Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:54:02 GMT

مبادی بی‌سوادی در کشور به صفر نزدیک شده است

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۷۵۲۶۷

مبادی بی‌سوادی در کشور به صفر نزدیک شده است

علیرضا نخعی روز پنجشنبه در حاشیه جشنواره الگوهای تدریس برتر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود:  ۹۹.۱۳ صدم درصد از کودکان تحت پوشش تحصیلات دوره ابتدایی قرارگرفته‌اند که این به معنای نزدیک شدن مبادی بی‌سوادی در کشور به صفر است.

وی ادامه داد: ۸۷ صدم درصد کودکانی که تحت پوشش تحصیلات ابتدایی قرار ندارند،‌کودکانی هستند که از نظر فیزیولوژی امکان حضور در کلاس‌های درس را ندارند که برای آن دسته از کودکانی که دارای معلولیت هستند نیز برنامه‌ریزی‌های لازم برای طی کردن تحصیلات ابتدایی صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: انسداد مبادی بی‌سوادی و همچنین اجرای طرح شتاب بخشی به سوادآموزی از جمله دستورالعمل‌های مهم برای کاهش بی‌سوادی به حداقل ممکن است که در این زمینه تدارک ویژه‌ای در کشور فراهم شده است.

 معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: حدود هشت میلیون بی‌سواد در کشور وجود دارد که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن از آن‌ها را افراد رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی به صفر رساندن آمار بی‌سوادی به ویژه در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به عنوان رده سنی هدف در کشور بیان کرد: در همه مناطق کشور که آموزش و پرورش و مدارس وجود دارد، امکان ایجاد کلاس‌های سوادآموزی نیز فراهم شده است.

نخعی با اشاره به آمادگی ۸۵ هزار معلم و آموزش‌دهنده برای فعالیت در حوزه سوادآموزی در کشور ادامه داد: علاوه بر این افراد، ۲۰ هزار معلم نیز برای کاهش بی‌سوادی در کشور با نهضت همکاری می‌کنند.

وی استقبال بی‌سوادان از کلاس‌های سوادآموزی را مهم‌ترین نیاز برای کاهش بی‌سوادی دانست و افزود: زیرساخت‌ها، بسترها،‌ ‌برنامه‌ها و هماهنگی لازم در بخش دولتی و غیردولتی به منظور ایجاد جذابیت و تشویق بی‌سوادان برای حضور در کلاس‌های سوادآموزی در کشور ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان نهضت سوادآموزی به تنهایی قادر به صفر رساندن آمار بی‌سوادی نیست، ادامه داد: همه امکانات برای سوادآموزی در کشور مهیاست و تنها مساله و چالش موجود، ایجاد اقبال و استقبال بی‌سوادان از سوادآموزی است.

نخعی گفت: به منظور شناسایی افراد بی‌سواد قشرهای مختلف و برنامه‌ریزی برای سوادآموزی آن‌ها ۳۵ تفاهم‌نامه میان نهضت سوادآموزی و نهادهای مختلف به امضا رسیده است.

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور، اظهار داشت: زیر پوشش قرار دادن حدود ۵۰۰ هزار تن در برنامه‌ها و دوره‌های مختلف سوادآموزی از جمله دوره‌های سوادآموزی،‌ انتقال، تحکیم و همچنین فعالیت‌های مکمل در دستور کار امسال این نهضت است تا با متناسب‌سازی این آموزش‌ها با نیاز مخاطبان به این هدف دست یابد.

وی با بیان اینکه در کنار سوادآموزی به دنبال ‌حرفه‌آموزی،مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال برای سوادآموزان هستیم گفت: به منظور ایجاد جذابیت برای جذب بی‌سوادان بزرگسال به دوره‌های سوادآموزی، ایجاد دوره‌های مهارت‌آموزی در مراکز نهضت سوادآموزی در دستور کار است.

وی در ادامه با بیان اینکه نهضت سوادآموزی بر خلاف تصور عمومی،‌ واسط استخدام نیست گفت: نهضت سوادآموزی متولی ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور است ضمن این که سیاست‌های دولت نیز تاکید بر برون سپاری و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در این زمینه است.

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور، با بیان اینکه از منظر پدرانه آموزش و پرورش از ظرفیت‌های قانونی پیگیری جذب آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی است گفت: پرونده ۳۰ هزار آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی که مشمول قانون هستند و تا پیش از سال ۹۲‌، ۲ دوره فعالیت سوادآموزی داشته‌اند و فعالیت‌های آن‌ها همچنان ادامه دارد،‌ تکمیل و فرایند استخدام از طریق آزمون استخدامی دنبال می‌شود.

نخعی ادامه داد: در اقدام کوتاه مدت، همه این افرادی که مشمول شرکت در آزمون استخدامی هستند از ابتدای مهرماه سال جاری در قالب حق تدریسی آزاد می‌توانند در مدارس مشغول تدریس شوند.

۷۴۰۴/ ۶۱۳۳/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم سواد آموزی سازمان نهضت سوادآموزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۵۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان این‌که نهضت ملی مسکن یک طرح جهادی است،گفت:مکان‌یابی ۵۷ شهرک مسکونی با ظرفیت ۴۰۰ هزار واحد در کشور انجام شده است. - اخبار اقتصادی -

ارسلان مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن یکی از اقدامات شاخص وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم بوده و یک رکورد بی‌سابقه در تامین زمین است، اظهار کرد: مساحت کل اراضی تامین شده در محدوده شهری و شهرهای جدید برای طرح نهضت ملی مسکن بیش از 41 هزار هکتار با ظرفیت ساخت یک میلیون و 850 هزار واحد مسکونی است.

وی با بیان اینکه بحث تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن امسال به اتمام می‌رسد، افزود: امسال علاوه بر تامین زمین با حداکثر ظرفیت، وظیفه آماده‌سازی و طراحی زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن را نیز با حداکثر توان به پیش می‌بریم.

وی بیان کرد: تاکنون 1500 پروژه آماده‌سازی به مساحت بیش از 48 هزار هکتار زمین با ظرفیت ساخت یک میلیون و 500 هزار واحد در کشور در اراضی سازمان ملی  زمین و مسکن آغاز شده که امیدواریم مراحل عملیاتی و اجرایی این پروژه‌ها هرچه سریع‌تر به انجام برسد.

وی شهرک‌سازی در حریم شهرها را یکی دیگر از ابتکارات مهم دولت سیزدهم برای استفاده از تمامی ظرفیت‌های اجرا طرح‌ نهضت ملی مسکن اعلام کرد و یادآور شد: تاکنون امکان‌سنجی و مکان‌یابی 57 شهرک مسکونی به مساحت بیش از 20 هزار هکتار و با ظرفیت ساخت 400 هزار واحد در کشور انجام شده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به این‌که یزد و قم استان‌های پیشرو در ساخت شهرک‌های دولتی هستند، گفت: ظرفیت ساخت شهرک‌ها در بیشتر استان‌های کشور وجود دارد و لازم است ادارات کل راه و شهرسازی مراحل تصویب اراضی مستعد شهرک‌سازی را تسریع کنند تا متقاضیان مسکن در کشور بتوانند از این ظرفیت هم بهره‌مند شوند.

مالکی اضافه کرد: طرح نهضت ملی مسکن همانطور که از نام آن پیداست یک طرح جهادی است که باید با همت مضاعف و روحیه جهادی به انجام برسد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی
  • رفع فیلتر گوگل پلی در آینده نزدیک !
  • تفاهم نامه میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی منعقد شد
  • هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه
  • افزایش ۱۰ درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل
  • تسری امتیازات رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران نهضت سوادآموزی
  • تسری امتیازات قانون نظام رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی سازمان نهضت سوادآموزی
  • اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان در نهضت سوادآموزی
  • بیش از ۹۵۰ نفر در دوره‌های مختلف تحصیلی سوادآموزی بوشهر جذب شده‌اند
  • زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد