Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@16:20:03 GMT

بهبود پارکینسون با استروژن

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۷۹۹۶۹

بهبود پارکینسون با استروژن

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مطالعات اخیر محققان دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد افزایش سطح استروژن مغز قادر به بهبود علائم حرکتی در بیماران مبتلا به پارکینسون است و پیشرفت بیماری را کند می‌کند.

 بر اساس مطالعات قبلی مردان و زنان یائسه بیشتر در معرض ابتلا به پارکینسون قرار دارند و از این رو محققان دریافتند هورمون استروژن می‌تواند در این امر دخیل باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محرک اصلی بیماری پارکینسون یک نسخه جهش‌یافته از پروتئینی به نام آلفا سینوکلین است. این پروتئین در نورون‌های تولیدکننده دوپامین تجمع می‌یابد. جسم سیاه مغز پیام‌های عصبی را از طریق نخاع به عضلات مختلف ارسال می‌کند و این فرآیند از طریق ماده شیمیایی دوپامین صورت می‌گیرد. به مرور زمان با تجمع آلفا سینوکلین عملکرد سلول‌های عصبی مختل شده و سلول‌ها از بین می‌روند. در این حالت مشکلات حرکتی ایجاد می‌شود و مراحل اولیه پارکینسون شکل می‌گیرد.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۴ میلادی صورت گرفت نشان می‌دهد بیماری پارکینسون و هورمون استروژن مرتبط هستند.مطالعات بعدی نشان داد استروژن منجر به کاهش علائم پارکینسون می‌شود و محققان احتمال دادند استروژن از مغز در برابر این بیماری محافظت می‌کند.

محققان دانشگاه هاروارد برای بررسی ارتباط استروژن و پارکینسون از یک مدل حیوانی مبتلا به پارکینسون استفاده کردند و با استفاده از یک روش درمانی به نام DHED سطح استروژن مغز موش را افزایش دادند. دلیل استفاده از روش DHED این بود که روش‌های دیگر استروژن درمانی بر سایر سیستم‌های بیولوژیکی تاثیرگذار است و می‌تواند خطر بروز سکته مغزی و سرطان سینه را افزایش دهد.

نتایج نشان داد افزایش استروژن باعث بهبود حرکتی در هر دو گروه نر و ماده می‌شود. در ادامه آمده است استروژن تجمع آلفا سینوکلین‌های جهش‌یافته را کاهش می‌دهد و این کار با مکانیسمی به نام اتوفاژی صورت می‌گیرد. در این مکانیسم بقایا و زوائد سلول‌ها حذف می‌شوند.

در ادامه مشخص شد استروژن تعداد فیبرهای عصبی یک آنزیم به نام L-DOPA را افزایش می‌دهد که یک پیش‌ساز دوپامین است.گرچه این مطالعه حیوانی است ولی محققان معتقدند استروژن می‌تواند راهکاری برای درمان و کاهش پیشرفت پارکینسون باشد.بیماری پارکینسون معمولا با لرزش یک دست آغاز می‌شود و به تدریج اکثر اندام‌ها را درگیر می‌کند.

بیش از ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند. پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی پس از آلزایمر است و اکنون هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

نتایج این مطالعه در نشریه JNeurosci منتشر شده است.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پارکینسون اخبار سلامت دانستنی های پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۹۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگزینی گوشت گاو با ماهی می تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تغییر جهانی از مصرف گوشت قرمز به مصرف برخی ماهی‌ها می‌تواند به طور چشمگیری میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهد.

ماهی‌های مانند شاه ماهی، آنچوی و ساردین منبع غنی امگا ۳ و سایر مواد مغذی ضروری هستند و همچنین از نظر زیست محیطی پایدارتر از گوشت قرمز هستند.

بر اساس یافته‌ها، جایگزینی گوشت قرمز با این نوع ماهی‌ها می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ از مرگ ۷۵۰۰۰۰ نفر و کاهش ناتوانی مرتبط با بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی جلوگیری کند.

محققان تاکید می‌کنند که این تغییر رژیم غذایی می‌تواند به‌ویژه برای کشورهای با درآمد پایین و متوسط به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و فراوانی این ماهی‌ها در آن مناطق، مفید باشد.

محققان سناریوهای متمایزی را برای ارزیابی اثرات جایگزینی گوشت قرمز با ماهی بر اساس روندهای غذایی پیش بینی شده در ۱۳۷ کشور تا سال ۲۰۵۰ ایجاد کردند.

آنها از یک چارچوب ارزیابی ریسک مقایسه‌ای استفاده کردند تا بررسی کنند که چگونه چنین جایگزینی می‌تواند بار جهانی بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با رژیم غذایی را در بزرگسالان کاهش دهد.

در میان سناریوهای پیشنهادی، اولویت توزیع ماهی در مناطق با مصرف کم ماهی، به ویژه در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، بیشترین امید را در کاهش بار بیماری‌های کلی نشان داد.

تجزیه و تحلیل جامع آنها نشان داد که جایگزینی گوشت قرمز با ماهی می‌تواند به طور بالقوه با کاهش بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی تا سال ۲۰۵۰ بین ۵۰۰۰۰۰ تا ۷۵۰۰۰۰ زندگی را نجات دهد.

به گفته محققان، اجرای این تغییر همچنین می‌تواند به کاهش ۸ تا ۱۵ میلیون مورد زندگی با ناتوانی کمک کند، که در درجه اول به نفع کشورهای کم درآمد و متوسط درآمد است.

محققان خاطرنشان می‌کنند که نزدیک به نیمی از مرگ و میرهای جهانی مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر به بیماری‌های مانند بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، دیابت و سرطان کولورکتال نسبت داده می‌شود.

محققان این فواید را عمدتاً به اسیدهای چرب امگا ۳ ماهی مانند EPA و DHA نسبت می‌دهند که در کاهش التهاب، فشار خون، کلسترول بد (LDL) و سطوح تری گلیسیرید موثرند.

کد خبر 6084904

دیگر خبرها

  • یافته محققان نشان داد؛ نقش پیوند مدفوع در بهبود علائم حرکتی پارکینسون
  • پیوند مدفوع می تواند علائم حرکتی در پارکینسون را بهبود بخشد
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند
  • ورزش ممکن است پیری را معکوس کند
  • برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
  • جلوگیری از مرگ زودهنگام با جایگزینی گوشت گاو با ماهی
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
  • علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان چیست؟ / بروز نشانه‌های بیماری در پی مصرف بعضی داروها