Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@22:32:07 GMT

شهریه دانشگاه علمی و کاربردی ۱۵ درصد افزایش می باید

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۷۵۵۶۰

شهریه دانشگاه علمی و کاربردی ۱۵ درصد افزایش می باید

امید با اشاره به اینکه توسعه مهارت آموزی از وظایف مهم دانشگاه جامع علمی و کابردی است، گفت: افزایش شهریه امسال از ۵ تا ۱۵ درصد محقق می‌شود که این مبلغ بسیار کمتر از تورم است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمد حسین امید» امروز(۲۴ مرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان رضوی ضمن گرامیداشت دهه ولایت با بیان اینکه در چندین سال گذشته دانشگاه علمی کاربردی توسعه کمی را در اولویت خود قرار داده و از این نظر در دوره کوتاهی پیشرفت بسیاری داشتیم، گفت:دانشگاه‌ها دارای حدود ۵ میلیون دانشجو شدند که البته این آمار به سرعت کاهش یافت و تعداد دانشجویان فعال در کشور به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید و از این امر نتیجه می‌گیریم که هر توسعه کمی بدون در نظر گرفتن زیرساخت و شرایط سبب کاهش کیفیت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهارداشت:تعداد دانشجویان در دوران کوتاهی افزایش یافت و مجموعه آموزش عالی کشور توان مدیریت تمامی آنها را نداشت، مبنای نظام علمی-کاربردی، آموزش مهارتی است و فقدان زیرساخت مناسب سبب عدم موفقیت در این زمینه می‌شود، بسیاری از دوره‌های علمی کاربردی مانند نظری بدون فعالیت هنری برگزار شد.

 

امید ادامه داد: پس از برخورد با چنین مشکلی توسعه کیفی در نظر گرفته شد، دانشگاه‌های مهارتی باید خلاق، کارآفرین و شغل‌محور باشند، دانشگاه باید برای توسعه کیفی به ساختار خود توجه کند، بنابراین در حوزه نظارت و ارزیابی دانشگاه، کنترل کیفی، تکمیل واحدهای دانشگاه، ساماندهی مراکز علمی کاربردی، گسترش مدیران دانشگاه‌ها و نظایر این موارد برای افزایش کیفیت اقدام شد.

 

وی گفت: در سه سال گذشته دانشگاه پس از تطبیق شرایط چندین اقدام انجام داد که از جمله آنها می‌توان به راه‌اندازی مرکز علمی کاربردی دارای اساسنامه اشاره کرد، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نیاز به ثبات دارد که امروزه این مورد تأمین شده و بالغ بر ۹۰ درصد مراکز علمی کاربردی غیردولتی موجود در کشور دارای اساسنامه هستند.

 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: در گذشته روسای مراکز نیز مرتباً در حال تغییر بودند که از ادامه داشتن این روند نیز جلوگیری شد که در حال حاضر بالغ بر ۹۵ درصد از روسای مراکز برای چهار سال انتخاب شدند، مؤسسات قوانین مختلفی را اجرا می‌کنند، مدرسان دانشگاه علمی کاربردی باید از فرایند جذب به کار گرفته می‌شدند.

 

وی عنوان کرد: بالغ بر ۵۰ هزار مدرس فاقد شرایط در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کردند و نظام‌نامه‌ای در این زمینه وجود نداشت اما از سال ۹۵ ورودی مدرسان دانشگاه نظام‌مند شد، از مدت تعیین شده تاکنون دانشگاه‌ها به صورت سالیانه فراخوان می‌دهند و به طور میانگین از هر چهار نفر یک مدرس انتخاب شدند.

 

امید افزود: در اقدامی دیگر برنامه‌های درسی بازنگری و نظرات دانشجویان و سایر متولیان دانشگاه‌ها ثبت و اجرا شد، ساماندهی و بازگرداندن دانشگاه به رسالت و مسیر اصلی خود یکی از امور سخت بود اما با تلاش متولیان محقق شده است.

 

وی تصریح کرد: ساماندهی در بخش‌های مختلف دانشگاه‌ها صورت پذیرفت و در حال حاضر افراد در جایگاه واقعی خود قرار دارند، از سه سال گذشته تاکنون ۱۰ هزار مدرس جدید فعالیت کردند و تنها ۷۰ درصد از مدرسان گذشته توانستند فعالیت خود را ادامه دهند، پس از آن طرح آمایش اجرا شده و براساس آن باید دانشگاه به صورت فعال به رشته‌های تحصیلی نیاز به جذب مراجعه کند.

 

امید افزود: پس از پیرایش انجام شده، دوره جدید دانشگاه علمی کاربردی در حال انجام است، در خراسان رضوی پنج مرکز علمی کاربردی فعالیت خود را آغاز می‌کنند، دانشگاه علمی کاربردی در نظام جدید علمی و کاربردی فعالیت خود را آغاز کرده که از مراکز جدید می‌توان به سحرخیز اشاره کرد، همچنین مجموعه هتل قصر طلایی نیز در حوزه گردشگری فعالیت می‌کند.

 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: مجموعه تربیت بدنی آستان قدس نیز از دیگر مجموعه‌های نیاز به راه اندازی بود که امور این بخش نیز انجام شد، دو مرکز بهزیستی نیز از بخش خصوصی اخذ و واگذار شده است، در حال حاضر پنج مرکز با چارچوب جدید کیفی دانشگاه در مشهد مقدس کار خود را آغاز می‌کنند که این آمار در کل کشور به ۳۲ مجموعه می‌رسد.

 

وی ادامه داد: دانشگاه نباید در انتظار همکاری بخش‌های مختلف باشد و باید به صورت مستقل و خودجوش اقدام کند، دانشگاه جامع علمی کاربردی با اجرای طرح آمایش سبب تربیت نیروهای ماهر توسط دانشگاه‌ها می‌شود، در هفته آینده پذیرش در حوزه کاردانی آغاز می‌شود و در هفته پس از آن پذیرش در بخش کارشناسی انجام می‌شود.

 

امید خاطرنشان کرد: باید تمامی دانش‌آموزان با گذراندن ۱۲ سال تحصیلی مدرک دیپلم خود را اخذ کرده و به دانشگاه راه یابند، بالغ بر ۴۵۰ رشته کاردانی و ۳۵۰ رشته در کارشناسی وجود دارد، همچنین ۸۰۰ درس زیر نظر دانشگاه جامع علمی کاربردی فعال هستند.

 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: بالغ بر ۴۵۰ هزار دانشجو جذب دانشگاه جامع علمی کاربردی شدند، در دانشگاه جامع علمی کاربردی با ۸۰۰ رشته مختلف ظرفیت لازم برای اجرای حکم برنامه ششم را داریم، نیاز کشور در آموزش‌های مهارتی تأمین شده است، آمار اشتغال پذیری دانش‌آموختگان جامعه فراتر از نظری است، البته استثناهایی در برخی از رشته‌ها وجود دارد اما به طور کلی افراد فعال در رشته‌های علمی کاربردی راحت‌تر حرفه خود را یافت می‌کنند.

 

وی عنوان کرد: مراکز در چهار سطح تقسیم شده‌اند، در حال حاضر ۲۵۰ مرکز در سطح دوم قرار دارند که این آمار بسیار چشمگیر است، مراکز سطح چهارم از کیفیت پایینی برخوردارند اما هنوز می‌توانند فعالیت کنند، مراکزی که طی دو سال در سطح چهارم باقی ماندند از دایره فعالیت خارج شدند.

 

امید بیان کرد: برای افزایش سهم نظام باید گفتمان‌سازی شود، در حال حاضر مراکز علمی کاربردی دارای روسا و مدرسان صاحب صلاحیت هستند، ما برای فعالیت‌های جدید آمادگی کامل داریم و دانشجویان می‌توانند نظرات خود را برای روند بهتر در دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کنند.

 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ۲۰۰ مرکز از ابتدای فعالیت خود ارتقاء یافتند، برخی نیز به سطح پایین‌تری منتقل شدند و به خط مرز رسیدند، این مراکز در صورت عدم تلاش برای رسیدن به سطح بالاتر تا سال آینده از دایره پوشش دانشگاه‌های علمی کاربردی خارج می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه افزایش شهریه امسال از ۵ تا ۱۵ درصد محقق می‌شود که این مبلغ بسیار کمتر از تورم است، افزود: آمار اشتغالزایی در دسترس ما قرار دارد و از وضعیت دانشجویان اطلاعات کافی داریم، در سال گذشته ۷۰ درصد از دانش‌آموختگان شاغل بودند.

 

 

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز عید قربان کانون های فرهنگی هنری مساجد عید قربان روزنامه ها روزنامه دعای عرفه شبستان یزد غدیر عید غدیر دهه امامت و ولایت رئیس دانشگاه علمی و کاربردی افزایش شهریه نشست خبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۵۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی

وزیر علوم در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود، گفت: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم.

به گزارش وزارت علوم، نشست پرسش و پاسخ دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی عصر دیروز (دوشنبه) در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای نشست نمایندگان انجمن‌های علمی دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و بسیج دانشجویی ضمن بیان درخواست‌های خود در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و دانشجویی، مطالبی را بیان کردند.

وزیر علوم در این نشست با یادآوری تعطیلی دانشگاه‌ها دردوران کرونا گفت: یک سال نخست مسئولیت من در وزارت علوم، همه‌گیری کرونا بود و خوابگاه‌های خودگردان و سلف سرویس دانشگاه‌های مختلف شرایط مناسبی نداشت و مجبور به بازسازی زیرساخت‌ها شدیم. در این شرایط فعال کردن مجدد تشکل‌های دانشجویی دشوار و زمان‌بر بود. دانشگاه‌ها در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از نظر نشاط سیاسی، فعال بودند و حضور مسئولان در دهه فجر و ایام انتخابات این موضوع را تایید می‌کند.

وی در ادامه به راه‌اندازی سامانه فرنما برای ثبت فعالیت‌های فرهنگی اشاره و اظهار کرد: برای اطلاع دقیق از فعالیت‌های فرهنگی این سامانه را تاسیس کردیم که بر اساس آن امروز دقیق می‌توانیم بگوییم، دانشگاه علامه‌طباطبائی در سال ۱۴۰۲ در مجموع هزار و ۳۰۰ فعالیت فرهنگی داشته است. همچنین در ارزیابی روسای دانشگاه‌ها فعالیت‌های فرهنگی ثبت شده بر اساس سامانه فرنما معیار مهمی است و از روی همین سامانه کارنامه فرهنگی برای دانشجویان صادر می‌شود.

تولید علم باید برونداد داشته باشد

زلفی‌گل با اشاره به اهمیت انجمن‌های علمی، خاطرنشان کرد: برگزیدگان جشنواره بین‌المللی حرکت و جشنواره رویش به عضویت بنیاد ملی نخبگان در می‌آیند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. روند جذب افراد نخبه و مستعد در دولت و دستگاه‌های اجرایی نیز تسهیل شده است. تولید علم باید برونداد داشته باشد. تولید مقاله، کتاب، اختراع و دستاوردهای علمی یا هنری یکی از این بروندادها است و استادان باید برخی از این بروندادها را داشته باشند.

وی ادامه داد: این موضوع در آیین‌نامه ارتقای جدید استادان و اعضای هیات علمی که در حال تدوین است، قید شده است که استاد می‌تواند به هر شکلی دستاورد علمی خود را نشان دهد و فقط مقاله مد نظر نیست. کاربردی بودن مقالات را نیز در نظر داریم؛ به همین دلیل مقالات بنیادین ۷ امتیاز، مقالاتی که نیازی از جامعه رفع کنند، ۱۴ امتیاز برای ارتقای استادان خواهد داشت.

وی افزود: فردی که رساله‌های بنیادی داشته باشد به اندازه حقوق استاد پایه یک پژوهانه دریافت می‌کند، فردی که رساله‌های کاربردی دارد دو برابر و فردی که رساله فناوری داشته باشد، سه برابر حقوق استاد پایه یک پژوهانه می‌گیرد. استادان ارتباط با صنعت نیز به صورت ویژه تشویق می‌شوند. همچنین از علوم نوظهور و نوپدید مانند هوش مصنوعی در حد توان حمایت مالی می‌کنیم.

وزیر علوم درباره مطالبه دانشجویان در خصوص قانون حمایت از خانواده و ایجاد خوابگاه‌های متاهلی گفت: در همه دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هزار واحد خوابگاه متاهلی داشتیم ولی ما در مدت مسئولیت، ۳۵۰ واحد اضافه کردیم، ۳۲۰۰ واحد تا آخر سال نیز اضافه می‌شود که احداث ۲۶۰۰ آن شروع شده است. ساخت خوابگاه بودجه می‌خواهد. یکی از این کارها طرح تهاتر و مولدسازی است. به دانشگاه‌ها اجازه داده شده است املاکی که دارند را تغییر کاربری دهند و از آن‌ها برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی استفاده کنند. ما پول نداریم و سازمان برنامه به ما اعتبار نمی‌دهد ولی سرمایه و امکانات بدون استفاده‌ای که داریم را می‌توانیم به گونه‌ای دیگر مورد استفاده قرار دادیم.

بر اساس قانون ما را مواخذه کنید

وی در ادامه نشست به دانشجویان پیشنهاد کرد انتقادهای خود را از وزارت علوم در چارچوب قانون بیان کنید. بر اساس قانون ما را مورد ارزیابی قرار دهید. به طور مثال بگویید چرا رتبه علمی کشور کاهش پیدا کرده است.

۷۵ اقدام جدید در وزارت علوم انجام شد

وی در ادامه نشست به بیان اقدامات انجام شده در وزارت علوم و ایجاد ۷۵ اقدام جدید، پرداخت و خاطرنشان کرد: افزایش پایه‌های تشویقی استادان به ۶۰ پایه، بورسیه رتبه‌های برتر کنکور هر سال و المپیادی‌ها، تعیین کارانه (جهش علمی) بر مبنای عملکرد، اختصاص پژوهانه به استادانی نو استخدام، اختصاص پژوهانه برای دانشمندان یک‌درصد و دودرصد، قید شدن پژوهانه جامع در برنامه توسعه هفتم، تخصیص ۱۵ درصد بودجه کل دانشگاه برای فعالیت‌های پژوهشی و پنج درصد برای فعالیت‌های فرهنگی، راه‌اندازی بورسیه صنعت با همکاری صنایع، حمایت از مجلات تحت نمایه‌های بین‌المللی، تاسیس صندوق عالی عتف از جمله این فعالیت‌ها است.

وزیر علوم به راه‌اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) اشاره کرد و گفت: تا امروز بیش از ۱۵ هزار نیاز در این سامانه ثبت شده و استادانی که روی رفع نیازهای ثبت شده در این سامانه کار کنند، پژوهانه دریافت می‌کنند. برای حمایت از پژوهشگران نیز سامانه پژوهشگران مستقل را راه‌اندازی کردیم که بتوانند از مزایای بیمه و حقوق بهره‌مند شوند. سامانه دانا (درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان) نیز تاسیس شد تا همه دانشمندان در این سامانه صفحه خانگی داشته باشند و دستاوردهای علمی و مقالات خود را در این صفحه ثبت ‌کنند. پژوهانه بر این اساس و روزآمد بودن صفحه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

عملیات وعده صادق دستاورد دانش‌آموخته‌های دانشگاه‌ها بود

وی همچنین با تجلیل از اقدامات عالمان و مدیران پیشین وزارت علوم گفت: عملیات وعده صادق دستاورد دانش‌آموخته‌های دانشگاه‌ها بود و شهید طهرانی مقدم‌ها، شهید شهریاری‌ها و شهید احمدی روشن‌ها در همین دانشگاه‌ها آموزش دیده‌اند، باید قدردان وزیران و دانشمندان پیشین باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه را نهاد انسان ساز دانست و گفت: در این راستا فعالیت فرهنگی را توسعه دادیم. از دانشجویان برای برگزاری برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنیم، اعتبارات فرهنگی را برای تشکل‌های دانشجویی افزایش می‌دهیم. برای نخستین بار مرکز علوم انسانی را در وزارت علوم تاسیس کردیم و بخشی از ماموریت تحول در علوم انسانی به این مرکز محول شده است.

وی با تاکید بر اهمیت سلامت جسمی و روحی انسان‌ها گفت: سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود و اگر به این رشته‌ها بی توجهی شود، در راستای سلامت روحی و روانی جامعه به خوبی گام برنداشته‌ایم. باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم. در بسیاری از کشورها نخبگان داخلی به رشته‌های علوم انسانی هدایت می‌شوند و برای رشته‌های علوم پایه از نخبگان خارجی کمک گرفته می شود.

وزیر علوم در پایان این نشست از دانشجویان خواست راهکارهای جدید خود را برای اداره بهتر آموزش عالی ارائه دهند.

دیگر خبرها

  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی
  • فعالیت‌های تحقیقاتی و استنادی مبنای ارتقاء رتبه استادان است
  • فعالیت 490 مرکز نوآوری در کشور/ ضرورت رفع مسائل اساسی با ظرفیت‌های قانون جهش تولید
  • تقویت همکاری انجمن‌های علمی با کمیته تحقیقات دانشجویی
  • تقویت همکاری انجمن‌های علمی دانشجویی علوم پزشکی و کمیته تحقیقات دانشجویی
  • کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست تشکیل می‌شود
  • نگرانی از حضور صلواتی دانشجویان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای/ دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادغام می شود؟