Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا صادقی، رئیس پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ از تأسیس نخستین بانک جنین گاو در این پژوهشگاه خبر داد و گفت: برای نخستین بار در کشور، پس از ۱۰ سال پژوهش، پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی ابن سینا توانست با راه‌اندازی بانک جنین گاو‌های دارای خصوصیات برتر، گامی بزرگ در مسیر خودکفایی تأمین نژاد‌های برتر گاو بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صادقی افزود: با توجه به روند افزایش جمعیت در کشور و نیاز فزاینده به محصولات دامی و لبنیاتی و هزینه‌های بالای تولید هر واحد شیر و گوشت، سیاست‌های مختلفی جهت تأمین نیاز‌های کشور در این عرصه مورد بررسی قرار گرفته است؛ پروژه کلان ملی «تکثیر گاو‌ها با خصوصیات برتر با تکنیک تولید آزمایشگاهی جنین» از جمله این طرح‌های ملی بوده که در سال ۱۳۹۶ به عنوان طرح برتر جهاددانشگاهی برگزیده شد.
وی بیان کرد: پروژه با استقبال گرم بسیاری از نهاد‌های عمومی مانند آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و شرکت‌های خصوصی مواجه شد تا جهت خرید محصول قرارداد‌هایی را با این پژوهشگاه منعقد کنند.
رئیس پژوهشگاه ابن سینا یادآور شد: در این پروژه ملی که اساس آن استفاده از فناوری‌های نوین تولیدمثلی با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان تولید است، گاو‌های ممتاز گله انتخاب شده و با استفاده از فناوری لقاح آزمایشگاهی، سالانه حدود ۶۰ جنین از هر گاو ممتاز تولید و به رحم گاو‌های غیرممتاز منتقل می‌شود. بر این اساس، پژوهشگاه ابن سینا با اجرای این طرح توانسته با تولد گوساله ممتاز از گا‌وهای غیر ممتاز، ارزش افزوده جدیدی در صنعت دامپروری ایجاد کند.
صادقی افزود: این پروژه در رفع یکی از مشکلات مهم صنعت دامپروری کشور، یعنی واردات نژاد‌های ارزشمند گاو مانند جرزی، سیمنتال، شاروله و... که دشوار و نیازمند خروج ارز از کشور بود، مؤثر واقع شد. بدین ترتیب پژوهشگاه ابن سینا با واردات تعداد محدودی گاو با خصوصیات برتر و از نژاد‌های مختلف و تولید جنین از آنها، برای اولین بار در کشور موفق به تأسیس بانک جنین از نژاد‌های گوشتی، شیری و دو منظوره شد.   انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اجتماعی سلامت جهاد دانشگاهی ابن سینا محمد رضا صادقی شبیه سازی لقاح مصنوعی جنین بانک جنین بانک جنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۰۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرم افزار لرستان سفر مترجم چند زبانه در سفر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت:طراحی و ساخت نرم افزار لرستان سفر با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان است و هم اکنون این برنامه به دو زبان انگلیسی و فارسی در دسترس عموم قرار دارد و تلاش داریم دو زبان عربی و ایتالیایی نیز به آن افزوده شود.
عطا حسن‌پور استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش و برگزاری دوره‌های آموزشی هتل داری را از دیگر زمینه‌های همکاری مشترک این اداره‌کل و جهاد دانشگاهی عنوان کرد و افزود:تلاش برای ثبت ملی و جهانی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در اولویت‌ کاری  قرار دارد که در این زمینه غذای محلی «جگروز» و «چزنک» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.
مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: با توجه به ظرفیت جهاد دانشگاهی لرستان در حوزه استارتاپ‌ها و مراکز رشد، آماده همکاری با این واحدبرای ساخت نرم افزار فروش صنایع دستی هستیم.

دیگر خبرها

  • جهادگر اردبیلی «جایزه البرز» در سال ۱۴۰۳ را کسب کرد
  • جهاد دانشگاهی و کارگروه مد و لباس تفاهمنامه امضا کردند
  • نرم افزار لرستان سفر مترجم چند زبانه در سفر
  • ۸۰ درصد از اراضی موقوفه تثبیت و مستند سازی شده است
  • پنجره واحد خدمات هوشمند وزارت علوم جزء ۵ کشور برتر جهان
  • آغاز ثبت‌نام ترم تابستان دوره‌های مرکز آموزش هنر جهاد دانشگاهی تهران
  • مزایای استفاده از تولید آزمایشگاهی جنین حیوانات
  • ایران غنی‌ترین بانک ژن ذخایر ژنتیک گندم را دارد
  • هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید
  • مقایسه هزینه عملیات وعده صادق برای ایران و هزینه غربی ها برای دفع پهپادها و موشک‌های سپاه