Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان دانشگاه "رایس"(Rice) به رهبری دکتر "مهدی رضوی" با استفاده از پل‌های رسانای الیاف کربن برای ترمیم مدارهای الکتریکی در قلب موش‌ها امیدوارند که بتوانند از نانوالیاف کربن برای اصلاح مدارهای الکتریکی شکسته در قلب انسان استفاده کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، تپیدن قلب با یک ریتم پایدار به مدار سالم سیگنال‌های الکتریکی قلب متکی است و هنگامی که این سیستم خراب شود، می‌تواند عواقب وخیمی را به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای اصلاح این ضربان قلب نامنظم می‌توان از ضربان سازها و داروها استفاده کرد، اما دانشمندان دانشگاه "رایس"(Rice) به رهبری دکتر "مهدی رضوی" از انجمن قلب تگزاس اکنون روش جدیدی را ابداع کرده‌اند که هیچ‌ یک از دو روش قدیمی را شامل نمی‌شود، بلکه در عوض از نخ‌های ظریف کربن به عنوان پل‌های رسانا برای گردش سیگنال‌های الکتریکی قلب استفاده کرده‌اند.

این مطالعه توسط دکتر "مهدی رضوی" از انجمن قلب تگزاس با همکاری یک گروه از محققان دانشگاه رایس انجام می‌شود. کار قبلی وی در این زمینه منجر به ایجاد ضربان سازهای بی‌سیم با استفاده از امواج مایکروویو و توسعه ابزارهای جراحی برای بیماران چاق شده است.

دکتر رضوی این بار با متخصصان قلب و عروق دانشگاه رایس برای مقابله با عواقب خطرناک و به طور بالقوه کشنده ضربان غیرطبیعی قلب همکاری کرده است.

وی گفت: امروز هیچ فناوری وجود ندارد که علت شماره یک مرگ ناگهانی را درمان کند. این ضربان نامنظم قلب موسوم به آریتمی ناشی از تکانه‌های تحتانی قلب است و درمان آن در بیماران پس از سکته قلبی یا قلب زخمی ناشی از سایر شرایط مانند نارسایی احتقانی قلب دشوار است.

دانشمندان الیاف بسیار ریز کربن که رسانای الکتریکی هستند را ایجاد کردند که هر کدام یک چهارم موی انسان اندازه دارند. این الکترودهای غیر سمی با روکش پلیمری دارای ده‌ها میلیون نانولوله میکروسکوپی داخلی هستند.

این تیم آزمایش‌هایی را با استفاده از این الیاف به عنوان پل رسانا انجام داد و آنها را در بافت آسیب دیده در قلب موش‌ها دوخت و از آنها به عنوان روشی برای اجازه دادن به سیگنال‌های الکتریکی برای حرکت به جلو و عقب استفاده کرد.

پیش از این اختلالاتی در سیگنال‌های الکتریکی قلب این حیوانات دیده شده بود، اما این نخ‌های کربنی در بازگرداندن عملکرد منظم قلب حتی بدون کمک یک ضربان ساز موفق عمل کردند و با حذف الیاف، مدارها بار دیگر مختل شدند.

رضوی می‌گوید: آزمایش‌های ما اولین پشتیبانی علمی برای استفاده از یک روش درمانی مبتنی بر مواد مصنوعی و نه یک دارو برای معالجه علت اصلی مرگ ناگهانی در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان است.

قبل از اینکه این فناوری برای استفاده بالینی آماده شود، کارهای زیادی باید انجام شود. ابتدا دانشمندان باید راهی برای دوختن الیاف در قلب انسان‌ها دریابند. آنها همچنین نیاز به کار کردن روی طول و ضخامت ایده آل این نخ‌ها دارند که در عین حال به اندازه کافی انعطاف پذیر باشند تا در مدت زمان طولانی خللی در عملکرد آنها به وجود نیاید.

تحقیقات این تیم در مجله Circulation: Arrhythmia and Electrophysiology منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آریتمی قلبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۴۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات ترمیم خط لوله انتقال آب از زاینده رود به کاشان

دریافت 11 MB

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: عملیات ترمیم خط لوله انتقال آب از زاینده رود به کاشان انجام شد.

کد خبر 6085244

دیگر خبرها

  • تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران
  • عملیات ترمیم خط لوله انتقال آب از زاینده رود به کاشان
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • انتشاردهندگان ۸۰درصد گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی شدند/ آمریکا در صدر
  • انتشاردهندگان ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی شدند/ آمریکا در صدر
  • استنشاق دود اگزوز خودرو‌ها تمرکز کودکان را کاهش می‌دهد
  • کشف راز عمر طولانی آلیاژهای حافظه‌دار توسط دانشمند ایرانی
  • گام بلند صنعت حمل و نقل در کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن
  • اسناد راهبردی انرژی و منابع معدنی ۲۰۵۰ روسیه تدوین شد/ جهش به خالص کربن صفر
  • علائم کمبود ویتامین B۱۲ چیست؟