Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از شرکت‌های فناور مستقر در مرکز رشد پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی موفق به طراحی و پیاده سازی سیستم آبیاری تزریقی گیاهان برای اولین بار در کشور شد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، عبدالله مرادی، مخترع و مجری طرح و مدیر عامل شرکت ایلیا علم تبریز مستقر در مرکز رشد پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در این خصوص اظهار کرد: روش نوین آبیاری تزریقی روی گیاهان بوته‌ای، درخچه‌ای و درختی اجرا می‌شود، در این روش، آبیاری از طریق خاک قطع شده و آب و مواد مغذی به وسیله شکاف ایجاد شده در آوند اصلی گیاه یا درخت انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این سیستم آبیاری همانند سیستم آبیاری تحت فشار، نصب و راه اندازی می‌شود، اما نیازی به فشار آب وجود ندارد.
وی ادامه داد: امکان کشت گیاهان در اراضی غیر حاصلخیز و شور و حتی در شرایط خشکسالی و کمبود آب با استفاده از این فناوری امکان پذیر است. میزان مصرف آب در این نوع آبیاری در مقایسه با روش‌های سنتی و قطره ای 90 درصد کاهش یافته و همزمان امکان کود دهی و دفع آفات نباتی  و تامین مواد غذایی نیز به صورت محلول در آب فراهم می‌شود.
بر اساس این گزارش؛ صرفه جویی حداکثری آب (90 درصد)، تغذیه گیاه و مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهان، استفاده از سیستم آبیاری تزریقی برای این منظور ضمن جهت جلوگیری از هدر رفت کود و سم، کاهش هزینه‌های کود دهی و سم پاشی، حفاظت از آب و خاک با عدم انتشار کود و سم اضافی، کاشت درختان در خاک‌های غیر حاصلخیز، جلوگیری از هدر رفت آب در اثر تبخیر از سطح خاک، خروج آب از منطقه ریشه به صورت ثقلی و مصرف توسط علف‌های هرز، اجرای سیستم آبیاری تزریقی در اراضی نامناسب برای آبیاری‌های متداول از نظر بافت، توپوگرافی و اقلیم از جمله مزایای فناوری نوین آبیاری تزریقی به شمار می‌آیند.
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف آذربایجان شرقی خشکسالی علم و فناوری فناوری مدیر عامل شرکت قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۶۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۶ درصدی مصرف برق در صورت افزایش قابل توجه دما

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر گفت: نزدیک به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار کنتور هوشمند در کشور نصب شده که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مورد از آنها مربوط به خانگی است و درحال حاضر ۶۰ درصد برق کشور توسط کنتور‌های هوشمند مدیریت می‌شود.

سخنگوی برق در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بر اساس پیشبینی که صورت گرفته تابستان امسال گرم خواهد بود و دما یک یا دو درجه بیشتر از شرایط عادی خواهد بود. سه سناریو ۳.۵، ۴.۵ و ۶ درصد رشد مصرف را پیشبینی می‌کنیم و در صورت افزایش دما قطعا رشد ۶ درصدی مصرف را شاهد خواهیم بود و اوج مصرف برق به ۷۷ هزار و ۷۵۰ مگاوات خواهد رسید. 

او افزود: بر اساس مطالعات ما ۳۵۰۰ مگاوات افزایش برق از محل تقاضا‌های جدید خواهیم داشت که شامل بخش‌ها و صنایع کوچک می‌شود. در صورتی که دما به شدتی که پیش‌بینی شده نباشد، انتظار میرود مصرف برق به ۷۵ هزار و ۵۰۰ مگاوات برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • رشد ۶ درصدی مصرف برق در صورت افزایش قابل توجه دما
  • ۸۰۰ مورد آبیاری غیرمتعارف با آب فاضلاب در استان گزارش شد
  • آبیاری غیرمتعارف و ظروف پلاستیکی چالش مهم محیط زیست