Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-24@03:32:25 GMT

عید غدیر چه آداب و رسومی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۲۳۲۳

عید غدیر چه آداب و رسومی دارد؟

به گزارش جهان نيوز، عید غدیر یکی از بزرگترین و مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است. این عید بزرگ به همراه عید قربان اهمیت ویژه‌ای برای اقشار مختلف جامعه ایرانی دارد. مردم شهر‌های مختلف در روز عید غدیر آداب و رسوم خاصی دارند که از آن جمله می‌توان به ادای احترام به سادات و خانواده آنها اشاره کرد. خانواده‌های سادات نیز قبل از رسیدن این روز منازل خود را آماده پذیرایی از مهمانان می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آنها در روز عید غدیر به مهمانان خود هدایایی می‌دهند که تبرک به حساب می‌آید و مردم این هدایا را نزد خود نگه می دارند.

بنابراین گزارش، برگزاری جشن‌های عمومی و مراسم‌ ازدواج نیز از آداب و رسوم عید غدیر به حساب می‌آید. اقشار مختلف جامعه ما تلاش می‌کنند که در روز عید غدیر شادی‌های خودشان را به شکل‌های مختلف با دیگران تقسیم کنند البته برخی از مردم به زیارت اهل قبور و بقاع متبرکه می‌ روند.

مردم کشورمان در روز عید غدیر تلاش می‌کنند که زیباترین و تازه‌ترین لباس‌های خود را بر تن کنند و با این کار شادی درونی خود را در ظاهر هم نشان دهند.

مردم میناب در روز عید غدیر حجله ای را با نام حجله امام علی(ع) برپا می کنند و با برپایی آن در فاصله میدان ولایت تا مسجد امام، اقدام به برگزاری جشن و مولودی خوانی می کنند.
اهالی کیش نیز در روز عید غدیر به هم عیدی می دهند.منظور از عیدی دادن در این مراسم، رسمی است که در آن شرکت کنندگان دست های یکدیگر را به نحو خاصی می گیرند به طوری که انگشت شست خود را روی شست دیگر فشار می دهند و این دعا را می خوانند:«الحمد الله علی الکمال الدین، الحمدالله اتمام نعمه و رضی رب وولایت علی بن ابی طالب».

در پایان این مراسم بخشی موسوم به نثور برگزار می‌شود. در این بخش کسانی که بچه دار می شوند در خانواده نوزاد مقداری تنقلات و... با خود در یک سبد بزرگ به نام «جفیر» به حسینیه می آورند و روی سر نوزاد می ریزند و بچه های کوچک با سر و صدا تنقلات را از پایین جمع آوری می‌کنند. بخشی از این مراسم مربوط به نو عروسان است. مراسم نثور در روزهای ولادت حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) و حضرت مهدی(ع) نیز انجام می‌شود.

 بستن عقد اخوت و برادری نیز مراسمی است که اهالی خراسان شمالی به مناسبت فرارسیدن عید غدیر برگزار می کنند.آنها در این روز به امید تحکیم هر چه بیشتر دوستی ها،پیمان برادری می بندند.

لازم به ذکر است؛ مولودی‌خوانی  یکی از آداب و رسوم رایج در روز عید غدیر خم است. مداحان و شاعران کشور در این روز تلاش می‌کنند با خواندن اشعار زیبا مردم را شاد کنند این اشعار معمولا در محافل شادی عمومی خوانده می‌شوند.

گفتنی است؛ برخی از مردم نیز در روز عید غدیر خم روزه می‌گیرند. بنابرآنچه در برخی از روایات و احادیث آمده است «روزه عید غدیر خم برابر است با روزه تمام عمر، اگر انسانی زندگی کند سپس تمام طول دنیا روزه گیرد برای او ثواب آن است؛ و روزه آن در نزد خدای بزرگ و بلند مرتبه در هر سال برابر است با صد حج تمتع و صد حج عمره قبول شده و آن عید بزرگ خداوند است.»

منبع:باشگاه خبرنگاران کپی متن خبر برچسب ها: عید غدیر آداب رسوم

منبع: جهان نيوز

کلیدواژه: عید غدیر آداب رسوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۲۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

به گزارش "ورزش سه"، انتخاب استادیوم محل برگزاری بازی‌های استقلال ملاثانی به یک بحران عجیب برای آبی‌ها تبدیل شده است. پس از اتفاقات رخ داده در دیدار این تیم با فجرسپاسی و مخالفت مسئولین استادیوم غدیر با برگزاری مسابقات ملاثانی و نماینده شیراز در این ورزشگاه، حواشی زیادی پیش آمد.

مدیریت استقلال ملاثانی در تلاش بود تا بتواند بازی این تیم برابر سپاهان از رقابت‌های جام حذفی را در یکی از استادیوم‌های غدیر یا فولاد آرنا اهواز برگزار کند که این اتفاق رخ نداد و پس از مخالفت دو باشگاه فولاد و استقلال خوزستان، حالا از مکان برگزاری این بازی رونمایی شده است.

با اعلام ابراهیم هاشم‌پور، سخنگو و مدیر روابط عمومی باشگاه استقلال ملاثانی، با توجه به هماهنگی‌های صورت‌گرفته و عدم وجود استادیوم در دسترس در اهواز، بازی حساس استقلال ملاثانی و سپاهان اصفهان در ورزشگاه شهید بهنام محمدی و به میزبانی شهر مسجدسلیمان برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد
  • لغو شدن بازی تیم‌های استقلال ملاثانی و فجر سپاسی پیگیری می‌شود
  • لغو دیدار تیم‌های استقلال ملاثانی و فجر سپاسی
  • دیدار تیم‌های استقلال ملاثانی و فجر سپاسی در اتفاقی عجیب لغو شد
  • فاجعه در لیگ یک؛ دو تیم پشت در ورزشگاه ماندند و بازی لغو شد! + عکس
  • آبروریزی برای فوتبال خوزستان؛ دیدار ملاثانی و فجر لغو شد
  • استقلال ملاثانی و فجر سپاسی پشت در ماندند؛ بازی لغو شد + عکس
  • لغو مسابقه حساس لیگ یک به یک دلیل عجیب!
  • استقبال ۵هزار نفر از جشنواره فرهنگی و هنری ورزشی سلماس
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی