Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@15:50:53 GMT

حجم برداشت ژله رویال در نیشابور سه برابر شد

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۷۱۱۷۷

حجم برداشت ژله رویال در نیشابور سه برابر شد

محمدعلی فرهمند روز چنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان برداشت گرده گل و بره موم از سطح زنبورستانهای نیشابور به ترتیب به هزار و و ۶۰ کیلوگرم رسیده که نسبت به سال زراعی ۹۶ چهار برابر بیشتر است. 
وی ادامه داد: تعداد ۳۰ هزار کلنی زنبور عسل در قالب ۳۰۵ زنبورستان در نیشابور وجود دارد که خدمات دهی به آنها در قالب یک واحد شرکت تعاونی زنبورداری فعال ساماندهی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال زراعی جاری میزان ۲۰۶ تن عسل در این شهرستان تولید شد.این حجم پارسال ۱۵۰ تن بود. 

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور ادامه داد: با همکاری شرکت تعاونی زنبورداران دوره های آموزشی و ترویجی تولید دیگر فرآورده های زنبور عسل از جمله ژله رویال، بره موم و زهر زنبور عسل در سطح این شهرستان برای زنبورداران برگزار شد.
وی گفت: نیشابور به سبب داشتن مناطق کوهستانی، اقلیم مناسب و وجود گیاهان دارویی از جمله گون، آویشن، گلپر، کاکوتی و اسطوخودوس استعداد بالایی برای زنبورداری دارد. 

فرهمند افزود: تولید فرآوردهای زنبورعسل از جمله عسل، موم، بره موم، گرده گل، زهر زنبور عسل و ژله رویال در راستای اقتصاد مقاومتی، اشتغال زایی، توسعه صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی کاربرد زیادی دارد لذا از برنامه ها و اهداف سازمان جهاد کشاورزی است.
وی گفت: با توجه به اثرات مطلوب زنبور عسل در گرده افشانی باغهاا، مزارع و افزایش کیفیت و میزان تولید محصولات کشاورزان لازم است همکاری لازم جهت استقرار کلنیها با زنبورداران صورت گرفته و در زمان سمپاشی مزارع جهت جلوگیری از خسارت به کلنیهای زنبور عسل هماهنگی و اطلاع رسانی شود.
مرکز شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در فاصله ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.
۹۸۶۹/۱۸۵۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نیشابور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۱۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم

چند روزی است که عطر خوش گل‌های محمدی در بیشتر نقاط استان خراسان جنوبی به مشام می‌رسد؛ عطر گل‌های خوش بویی که  از ۴۳۹ هکتار از اراضی استان برداشت می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، اردیبهشت ماه که فرا می‌رسد در برخی از استان‌های کویری چون خراسان‌جنوبی عطر و بوی گل محمدی بسیاری از روستاها و باغات را فرا می‌گیرد و زنان و مردان روستایی در سحرگان وارد مزارع خود شده و صبحشان را با برداشت این گل خوشبو آغاز می‌کنند.

شاید در ذهن بسیاری از ما برداشت گل محمدی برابر با تولید گلاب آن هم به روش سنتی باشد ولی امروزه می‌توان با تولید عطر، فروش به صورت غنچه و ... از تولید گل محمدی به درآمدزایی رسید که البته نیاز به آموزش دارد.

نیاز آبی کم، قابلیت کشت نیمه دیم، سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه و مقاومت به تنش‌های محیطی، قابلیت نگهداری پس از برداشت و قابلیت کشت در زمین‌های فقیر و سنگلاخی از فواید کشت گل محمدی در خراسان جنوبی است. 

.

مهدی جعفری در این باره گفت: این روز‌ها برداشت گل محمدی از گلستان‌های خراسان جنوبی آغاز شده و قرار است این محصول معطر از سطح بیش از 439 هکتار از اراضی استان برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود 786 تن گل محمدی در استان برداشت شود افزود: این میزان نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در شهرستان سربیشه با 215 هکتار، قاین 53 هکتارو زیرکوه 50 هکتار است. 

وی افزود: 50 درصد محصول تولیدی به صورت غنچه، گل‌تر و گل خشک به خارج استان صادر می‌شود.

جعفری گفت: 352 بهره‌بردار گل محمدی از اوایل اردیبهشت کار برداشت محصول را آغاز کرده و این کار تا نیمه خرداد ادامه دارد. 

انتهای پیام/ 254

دیگر خبرها

  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • ۱۶ هزار تن سیر در طارم برداشت می‌شود
  • تولید سالانه ۲۰۷ کیلو گرم ژل رویال در استان
  • راه اندازی مرکز نوآوری فرآورده های زنبور عسل درآذربایجان غربی
  • خرید ۳۸ هزار تن کلزا در خوزستان
  • ۱۸۰۰ تن عسل در کهگیلویه و بویراحمد تولید شد
  • تولید سالانه ۲۰۷ کیلو گرم ژل رویال در کهگیلویه و بویراحمد
  • کشت‌کلزا در مهاباد ۵ برابر افزایش یافت
  • کشت کلزا در مهاباد ۵ برابر افزایش یافت