Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرگئی لاوروف در این همایش که در منطقه سولنیچنوگورسک در حومه مسکو برگزار شد، گفت: آمریکا طرح های خود برای استقرار تسلیحات در فضا و نیز استقرار موشک های کوتاه و میانبرد پس از نابودی پیمان منع کننده این نوع موشک ها در منطقه آسیا و اقیانوس آرام را اعلام کرده است.

وی اظهار داشت: می توان در کل با مسئولیت کامل گفت آمریکا سیاست نابودی کل سیستم کنترل بر تسلیحات و همه سیستم تامین کننده ثبات راهبردی بین المللی را در پیش گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لاوروف این را نیز گفت که آمریکا می داند که چین به پیمان منع کننده موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد نمی پیوندد.
وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که مقام های آمریکایی در مورد پیمان استارت۲ که اعتبار آن در سال ۲۰۲۱ بسر می رسد نیز می گویند که این پیمان کهنه شده است.
پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد سال ۱۹۸۷ میان واشنگتن و مسکو امضا شد.
'میخاییل گورباچف' آخرین رهبر شوروی و 'رونالد ریگان' رئیس جمهوری وقت آمریکا این پیمان را در طول جنگ سرد که جهان به دو اردوگاه شرق و غرب تقسیم شده بود، امضا کردند و طرفین متعهد شدند در جهت حذف موشک های هسته با برد کوتاه (از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر) و همچنین موشک های هسته ای میان برد (۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر) اقدام کنند و در آینده نیز اقدام به تولید، آزمایش و گسترش این موشک ها نکنند.
ایالات متحده و ناتو مسکو را متهم می کنند که با اقدام به تولید، آزمایش و گسترش این موشک ها عملا پیمان مورد بحث را زیر پا گذاشته، اتهامی که همواره از سوی روسیه رد شده است با این وجود آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به تازگی روسیه را مسبب پایان یافتن این پیمان خوانده و اعلام کرده آلمان در این موضوع کنار متحد خود (ناتو) می ماند.
پیمان استارت۲ یا پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی پیمان دو جانبه میان آمریکا و روسیه است.
دمیتری مدودف و باراک اوباما رئیسان ‌جمهوری وقت روسیه و آمریکا روز هشتم آوریل سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار و پیمان استارت-۲ برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور را امضا کردند.
آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه دارند حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک را مستقر کنند که حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در سال ۲۰۰۲ است و اعتبار این پیمان در سال ۲۰۲۱ به پایان می رسد.

مذاکرات روسیه و ژاپن به بن بست نخورده است

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود به روند مذاکرات میان روسیه و ژاپن اشاره کرد و گفت که مذاکرات به بن بست نخورده است اما موضع توکیو مانع امضای این موافقت نامه بین روسیه و ژاپن می شود.
لاوروف گفت: شرکای ژاپنی ما نمی خواهند نتایج جنگ دوم جهانی را بپذیرند و به این وسیله مانع امضای این موافقت نامه می شوند.
وی همچنین خاطرنشان کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن سال گذشته توافق کرده بودند که مذاکرات در این مورد را بر اساس بیانیه مشترک سال ۱۹۵۸ شوروی سابق و ژاپن فعالتر کنند.
سایه مالکیت چهار جزیره جنوبی کوریل بر روابط اقتصادی و سیاسی توکیو و مسکو و همچنین برنامه سفر رئیس جمهور روسیه به ژاپن که قرار است اواخر سال جاری میلادی انجام گیرد، سنگینی می کند و انتظار می رود مقامات ژاپنی این موضوع را در جریان مذاکرات با «ولادیمیر پوتین» بار دیگر مطرح کنند.
مسکو پیشتر هم اعلام کرده بود که حاکمیت روسیه بر جزایر کوریل جنوبی قابل تردید نیست و نتایج کنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی دیگر از اسناد موید این واقعیت است.
جزایر کوریل جنوبی از یک سو به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و نیز ذخایر آبزیان و از سوی دیگر واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی برای روسیه و ژاپن برخوردار است.
جزایر کوریل، همچنین محل ورود زیردریایی های روسیه به اقیانوس آرام شده است از این رو اهمیت راهبردی نظامی برای مسکو پیدا کرده است بنابراین به نظر نمی رسد روس ها قید آن را بزنند.
ادامه استقرار نظامیان روس در این جزایر که پنج هزار نفر هستند، سبب شده دو کشور قرارداد صلح امضا نکنند. از نوامبر سال ۲۰۱۰ که «دمیتری مدودف»رئیس جمهوری وقت روسیه از جزایر کوریل بازدید کرد، مناقشه توکیو و مسکو بر سر این جزایر وارد مرحله ای جدیدی شد که تا امروز ادامه داشته است.
 

روسیه در انزوا نیست

وزیر امور خارجه روسیه گفت: سخن گفتن مبنی بر اینکه تلاش های آمریکا و اتحادیه اروپا برای منزوی کردن روسیه نتیجه داده است، جدی نیست.
وی افزود: مواضع روسیه بر دکترین سیاست خارجی کشور مبتنی شده است که در آن بر ضرورت تامین حداکثر شرایط مناسب خارجی برای توسعه و پیشرفت کشور تاکید شده است.
لاوروف گفت: برای این منظور از ما خواسته می شود تا محیط پیرامونی امن برای فدراسیون روسیه و شرایط حداکثری مناسب برای شهروندان روس در سراسر جهان و فعالیت بازیگران اقتصادی مان تامین کنیم.
آمریکا و اتحادیه اروپا پس از حوادث اوکراین در سال ۲۰۱۴  که به الحاق کریمه به روسیه و وقوع مناقشه در مناطق روس نشین دونباس انجامید دهها بسته تحریمی در مورد روسیه وضع کردند.
  
روسیه مخالف آزادشدن گل و حشیش در جهان است

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روسیه مانع از آن خواهد شد تا مواد مخدر سبک (گل و حشیش) در جهان آزاد شود.

وی ادامه داد: ما اقدامات آن کشورهایی را که مواد مخدر سبک از جمله گل و سایر مواد را آزاد می کنند همان طور که در کانادا و برخی کشورهای اروپایی رخ داد محکوم می کنیم.
لاوروف گفت: به دنبال اقدامات غیرمسئولانه اروگوئه، کانادا و گرجستان و سیاست دولت هلند در عرصه کنترل بر مواد مخدر ممکن است چالشی دیگر برای جامعه جهانی بوجود آید که از جهان عاری از مواد مخدر دفاع می کند.
لاوروف گفت: اجرای این گونه ایده ها، نقص قوانین بین المللی در این عرصه را تشدید می کند و یکی از اصول مناسبات بین المللی به نام اصل لزوم قراردادها
را زیر سوال می برد.
به گفته لاوروف، بر اثر این مساله، کارایی همکاریهای بین المللی در عرصه مبارزه با قاچاق مواد مخدر نیز کاهش می یابد و منجر به افزایش قاچاق این مواد در کشورهای همسایه ازجمله کشورهایی خواهد شد که منصفانه مفاد کنوانسیون مبارزه با مواد مخدر را اجرا می کنند.
 
روسیه روادید الکترونی صادر می کند
وزیر خارجه روسیه گفت: روسیه تا ۱۸ ماه دیگر روادید الکترونی برای شهروندان خارجی برای سفر به این کشور صادر می کند.
وی افزود: این اقدام به توسعه گردشگری ازجمله گردشگری اکولوژیکی در روسیه کمک می کند.
لاوروف این را نیز یادآوری کرد که در مناطق خاور دور روسیه، روادید الکترونی برای خارجیان صادر می شود.
وی خاطرنشان کرد که در زمان حاضر ۹۵ کشور با روسیه موافقت نامه بدون روادید دارند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۲۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش روسیه به مانور نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه

آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند.

ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود در کشوری که پیشتر بی‌طرف و یکی از شرکت‌کنندگان مورد احترام در مذاکرات تقویت ثبات و امنیت در منطقه بود، ادامه می‌دهد. این رزمایش‌ها نزدیک مرز روسیه خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: مسکو به نوبه خود به دقت «اقدامات تهاجمی غرب جمعی» را تحت نظر دارد.

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی از مسدود شدن بیش از ۱۴ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه توسط سوئیس خبر داد.

وی تاکید کرد: بدون تردید، همه تدابیر لازم سیاسی، نظامی و فنی را برای مقابله با تهدید‌ها علیه توان دفاعی کشورمان به کار خواهیم بست.

روسیه پیشتر نیز درباره افزایش تنش در مرز‌های این کشور هشدار داده بود.

ناتو بهمن ماه گذشته رزمایش «مدافع ثابت‌قدم ۲۰۲۴» را با مشارکت بیش ۹۰ هزار نیروی نظامی از ایالات متحده و کشور‌های هم پیمان ناتو آغاز کرد و این مانور تا اواخر ماه مه (اوایل خرداد) در اروپا و اقیانوس اطلس شمالی ادامه داشت.

ناتو در بیانیه خود اشاره‌ای به نام روسیه نکرده، اما در سند راهبردی اصلی آن از مسکو به عنوان مهم‌ترین تهدید علیه امنیت اعضای این پیمان یاد شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • پولیتیکو : آمریکا ماه گذشته موشک‌ های دوربرد به اوکراین ارسال کرده
  • پولیتیکو: آمریکا ماه گذشته موشک‌های دوربرد به اوکراین ارسال کرده است
  • واکنش روسیه به مانور نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه
  • ارتش روسیه به سامانه ضدهوایی اس-۵۰۰ مجهز می شود
  • زلنسکی: روسیه کمپین ارعاب به راه انداخته است
  • فیلم/ آتش‌سوزی در شهرک صهیونیست به دنبال حمله موشکی
  • هشدار روسیه به غرب؛ در آستانه درگیری بین قدرت‌های اتمی هستیم
  • لاوروف: غرب در آستانه یک درگیری هسته‌ای است
  • لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد
  • لاوروف شرط بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای را گفت