Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@22:08:50 GMT

تولیت آستان قدس رضوی:عراق نباید ایرانیزه شود

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۲۵۶۹

تولیت آستان قدس رضوی:عراق نباید ایرانیزه شود

تولیت آستان قدس رضوی گفت: عراق نباید ایرانیزه شود. دشمن برای گرفتن اربعین از ما در تلاش است و هر حرکت با هر نیت که بین مردم ایران و عراق جدایی بیندازد، عراقی‌ها را نسبت به ایرانی‌ها حساس کند و موجب شود آن‌ها احساس کنند ما خود را صاحب آنجا می‌دانیم و برتری بر آن‌ها قایل هستیم، حرکتی یزیدی و در میدان دشمن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی امروز در دومین همایش بین‌المللی فعالان اربعین حسینی در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: ما در زیارت اربعین به خدا عرض می‌کنیم که بنده تو، حسین تو با نثار خون خود مردم را از جهالت، سرگردانی و گمراهی و حیرتی که انسان را از خدا، بهشت و رضوان الهی دور و غافل می‌کند، نجات داد چراکه محبت اهل بیت رمز قرب به خدا و کسب رضوان الهی است.
وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، بیان کرد: فردی از رسول الله سوال کرد که یا رسول الله آیا برای بهشت قیمتی است که باید بپردازیم و بهشت را کسب کنیم، ایشان فرمودند بله قیمتی دارد که باید بپردازید تا به بهشت برسید. آن فرد سوال کرد که قیمت بهشت چیست و ایشان فرمودند که قیمت بهشت این است که لا اله الا الله بگویید. توحید حقیقی و توحید از روی اخلاص قیمت بهشت است.
مروی افزود: آن فرد سوال کرد که اخلاص چیست و پیامبر فرمودند که اخلاص با دو چیز حاصل می‌شود، عمل به دستورات من پیغمبر و محبت اهل بیت من. آن فرد پرسید که اگر من لا اله الا الله را از روی اخلاص بگویم و توحید مخلصانه داشته باشم، باز هم نیاز به محبت اهل بیت دارم که رسول الله فرمودند محبت اهل بیت اعظم قیمت بهشت است. توحید و لا اله الا الله که محور آن اهل بیت، امامت و ولایت نباشد، ارزشی ندارد. اهل بیت در کنار قرآن هستند و هر دو باید با هم باشند. 
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه باید خدا را بر این نعمت بزرگ  شاکر باشیم که محب و عاشق اهل بیت و دلباخته آن‌ها هستیم، عنوان کرد: چه نعمت و سرمایه‌ای از این بالاتر و ارزشمندتر است؟ مهم این است که انسان این سرمایه را قدر بداند. باید خدا را سپاس بگوییم که در این حرکت عظیم دینی و بشری سهیم هستیم. اربعین یک پدیده الهی بوده که قابل تعریف و توصیف نیست و در واژه‌های سیاسی و تحلیلی ما نمی‌گنجد و بزرگ‌تر از این است. چندین میلیون زائر هر سال با عشق و علاقه و با کمترین امکانات، با سختی راه، پیاده‌روی می‌کنند. خدا را شاکریم ما هم در این حرکت عظیم معرفتی و بشری سهیم هستیم.
وی ادامه داد: این حرکت تنها یک حرکت مذهبی و دینی نیست، بلکه غیر مسلمان‌ها و غیر شیعه‌ها نیز در اربعین حضور دارند. این جاذبه اباعبدالله است که توانسته غیر مسلمان‌ها، مسیحیان و دیگران را به سمت خود جذب کند. باید خدا را شاکر باشیم که در این صحنه حضور پیدا کردیم. 
راهپیمایی اربعین، رنگ خداست
مروی خاطرنشان کرد: اربعین جلوه‌هایی دارد که یکی از آن‌ها راهپیمایی اربعین و خدمت‌گزاری به زائران بوده که رنگ خداست. چه رنگی از رنگ خدا بهتر، زیباتر، دلنشین‌تر و فرح‌بخش‌تر است؟ حضور در اربعین و خدمت به زائران و نوکری خالصانه زائران رنگ خدایی دادن به خود بوده و راهپیمایی اربعین عرصه تحول و شدن است. مقصد بهانه و در واقع خود حرکت، هدف است. خود این راه رفتن و گام برداشتن هدف بوده و این حرکت و گام‌های بیرونی که ما را به کربلا نزدیک می‌کند، نشان گام‌های درونی برای انسان شدن، تربیت شدن و به خدا پیوستن است. این گام‌های بیرونی حکایت از گام‌های درونی دارد، گام‌های بیرونی ما را به مرقد اباعبدالله و گام‌های درونی به خدا و معارف اباعبدالله می‌رساند. 
تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: جلوه دیگر محو شدن مرز میهمان و میزبان است. در اربعین میهمان و میزبان همه یکی هستند. همه پذیرایی می‌کنند و پذیرایی می‌شوند. در کجای دنیا چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد؟ ویژگی دیگر اینکه اربعین رنگین‌کمان اقوام، ملیت‌ها، مذاهب و ادیان گوناگون است. در هیچ کجا این مورد را شاهد نیستید. در مکه اقوام و مذاهب اسلامی همه حضور دارند اما ادیان دیگر حضور ندارند، در حالی که در مراسم اربعین همه انسان‌ها و بشریت حضور دارند. 
وی افزود: در مراسم اربعین رنگین‌کمانی از همه مذاهب، ادیان و اقوام گوناگون در سطوح مختلف اعم از تحصیلکرده و دانشمند، کارگر و کشاورز، کودک شیرخوار و پیرمرد و پیرزن، انسان سالم و پیرمرد و پیرزن یا جانباز قطع نخاعی با ویلچر حضور دارند. در کجا چنین تشکل و اجتماعی را که همه اقوام، سنین و سطوح از مردم باشند، مشاهده می‌کنید؟ 
مروی ادامه داد: ویژگی دیگر اوج تفکر مبارزه در راه خدا و اسلام است. اربعین به جامعه بشری و انسانی پیام روحیه جهاد، از خود گذشتن، شهادت، مبارزه با ظلم و ظالمان و دفاع از مظلوم و حق را می‌دهد و برکاتی دارد. ما در سوریه، عراق و یمن و مناطق مختلف حضور و قدرت اربعین را می‌بینیم که چگونه قدرت‌ها و قانون‌های منطقه و قدرت‌های استکباری را زمین‌گیر کردند و به شکست کشاندند. این موارد قدرت اربعین است.
تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: آخرین مورد توجه به کانون هدایت قرآنی، امامت و ولایت است. اربعین ما را متوجه و ذهن و فکر ما را به این کانون هدایت، امامت و ولایت معطوف می‌کند. اگر می‌خواهیم از هدایت‌های قرآنی بهره‌مند باشیم، از طریق امامت و ولایت ممکن است. اربعین این درس را به ما می‌دهد، به همین دلیل هم هست که دشمن تلاش می‌کند از این حرکت بی‌نظیر و تاریخی، انعکاس و بازتابی در رسانه‌هایشان نداشته باشد. یک ترقه یا اجتماع را در رسانه خود بازتاب می‌دهد اما میلیون‌ها نفر در سطوح، سنین و اقوام مختلف در اربعین حضور پیدا می‌کنند و هیچ بازتابی در رسانه‌های جهانی و استکباری ندارد.
عدم بازتاب حرکت اربعین توسط دشمن نشان از حقانیت این مسیر است
وی اضافه کرد: البته برای یک روز مجبورند این حقیقت را بپذیرند و بازتاب دهند. اینکه آن‌ها به این موضوع نمی‌پردازند، نشانه حقانیت این مسیر و راه است. اگر یزیدیان آن روز توانستند صدای اباعبدالله را خاموش کنند، یزیدیان امروز نیز می‌توانند این حقیقت را طرد کنند. روز به روز این شعاع وجودی اباعبدالله و شعاع نورانی خدا روشن‌تر می‌شود و این اراده خداست. آن‌ها با فوت دهانشان می‌خواهند نور خدا را خاموش کنند اما خدا از نور خود حمایت می‌کند. باید این نعمت را شکر بگذاریم. 
مروی گفت: رهبر معظم انقلاب در خصوص اربعین بارها سخنان پرمعنایی داشتند. یک مورد این بود که باید شکر این نعمت را پاس بداریم و شکر این است که این حالات و روحیات اربعین را در خود نگه داریم و بعد از بازگشت به جامعه، پیام‌آور اربعین برای جامعه خود باشیم. باید با رفتار و کردار خود آموزه‌های دینی اربعین را استمرار دهیم، نه سالی یک بار بلکه هر روز اربعین باشد و نه منحصر به کسانی باشد که در این مسیر حرکت و راهپیمای می‌کنند بلکه همه انسان‌ها و بشریت را در مکتب اربعین قرار دهیم و آن‌ها را در این مکتب مستقر کنیم.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب همواره بر دو نکته تاکید داشتند، تصریح کرد: یک نکته اینکه عراق نباید ایرانیزه شود. عراق فرهنگ، دولت و نظامات خود را دارد، هرچه در ایران انجام می‌دهیم، نمی‌توانیم آنجا انجام دهیم، باید به قوانین آن‌ها احترام بگذاریم. دشمن برای گرفتن اربعین از ما در تلاش است و هر حرکت با هر نیت که بین مردم ایران و عراق جدایی بیندازد، عراقی‌ها را نسبت به ایرانی‌ها حساس کند و موجب شود آن‌ها احساس کنند ما خود را صاحب آنجا می‌دانیم و برتری بر آن‌ها قایل هستیم، حرکتی یزیدی و در میدان دشمن است. باید نظامات آن‌ها را تکریم کرده و مردم عراق احساس برادری کنند نه برتری و خودمختاری.
وی افزود: دومین نکته استفاده از ظرفیت‌های مردمی است. مانند عاشورا و اربعین که مردم خودجوش به میدان می‌آیند و صحنه‌گردانی و هزینه می‌کنند، این ظرفیت مردمی سرمایه مهمی است. نباید به گونه‌ای عمل کنیم که مردم احساس کنند دستگاه‌های بالاتر کار را مدیریت می‌کنند، اگر این اتفاق افتاد، مردم کنار می‌کشند. باید به گونه‌ای عمل کنیم که از ظرفیت‌های دستگاه‌ها و نهادها به حد مطلوب استفاده نماییم و باید آن ظرفیت اصلی یعنی ظرفیت مردمی را باید حفظ کنیم و نگه داریم.
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف آستان قدس رضوی سرمایه عاشورا عراق کربلا قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۲۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوی قهرمان کشتی آلیش مدال خود را به موزه حرم رضوی اهدا کرد

سپیده بابایی رکنی مدیر کل نذورات آستان قدس رضوی در آئین اهدای مدال خود در مشهد گفت: امروز مدالی را که به موزه آستان قدس رضوی اهدا کردم، در حقیقت برگرداندن امانت به دست صاحب اصلی اش امام رئوف است و بنده معتقدم که کار اصلی را خدا و حضرت ثامن الحجج(ع) انجام می‌دهد، فقط باید خلوص نیت داشت.

او افزود: من همواره در زندگی و بویژه مسابقات ورزشی به حضرت امام رضا(ع) متوسل می‌شوم، یک سری اسامی ناخودآگاه به ذهن و زبان انسان جاری می‌شود و نام ائمه اطهار(ع) از این دسته اسامی است.

مدیر کل نذورات آستان قدس رضوی ادامه داد: ورزشکاران و نخبگان با توجه به عشق و ارادت ویژه شان به امام رضا(ع)، مدال‌های ارزشمند خود که حاصل سال‌ها تلاش آنان است، را تقدیم امام رئوف می‌کنند و این همت والا باعث شکل‌گیری گنجینه‌ای ارزشمند از مدالهای ورزشی، علمی و فرهنگی در موزه حرم مطهر شده است.

علیرضا اسماعیل زاده بیان کرد: ۸۷ مدال المپیکی، ۹۰ کاپ ورزشی و سه مدال اخلاق در این گنجینه موجود است، همچنین ورزشکاران تیمی مثل ورزش فوتبال مدالهای متنوعی را به این موزه اهدا کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • همایش بین‌المللی «معرفت و رسالت حسینی» در کربلا آغاز شد
  • کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور
  • گشایش نمایشگاه آستان بقیع در حرم مطهر رضوی
  • بانوی مازندرانی، مدال‌هایش را به آستان قدس اهدا کرد
  • افتتاح نمایشگاه «در آستان بقیع» در حرم مطهر رضوی
  • «وقف رضوی» راهکاری برای تحقق شعار سال 1403
  • یک واقف آمریکایی ۱۰ هزار قطعه تمبر به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد
  • اهدای بیش از ۱۰ هزار قطعه تمبر و سکه‌ به موزه آستان قدس ضوی
  • اهدای ۱۰ هزار قطعه تمبر مسلمان آمریکایی به موزه رضوی
  • بانوی قهرمان کشتی آلیش مدال خود را به موزه حرم رضوی اهدا کرد