Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-20@01:09:53 GMT

مؤثرترین روش کنترل «استرس» و «اضطراب» چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۱۷۲۴

مؤثرترین روش کنترل «استرس» و «اضطراب» چیست؟

سوده تاجیک اسماعیلی، روان‌پزشک در پاسخ به این پرسش که «آیا کنترل استرس و اضطراب مهارت‌های خاصی دارد؟»، اظهار داشت: کنترل استرس و اضطراب اگر در حد اختلالات اضطرابی نباشد را می‌توان با کسب مهارت‌هایی کنترل کرد؛ البته حتی در شرایطی که اختلالات اضطرابی نیز وجود داشته باشد نیز می‌توان با مهارت‌هایی آن را کنترل کرد، اما ممکن است در درجات شدیدتر نیاز به درمان‌های جدی‌تری باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: قطعا درمان‌های روان‌درمانی و در کنار آن درمان‌های شناختی و رفتاری و همچنین درمان‌هایی که مهارت‌آموزی لازم را به فرد می‌دهد، می‌تواند در کنترل اضطراب فرد نقش کمک‌کننده داشته باشد.

این روان‌پزشک افزود: مهم‌ترین موضوع این است که به فرد آموزش دهیم تا خطاهای شناختی که باعث اضطراب و ناآرامی‌اش می‌شود را شناسایی کند که این کار را می‌توان در کنار یک متخصص انجام داد.

اسماعیلی با اشاره به جزئیات مهارت آموزی در کنترل اضطراب، یادآور شد: در این آموزش‌ها سعی می‌شود تا در اصلاح باورها، افکار و خطاهای شناختی فرد که در مسیر زندگی به ذهنش رسوخ می‌کند، اصلاحاتی صورت گیرد. مثلًا در موارد اضطرابی یا لحظه‌ای که فکر منفی به ذهن فرد می‌آید و عامل ایجاد استرس و اضطراب است، فرد می‌تواند با روش‌هایی خاص آرام‌سازی را انجام دهد.

وی با اشاره به روش‌های تن‌آرامی، بیان داشت: در اصطلاح عامه به این روش ریلکسیشن یا آرام‌سازی می‌گویند که بیشتر توجه روی تنفس است و اینکه جداسازی ذهن از اطراف صورت گیرد و تمرکز روی اعضای بدن باشد که در چنین شرایطی فرد می‌تواند ذهن را آرام کند، به خود توجه کرده و آرامش را کسب کند.

این روان‌پزشک خاطرنشان کرد: علاوه بر این روش، یکسری تکنیک‌های دیگری وجود دارد؛ مانند اصلاح خواب و اصلاح سبک زندگی که این موارد در کنترل استرس و اضطراب بسیار موثر است؛ ‌البته مهم‌ترین موضوع این است که به فرد خودپایشی را آموزش دهیم؛ به این شکل که در مواقعی که فرد دچار اضطراب می‌شود کنترل کند که این اضطراب در چه موقعیت، زمان و مکانی اتفاق می‌افتد و در آن لحظه چه افکاری به ذهن او خطور می‌کند.

اسماعیلی تصریح کرد: فرد باید از این موضوعات یادداشت‌برداری کند تا متوجه شویم چه چیزهایی عامل ایجاد استرس هستند و چه عواملی استرس و اضطراب فرد  را شعله‌ور می‌کند تا بتوان روی این موارد کار کرده و آن را تعدیل کنیم.

وی با تاکید بر داشتن برنامه‌ریزی منظم در انجام کارهای مختلف، گفت: گاهی اوقات استرس و اضطراب ناشی از بی‌برنامگی فرد است. مهم‌ترین مهارت‌ها ثبت چنین شرایطی است و اینکه فرد خود را پایش کند و شرایط را به صورت روزانه یادداشت کرده و با متخصص مربوطه این موارد را کنترل کند. موضوع مهم این است که آن شرایط خاص شناسایی شود و اگر امکان تعدیل آن موقعیت وجود دارد، تعدیل شود.

۲۳۵۲۳۷

کد خبر 1290039

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سلامت استرس آموزش نفتکش باشگاه پرسپولیس ایالات متحده آمریکا ایران و انگلیس ایران و آمریکا عربستان باشگاه استقلال لیگ برتر نوزدهم سکه و طلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۱۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنان کمتر می‌خوابند و استرس بیشتری دارند

ایتنا - بر اساس نظرسنجی گالوپ، اکثر بزرگسالان آمریکایی (حدود ۵۷ درصد) اعلام کرده‌اند که خواب شبانه کافی ندارند و تنها ۴۲ درصد می‌گویند که به اندازه کافی می‌خوابند.
بی‌خوابی از معضلاتی است که افراد زیادی با آن دست به گریبان‌اند و کیفیت و کمیت خواب بر عملکرد جسمی و روانی تاثیر به‌سزایی دارد. این مشکل به عوامل متعددی مانند شیوه زندگی، تغذیه و بیماری‌های روحی‌روانی بستگی دارد اما آیا جنسیت هم می‌تواند بر بی‌خوابی یا کم‌خوابی موثر باشد؟

بر اساس نظرسنجی گالوپ، اکثر بزرگسالان آمریکایی (حدود ۵۷ درصد) اعلام کرده‌اند که خواب شبانه کافی ندارند و تنها ۴۲ درصد می‌گویند که به اندازه کافی می‌خوابند.

به گزارش نیویورک‌پست، نتایج این نظرسنجی که در ماه دسامبر انجام شد، کاملا برعکس نتایج نظرسنجی سال ۲۰۱۳ بود. در آن نظرسنجی، ۵۶ درصد آمریکایی‌ها گفته بودند که خواب کافی دارند، در حالی که ۴۳ درصد گرفتار بی‌خوابی یا خواب ناکافی بودند.

نظرسنجی اخیر نشان داد که زنان کمتر از مردان می‌خوابند و تنها ۳۶ درصد زنان و ۴۸ درصد مردان اعلام کرده‌اند که خواب کافی داشته‌اند.

طبق این نتایج، زنان جوان کمترین میزان خواب در یک ماه را داشتند و در مقایسه با ۴۶ درصد مردان جوان، تنها ۲۷ درصد زنان جوان از خواب کافی و مفید خبر دادند. این اختلاف میزان خواب ناشی از جنسیت‌ در زنان مسن کمتر بود و در مقایسه با ۵۱ درصد مردان مسن، ۴۶ درصد زنان مسن خواب کافی داشتند.

در این نظرسنجی از شرکت‌کنندگان خواسته شد تعداد ساعات خواب شبانه را مدنظر داشته باشند. متخصصان مختلف دست‌کم هشت ساعت خواب شبانه را توصیه می‌کنند، اما تنها ۲۶ درصد کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند، این مقدار می‌خوابیدند. ۵۳ درصد شرکت‌کنندگان از شش تا هفت ساعت خواب شبانه خبر دادند و حدود ۲۰ درصد هم گفتند که پنج ساعت یا کمتر خوابیده‌اند.

 

این نتایج با داده‌های مربوط به خواب در سال ۱۹۴۲ اختلافی عمده دارد. در آن زمان حدود ۵۹ درصد آمریکایی‌ها هشت ساعت خواب شبانه داشتند و تنها سه درصد افراد خواب پنج ساعته یا کمتر را گزارش کرده بودند.

محققان می‌گویند که احتمالا تغییر هنجارهای فرهنگی و استرس در کمبود خواب افراد جامعه نقش دارد.

سارا فیورونی، محقق ارشد گالوپ، تاکید می‌کند که امروزه افراد بیشتری از تاثیر مثبت خواب خوب بر سلامتی مطلع‌اند و بر همین اساس بیشتر احتمال دارد که به کم‌خوابی خود توجه داشته باشند و آن را گزارش کنند.

او در گفت‌وگو با ای‌پی می‌گوید: «خواب پنج ساعت یا کمتر را در سال ۱۹۴۲ واقعا نمی‌شنیدیم. تقریبا هیچ‌کس نبود که بگوید پنج ساعت یا کمتر خوابیده است.»

این نظرسنجی همچنین از ارتباط بین بی‌خوابی و استرس خبر داد و به نقل از انجمن روانشناسی آمریکا، اشاره کرد افرادی که کمتر می‌خوابند، استرس بیشتری دارند و کسانی که استرس بیشتری دارند، کمتر می‌خوابند. طبق این نظرسنجی، ۶۳ درصد افرادی که گفتند به خواب بیشتری نیاز داشتند، می‌گویند گرفتار استرس‌اند.

سطح استرس آمریکا‌یی‌ها به‌ویژه زنان رو به افزایش است. در سال گذشته، حدود ۵۳ درصد زنان داشتن استرس را گزارش کردند، در حالی که این میزان در مردان ۴۵ درصد بود. زنان جوان با بیشترین میزان استرس مواجه‌اند به طوری که سطح استرس آنان در مقایسه با مردان همسن‌ و‌ سالشان، ۱۴ درصد بیشتر و در مقایسه با زنان مسن‌تر ۲۹ درصد بیشتر بود.

دیگر خبرها

  • ببینید | فشار و استرس جواد نکونام در آخرین ثانیه‌ها و شادی او پس از سوت پایان
  • هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند
  • اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!
  • اولین تصاویر از اضطراب و وحشت عجیب امروز اصفهانی‌ها!
  • کارهایی که فکرش را هم نمی‌کنید، اما عمرتان را زیاد می‌کنند
  • یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • اگر مدام خسته هستید، این مورد را چک کنید
  • زنان کمتر می‌خوابند و استرس بیشتری دارند
  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • ورزش می‌تواند با آرام کردن مغز سلامت قلب را حفظ کند‌