Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامرضا الماسی (مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما) درباره مشکلاتی که شبکه یک در حوزه بودجه برای ساخت فیلم و سریال با آنها مواجه است، به خبرنگار ایلنا گفت: به طور کل بودجه‌های مجموعه‌های نمایشی، متمرکز در سیما فیلم بوده و به این صورت نیست که بگوییم بودجه فلان شبکه خوب و بودجه‌های دیگر بد است. به نوعی اگر وضعیت مالی و اعتباری سازمان خوب باشد، این موضوع برای تمام شبکه‌هایی که مجموعه نمایشی تولید می‌کنند؛ خوب بوده و اگر هم وضعیت بد باشد، همه شبکه‌ها با آن مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان با توجه به تولیدات پرخرج شبکه‌های دیگر همچون «گاندو» در مقابل مشکلات مالی که برای پروژه «۸۷ متر» کیانوش عیاری ایجاد شد، به وجود تبعیض بین تقسیم بودجه در شبکه‌های مختلف اذعان کرد، توضیح داد: مجموعه «گاندو» جز تولیدات سازمان نبود و در بیرون از سازمان و توسط موسسه شهید آوینی تولید شده بود. اما اگر بخواهیم به طور مختص در رابطه با پروژه آقای عیاری صحبت کنیم، باید بگویم هر پروژه‌ای فارغ از بحث مالی، از نظر کمی یک روندی را طی می‌کند. جناب عیاری با توجه به مختصاتی که دارا بوده و نوع تولیدی که انجام می‌دهد، برداشت روزانه‌اش خیلی کمتر از وضعیت نرمالی است که در تلویزیون وجود دارد و به همین خاطر پروژه ایشان طولانی شده است.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما در ادامه بیان کرد: همچنین غیر از توقفی که در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت اتفاق افتاد، به طور کل، پروژه‌های ما تعطیلی به آن معنا نداشته‌اند. هیچ‌کدام از پروژه‌ها نیز لزوما موضوعات مالی نداشته که بگوییم به این دلیل که وضعیت مالی خوب بوده، پروژه خوب پیش رفته و چون وضعیت مالی بد بوده، پروژه بد پیش رفته است.

الماسی افزود: هزینه ماهیانه پروژه‌های در مسیر تولید سیما، چیزی حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان بوده که بسته به شرایط تعیین می‌شود. اما طبیعتا اگر شما نتوانید یک ماه به این پروژه‌ها پول تزریق کنید، این هزینه برای ماه بعد دوبرابر و برای ماه سوم سه برابر می‌شود. البته امسال به دلیل نوع بودجه سازمان و تغییر رویکرد اعتباری که برای شبکه‌ها و سریال‌ها پیش آمد، یک توقف پرداختی داشتیم، ولی تقریبا اواخر سال گذشته و اوایل امسال، پولی آمد که توانستیم با استفاده از آن، تمام پروژه‌هایی که طلب داشتند را صفر کنیم.

وی ادامه داد: به نوعی اینکه با همه پروژه‌ها به طور کامل تسویه مالی صورت گیرد، در هفت، هشت سال اخیر بی‌سابقه بوده است. پروژه‌هایی هم که تسویه نشده‌اند، در واقع اسنادشان کامل نبوده است. در نهایت باید بگویم سازمان، مشکل مالی از این نظر نداشته؛ ولی بودجه سه ماهه اول امسال خیلی دیر آمد و خدا را شکر از یک ماه پیش به این ور بودجه‌ها آمده که در حال تزریق به پروژه‌هاست.

غلامرضا الماسی که به تازگی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما شده، درباره برنامه‌ریزی‌هایی که قرار است در ادامه برای فیلم و سریال شبکه یک سیما انجام شود، توضیح داد: طبیعتا در حوزه سریال برنامه‌ریزی به شکل بلندمدت وجود دارد و هر کدام از دوستان هم که بیایند ادامه کارهای قبلی را انجام می‌دهند. کما اینکه خیلی از تولیدات کنونی تلویزیون که روی آنتن هستند، ممکن است ما حصل زحمات دو مدیر قبل‌تر باشند. بدیهی است که ما در ابتدا باید بررسی اولیه‌ای را روی تولیداتی که در حال کار هستند، انجام دهیم. به هر حال سعی ما این است که اگر کارهای درستی انجام شده، آنها را ادامه دهیم و اگر احتمالا کم و کاستی وجود داشته است، تا آنجا که از دستمان برمی‌آید اصلاحات لازم را انجام دهیم تا کارها در مسیر خودش پیش برود.

وی افزود: تولید هر پروژه‌ فیلم و سریال بسته به تعداد قسمت‌ها، شرایط تولید و پخش، چیزی ما بین بین دو تا چهار سال زمان می‌برد. به این ترتیب معمولا برنامه‌ریزی‌ها در حوزه فیلم و سریال به طور میان مدت صورت می‌گیرد. برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت در این زمینه نیز، در حد اصلاحات کاری که می‌خواهد روی آنتن رود یا فیلمنامه‌ای که قرار است نوشته شود، صورت می‌پذیرد. به هر حال کنداکتور فیلم و سریال شبکه اول سیما تا پایان سال آماده بوده و همین موضوع نشان می‌دهد که مدیر قبلی در دو سه سال گذشته، در مجموعه ظرفیت‌هایی که آنتن داشته، تلاش خود را انجام داده و این مجموعه‌ها را به جریان انداخته‌اند. به عنوان مثال همین حالا دو سه سریال در مرحله پس از تولید و آماده روی آنتن رفتند هستند، که حاصل زحمات مدیر قبلی است.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما در پاسخ به اینکه چه سریالی بعد از مجموعه «بوی باران» روی آنتن این شبکه می‌رود، گفت: امیدوارم بعد از پایان مجموعه «بوی باران» بتوانیم سریال «ترور خاموش» را روی آنتن ببریم که به نوعی فصل اول آن با عنوان «سارق روح» از شبکه پنجم سیما پخش شد. در واقع بعد از پخش سارق روح، به دلیل موضوعات مربوط به بودجه قرار شد تولید این مجموعه توسط سیما فیلم انجام شود. به این ترتیب اکنون پس از آماده شدن سریال، سیما فیلم، شبکه یک را برای پخش مجموعه کاندیدا کرده است.

الماسی در پایان گفت: مجموعه «ترور خاموش» از جمله تولیدات مرکز سیما فیلم بوده که به حوزه امنیت، بحث ترانزیت مواد مخدر و مواد روان گردان می‌پردازد و در ۳۱ قسمت آماده پخش شده که امیدواریم با استقبال مردم مواجه شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بودجه مشکلات مواد مخدر اصلاحات مشکل مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۱۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قصه یک معدن پرماجرای طلا! | آمار عجیب محبوبیت نون خ

آفتاب‌‌نیوز :

مجموعه تلویزیونی «نون خ» که این روز‌ها فصل پنجم آن روی آنتن شبکه یک می‌رود، از جمله سریال‌های شاخص سازمان صداوسیماست که در اغلب فصول، با واکنش‌های مثبتی مواجه شده و مخاطب فراوانی جذب کرده است.

در حالی که تا پیش از «نون خ»، تنها مجموعه «پایتخت» به اندازه‌ای در میان مخاطبان و مدیران رسانه مقبولیت به دست آورده بود که به تولید پنج سری برسد، حالا سازندگان «نون خ» نیز این به دستاورد رسیده‌اند. گروه اصلی خالق این سریال را می‌توان شامل سعید آقاخانی کارگردان و بازیگر نقش اصلی، مهدی فرجی تهیه‌کننده و امیر وفایی نویسنده فیلمنامه دانست که البته با حضور چهره‌های فراوانی در پشت و جلوی دوربین، همراهی می‌شوند.

سعید آقاخانی بازیگر، نویسنده و کارگردان ۵۲ ساله سینما، تلویزیون و نمایش خانگی، خود اهل شهرستان بیجار در استان کردستان است که پیش از این اثر، حدود ۱۰ سریال را برای تلویزیون ساخته بود و پس از کارگردانی سری نخست، هنوز هیچ سریال دیگری در تلویزیون نساخته است. با این حال بسیاری مجموعه پنج فصلی «نون خ» را بهترین ساخته این فیلمساز کُرد می‌دانند.

آغاز یک برند در شبکه یک

مجموعه «نون خ» برای نخستین بار نوروز ۹۸ روی آنتن شبکه یک سیما رفت و قصه اهالی یک روستای کردنشین را با محوریت شخصی به نام «نورالدین خانزاده» که یکی از بزرگان و معتمدان روستا به شمار می‌رفت، روایت کرد. در فصل اول «نورالدین» که به شغل فرآوری تخمه آفتاب‌گردان اشتغال دارد، در دریافت عواید حاصل از فروش محصول تخمه کشاورزان روستا که در اختیارش قرار گرفته بود، دچار مشکل می‌شود و همین اتفاق، ماجرا‌هایی طنزآمیز را برای اهالی این روستا به وجود می‌آورد.

در آن زمان طبق اعلام روابط عمومی سازمان صداوسیما، «نون خ» در نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات این سازمان در رقابت با «زوج یا فرد» شبکه سه و «بر سر دوراهی» شبکه دو صدرنشین شد، ولی رقم میزان بیننده این سریال به انتشار نرسید.

زلزله و کرونا در سری دوم

یک سال بعد، خالقان «نون خ» انار را جایگزین تخمه آفتاب‌گردان کردند و در این اثر که برای اولین بار در فاصله نوروز و رمضان ۹۹ پخش شد، «نورالدین» و شرکا در حالی که با کاشت و فروش انار، کسب‌وکار به راه انداخته‌اند، دچار زلزله می‌شوند و به اجبار به چادر نقل مکان می‌کنند.

این سری از مجموعه، در عین نمایش پدیده زمین‌لرزه در قصه، از پدیده دیگری به نام ویروس کرونا تأثیر گرفت و در حالی که گفته می‌شد برای حدود ۳۰ قسمت برنامه‌ریزی شده است، در اثر شیوع کرونا و قطع تولید مجموعه‌های نمایشی، به نوعی نیمه‌کاره به پایان رسید تا با وعده سازندگان، ماجرا در فصل سوم ادامه یابد.

«نون خ ۲» مطابق آمار منتشرشده از نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، ۵۶ درصد بیننده جذب کرد و یکی از سریال‌های پربیننده سال لقب گرفت.

اتفاق مهمی که در سری دوم «نون خ» افتاد، تصویربرداری تقریبا کل سریال در لوکیشن روستایی بود؛ برخلاف فصل اول که بخش قابل توجهی از آن در تهران می‌گذشت. این امر را بسیاری از عوامل جذابیت بیشتر این اثر می‌دانند که در فصول بعد هم ادامه یافت.

قصه یک معدن پرماجرای طلا

«نون خ ۳» که برای اولین بار در نوروز ۱۴۰۰ به آنتن رسید، قصه اهالی روستا را در حالی روایت می‌کند که یک معدن طلا در نزدیکی روستا پیدا شده و برخی از شخصیت‌ها، تلاش می‌کنند تا با استخراج طلا از آن، به ثروت دست یابند.

«نون خ ۳» یکی از موفق‌ترین سریال‌های نوروزی صداوسیما طی سالیان بود و طبق اعلام رییس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، با جذب ۸۲.۱ درصد مخاطب، رکورد سریال‌های نوروزی سیما را شکست.

«نون خ» که به طور کلی اثری کم‌حاشیه به شمار می‌رود، در این فصل به علت پخش ترانه‌ای که از موسیقی مشهور ترکیه‌ای الهام گرفته بود، خبرساز شد و واکنش اهالی موسیقی را برانگیخت. این امر در حالی است که از فصل نخست، همواره یکی از نقاط جذابیت این سریال، موسیقی‌های تیتراژ آن بود.

افت نسبی در «نون خ ۴»

مجموعه «نون خ» در فصل چهارم که برای نخستین بار نوروز ۱۴۰۲ به پخش رسید، از شخصیت‌های ده بالا رونمایی کرد. قصه این سری از سریال، به حمله گرگ‌ها به روستای محل زندگی «نورالدین خانزاده» می‌پردازد و در آن، ماجرا‌های حضور شکارچی از ده بالا و «جاناتان» گاو متعلق به شخصیت «سلمان» رخ می‌دهد.

این فصل از سریال به اندازه سری‌های گذشته با واکنش‌های مثبتی مواجه نشد و بسیاری آن را ضعیف‌ترین فصل «نون خ» می‌دانند. با این حال، «نون خ ۴» بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان صداوسیما، با کسب ۸۳.۵ درصد مخاطب در نظرسنجی مرکز تحقیقات، از «آتش و باد» شبکه سه پیشی گرفت و پربیننده‌ترین سریال نوروز ۱۴۰۲ شد.

سفر «نون خ» به جاده

سری پنجم این سریال از اواخر ماه رمضان ۱۴۰۳ با تفاوت‌های عمده و قابل توجهی نسبت به چهار فصل قبل، روی آنتن سیما رفته که از آن جمله می‌توان به غیبت تنی چند از هنرپیشه‌های سریال مانند سیدعلی صالحی و علی صادقی و حضور کمرنگ برخی دیگر از بازیگران مانند سیروس سپهری، نسرین مرادی و علی اخوان اشاره کرد که تاکنون در سری پنجم حضور نداشته‌اند و به نظر می‌رسد در قسمت‌های آینده، به این مجموعه اضافه خواهند شد. هدیه بازوند نیز که ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی فصول قبل بود، تا میانه سریال در این اثر حضور نداشت.

«نون خ ۵» به خلاف فصل‌های گذشته که روایت قصه اهالی یک روستا در همان روستا به شمار می‌رفت، با کاهش شمار بازیگران اصلی، قصه شماری از اهالی این روستا را به مثابه یک خانواده نسبتا پرجمعیت، در سفر از غرب ایران به جنوب شرق کشور روایت می‌کند. آن‌ها برای شرکت در نمایشگاه صنایع دستی و همچنین دنبال کردن رد «خلیل خانزاده» (حمیدرضا آذرنگ) که یک پرنده قیمتی را قاچاق می‌کند، به استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان سفر می‌کنند.

با اضافه شدن عناصری، چون سفر و جاده و کاهش جدی شمار شخصیت‌ها، «نون خ» که از ابتدا به عنوان جایگزینی برای مجموعه «پایتخت» مطرح می‌شد، در این سری شباهت فراوانی به آن پیدا کرده است.

این فصل که به تازگی از نیمه پخش عبور کرده، بعد از سری چهارم که ۳۰ قسمت داشت، با حدود ۲۵ قسمت، دومین فصل طولانی این سریال به شمار می‌رود.

وقتی ۴۱ بزرگتر از ۸۳ شد!

«نون خ ۵» البته با یک حاشیه نیز مواجه شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی از سیاسیون اهل استان کرمان، به تصویر یکی از شخصیت‌های سریال که در چند سکانس حضور دارد، معترض شدند و این شخصیت را که دچار اعتیاد بود، اهل کرمان دانستند. در مقابل مهدی فرجی تهیه‌کننده سریال در یادداشتی، توضیح داد که این شخصیت هم فاقد لهجه کرمانی است و هم پیش از رسیدن مینی‌بوس حامل شخصیت‌ها به استان کرمان، در قصه حاضر شده است.

اتفاق جذاب فصل پنجم «نون خ» را می‌توان ارائه تصویری بسیار زیبا و دوست‌داشتنی از قوم بلوچ دانست که پیش از این در آثار پرمخاطب سینما، تلویزیون و نمایش خانگی دیده نشده بود.

بر اساس اعلام محسن شاکری‌نژاد رییس مرکز تحقیقات صداوسیما در نشست خبری اخیر برای گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان صداوسیما، این مجموعه ۴۱.۵ درصد مخاطب جذب کرده و جالب آن که بنا به تصریح او، این آمار از آمار فصل قبل ۱۰ درصد بالاتر است. این در حالی است که روابط عمومی سازمان صداوسیما، میزان بیننده فصل قبل را ۸۳.۵ درصد اعلام کرده بود!

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فصل دوم مجموعه تلویزیونی «آقای قاضی» از شبکه دو 
  • «آقای قاضی» به شبکه دو می‌آید
  • عکس | بازیگران نون خ در اتاق گریم
  • بازیگران نون خ در اتاق گریم | عکس
  • کیانوش عیاری: پاداش فیلم «تنوره دیو» اجازه ساخت فیلمنامه «شبح کژدم» بود
  • شبکه سه پس از «هفت سر اژدها» به مخاطبانش «بدل» می‌زند
  • قصه یک معدن پرماجرای طلا! | آمار عجیب محبوبیت نون خ
  • پشت صحنه «نون خ ۵» در دو قسمت روی آنتن می‌رود
  • رونمایی از شبکه نفوذ
  • در پشت صحنه «نون خ ۵» چه می‌گذرد؟