Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-23@11:45:41 GMT

تسهیلات پرداختی بخش صنعت ۴۰ درصد افزایش یافته است

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۷۷۸۴۸

تسهیلات پرداختی بخش صنعت ۴۰ درصد افزایش یافته است

به گزارش ایکنا از ایلام، فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز پنجشنبه 24 مرداد ماه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان ایلام اظهار داشت: اگر بخواهیم سطح تولید ۲ سال قبل حفظ کنیم نیازمند ۲ الی سه برابر شدن ورود نقدینگی به این بخش هستیم.
وی به رشد ۴۰ درصدی تسهیلات بخش صنعت اشاره کرد و افزود: برای تامین مواد اولیه به سه برابر نیاز ۲ سال قبل اعتبار نیاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون وزیر صمت ادامه داد: بحث ال سی داخلی با تنزیل نرخ سود می تواند کمک حال بخش تولید باشد که در شرایط کنونی کشور ایجاد تورم نکند.
مقیمی یادآور شد: تامین مواد اولیه بخش صنعت باید با در نظر گرفتن شرایط موجود کشور باشد و اگر امکان استفاده از توان داخلی است به آن بسنده کنیم.
وی اضافه کرد: واردات در حوزه مواد اولیه، قطعات و خدمات قابل توجه است اما باید پتانسیل های داخلی تجمیع شود و پروژه های ساخت داخل در اولویت قرار گیرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: ۴۰ درصد لاستیک کشور وارداتی است اما طرح های خوبی در دست اقدام است که می تواند این نیاز را کاهش دهد.
مقیمی ادامه داد: طرحی که با ظرفیت پنج هزار تن در حال بهره برداری است طرح استیل برد است که بخش اعظمی از واردات لاستیک را کاهش می دهد.
وی گفت: نیازمندی های حوزه صنعت در کل کشور شناسایی شده و می توان با شناخت ظرفیت ها در راستای اتصال نیازمندی ها به پتانسیل ها به توسعه و خودکفایی کشور کمک کنیم.
معاون وزیر صمت افزود: در بحث حمایت از پروژه هایی که می تواند ما را از وابستگی به خارج مستقل کند باید آنها در اولویت اجرا قرار گیرند زیرا در بحث اقتصاد مقاومتی این قبیل طرح ها هم مورد حمایت دولت هستند.
مقیمی ادامه داد: تمام حمایت دولت را روی این پروژه ها که موجب خودکفایی کشور می شود باید متمرکز کنیم تا شعار سال مقام معظم رهبری تحقق یابد.
وی تاکید کرد: واحدهایی که در شرایط خوب هستند باید در ستاد تسهیل بررسی شوند تا اگر قرار است با مشکل مواجه شوند، پیشگیری لازم در خصوص آنها صورت گیرد.
مقیمی یادآور شد: هیچ محدودیتی در اصلاح دستورالعمل ها و بخشنامه ها نداریم زیرا نمی توانیم در شرایط کنونی با دستورالعمل های قبلی که بدون شرایط تحریم اتخاذ شده اند، اقدام کنیم.
وی ادامه داد: سال ۱۳۹۸ ظرفیت قانونی تهاتر نداریم که در تلاش هستیم برای رفع این مشکل اقدام عملی انجام دهیم تا مشکل برخی واحدهای صنعتی و تولیدی برطرف شود.
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور عراق را باید دست کم نگیریم و در بحث توسعه صادرات در این زمینه تلاش شود.
مقیمی اظهار داشت: در شرایط حساس کشور امروز بیش از هر چیز به وحدت نیاز داریم و این رمز موفقیت ما در حوزه های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی است.
وی به بحث ایجاد شهرک های تخصصی اشاره کرد و افزود: زیرساخت های صنعتی در استان ایلام با چالش مواجه است و ایجاد شهرک صنفی در استان و زیرساخت های آن با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، قابل تقدیر است.
معاون وزیر صمت ادامه داد: ثبت تسهیلات سیل در سامانه سجاد فعلا قابل اعمال است و تا چند روز آینده واحدهای صنعتی می توانند درخواست خود را ثبت کنند.
مقیمی به بحث مشکل لاستیک اشاره کرد و افزود: دو طرح در کشور بزودی افتتاح می شود که بخش اعظمی از مشکلات کشور در این حوزه برطرف می شود.
وی ادامه داد: امروز بنای ما شناسایی حوزه های دارای ظرفیت است که با سرمایه گذاری در آنها می توانیم نیاز داخلی کشور را مرتفع کنیم.
معاون وزیر صمت افزود: در بحث کاغذ بسته بندی و تی شو تکنولوژی آن در کشور وجود دارد که اکنون علاوه بر تولید و تامین داخلی صادرات نیز داریم، در تولید برخی کاغذ ها با مشکل تامین چوب و کاغذ باطله مواجه ایم که برای تولید برخی کاغذهای خاص نیاز است.
وی تاکید کرد: در بحث پروانه بهره برداری و جواز تاسیس به رغم محدودیت های ایجادی به ترتیب ۱۵ و ۲۴ درصد رشد داشته ایم، در شرایط تحریم نباید تمرکز را روی محدودیت قرار دهیم بلکه باید به ظرفیت ها توجه ویژه کنیم.
مقیمی از بانک های عامل خواست در بحث تولید منعطف تر به این حوزه توجه کنند زیرا زمان پرداخت تسهیلات برای برخی واحدها حیاتی و ضروری است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا ایلام اجتماعی صنعت قران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۷۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به‌زودی، قیمت‌گذاری شوینده‌ها حذف می‌شود

بسیاری از کارشناسان حوزه تولید شوینده بر این باور هستند که اگر مسائل سیاسی و تحریمی کنار رود، فضای کشور برای رقابت و تولید بسیار خوب است. به همین واسطه است که هنکل، یونیلیور و سایر مجموعه‌های کوچک‌تر به خوبی به کار خود ادامه می‌دهند و با مشکلی مواجه نمی‌شوند. این مجموعه‌ها هم سهمی قابل توجهی از بازار را پوشش می‌دهند و هم مصرف کنندگان از کیفیت تولیدات آن‌ها راضی هستند.

به گزارش اکو نگار، به گفته نایب رئیس انجمن صنایع شوینده، این تجربه سبب شده تا فضای رقابتی در حوزه شوینده‌ها سالم و بدون رانت باشد و این نتیجه ایجاد فضای رقابتی توسط بخش خصوصی و عدم دخالت بخش‌های دولتی است. در این عرصه علاوه بر این که حضور شرکت‌های خارجی لطمه‌ای به تولید داخل وارد نکرده؛ بلکه باعث رونق بخش خصوصی داخلی نیز شده است. علت این امر این است که خارجی‌ها نیز در این عرصه تولیدکننده هستند و به سمت واردات و رانت نمی‌روند. در راستای بررسی جزئی‌تر این مساله، علیرضا کیانی، نایب رئیس انجمن صنایع شوینده، با خبرنگاران گفت‌وگویی تفصیلی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

۹۷ درصد تولیدات داخلی ست

*در سال‌های گذشته بر خلاف بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی‌ها، صنعت شوینده توانسته با کیفیت مطلوب رو به توسعه حرکت کند. علت این امر چیست؟

صنعت شوینده کشور جز معدود صنایعی است که تقریبا ۱۰۰ درصد آن توسط بخش خصوصی اداره می‌شود. این صنعت به دو بخش شوینده‌ها و آرایشی و بهداشتی تقسیم می‌شود. در این دو بخش عملا ظرفیت تولید بیش از نیاز کشور است. به همین علت است که می‌توان با قاطعیت گفت که مشکل سخت افزاری در مسیر تولید وجود ندارد.

در حوزه شوینده‌ها که تقریبا نیمی از بازار این عرصه را تشکیل می‌دهد، تنوع زیادی وجود دارد و مصرف کننده در بازار خواهان مدل‌های مختلفی از شوینده‌ها است که با همت بخش خصوصی، ۱۰۰ درصد محصولات متنوع تولید و نیاز مصرف کننده به صورت کامل برطرف شده است. در حوزه آرایشی و بهداشتی نیز ظرفیت تولید بیش از نیاز کشور است؛ اما ۹۷ درصد تنوع محصولی را پوشش می‌دهد و آن ۳ درصد دیگر از خارج کشور تامین می‌شود. بخش خصوصی در سال‌های اخیر نشان داده که هر کجا به آن اعتماد شده، عملکرد موفقی داشته و توانسته گام‌های مهمی در مسیر پیشرفت تولید کشور بردارد.

*تجربه موفق شرکت‌های شوینده در استفاده از ظرفیت‌های برند‌های جهانی مانند هنکل و رقابت با برند‌های داخلی چه دست آورد‌هایی داشته است؟

امروز علاوه بر هنکل، یونیلیور نیز با چندین برند متفاوت در داخل کشور در حال تولید محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی است که این مجموعه‌ها بسیار بازار خوبی دارند و عملکرد موفقی در سال‌های اخیر داشته‌اند. این امر نشان می‌دهد که اگر مسائل سیاسی و تحریمی کنار رود، فضای کشور برای رقابت و تولید بسیار خوب است. به همین واسطه است که هنکل، یونیلیور و سایر مجموعه‌های کوچک‌تر به خوبی به کار خود ادامه می‌دهند و با مشکلی مواجه نمی‌شوند. این مجموعه‌ها هم سهمی قابل توجهی از بازار را پوشش می‌دهند و هم مردم از کیفیت تولیدات آن‌ها راضی هستند.

امروز برند‌های ایرانی و جهانی دوش به دوش یکدیگر در حال تولید محصولات خود در داخل ایران هستند و در برخی حوزه‌ها برند‌های خارجی پیشرو هستند و برخی محصولات کیفیت نمونه‌های ایرانی بهتر است که این اتفاق به واسطه رقابت سالم میان تولیدکننده‌ها رقم خورده است. فضای رقابتی در حوزه شوینده‌ها سالم و بدون رانت است و این نتیجه ایجاد فضای رقابتی توسط بخش خصوصی و عدم دخالت بخش‌های دولتی است. در این عرصه علاوه بر این که حضور شرکت‌های خارجی لطمه‌ای به تولید داخل وارد نکرده؛ بلکه باعث رونق بخش خصوصی داخلی نیز شده است. علت این است که خارجی‌ها نیز در این عرصه تولیدکننده هستند و به سمت واردات و رانت نمی‌روند.

ارز به اندازه نیاز تخصیص نمی‌یابد

*مهمترین موانع پیش روی تولید شوینده‌ها در کشور چیست؟

صنعت شوینده‌ها با دو معضل اساسی مواجه است، نخست قیمت‌گذاری دستوری از طرف دولت که این مشکل بزودی حل می‌شود و صنایع شوینده به گروه چهارم که فاقد قیمت‌گذاری دستوری است، منتقل می‌شوند. این یک کمک بسیار بزرگ به صنعت شوینده‌ها و آرایشی و بهداشتی است. معضل دوم این صنعت، تخصیص ارز است که به اندازه نیاز این صنعت، ارز در اختیار آن قرار نمی‌گیرد. آینده صنعت شوینده‌ها در داخل کشور روشن است، زیرا در مسیر درستی قرار گرفته است و رقابت خوبی ایجاد شده است. این رقابت است که شرکت‌های داخلی را به سمت ارتقای میزان و کیفیت تولید سوق داده است. دولت باید پای حذف قیمت‌گذاری دستوری بایستد تا به صنایع تولیدی کمک بسزایی شود. این اتفاق و تخصیص ارز به میزان کافی می‌تواند منجر به شکوفایی دوچندان تولیدکنندگان داخلی شود. علاوه بر این دولت باید مانع واردات غیرضروری شود. بعضا مشاهده می‌شود که یک محصول در داخل کشور به وفور و با کیفیت خوب تولید می‌شود، اما باز هم واردات آن انجام می‌شود که باید در این حوزه یک ساماندهی صورت گیرد. اختصاص ارز واردات به بخش تولید علاوه بر شکوفایی اقتصادی به اشتغالزایی نیز منجر می‌شود. این امر سبب می‌شود تا تولید ناخالص داخلی رنگ و بویی واقعی‌تر به خود گیرد.

*گردش مالی حوزه شوینده‌ها در سطح کشور چه میزان است و چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارد؟

پیش بینی می‌شود که گردش مالی حوزه شوینده‌ها در سال ۱۴۰۳ رقمی نزدیک به ۱۹۵ هزار میلیارد تومان باشد که نقش بسزایی در اقتصاد کشور و پیشبرد آن دارد. نیمی از این رقم مربوط به شوینده‌ها و نیمی دیگر مربوط به حوزه آرایشی است. این حجم از چرخش مالی منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد نیز شده و واحد‌های صنعتی پرشماری را رونق داده است.

دیگر خبرها

  • کرمان، سیرجان، رفسنجان و بم صنعتی‌ترین شهر‌های کرمان/ سال گذشته در بخش تولید ارائه تسهیلات نداشته‎ایم
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • بانک‌های استان سمنان تخصیص بیشتر تسهیلات تبصره ۱۸ را افزایش دهند
  • برگزاری سومین نشست معاون اول رئیس جمهور با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی و تعاون
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • به‌زودی، قیمت‌گذاری شوینده‌ها حذف می‌شود
  • تحقق ۱۵۰ درصدی تعهد اشتغال در شهرستان خوروبیابانک
  • محبوب‌ترین وام میان خانوارها
  • ریزش سرمایه‌گذاری خارجی چین
  • کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد