مشهد|هنوز گوهرها و ظرفیتهای بینظیر زیارت را به درستی نشناختهایم
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۷۲۷۷۲
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: زیارت یک آیین صرفا دینی نیست، بلکه ابعاد مختلف تربیتی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد و ابعاد آن را هنوز نشناختهایم. ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، بهنقل از آستاننیوز، حجتالاسلام محمد جواد حاج علی اکبری در مراسم تقدیر از مجریان و فعالان طرح ملی «سلام بر امام» که با حضور جمعی از ائمه جماعات سراسر کشور و نمایندگان تشکلهای کانونهای فرهنگی در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: زیارت از خصایص مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و هر چه به این مقوله توجه میکنیم، بیشتر به اسرار و زیباییهای این نهاد پی میبریم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه ما هنوز گوهرها و ظرفیتهای بینظیر و کمنظیر زیارت را به درستی نشناختهایم، گفت: زیارت ابعاد مختلف عرفانی، تربیتی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را شامل میشود و چند ظلعی است که دارای حکمتها و رمز و راز است.
حاج علی اکبری ادامه داد: زیارت ارتباط بی واسطه با ولی خداست که میتوان از این ظرفیت در محورهای خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی بهرهمند شد.
وی با بیان اینکه ما به برکت زیارت از ذخیره گسترده معارفی همچون زیارت «ماثوره» بهرهمند شدیم، گفت: این مجموعه زیارتنامه که در امتداد وحی قرار دارد، ذخیره گرانبهایی است که در اختیار ما قرار گرفته است.
این مقام مسئول ادامه داد: زیارت حضرت رضا(ع) در بین زیارت ائمه هدی(ع) از زیارتهای موکد است و آنچه از آثار ظاهری، مادی و معنوی زیارت این امام همام میتوان حاصل کرد، این است که آثار و برکات زیارت امام رضا(ع) در مقام مقایسه، پس از حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) قرار دارد.
ستارگان مدفون در تخت فولاد| روایتی از زندگی چهارمین شهید محراب انقلاب اسلامی؛ شهیدی که زیارت عاشورا را ترک نکردمسئولان حج و زیارت قسم خوردند تکلیف پیکر شهید نازقلیچی را مشخص کنندثواب زیارت امام حسین (ع) در روز عرفهوی تصریح کرد: اصل مسئله زیارت، زیارت از نزدیک است و این نکته اهمیت دارد که زائر از وطن خود حرکت کند و پس از طی کردن مسیرهای دور و گذشتن از شهرهای مختلف به محضر امام شرفیاب شود. این تشرف آثار و برکات خاص خودش را دارد.
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در ادامه زیارت از راه دور را امتداد همان زیارت برشمرد و گفت: زیارت از بعید این نکته را به ما یادآوری میکند که هیچگاه راهها بسته نیست و از فرسنگها راه دور نیز میتوان زیارت کرد.
وی خاطرنشان کرد: مبنای زیارت از راه دور این است که امام حاضر است و همهجا وجود دارد؛ امام مظهر اسما الحسنی و علم و حکمت الهی است و به مکان و زمان خاصی محدود نمیشود. زیارت مبدا برقراری ارتباط با امام است و آغاز همه زیارتها سلام است.
حاج علی اکبری به متن زیارت امینالله اشاره کرد و گفت: در متن و محتوای این زیارت که هم سلام و هم شهادت آمده، دعا و راز و نیاز نیز در بیان شده است. در پاداش قرائت آمده است که اگر زائری در حرم حضور یابد و زیارت امینالله را قرائت کند به اعلی علیین میرود.
وی به عنوان این زیارت با نام امینالله اشاره کرد و گفت: این زیارت عنوان جذاب و الهام بخشی دارد که دنیایی از زیبایی و معرفت است؛ متن زیارت امین الله از جهت ساختار محتوایی فوقالعاده است و در واقع این متن به حدیث سلسلهالذهب گره خورده است.
وی تصریح کرد: این متن باب توحید ولایت است و به ما یادآوری میکند باید در زیارت از بابالولایه وارد شویم، سلام دهیم و بعد به صحن و سرای توحید وارد شویم. زیارت امینالله در بخش دعا نیز سند ویژه شیعه برای نگرش توحیدی است و این سند قابل ترویج است. متن این زیارت در دو فصل به سیر شرح مقامات و بشارات اولیاء الهی پرداخته شده است.
انتهای پیام/ ز
R41347/P/S6,1188/CT12منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۲۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا(س) اراک مراسم سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی با حضور خانم طباطبایی استاد این مدرسه علمیه برگزار شد.
خانم طباطبایی در این مراسم اظهار داشت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با چهار نسب به امام حسن مجتبی(ع) میرسند، از امام هفتم تا امام یازدهم را درک کردند ولی بیشتر به حضور امام جواد و امام هادی (علیهم السلام) رسیدند.
وی تصریح کرد: برای اثبات عظمت علمی حضرت عبدالعظیم (ع) کافی است بدانیم امام معصوم مردم را برای حل مشکلات دینی و یافتن پرسشهای اعتقادی و عملیشان، بهایشان ارجاع دادهاند، بنابراین ایشان تنها یک محدّث و راوی احادیث اهلبیت(ع) نبوده بلکه از علمای بزرگ خاندان رسالت بوده که پس از معصومان، توان پاسخگویی به مسائل علمی را داشته و توانمندی علمیایشان نیز مورد تأیید و تصدیق امام هادی (ع) قرار گرفته است.
طباطبایی یادآور شد: در بذل، بخشش، جود و سخاوت ایشان وارد شده که تنها کسی که اقتدا و تبعیت از جد بزرگوار خود امام حسن مجتبی(ع) نمود، ایشان بوده یعنی همانند امام حسن مجتبی(ع)، سخیترین مردم در زمان خود بود.
این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در خصوص مقام معنوی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) باید یادآور شد که ایشان فردی عابد، زاهد و پرهیزگار بودند که روزها را روزه و شبها را به عبادت میپرداختند.
وی اظهار کرد: مهمترین نشانه عظمت معنوی و مقامات باطنی آستانه حضرت عبدالعظیم(ع) برابری فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّدالشهداء است، شیخ المحدّثین، صدوق، از محمد بن یحیی عطّار (که یکی از اهالی ری است) اینگونه نقل کرده که "خدمت امام هادی(ع) رسیدم، ایشان فرمود: «کجا بودی؟» گفتم: حسین بن علی (ع) را زیارت کردم. امام هادی(ع) فرمود: أما إنّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِیٍّ(ع)، بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی (ع) را زیارت کرده باشد.
طباطبایی ابراز کرد: برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین (ع) مقیّد است به فضای سیاسی ویژهای که پیروان اهلبیت(ع) در آن مقطع تاریخی در آن زندگی میکردند، در زمانی که اختناق شدیدی جهان اسلام را فراگرفته بود و جامعه تشیع در دوران زمامداری افرادی مانند متوکّل، مُعتّز و معتمد عباسی، سختترین دورانهای تاریخیِ خود را سپری میکرد، در چنین شرایطی، امام هادی(ع) بهمنظور پیشگیری از خطرهایی که از طرف حکومتهای وقت شیعیان را تهدید میکرد، فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) را با زیارت امام حسین(ع) برابر دانسته است.