Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیش از شش سال پیش بحث لایحه منع خشونت علیه زنان مطرح شد و باتوجه به ماهیت قضایی آن، این لایحه در دوران ریاست صادق آملی لاریجانی بر قوه‌قضائیه به این نهاد ارسال شد تا بررسی‌های نهایی روی آن صورت بگیرد.

لایحه منع خشونت علیه زنان در گذر زمان دست‌خوش تغییراتی شد که اعتراضات فعالان حوزه زنان را در پی داشت، ولی اشرف گرامی‌زادگان، مشاور پارلمانی معاونت زنان ریاست‌جمهوری می‌گفت: «این تغییرات جدی نیست».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما برخی دیگر از فعالان، به ویژه تنی چند از نمایندگان مجلس، با آن موافق نبودند به طوریکه این لایحه را «شیری بدون یال و دم و اشکم» نامیدند.

براساس آخرین آمار ارائه شده، لایحه منع خشونت علیه زنان تا به این لحظه به دست 18 قاضی در قوه‌قضاییه بررسی شده ولی امروز نکته مورد توجه نه محتوای نهایی این لایحه است که تا زمان تقدیم به مجلس و انتشار متن کامل آن نمی‌توان قضاوت درستی درباره‌اش داشت، بلکه تاخیر ایجادشده در بازگشت لایحه قوه‌قضائیه به دولت و فراهم شدن امکان ارسال از سوی قوه مجریه به قوه مقننه است.

بیست و چهارم فروردین سال جاری بود که سیده حمیده زرآبادی، عضو اصلاح‌طلب فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی از وعده «سه هفته‌ای رئیس فعلی قوه‌قضائیه برای ارسال این لایحه به دولت» خبر داد؛ زمانی که چندماهی از آن می‌گذرد ولی هنوز جامه عمل به خود ندیده است.

زمان گذشت تا اینکه فاطمه سعیدی، دیگر عضو فراکسیون زنان مجلس، دوم خرداد امسال از وعده «دو هفته‌ای رئیسی برای انجام اصلاحات لازم بر روی این لایحه و ارسال لایحه منع خشونت علیه زنان به دولت» خبرداد.

این وعده نیز محقق نشد تا همچنان سرنوشت پرابهام این لایحه که روزگاری در 92 ماده تهیه شده بود و حالا و از قرار معلوم به 51 ماده تقلیل یافته است، ادامه داشته باشد.

معصومه ابتکار، معاون امور بانوان رئیس جمهوری در  همین زمینه و درباره سرنوشت لایحه منع خشونت علیه زنان اظهار کرد: «در حال پیگیری هستیم. آقای رییسی قول داد که ظرف مدت 20 روز این لایحه را تعیین تکلیف کند و زمان این 20 روز تقریبا به پایان رسیده‌ است».

او ادامه داد: «اما من مطمئن هستم رئیس قوه قضائیه تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا به وعده‌اش پایبند باشد چراکه براساس بیانات بزرگان، یکی از شروط عدالت، پایبندی به وعده‌هاست».

معاون امور بانوان رئیس‌جمهوری درپاسخ به این سوال که آیا لایحه منع خشونت علیه زنان مشکلی در نهادهای خارج از قوه قضائیه دارد، گفت: «این لایحه با مشکلی در سایر نهادها یا از سوی مراجع مواجه نیست».

او درباره چرایی تاخیر در ارسال لایحه منع خشونت علیه زنان به مجلس نیز بیان کرد: «اختلافاتی درباره برخی مباحث [مطروح در این لایحه] در درون قوه‌قضاییه وجود دارد که باعث تاخیر در ارسال لایحه منع خشونت به دولت شده است».

۲۳۲۳۵۲۳۷

کد خبر 1290001

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: زنان معصومه ابتکار نفتکش باشگاه پرسپولیس ایران و انگلیس باشگاه استقلال ایالات متحده آمریکا لیگ برتر نوزدهم ایران و آمریکا استان آذربایجان شرقی استان آذربایجان غربی عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۰۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت تیک‌‌تاک در آمریکا تبدیل به قانون شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، مجلس سنای آمریکا با اکثریت آرا به قانونی رأی مثبت داد که اگر مالک تیک تاک، شرکت فناوری چینی بایت دنس، نتواند برنامه ویدیوی کوتاه محبوب را طی ۹ ماه تا یک سال آینده واگذار کند، استفاده از این شبکه اجتماعی را در آمریکا ممنوع می‌کند.

این لایحه  به دلیل نگرانی گسترده قانونگذاران آمریکایی مبنی بر اینکه چین می‌تواند به داده‌های آمریکایی‌ها دسترسی پیدا کند یا با این برنامه از آنها نظارت کند، توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که روز چهارشنبه آن را امضا خواهد کرد.

سناتور مارکو روبیو، نماینده ارشد حزب جمهوری خواه گفت: سال‌ها به حزب کمونیست چین اجازه داده‌ایم یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها را در آمریکا کنترل کند که به طرز خطرناکی کوته بینانه بود. یک قانون جدید مالک چینی خود را ملزم می‌کند که این برنامه را بفروشد که اقدام خوبی برای آمریکا است.

نبرد چهار ساله بر سر تیک‌تاک که ۱۷۰ میلیون نفر در آمریکا از آن استفاده می‌کنند، تنها یک جبهه در جنگ بر سر اینترنت و فناوری بین واشنگتن و پکن است. هفته گذشته، اپل اعلام کرد که پکن به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی چین به آن دستور داده است تا واتس اپ و موضوعات پلتفرم‌های متا را از اپ استور خود در چین حذف کند.

تیک‌تاک قرار است به دلیل اصلاحیه اول این لایحه را به چالش بکشد و انتظار می‌رود کاربران تیک‌تاک نیز دوباره اقدامات قانونی لازم را انجام دهند. یک قاضی آمریکایی در مونتانا در ماه نوامبر ممنوعیت ایالتی تیک‌تاک را با استناد به دلایل آزادی بیان مسدود کرد.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا گفت ممنوعیت یا الزام واگذاری تیک‌تاک یک سابقه جهانی نگران‌کننده برای کنترل بیش از حد دولت بر پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند.

تیک‌تاک که می‌گوید داده‌های کاربران آمریکا را با دولت چین به اشتراک نمی‌گذارد فوراً درباره این موضوع اظهارنظر نکرد، اما به کارمندان گفته است که به سرعت به دادگاه می‌رود تا این قانون را مسدود کند.

در سال ۲۰۲۰ میلادی تلاش دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا برای مسدودسازی تیک تاک و پیامرسان وی چت در این کشور با ممانعت دادگاه‌ها روبرو شد. با این حال، کارشناسان می‌گویند، اگر بایت دنس نتواند این برنامه را واگذار کند قانون جدید به دولت بایدن پایه قانونی قوی تری برای ممنوعیت تیک‌تاک می‌دهد

این لایحه همچنین ابزار‌های جدیدی را در اختیار کاخ سفید قرار می‌دهد تا فروش سایر اپلیکیشن‌های خارجی‌ها را که به نظر آنها تهدیدی امنیتی هستند، ممنوع یا اجبار کند.

سناتور دموکرات ران وایدن گفت که نگران است این لایحه اختیارات گسترده این قانون توسط دولت آینده برای نقض حقوق متمم اول آمریکایی‌ها مورد سوء استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • با زور نمی‌توان دین‌داری و حجاب ترویج کرد | توئیت فضائلی جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرد | رئیسی مدافع گشت ارشاد است
  • کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک‌های دوربرد به اوکراین را تایید کرد
  • ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین
  • فراخوان ارسال آثار «عملیات تنبیهی وعده صادق» به جشنواره پژواک اعلام شد
  • ببینید | فراخوان ارسال آثار عملیات تنبیهی وعده صادق به جشنواره پژواک اعلام شد
  • ممنوعیت تیک‌‌تاک در آمریکا تبدیل به قانون شد
  • چرایی اعتراض به اسرائیل در دانشگاه‌های آمریکا؛ ظلم را ببین!
  • ارسال پیام بازدارندگی در وعده صادق/ طوفان الاقصی ارکان رژیم صهیونیستی را به چالش کشید
  • تصاویر راهپیمایی زنان علیه بی‌حجابی در تهران
  • قدر دانی زلنسکی از آمریکا/ بایدن وعده داد: کمک ها نظامی بسرعت به کی یف ارایه می شود