Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- طی هفته‌های اخیر حامیان «شیخ زکزاکی» با برپایی تظاهرات‌های گسترده در نیجریه خواستار آزادی وی شدند که در نهایت دولت نیجریه را بر آن داشت تا مجوز سفر وی به هند برای درمان را صادر کند. تاریخ انتشار: 06:00 - 25 مرداد 1398 - کد خبر: ۵۴۱۶۵۰

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان؛ موج سرکوب شیعیان در نیجریه از آذر سال ۹۴ و با یورش نظامیان این کشور به حسینیه شهر «زاریا» در ایالت کادونا آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیخ زکزاکی و همسرش در جریان این حمله دستگیر شدند و بدون تفهیم اتهام و محاکمه زندانی شدند.

اعضای جنبش اسلامی نیجریه (IMN) در پی یورش نیرو‌های نظامی دولت به شیعیان در سال ۲۰۱۵ که منجر به شهادت حدود ۳۵۰ نفر از شیعیان و دستگیری شیخ زکزاکی و همسرش شد، مرتبا با حضور در خیابان‌های ابوجا و سایر شهر‌ها خواستار آزادی شیخ زکزاکی می‌شوند. نیرو‌های امنیتی نیجریه در مقابل اعتراضات از مهمات جنگی و گاز اشک آور برای متفرق کردن جمعیت معترض استفاده می‌کنند.

 

 

وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی در هفته‌های اخیر به شدت رو به وخامت بوده و نیاز به کمک‌های پزشکی عمده‌ای دارد که دولت از ارائه آن سرباز می‌زند.

 

بیشتر بخوانید: شرایط سختگیرانه دولت نیجریه برای سفر شیخ زکزاکی و همسرش به هند 

 

در پی وخیم شدن وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی، حامیان وی در شهر ابوجا و همچنین کشور‌های دیگر اقدام به برپایی تظاهرات کرده و خواستار آزادی فوری وی شدند.

 

 

تظاهرات حامیان شیخ زکزاکی طی هفته‌های اخیر با سرکوب شدید از سوی نیرو‌های امنیتی و پلیس نیجریه مواجه شد و چندین نفر از شیعیان در جریان این تظاهرات از سوی نیرو‌های پلیس به شهادت رسیدند.

با ادامه تظاهرات‌ها دادگاه نیجریه سرانجام مجوز سفر شیخ زکزای و همسر وی به هند برای مداوا را صادر کرد.

در همین حال بیش از ۱۸۰ پزشک ایرانی و غیرایرانی طی نامه‎ای خطاب به دولت نیجریه ضمن هشدار درباره فراگیر شدن مسمومیت در خون شیخ ابراهیم زکزاکی خواستار انتقال فوری وی به یک بیمارستان تخصصی شدند.

 

 

جنبش اسلامی نیجریه طی بیانیه‌ای با تایید سفر شیخ زکزاکی به هند، اعلام کرد که وی در این کشور تحت درمان فوری پزشکی قرار خواهد گرفت.

شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش در نهایت پس از گذراندن بیش از سه سال بازداشت، عصر روز دوشنبه اخیر با حضور در فرودگاه بین المللی «ننامدی آزیکیوه» شهر «ابوجا» پایتخت نیجریه این کشور را برای درمان پزشکی به مقصد هند ترک کردند.

 

بیشتر بخوانید: پلیس نیجریه تظاهرات مسالمت‌آمیز حامیان شیخ زکزاکی را به خشونت کشید

 

روز سه‌شنبه در نهایت شیخ زکزاکی و همسر وی وارد هند شدند و جنبش اسلامی نیجریه طی بیانیه‌ای با تایید سفر شیخ زکزاکی به هند، اعلام کرد که وی در این کشور تحت درمان فوری پزشکی قرار خواهد گرفت.

در این بین مقامات دولت نیجریه از هیچ تلاشی برای مانع‌تراشی در برابر این سفرذ کوتاهی نکردند.

جنبش شیعیان نیجریه اعلام کرد که برخی از مقام‎های دولت نیجریه در حال همکاری مخفیانه با پلیس هند هستند تا مانع از درمان شیخ زکزاکی شوند.

 

 

این جنبش می‎گوید "انتقال شیخ زکزاکی و همسر وی به بیمارستانی که از قبل تعیین شده و تحویل آن‌ها به تیم پزشکی منتخب، موفق نبوده است. "

گفته می‌شود که به محض ورود شیخ زکزاکی و همسر وی به فرودگاه هند، آن‌ها به گروهی تحویل داده شده‌اند که گروه مورد نظر و از پیش تعیین شده نبوده است.

جنبش شیعیان نیجریه همچنین اعلام کرده که نشانه‌ها گویای وضعیتی است که آژانس اطلاعات ملی نیجریه و عوامل آن در صدد از میان بردن برنامه‌های از پیش تعیین شده برای درمان شیخ زکزاکی هستند.

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: شیخ زکزاکی نیجریه هند شیعیان نیجریه رهبر شیعیان نیجریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۰۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت خارجه قطر: دلیلی برای تعطیلی دفتر حماس در دوحه وجود ندارد

سخنگوی وزارت خارجه قطر، امروز (سه شنبه) تاکید کرد: تا زمانی که میانجیگری قطر در مساله غزه ادامه دارد، دلیلی برای بسته شدن دفتر حماس در دوحه وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، «ماجد محمد الانصاری» افزود: سران حماس در دوحه حضور دارند و محدودیتی برای ورود و خروج آن‌ها از قطر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هیات‌های مذاکره کننده اکنون در قطر حضور ندارند، گفت: تلاش می‌کنیم با کمک همه طرف‌ها به راه حلی که مورد قبول همه باشد، دست یابیم.

الانصاری تصریح کرد: میانجی‌ها از اینکه پیش از ماه رمضان به توافق آتش بس دست نیافتند، احساس سرخوردگی می‌کنند. چالش نخست ما این است که طرف‌های درگیر، جدیت لازم برای دستیابی به نتیجه داشته باشند.

وی اظهار داشت: برخی وزیران کابینه نتانیاهو، تلاش‌های مثبت قطر را زیر سوال می‌برند و ما ناخرسندی خود را از زیر سوال بردن تلاش‌های میانجی‌ها به ویژه تلاش‌های قطر اعلام کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه قطر افزود: هیچ طرفی در جامعه جهانی، حمله به «رفح» را نمی‌پذیرد، زیرا این منطقه، بدون حمله زمینی نیز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

الانصاری با بیان اینکه در این مرحله نیازمند ارزیابی تلاش‌های انجام گرفته برای میانجیگری هستیم، اضافه کرد: همه باید برای توقف جنگ و حمله به رفح تلاش کنند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز یکشنبه اخبار منتشر شده مبنی بر انتقال دفتر سیاسی این جنبش به خارج از قطر را تکذیب کرد.

شبکه روسیا الیوم به نقل از دو مقام حماس اعلام کرد که این جنبش قصد ندارد دفتر سیاسی خود را به خارج از دوحه منتقل کند.

بر اساس این گزارش، این دو مقام حماس، گزارش‌ها مبنی بر اینکه رهبری این جنبش در نظر دارد قطر را ترک کند و کشور دیگری را به عنوان میزبان انتخاب کند، رد کردند.

این دو مقام افزودند که این جنبش خواهان تقویت روابط با ترکیه از جمله دریافت کمک مستقیم از این کشور است.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نیز روز شنبه ادعا کرد که جنبش حماس حداقل با دو کشور منطقه برای انتقال دفتر سیاسی این جنبش از دوحه گفتگو کرده است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از منابع دیپلماتیک ادعا کرده بود که اقدام حماس برای انتقال دفتر سیاسی این جنبش به خارج از دوحه در نتیجه فشار مصر و قطر بر این جنبش با هدف کاهش شروط مذاکره با رژیم اسرائیل انجام می‌شود.

وال استریت ژورنال نوشته بود که اگر حماس قطر را ترک کند مذاکرات دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه و آزادی ده‌ها اسیر صهیونیست در غزه، ممکن است به شکست منجر شود.

دیگر خبرها

  • ساعت سرکوب در دانشگاه‌های آمریکا / گسترش جنبش‌های مردمی حمایت از فلسطین همزمان با مشت آهنین غرب در برخورد با فعالان معترض
  • واکنش حماس به ادعای انتقال مقر این جنبش به سوریه
  • حماس : تصمیمی برای انتقال به سوریه نداریم
  • حماس: تصمیمی برای انتقال به سوریه نداریم
  • تکذیب انتقال حماس به کشورهای دیگر از سوی سخنگوی این جنبش
  • فیلم| سرکوب جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا
  • شورش بزرگ در دانشگاه های آمریکا / حمایت واشنگتن از اسرائیل بالاخره کار دستش داد/ تلاش دولت برای سرکوب معترضان عدالتخواه با بهانه «یهودی ستیزی»
  • قطر: دلیلی برای تعطیلی دفتر حماس در دوحه وجود ندارد
  • سرکوب جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا
  • وزارت خارجه قطر: دلیلی برای تعطیلی دفتر حماس در دوحه وجود ندارد