Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-19@07:28:15 GMT

آیا واقعاً مردان دیرتر از زنان بالغ می‌شوند؟

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۷۸۲۴۹

آیا واقعاً مردان دیرتر از زنان بالغ می‌شوند؟

رویداد۲۴ بسیاری از ما شنیده ایم که مردها حتی در دوران بزرگسالی هم کماکان مثل بچه ها رفتار می کنند. بعضی معتقدند در یک رابطه ی عاطفی، این زنان هستند که رابطه را به پختگی می رسانند. بنابراین دانشمندان تصمیم گرفتند صحت این باور رایج را بررسی کنند. آنچه در ادامه می آید یافته های دانشمندان در جریان این تحقیقات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



علم چه نظری در این باره دارد؟

دانشگاه آکسفورد دست به تحقیقی زده که بیان می کند میزان بلوغ مغز انسان بر اساس میزان رشد تدریجی شبکه های عملکردی و ساختاری مغز تعیین می شود که تا دوران بزرگسالی تداوم پیدا کرده باشد. هدف از این تحقیق پی بردن به آن بود که طی فرآیند بالغ شدن کدام ویژگی ها دگرگون می شوند و کدام یک تغییری نمی کنند. دانشمندان مغز ۱۲۱ فرد ۴ تا ۴۰ ساله را با تصویربرداری از مغز آن ها مورد بررسی قرار دادند. آن ها همچنین با در نظر گرفتن سن و جنسیت شرکت کننده ها، تغییراتی که در عملکردهای مختلف آن ها رخ می داد را دنبال کردند.

مردها دیرتر به بلوغ می رسند

نتایج این آزمایش نشان داد گرچه هم مغز زنان و هم مغز مردان در نهایت از توانایی هایی یکسانی برخوردار می شوند که در زندگی روزانه مورد استفاده قرار می گیرند، اما رشد تدریجی شبکه های عملکردی و ساختاری مغز در مردان اغلب دیرتر از زنان رخ می دهد. با این حال، زنان زودتر از مردان با زوال این شبکه های مغزی رو به رو می شوند. به همین دلیل است که گفته می شود مردان دیرتر از زنان به بلوغ می رسند.

مغز زنان عملکرد مؤثرتری دارد

علاوه بر نکات ذکر شده، اطلاعات بیشتری هم وجود دارد که کارآمدی بیشتر مغز زنان را تأیید می کند. ادواردو کالیکستو، استاد رشته های فیزیولوژی و داروشناسی دانشکده ی پزشکی دانشگاه مستقل ملی مکزیک، اخیراً در مقاله ای توضیح داده گرچه مغز مردان بزرگ تر از زنان است، اما مغز زنان از کارآمدی بیشتری برخوردار است. برای مثال، بررسی ها از بهتر بودن حافظه، بیشتر بودن ارتباطات عصبی و داشتن درک وسیع تر از رنگ ها و طعم ها، در زنان حکایت دارد. کالیکستو می گوید همه ی این ویژگی ها سرمنشأ هورمونی دارند.

با توجه به یافته های علمی، حالا با قطعیت می توان گفت که مغز زنان و مردان از عملکرد متفاوتی برخوردار است. این مسأله تفاوت هایی که در رفتارها و میزان بلوغ عاطفی افراد وجود دارد را توضیح می دهد.

برچسب ها: رویداد24 ، بلوغ فکری و جسمی ، بلوغ نوجوانان ایرانی ، بلوغ مردان ، سن بلوغ سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 بلوغ نوجوانان ایرانی سن بلوغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۸۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

در سال‌های اخیر، نقش باکتری‌های روده در سلامت انسان مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. اکنون، تحقیقی جذاب، رابطه پیچیده بین باکتری‌های میکروبیوم روده و چاقی را روشن کرده است و تفاوت‌های جالبی را بین زنان و مردان آشکار می‌کند.

به نقل از ارث، نتایج این تحقیق به رهبری دکتر پائولا آراناز از مرکز تحقیقات تغذیه در دانشگاه ناوارا در اسپانیا، در کنگره اروپایی چاقی (ECO) ونیز ایتالیا ارائه شد. گروه تحقیقاتی داده‌های متاژنومی و متابولومیک جمعیت اسپانیایی را تجزیه‌وتحلیل کردند تا دریابند چگونه باکتری‌های روده بر ایجاد چاقی تأثیر می‌گذارند.

نتایج نشان داد که میکروبیوتای روده، جامعه متنوعی از میکروارگانیسم‌های ساکن در دستگاه گوارش، نقش مهمی در سلامت متابولیک ایفا می‌کنند و اختلال در این تعادل، معروف به دیس بیوزیس، می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله چاقی تأثیر بگذارد.

 با این حال، گونه‌های خاصی به چاقی کمک یا در برابر آن محافظت ایجاد می‌کنند و تأثیر آنها بر سلامت متابولیک، تاکنون ناشناخته مانده‌اند.

این تحقیق شامل ۳۶۱ داوطلب بزرگسال (۲۵۱ زن و ۱۱۰ مرد) اسپانیایی بود، این کارآزمایی تصادفی رابطه بین گونه‌های ژنتیکی و پاسخ به رژیم کم کالری را بررسی کرد.

شرکت‌کنندگان بر اساس شاخص چاقی و عواملی مانند شاخص توده بدنی، درصد توده چربی و دور کمر طبقه‌بندی شدند.

تجزیه‌وتحلیل نشان داد که افراد با شاخص بالا به‌طور قابل‌توجهی سطوح پایین‌تری از Christensenella minuta داشتند که باکتری مرتبط با لاغری و سلامتی است. این یافته نشان می‌دهد که این مورد ممکن است نقش محافظتی در برابر چاقی داشته باشد.

محققان اظهار کردند که به نظر می‌رسد ترکیب میکروبیوم روده، به‌ویژه سطوح بالاتر این باکتری، در برابر چاقی محافظت ایجاد کند. جالب اینجاست که این تحقیق همچنین تفاوت‌های جنسیتی را در باکتری‌های روده مرتبط با چاقی نشان داد.

در مردان، فراوانی بیشتر گونه‌هایی (پاراباکتریز و کامپیلوباکتر کاندیداسیس) به شدت با شاخص توده بدنی و دور کمر بالاتر مرتبط بود. در مقابل، سه گونه (Prevotella - Prevotella micans Prevotella brevis و Prevotella sacharolitica) نشانگر‌های چاقی در زنان، در مردان وجود نداشت.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که چگونه عدم تعادل در گروه‌های باکتریایی مشخص نقش مهمی در شروع و توسعه چاقی بازی می‌کند، با تفاوت‌های قابل‌توجه بین جنسیت‌ها، که ممکن است بر متابولیسم تأثیر بگذارد.

همانطور که درک خود را از باکتری‌های روده بیشتر می‌کنیم، ممکن است راهبرد‌های جدیدی را برای ارتقای سلامت، پیشگیری از چاقی و شخصی‌سازی تغذیه بر اساس ترکیب میکروبیوم روده منحصر به فرد برای افراد باز کنیم.

نتایج تحقیق کنونی توسط کنگره اروپایی چاقی منتشر شده است.

منبع: ایسنا

tags # چاقی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • دلیل کیفیت خواب پایین تر زنان نسبت به مردان مشخص شد
  • جایگاه مردان و زنان در بی‌آرتی‌های تهران تغییر کرد
  • تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی
  • تغییر محل نشستن مردان و زنان در اتوبوس های بی.آر.تی
  • خزعلی: رفتار قانونی، مانع محرومیت زنان و مردان از حقوق شهروندی می‌شود
  • رفتار قانونی، مانع محرومیت زنان و مردان از حقوق شهروندی می‌شود
  • زنان کمتر می‌خوابند و استرس بیشتری دارند
  • صعود ۵ تیرانداز به مرحله دوم تفنگ سه وضعیت زنان و مردان
  • عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟
  • زنان مریخی مردان ونوسی یا یک تفاوت‌ شخصیتی ساده؟!