Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروهی از منتفعین تحرکاتی را در ماه‌های اخیر آغاز کرده‌اند تا ساخت سالن سینما در پایتخت ایران و به ویژه در نیمه بالایی شهر تهران ممنوع یا بسیار محدود شود؛ رویکردی که اگرچه می‌تواند منجر به عدم توزیع درآمد میان سالن‌های تازه و ظرفیت‌های تازه نمایشی شود و در واقع سوددهی سالن‌های کنونی را بالا نگه دارد اما در عین حال به نفع مردم و همچنین به نفع شهر به ویژه حوزه ترافیک نیست و نباید زیر بار آن رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»؛ سالن‌سازی در تهران پس از ارائه تسهیلات توسط شهرداری پایتخت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجموعه‌های تجاری که چنین ظرفیتی را در نظر می‌گیرند، رواج یافت و اکنون فضای ساخت مجتمع‌های تجاری به سمت و سویی رفته که شماری از مال‌های پایتخت از چنین ظرفیتی برخوردارند. با وجود آنکه تصور می‌شد ساخت چند سالن در نقاط خاص تهران نظیر مرکز، غرب و شمال شهر، باعث اشباع سالن‌سازی در این نواحی شد اما همچنان این موج ادامه دارد و قاعدتاً رقابت را شدت می‌بخشد.

البته ساخت پردیس‌های سینمایی با فاصله نه چندان زیاد از هم در کاهش فروش دیگر پردیس‌ها بی‌تاثیر نیست، چرا که به هر حال بخشی از مردم برای تماشای فیلم سینمایی مجبور بودند مسافت بیشتری را طی کنند و اکنون با در اختیار داشتن همان کیفیت یا حتی کیفیت بالاتر در نقطه نزدیک‌تر، قید سالن سینمایی که سابقاً مشتری‌اش بودند را می‌زنند و مشتری ثابت سالن نزدیک‌تر می‌شوند. از قضا اتفاقاتی نظیر این به کاهش ترافیک عمومی به خصوص در روزهای آخر هفته و تعطیلات کمک ویژه‌ای می‌کند و رفع تمرکز امکانات باکیفیت در چند نقطه تهران و تکثیر آن در نقاط متعدد بار ترافیکی را به مرور کاهش می‌دهد.

در عین حال باید این نکته را نیز در نظر داشت که نفسِ ساخت پردیس‌های سینمایی تازه، گروهی تماشاگر تازه را نیز دست‌کم در تهران که توان اقتصادی بخش قابل توجهی از مردم در سطح استفاده از سینما است، به سالن‌های سینما می‌آورد. بسیاری از تماشاگران امکان یا حوصله یک سفر نیم ساعته تا یک ساعته به یک پردیس سینمایی باکیفیت را ندارد اما اگر فاصله‌شان با یک پردیس سینمایی پنج دقیقه تا یک ربع باشد، ماجرا فرق می‌کند. بنابراین با ساخت پردیس سینمایی صرفاً مخاطبان میان سالن‌های سینمایی توزیع نمی‌شوند.

با این حال برخی گروه‌ها و سازمان‌هایی که ساخت سالن‌های تازه را معادل متضرر شدن خود تلقی می‌کنند درصدد برآمده‌اند تا مانع از ساخت سالن‌های سینما به ویژه در فاصله قابل توجهی از محدود پردیس‌های سینمایی متعلق به خود شوند تا طیف وسیعی از مردم اساساً گزینه‌ای جز سالن‌های سینمای آنها برای تماشای فیلم نداشته باشند. شنیده‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که این اشخاص و مجموعه‌ها فراتر از اعمال نظر در این زمینه پیش رفته‌اند و برخی از این نهادها را تحت فشار گذاشته‌اند که با صدور دستورالعملی، این محدودیت را قانونی نماید.

در این میان، این گروه برخی رسانه‌ها را با استدلال عدالت‌خواهی با خود همراه کرده‌اند که تهران به قدر کفایت سالن سینما دارد و باید سیاست‌گذاری شود تا به جای پایتخت در شهرستان سالن‌سازی شود! در این زمینه دو استدلال قابل طرح است؛ نخست اینکه چیزی در حدود یک ششم جمعیت ایران و بیش از نیمی از کل فروش سینمای ایران متعلق به تهران است و به اعتقاد فعالان بازار، ظرفیت بالقوه فروش پایتخت به مراتب بیش از رقم فعلی است، بنابراین نمی‌توان این جمعیت عظیم را از برخورداری از زیرساخت فرهنگی محروم کرد. نکته دوم اینکه این سالن‌ها عموماً توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود و نمی‌توان بخش خصوصی را واداشت در جایی سرمایه‌گذاری کند که سوددهی ندارد.

در مجموع به نظر می‌رسد فشار شدید برای توقف ساخت سالن سینما در پایتخت ایران یک رویکرد انحصاری به قصد تمرکز سود و به ضرر توسعه امکانات عمومی برای همه شهروندان پایتخت است و با توجه به آنکه بسیاری از نقاط تهران از جمله مناطق مرکزی، شمال، شرق، شمال غربی و شمال شرقی از ظرفیت اقتصادی لازم برای سالن‌سازی نیز برخوردارند، باید مسیر کنونی برای توسعه چنین زیرساخت‌هایی آن هم توسط بخش خصوصی همچنان هموار و در دسترس باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: پردیس سینمایی فیلم سینمایی سالن سینما سالن سازی پایتخت سرانه فضای فرهنگی غضنفر رکن آبادی فاجعه منا شیخ زکزاکی حسن عباسی نفتکش گریس ۱ استقلال بحرین محمد علی نجفی میترا استاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۳۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان : توافق ما با اروپا باید به فشار به اسرائیل برای توقف درگیری در غزه منجر شود

«فیصل بن فرحان» وزیر امورخارجه عربستان دوشنبه شب پس از دیدار با چوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: می‌خواهیم که توافق میان کشورهای حاشیه خلیج [فارس] و اروپا در برخی از موارد به فشار بیشتر [به اسرائیل] برای توقف درگیری در غزه منجر شود.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «الخلیج اونلاین»، بن فرحان این سخنان را پس از نشست با «جوسپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوکزامبروگ بیان کرده است.

وی اضافه کرد: همچنان برای ثبات و امنیت کشورهای منطقه خوش بین هستیم.

فرحان افزود: چشم انداز منطقه حرکت به سوی توسعه، آبادی و ثبات منطقه است.

سخنان بن فرحان ساعتی پس از آن بیان می شود که بورل نیز با تاکید بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها افزود: در زمان ناآرامی و تشدید تنش‌ها، صلح و چندجانبه‌گرایی در هر دو منطقه خاورمیانه و اروپا به چالش کشیده خواهد شد و ما بیش از هر زمان دیگری به همکاری برای حل بحران‌ها، جلوگیری از تشدید اوضاع و حمایت از فضای بین‌المللی امن‌تر و باثبات‌تر نیاز داریم.

این جلسه ساعاتی پس از نشست ماهانه شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ برگزار شد که در جریان آن آخرین تحولات بین‌المللی مورد بحث قرار گرفت. پاسخ تنبیهی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، بحران انسانی در غزه و جنگ اوکراین از مهم‌ترین موضوعات این نشست عنوان شده است.

بورل در نشست با خبرنگاران عنوان کرد که دورنمایی از برقراری آتش‌بس در غزه دیده نمی‌شود و فاجعه انسانی در این منطقه ادامه دارد. وی به رژیم صهیونیستی هشدار داد: «تا زمانی که جنگ در غزه ادامه دارد صلح در منطقه خاورمیانه برقرار نخواهد شد.»

 رژیم صهیونیستی طی بیش از ۶ ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشتر قطعنامه‌ای را در حمایت از برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه تصویب کرد. در این قطعنامه از تمام طرف‌ها خواسته شده است که به توقف فوری درگیری‌ها در ماه مبارک رمضان احترام بگذارند اما جنایات رژیم اشغالگر علیه مردم مظلوم فلسطین، با وجود تصویب این قطعنامه، کماکان ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۴ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۶ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • این خبرها را از دست ندهید
  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • پرفروش‌ترین سینماهای کشور در فروردین اعلام شد + آمار
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینماهای کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • توقف قطار تهران - گرگان براثر سیلاب
  • عربستان : توافق ما با اروپا باید به فشار به اسرائیل برای توقف درگیری در غزه منجر شود
  • نقش برابر مردم و مسوولان برای ماندگاری سینما در قوچان
  • فیلم سینمایی آپاراتچی ،روایتی از سینما برای سینما