تجلیل از فرهیختگان، تجلیل از ریشهها و ساقههای جامعه است
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۷۱۵۱۹
اولین آیین تجلیل از بانیان فرهنگ و هنر معاصر اردبیل با قدردانی از 40سال فعالیت دلسوزانه اصغر تقی زاده شکیبا در فرهنگسرای بانوان اردبیل برگزار شد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلانما، اولین مراسم تجلیل از بزرگان، مشاهیر و مفاخر معاصر اردبیل شب گذشته (شب پنجشنبه) با محوریت اصغر تقی زاده شکیبا از فعالین فرهنگی و هنری استان و مدیر کل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور جمعی از مسئولان استانی و هنرمندان پیشکسوت و جوان اردبیل توسط خانهی فرهنگ و هنر در فرهنگسرای بانوان برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ناصر رهنما آذر مدیر عامل خانهی فرهنگ و هنر اردبیل در ابتدای این مراسم به اهمیت و ضرورت تجلیل از مخاخر معاصر اردبیل پرداخت و گفت: این مراسم در راستای بسترسازی و توسعهی فرهنگی، برگزار می شود.
وی در ادامه سخنان خود به فعالیت های فرهنگی و هنری تقی زاده شکیبا اشاره کرد و گفت: وی یکی از بانیان و دلسوزان فرهنگ و ادب اردبیل است که در راه توسعهی فرهنگی شهرمان زحمات زیادی متحمل شدند.
محمد سیمزاری از فعالین نام آشنای فرهنگ و هنر اردبیل نیز ضمن بیان خاطراتی از دوران مدیریت شکیبا در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به بیان ویژگی های شخصیتی این پیشکسوت فرهنگ و هنر اردبیل پرداخت و گفت: ایجاد فضای فرهنگی و هنری به متراژ 75000 مترمربع، احداث مجتمع فرهنگی و هنری فدک به عنوان اولین و بزرگترین مجتمع فرهنگی و هنری استان از جمله اقدامات ماندگار شکیبا برای اردبیل است.
وی با بیان اینکه نادیده گرفتن هنرمند، بی احترامی به وی است، خاطرنشان کرد: برگزاری مراسماتی چون تجلیل از پیشکسوتان فرهنگ و هنر بیانگر وجه تمایز مردم بین خادمین و خائنین به شهر و دیار خود است.
سیمزاری با بیان اینکه سابقه مدیریتی و حقوقی شکیبا منجر به فراموشی شخصیت حقیقی وی شده است، به معرفی آثار منتشر شده این نویسنده فرهیخته اردبیل پرداخت و گفت: تا کنون11 عنوان کتاب در موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی از وی به یادگار مانده است.
وی گفت: کتاب های لطایف الابرار، خوشه های زرین، توسعه عفاف، با امام در خلوت انس، نیم نگاهی به حریم دل، سودای عشق، کتاب و کتابداری تحت عنوان آیا می دانید، شیوه های جذب مشارکت در آموزش و پرورش، تنبیه و تشویق در نهج البلاغه از جمله آثار منتشر شده این هنرمند اردبیلی است.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اردبیل، پل تاریخی هفت چشمه، مسجد جمعه و با مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی نیست، گفت: مردم این دیار همه این ها را در گذشته بوجود آوردند بنابر این این مردم هستند که با همت والای خود باید بدور از تنگ نظری ها و حسادت ها در ارتقای فرهنگ ناب این سرزمین بکوشند.
این فعال فرهنگی اردبیل از اساتید گرانقدر استان چون شاهی، وهاب زاده و جامعی از دیگر مفاخر اردبیل نام برد و گفت: نامگذاری خیابانی به نام استاد شاهی کمترین کاری بود که در زمان حیات این شاعر فرهیخته ایران زمین انجام گرفت.
وی اظهار امیدواری کرد: مسئولان اردبیل در آینده نزدیک اقدامات مشابهی برای سایر مفاخر اردبیل در زمان حیاتشان انجام دهد، چراکه ارزش به فرهیختگان و پیشکسوتان فرهنگ و هنر اردبیل در واقع ارزش نهادن به جامعه خودمان بر اساس معیارها و هنجارهای رایج است.
شکیبا نیز در ادامه این مراسم به بیان خاطراتی از دوران 40 سال خدمت خود به فرهنگ و هنر اردبیل پرداخت و گفت: اگر طی این مدت موفقیتی حاصل شده است جز با همراهی خانواده به خصوص همسر و فرزندانم نبوده است.
وی با بیان اینکه تجلیل از مفاخر اردبیل در واقع تجلیل از ریشه ها و ساقه های این آب و خاک است، تصریح کرد: ما هرچه داریم در سایه اساتید و بزرگانمان در گذشته ای نه چندان دور است که ما را بدین صورت تربیت و تحویل جامعه داده اند.
شکیبا در پایان سخنان خود از نوذریان و دانش به عنوان اساتید پیشکسوت خود نام برد و با بیان اینکه تجلیل از پیشکسوتان فرهنگ و هنر اردبیل در واقع ارائه الگوها و مدل های رفتاری حاضر به نسل جوان است، گفت: تداوم جریان فرهنگی در شهرها نیازمند توجه به فعالین فرهنگی آن شهر ها است چراکه این کار باعث غفلت زدایی از گنجیه های ارزشمند نهفته در کنج شهرها شده و با غبارروبی از چهره های نامی، الگوها و مدل های رفتاری شایسته ای نیز به جوانان ارائه می شود.
اجرای موسیقی سنتی زنده و شعر خوانی توسط اساتید برجسته استان از جمله برنامه های شکیبا گجه سی در اردبیل بود.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۱۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زمینههای فرهنگسازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانوادهدوستی
کارشناس مسائل فرهنگی معتقد است: عادیانگاری در موضوع حجاب فضا را برای ارتکاب جرایم بازتر میکند و امنیت روانی جامعه مورد تهدید جدی قرار میگیرد. در شرایط فعلی طرح نور زمینهای برای رفتار مسالمتآمیز با افرادی است که حجاب را سبک شمردهاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برخی معتقدند برای مبارزه با بیحجابی تنها اقدام فرهنگی کفایت میکند و لازم نیست از اقدامات سلبی استفاده شود، چراکه این نوع فعالیتها راه درستی برای امر به معروف حجاب نخواهد بود. از سوی دیگر برخی بر این باورند که در عین حال که موضوع عفاف و حجاب به عنوان هنجاری اجتماعی نیازمند فعالیتها فرهنگی و ویژه است، اما ضرورت دارد در مقام اجرا و عملیات نیز با هر نوع کوتاهی در زمینه عفاف و حجاب در سطح جامعه برخورد شود.
خبرگزاری تسنیم در گفتوگو با دکتر محمدحسین موسوی، استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگی، به بررسی زمینههای فرهنگی و عملیاتی عفاف و حجاب و اجرای طرح نور پرداخته است.
عادیانگاری در موضوع حجاب فضا را برای ارتکاب جرایم بازتر میکند
از آنجایی که مدتی است طرح نور به منظور رعایت حجاب در جامعه اجرا شد، به اعتقاد شما آیا اجرای چنین طرحی میتواند حلکننده مسئله عفاف و حجاب در جامعه باشد و این موضوع را به عنوان هنجار اجتماعی فراگیر کند؟
برای آغاز بحث درباره حجاب باید به دلایل اجرای طرح نور پرداخت. پرسشی که در زمینه حجاب مطرح میشود این است که تا چه زمانی قرار است نسبت به عدم رعایت حجاب در جامعه بیاعتنا بود و این گونه مسائل در حوزه عفاف و حجاب را عادی فرض کرد؟
این در حالی است که هر نوع عادیانگاری در موضوع عفاف و حجاب در نهایت فضا را برای ارتکاب جرایم بازتر میکند و در نتیجه آرامش و امنیت روانی جامعه و خانوادهها بر هم خورده و مورد تهدیدهای جدی قرار میگیرد. بنابراین در شرایط فعلی طرح نور زمینهای برای رفتار مسالمتآمیز با افرادی است که حجاب را به عنوان یک هنجار اجتماعی سبک شمردهاند.
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شددر اجرای طرح نور یک بار دیگر نیروهای حافظ امنیت و حریم عمومی وارد عمل شدند. اجرای طرح از سوی این بخش جامعه را چگونه ارزیابی میکنید؟
قبول مسئولیت از سوی نیروهای حافظ امنیت و حریم عمومی قابل ستایش است و با وجود اینکه این گروه مدتی از سوی برخی مغرضان مورد ظلم قرار گرفتند، اما باز هم برای تأمین و حفظ آرامش و امنیت جامعه در میدان حاضر شدهاند.
این نکته طبیعی است که طبق حکم عقلانی، دینی و اعتقادی باید امور اجتماعی و فرهنگی مورد رصد و اصلاح قرار بگیرد و در این زمینه موضوع حجاب دارای جایگاه ویژه و مهمی است که نباید مورد غفلت باشد.
فعالیت فرهنگی همراه با اقدام اجرایی و اجتماعی
برخی معتقدند هنوز هم با فرهنگسازی میتوان در ترویج حجاب به موفقیتهایی رسید. به اعتقاد شما جایگاه زمینهسازی فرهنگی در این مقوله اجتماعی کجاست؟ آیا میتوان با فعالیت فرهنگی، زمینه رعایت حجاب را فراهم کرد و یا همزمان نیازمند فعالیت عملی هستیم؟
مردم کشور ما از دیرباز مردمی اهل عفت و حیا بودهاند و همین نکته زمینهای است که برای ترویج حجاب میتوان از آن بهره برد. درواقع چون زمینه گرایش به عفت و حیا در وجود و فطرت مردم ما نهادینه شده، از همین منظر میتوان نسبت به ترویج حجاب اقدام کرده و هر فعالیت فرهنگی بر همین مبنا گذاشته شود.
دقت داشته باشید که فرهنگ ایرانی ما برگرفته از آموزههای دینی و اسلامی است و به همین دلیل است که موضوع پوشیدگی و حیا از اصول اصلی و جدی در جامعه و فرهنگ ایرانی به حساب میآید. هر انسان غیرتمند و دارای عقل سلیم، چه زن باشد و چه مرد، میداند که حیا لازمه حیات و زندگی سالم و امن و است و از این منظر هم فرد، هم خانواده و هم جامعه در امنیت روانی و آرامش فکری خواهد بود.
به همین علت نباید به دلیل برخی برخوردها در مقوله فرهنگ از موضوع عفاف و حجاب اغفال شود. زیرا بسیاری از کسانی که در جامعه ما حجاب را به طور کامل رعایت نمیکنند، خودشان به آموزههای دینی و اسلامی باور دارند و این رفتار آنها ناشی از عناد با نظام و کشور نیست، بلکه لازم است با این افراد رفتاری مهربانانه و از روی محبت و آرامش داشت و با دوستی و مدارا نکات حجاب و حیا را به آنها گوشزد کرد.
در طرح نور همان طور که از نام آن بر میآید، لازم است راه و مسیر حرکت روشن و نورانی باشد. در این طرح دختران و زنانی که موضوع حجاب را به عنوان یک هنجار اجتماعی مورد غفلت قرار داده و سبک میدانند، باید مانند خواهر و دختر خودمان در نظر گرفته شوند و از اینکه کسی خود را برتر و بهتر از دیگری بداند و با خشونت بخواهد ترویج حجاب کند، باید پرهیز شود.
با چنین رفتار مسالمتآمیزی میتوان زمینه تقویت و رشد نگرش صحیح به رعایت حجاب را فراهم کرد. در واقع هر نوع پیشرفت و دستیابی به اهداف طرح نور، در گروی دوستی و رفتار صلحآمیز با افرادی است که هنجار اجتماعی حجاب را سبک میشمرند و به درستی اصول پوشیدگی را در رفت و آمدهای خود در جامعه رعایت نمیکنند.
جذب حداکثری در حوزه حجاب با تعریف طیف گستردهای از پوشش دینی
کار عملیاتی از بدنه دولت آغاز شود
در زمینه عملیاتی کردن مبارزه با بیحجابی نیز شیوهها و راهکارهای متنوع و بعضاً مخالفی ارائه میشود. اما در طرح فعلی که با عنوان طرح نور شناخته میشود، چه پیشنهادی برای رسیدن بهتر به نتیجه پیشنهاد میدهید؟
برای اجرای طرح نور خوب است کار عملیاتی از نهادهای زیر مجموعه دولت آغاز شود و همزمان رسانهها با اقدام فرهنگی همراهی کنند. به این صورت که دولت، طرح نور را در سازمانها و نهادهایی که تحت پوشش دارد اجرا کند. وقتی اقدام از بدنه دولتی آغاز شود، مردم بهتر در رعایت هنجار حجاب مجاب خواهند بود.
رسانههایی که با ترویج فرهنگ حجاب و اجرای طرح نور مخالفت میکنند عموماً یا درک درستی از مسائل ندارند و نسبت به موضوع عفاف و حجاب کم اطلاع هستند یا غرضورزی دارند و آب به آسیاب دشمن میریزند.
در صورتی که زاویه گرفتن رسانهای با موضوع حجاب در اثر کم اطلاعی باشد، باید توجه داشت مجموعههایی که به مسائل کلان جامعه ورود میکنند، باید از زمینه فکری و اطلاعی درست و دقیقی بهرهمند باشند و بیاطلاعی در مورد کلان موضوع حجاب چندان پذیرفته شده نیست.
اگر هم رسانهای قصد غرضورزی دارد و در جریان جنگ شناختی، موضع خود را به سمت دشمن متمایل کرده، باید مورد سؤال و اشکال قرار بگیرد که بر چه اساسی در نظام جمهوری اسلامی فعالیت میکند و از بیتالمال مسلمین ارتزاق دارد اما تیشه بر ریشه سبک زندگی جوانان و نهاد خانوادههای این جامعه میزند.
تبیین هنجار اجتماعی حجاب نیازمند فعالیت گسترده فرهنگی است
چه زمینههای فرهنگی برای ترویج این امر وجود دارد که میتواند بهانه و عاملی باشد تا ضرورت رعایت عفاف و حجاب تبیین شود؟
در طرح نور دختران و زنانی که موضوع حجاب را به عنوان یک هنجار اجتماعی مورد غفلت قرار داده و سبک میدانند، باید مانند خواهر و دختر خودمان در نظر گرفته شوند و از اینکه کسی خود را برتر و بهتر از دیگری بداند و با خشونت بخواهد ترویج حجاب کند، باید پرهیز شود.
یکی از نکات بسیار مهم در رعایت حجاب در جامعه این است که برای همه مردم تبیین شود که حجاب یک موضوع شخصی و خصوصی نیست تا برخی افراد گمان کنند میتوانند حجاب را به طور فردی رعایت کنند یا خیر. یعنی برخورد سلیقگی درباره رعایت حجاب موضوعی منتفی است.
همان طور که فواید رعایت قوانین اجتماعی به تمام مردم مربوط میشود و آثار جمعی دارد، رعایت حجاب هم این گونه است. پس اگر یکی از مردم جامعه حجاب را رعایت کند، بهرهای خواهد داشت که هم به خود او خواهد رسید و هم به تمام مردم جامعه. عدم رعایت این هنجار اجتماعی نیز همین گونه است و آسیبهای ناشی از بی احترامی به اراده اجتماعی، هم خود فرد را درگیر خواهد کرد و هم مردم اجتماع را.
در این مورد لازم است گروههای فرهنگی به خصوص رسانهها و افرادی که تریبونهایی را در اختیار دارند دست به کار شوند و در اقدامی هماهنگ و بیش از پیش در زمینه ترویج حجاب فعال شوند. زیرا حجاب یک وظیفه عمومی است و تنها به مسلمانان مربوط نیست که درباره حکم اسلامی آن به تنهایی بحث و گفتوگو شود. بلکه حتی غیر مسلمانان نیز باید این هنجار را در سطح جامعه رعایت کنند، حتی اگر در خانواده و در فضاهای شخصی خود ملزم به رعایت نیستند.
دو زمینه مهم برای فرهنگسازی حجاب: گرایش ذاتی به حیا و خانوادهدوستی
نکته قابل توجه برای ترویج حجاب آن است که مردم کشور ما از دیرباز مردمی اهل عفت و حیا بودهاند و همین نکته زمینهای است که برای ترویج حجاب میتوان از آن بهره برد. درواقع چون زمینه گرایش به عفت و حیا در وجود و فطرت مردم ما نهادینه شده، از همین منظر میتوان نسبت به ترویج حجاب اقدام کرده و هر فعالیت فرهنگی بر همین مبنا گذاشته شود.
نکته دیگر خانوادهدوستی و پایبندی مردان و زنان سرزمین ما به نهاد خانواده است. همین رویکرد مهم موجب شده که دفاع از کیان خانواده برای افراد بسیار مهم باشد.
رعایت حجاب نیز تثبیتکننده بنیانهای خانوادگی است و در مقابل عدم رعایت آن تهدیدی برای اعضای خانواده اعم از همسران و فرزندان محسوب میشود. در نتیجه رویکرد دیگری که میتواند به عنوان زمینه فرهنگسازی عفاف و حجاب مورد استفاده قرار بگیرد، مسئله خانواده و حفاظت از حریم این نهاد مهم است.
انتهای پیام/