روسی با آاس رم تمدید شد
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • حماس: آمریکا مذاکرات را به بن‌بست کشانده است
  • همکاری راهبردی اتحادیه اروپا و ژاپن در بخش مواد پیشرفته آغاز شد
  • مقام حماس: آمریکا مذاکرات آتش‌بس را به بن‌بست می‌کشاند
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است
  • نظم جدید در غرب آسیا با نقش‌آفرینی ایران
  • سفیر سابق بریتانیا: چرت نگویید! سفارت ایران در دمشق فرقی با سفارت آمریکا و بریتانیا نداشته
  • دیدار «السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید