Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی در نشست خبری افتتاح پنج مرکز تخصصی علمی – کاربردی در مشهد گفت: این دانشگاه به مسیر اصلی ماموریت خود که تربیت نیروی ماهر برای کشور است باز می‌گردد.   او تصریح کرد: به همین منظور از ابتدای مهرماه امسال ۳۲ مرکز تخصصی مهارت محور با چارچوب‌های جدید کیفی در محل اشتغال دانشجویان فعالیت خود را آغاز می‌کنند که امکان افزایش این تعداد تا ۴۰ مرکز در صورت اتمام کار‌های مربوط به راه اندازی شان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی گفت: در دوره جدید فعالیت دانشگاه جامع علمی – کاربردی دیگر این دانشگاه منتظر دانشجو نخواهد ماند بلکه به سراغ بخش‌های غیردولتی که نیازمند مهارت آموزی هستند می‌رود.

امید افزود: براساس طرحی آمایشی که در کل کشور انجام گرفت نیاز‌های هر استان به آموزش‌های مهارتی شناسایی و دوره جدید مهارت آموزی در قالب تاسیس مراکز تخصصی علمی – کاربردی با ماموریت‌های تعریف شده جدید آغاز شد.

او تصریح کرد: بر همین اساس امروز برای نخستین بار در کشور پنج مرکز جدید علمی – کاربردی که خود واحد‌های تولیدی و خدماتی هستند در مشهد راه اندازی شد که از این تعداد دو مرکز از حالت دولتی به غیردولتی تبدیل شده اند.

رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی گفت: این مراکز شامل گروه تولیدی سحرخیز، تربیت بدنی آستان قدس رضوی، هتل قصر طلایی، دو مرکز بهزیستی شامل خانه فرزندان کوثر در گناباد و بوستان شکوه مهر در مشهد می‌شود که آموزش‌های آنان در حوزه‌های ورزشی، تولیدی و هتل داری و اجتماعی است.
امید با اشاره به ساماندهی مدرسان این مراکز گفت: بیش از ۵۰ هزار مدرس در ابتدای ورودشان به این دانشگاه مورد ارزیابی قرار نگرفته بودند، زیرا نظام نامه‌ای برای جذب مدرسان جدید وجود نداشت، اما در قالب آئین نامه جذب مدرسان دانشگاه جامع علمی – کاربردی که به تصویب شورای عالی نظارت مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید از سال ۹۵ ورودی مدرسان این دانشگاه نظام‌مند شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی گفت: همه مدرسان قبلی این دانشگاه هم ارزیابی شدند و از ابتدای مهرماه آینده تنها مدرسانی سر کلاس درس خواهند رفت که فرآیند ارزیابی را طی و کد مدرسی جدید دریافت کرده باشند.

او تصریح کرد: اقدام بعدی این دانشگاه ساماندهی رشته‌ها در قالب خوشه‌های شغلی بود و از ابتدای مهرماه آینده طبق نیازسنجی انجام شده مراکز علمی – کاربردی در خوشه‌های تخصصی خود فعالیت می‌کنند و البته هنوز این طرح به طور کامل اجرا نشده و اجرای کامل آن دو سال زمان می‌برد.

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی گفت: برنامه‌های درسی مهارتی نیز در این دانشگاه باید بازنگری و با نیاز‌های روز تطبیق داده می‌شدند و به همین منظور  با همکاری متخصصان و نخبگان در حوزه‌های مختلف این برنامه‌ها در حال بازنگری است.

امید ادامه داد: براساس قانون برنامه ششم توسعه، سهم آموزش‌های مهارتی در کشور باید به حداقل ۳۰ درصد برسد و به همین منظور دانشگاه جامع علمی – کاربردی سهم عمده‌ای در تربیت نیروی متخصص دارد.

او تصریح کرد: ساماندهی مدرسان سابق و ادامه همکاری با ۷۰ درصد از آنان، قانونی شدن روسای مراکز و جذب نزدیک به ۱۰ هزار مدرس جدید در مهرماه امسال به منظور توسعه مهارت آموزی در کشور است.  
پذیرش دانشگاه جامع علمی - کاربردی از ۲۷ مرداد ماه آغاز می‌شود  
رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی گفت: از ۲۷ مرداد ماه امسال پذیرش دوره کاردانی و یک هفته بعد از آن پذیرش دوره کارشناسی این دانشگاه آغاز می‌شود.

امید افزود: نزدیک به شش هزار کد رشته - محل برای دو مقطع کاردانی و کارشناسی در مراکز جامع علمی - کاربردی کشور تعریف شده است که برخی رشته‌ها برای نخستین بار دانشجو می‌پذیرند و برخی از مراکز تازه راه اندازی شده اند.

او با اشاره به ورود نخستین دوره از دانش آموزان نظام جدید ۶-۳-۳ به دانشگاه‌ها گفت: با وجود اینکه ظرفیت در آزمون سراسری زیاد است به طور قطع دانش آموزان زیادی هستند که به علایق خود نمی‌رسند از این رو سبد ۴۵۰ رشته کاردانی و ۳۵۰ رشته کارشناسی و ۸۰۰ دوره تک درس دانشگاه جامع علمی – کاربردی پاسخگوی نیاز‌ها خواهد بود.

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی گفت: این دانشگاه به تنهایی به عنوان بخش بزرگی از زیرنظام مهارتی کشور قابلیت جذب ۴۵۰ هزار دانشجو را در نیمه اول سال تحصیلی جدید دارد.

امید افزود: این زیرنظام مهارتی می‌تواند در ایجاد شغل پایدار موثر باشد، به کاهش نرخ بیکاری و رونق تولید و گفتمان سازی در حوزه مهارتی کمک کند.

او تصریح کرد: امسال برای دومین بار مراکز برتر علمی – کاربردی در کشور مشخص شدند که یکی از این ۱۰ مرکز برتر در مشهد واقع شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی گفت: پارسال مراکز جامع علمی - کاربردی براساس کیفیت کار در چهار سطح تقسیم بندی شده اند که از این تعداد ۲۰ مرکز در سطح چهار قرار داشتند که در سال تحصیلی جدید دیگر فعالیت خود را ادامه نخواهند داد و ۲۰۰ مرکز نیز ارتقای سطح پیدا کردند.

امید افزود: در کنار مراکز کاربردی، مراکز نوآوری به منظور تجاری سازی ایده‌های خلاقانه دانشجویان راه اندازی شده است که دانشجویان می‌توانند در این مراکز مشاوره حقوقی بگیرند و حمایت اساسی شوند.

او تصریح کرد: برای ایده‌های برتر از سوی معاونت علمی رئیس جمهور تا ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت می‌شود و همچنین طی تفاهم نامه‌ای که با صندوق کارآفرینی به امضا رسید به دانش آموختگان دانشگاه‌ها تسهیلات با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود.

مرتضی تشکری رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در مهرماه امسال در ۱۰۹ رشته کاردانی و کارشناسی ۴۰ مرکز استان در چهار گروه آموزشی صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر دانشجو پذیرفته می‌شود.

او تصریح کرد: ۱۰۹ رشته در ۳۶۵ رشته - محل در مراکز علمی – کاربردی خراسان رضوی پذیرش دانشجو خواهند داشت و در مجموع ۲۳ هزار دانشجوی این دانشگاه با دو هزار و ۶۷۰ مدرس سال تحصیلی جدید را در این استان آغاز می‌کنند.   انتهای پیام// ز.م   افتتاح پنج مرکز تخصصی علمی – کاربردی در مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه اخبار دانشگاهی علمی کاربردی اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۷۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فنی و حرفه‌ای زرند در سطح استان کرمان، رتبه‌ دوم را کسب کرد

مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان زرند در سال ۱۴۰۲ با فعالیت و عملکرد آموزشی مناسب در اکثر سامانه‌های آموزشی از جمله: ثابت، سیار شهری، روستائی، شاغلین بنگاه‌های اقتصادی، آموزش سربازان وظیفه و آسیب دیدگان اجتماعی، ۲ هزار و ۸۵۰ نفر از متقاضیان مهارت آموزی در بخش دولتی در حرفه‌های مختلف تحت پوشش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار گرفته‌اند.

مهردادمداحی، رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان زرند ضمن قدردانی از تلاش مضاعف و جهادی کارکنان این مجموعه آموزشی و حمایت‌های مسئولان استانی و شهرستانی و بنگاه‌های اقتصادی از این مرکز گفت: در شرایط کنونی کشور و نارضایتی جوانان از وضعیت اشتغال، مهارت آموزی، یک امر مهم و حیاتی در کاهش نرخ بیکاری و آسیب‌های اجتماعی و افزایش بهروری و جلوگیری از عقب ماندگی تولید و در نهایت تحقق شعار سال است. 

 وی با اشاره به شرایط معدنی و رشد صنعتی شهرستان و نیاز مبرم بازار کار به افراد ماهر افزود: رویکرد مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان، توجه ویژه تامین نیاز بازار کار و ترویج فرهنگ مهارت آموزی و کارآفرینی است و از برنامه‌ریزی های مهم اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای در سال جدید هدفمند کردن آموزش‌های فنی مهارت در قالب سند مهارت استان کرمان می باشد. 

مداحی بیان کرد: سند توسعه مهارت با رویکرد محلی و منطقه‌ای و انجام نیاز سنجی‌های پیش بینی شده در هر شهرستان به شناسایی ظرفیت‌ها و آموزش‌های هدفمند و متناسب با نیاز بازار کار خواهد پرداخت.

وی درخشش نوجوانان مهارت آموز زرندی و کسب مقام در مرحله‌ی کشوری المپیاد ملی مهارت در ۲ سال اخیر را نشان از استعداد بالای فرزندان این شهرستان دانست و اهمیت به نوجوانان دارای فن و مهارت در کنار درس و آموزش کلاسیک را یکی از ارکان مهم توسعه و پیشرفت برشمرد.

رئیس مرکز فنی حرفه‌ای زرند افزود:خوشبختانه با برگزاری المپیاد‌های علمی و فنی مهارتی، نوجوانان شناسایی می‌شوند و پس از کسب مقام و رتبه از آنان قدردانی می‌شود.

مداحی گفت: در یک بازه زمانی مهم آن‌ها را رها کرده و به خوبی از آنان به عنوان کارآفرین در سطح جامعه حمایت نمی‌کنیم؛ اما از آنجایی که این نخبگان مهارتی با هوش و توانمندی خود می‌توانند در تولید نقش کلیدی داشته باشند، صاحبان صنایع و بنگاه‌های اقتصادی نیز به خوبی از آنان استفاده نمی‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت مقام معظم رهبری در ابلاغ شعار سال در سنوات اخیر به تولید و اشتغال گفت: در ارتباط با تقویت تولید و اشتغال، مرکز فنی حرفه‌ای  برای آموزش و مهارت نیروی کار فعالیت‌های گسترده‌ای از قبیل توانمند سازی دانشجویان در حال تحصیل با مهارت، تکمیل اوقات فراغت دانش آموزان در ایام تابستان، اهمیت ویژه به مهارت آموزی سربازان وظیفه، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه آسیب دیدگان اجتماعی راه‌یافته از کمپ و معلولین جسمی حرکتی انجام و  این موضوع را در برنامه اصلی خود قرار داده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • کنفرانس ملی مهارت با ۲۰۰ اثر علمی و پژوهشی در اردیبشهت برگزار می‌شود
  • اشتغال دانشجویان در واحدهای بزرگ تولیدی بر مبنای توانایی/ پایان‌نامه‌ها را کاربردی کردیم
  • زمان نام‌نویسی وام شهریه دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد
  • فنی و حرفه‌ای زرند در سطح استان کرمان، رتبه‌ دوم را کسب کرد
  • امکان تغییر دانشگاه برای پذیرفته شدگان فرهنگیان وجود دارد؟ 
  • زمان ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد
  • آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی از اول اردیبهشت
  • علوم پزشکی کردستان در مقطع دکترای پزشکی مولکولی دانشجو می‌پذیرد
  • آغاز ثبت نام آزمون دکتری تخصصی رشته‌های داروسازی از اول اردیبهشت
  • افزایش صد درصدی پذیرش دانشجو در پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان کرمان