Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم مقام جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با ابراز امیدواری از اینکه در صورت مهیا شدن شرایط، کتاب‌های این حوزه در طول سال هم منتشر خواهد شد اعلام کرد: ۶ کتاب در نوزدهمین دوره از این جشنواره چاپ شده که دو نمایش سعدی افشار نیز در میان آن‌هاست. ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا،‌ستاد خبری نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی خبر داده، محمد حسین ناصربخت، قائم مقام جشنواره درباره محتویات 6 کتابی که در این دوره از جشنواره به چاپ رسیده است، توضیح داد: اولین کتاب، مجموعه مقالات ششمین سمینار بین‌المللی جشنواره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقالات حاضر طبق روال گذشته توسط نویسندگان تکمیل شده و حین برگزاری سمینارنیز در اختیار علاقه‌مندان  قرار گرفت.

ناصربخت ادامه داد: کتاب «دفتر پژوهش 4» مجموعه مقالاتی است که توسط پژوهشگران جوان نگاشته شده  و از نظریات جدید در زمینه بررسی نمایش‌های آیینی و سنتی استفاده شده است. جالب است که قشر جوان و فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری و پژوهشگران با سابقه‌ای چون خانم عظیم‌پور، خانم اسکندرنژاد، خانم روستایی، سجاد یاری، آقای دریایی و... نقش بسیار پررنگی در این دوره داشتند.

این پژوهشگر و کارگردان نمایش‌های ایرانی ادامه داد: کتاب «دفتر تعزیه 16» نیز چاپ شده که مربوط به مجموعه مجالسی از آغاز دوران قاجار و از اسناد قدیمی می‌شود.. زحمت این مجموعه را آقایان فتحعلی‌بیگی و دریایی کشیدند.

وی ادامه داد: کتاب «دفتر تقلید 4» نیز به دو نمایش زنده‌یاد سعدی افشار می‌پردازد. یکی از این نمایش‌ها توسط آقای جهانشاهی و بر اساس نسخه موجود تئاتر شهر تنظیم شد. نمایش دیگر هم توسط مرحوم رضا رضامندی و بر اساس یک نوار کاست پیاده شد که زنده‌یاد افشار در آن نمایش حضور داشت. این دفتر هم به همت آقایان مهدی صفاری‌نژاد، رضامندی و کورش جهانشاهی به سرانجام رسید که در واقع دو نمایش به نام‌های «بخشش» و «پریزاد» است.

ناصربخت با تاکید بر اینکه امیدواریم هر چه زودتر دوره جدید مسابقه بازی‌نامه‌نویسی برگزار شود، گفت:  مجموعه «بازی‌نامه 5» هم منتشر شده که در آن دو بازی به نویسندگی عسل عصری ملکی و حسین تفنگ‌دار موجود است. این دو نمایشنامه در نخستین دوره بازی‌نامه نویسی برگزیده شده بودند. امتیاز ویژه این بازی‌نامه‌های چاپ شده این است که می‌توانند بدون حضور در مرحله تصویب متن وارد بخش بازبینی جشنواره بشوند.

این پژوهشگر نمایش‌های ملی گفت: کتاب «لیلی و لیلی‌بازی» هم چاپ شده که درباره یکی از مهم‌ترین نمایش‌های عروسکی استان لرستان است و این پژوهش حاصل پایان‌نامه دانشگاهی خانم فریبا گرجیان است.»

ناصربخت در پایان تاکید کرد: کتاب‌های دیگری هم به همت دوستان پر تلاش  آماده چاپ شده که به علت عدم تامین  منابع مالی در نوبت چاپ قرار گرفته و آرزو داریم هر چه زودتر چاپ شوند. اگر شرایط مهیا شود دیگر در انتظار جشنواره دو سال بعد نمی‌مانیم و آن‌ها را در طول سال جاری به دست علاقه‌مندان می‌رسانیم.

 وی خاطرنشان کرد: انتشارات نمایش قرار است کتاب‌ها را به صورت «PDF» نیز در خدمت علاقه‌مندان قرار بدهد.

نوزدهمین جشنواره نمایش‌هایی آیینی و سنتی به دبیری داود فتحعلی‌بیگی از 19 مرداد آغاز شده است و شنبه 26 مرداد اختتامیه آن برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

R1369/P/S4,34,35/CT12 واژه های کاربردی مرتبط اداره کل هنرهای نمایشی کتاب و ادبیات تئاتر

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اداره کل هنرهای نمایشی کتاب و ادبیات تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی کتاب و ادبیات تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۲۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره کتاب پاریس ۲۰۲۴ پس از بولونیا برگزار شد/فاصله با دوره اوج

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اکتوالیته، جشنواره کتاب پاریس که کار خود را یک روز پس از پایان جشنواره بولونیا آغاز کرده بود، پس از ۳ روز، دیروز یکشنبه ۲۶ فروردین به کار خود خاتمه داد.

نمایشگاه پاریس با برنامه نویسی جدی و با مشارکت شمار زیادی از متخصصان نشر فرانسوی و با ارایه مجموعه‌ای از بحث‌ها درباره صنعت نشر، به مسایلی چون مدیریت موجودی، بازار بین‌المللی، استفاده از مزیت جمعی و … در حالی برگزار شد که سال پیش ۱۰۲ هزار نفر در این رویداد شرکت کرده بودند.

در حالی که مهمان افتخاری سال گذشته نمایشگاه پاریس، ایتالیا بود، این کشور امسال مهمان افتخاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت خواهد بود، و امسال کبک استان فرانسوی زبان کانادا به عنوان مهمان افتخاری نمایشگاه کتاب پاریس در این گردهمایی کارشناسانه شرکت داشت.

نماینده ناشران کبکی که آخرین بار با همین عنوان در سال ۱۹۹۹ در نمایشگاه پاریس حضور داشت، گفت: میهمان افتخاری در جشنواره‌ای بزرگ مانند پاریس، فراتر از جنبه تجاری، اهمیت زیادی در سطح نمادین دارد و در شناخت غنا و جسارت بخشیدن به ادبیات ما کمک می‌کند.

وی گفت: اگر دعوت سال ۱۹۹۹ فرصتی برای تحکیم پیوندها و تحریک اکتشافات بود، امروز این شانس را داشتیم تا ثمره کارهای انجام شده در ۲۵ سال گذشته را برداشت کنیم و پیشرفت‌های انجام شده خود را بیان کنیم؛ سفری که مشخصه آن ظهور موسسه‌های انتشاراتی جدید، افزایش نفوذ ادبیات ما در سطح بین‌المللی و موفقیت چندین نویسنده کبکی در فرانسه است.

کبک تاکنون مهیمان چندین رویداد در اروپای فرانسوی زبان بود و انتشارات کبک با کانادا در کانون توجه نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال ۲۰۲۱ قرار داشت و با انتشار ترجمه‌های متعدد به زبان آلمانی درخشید. ادبیات کبک امروزه در سراسر جهان ترجمه می شود، اما فرانسه همچنان بازار اصلی صادرات کتاب های کبک است.

جشنواره کتاب پاریس امسال میزبان ۱۰۳ هزار بازدیدکننده شد که نسبت به سال گذشته تقریباً رقم ثابتی است. نزدیک به نیمی از بازدیدکنندگان زیر ۲۵ سال سن داشتند.

این رویداد برای سومین بار در «گرند پلِیس» نزدیک برج ایفل برگزار شد و خرید کتاب در آن ۶درصد افزایش یافت.

این نمایشگاه که از سال ۱۹۸۱ ایجاد شده در سی و نهمین دوره در مارس ۲۰۱۹ که آخرین دوره پیش از کرونا بود میزبان ۱۶۰ هزار بازدید کننده بود و حضور بازدیدکنندگان هنوز با دوران پیش از کرونا فاصله زیادی دارد.

کد خبر 6078689

دیگر خبرها

  • راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی اردبیل به نمایش گذاشته می‌شود
  • هنر تئاتر با فرهنگ گفتگو شکل می‌گیرد
  • پرونده چهارمین همایش تئاتر تک در چهارمحال و بختیاری بسته شد
  • نماینده شهرستان‌ها در پایتخت هستیم/بعد از اجرا نمایش همراهتان است
  • اجراهای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شدند+فیلم
  • جدول اجرای عمومی نمایش‌های هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شد
  • اعلام جدول اجراهای عمومی آثار جشنواره ملی تئاتر رضوی
  • جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی
  • جشنواره کتاب پاریس ۲۰۲۴ پس از بولونیا برگزار شد/فاصله با دوره اوج