Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در این میان دانشجویانی هم هستند که در خارج از ایران تحصیل می‌کنند و مشکل ارز دانشجویی پیدا کردند، از مهر سال گذشته تاکنون دانشجویانی که برای ادامه‌ تحصیل در دانشگاه‌های معتبر دنیا و مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت به کشورهای دیگر سفر می‌کردند با ارائه‌ مدارک خود این امکان را داشتند که از ارز دولتی با نرخ 4 هزار و 200 تومان استفاده کنند اما با قطع ارز دانشجویی حالا باید ارز را به قیمت آزاد تهیه کنند که این قیمت برای دانشجویانی که براساس نرخ کمتر‌ از چهار هزار تومان برای ادامه‌تحصیل برنامه‌ریزی کرده بودند تقریباً کمرشکن شده است تا جایی که بسیاری از دانشجویان به کشور برگشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور  دانشجویی وزارت علوم گفت‌و‌گویی انجام دادیم که  می‌خوانید:

گفته می‌شود به‌خاطر مسائل ارزی در اعزام دانشجو به خارج کاهش پیدا کرده که این موضوع البته با واکنش بسیاری از دانشجویان مواجه شده است، سیاست شما در این بخش چگونه است؟

به‌خاطر عدم نیاز جدی اعزام دانشجو به‌شکل دائمی متوقف شده است. حالا سیاست ما در وزارت علوم این است که فرصت‌های مطالعاتی را افزایش دهیم. سعی کردیم در این مدت دانشجویان را به‌صورت فرصت‌های مطالعاتی به دانشگاه‌های کشورهای خارجی یا دانشگاه‌های مادر داخل اعزام کنیم با این حال مشکلات ارزی بسیار جدی است اما تمام تلاشمان را کردیم که این مسیر متوقف نشود.

چه تعداد دانشجو فرصت مطالعاتی گرفتند؟

پارسال حدود هزار و 800 دانشجو فرصت مطالعاتی داشتند که از این تعداد حدود هزار و 400 نفرشان به خارج از کشور رفتند. امسال نیز فعلاً حدود 800دانشجو سهمیه فرصت مطالعاتی دارند. گرچه دلمان می‌خواست به دو هزار و 500 دانشجو فرصت مطالعاتی بدهیم که به‌خاطر مشکلات ارزی با احتیاط افزایش خواهیم داد.

پس با توجه به بالا رفتن نرخ ارز ، برای پرداخت ارز دانشجویی هم بسیار مشکل دارید آیا اکنون این ارز را به همه می‌دهید یا نه و دیگر اینکه آیین نامه ارز دانشجویی تغییر کرده است؟

در 6 ماهه سال گذشته از طریق بانکها ارز دانشجویی را به نرخ 4 هزار و 200تومان به 23 هزار دانشجو می‌دادیم. برای پرداخت ارز دانشجویی هم هیچ محدودیتی قائل نبودیم و به همه کسانی که ویزای دانشجویی داشتند و در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می‌کردند ارز پرداخت می‌شد، اما از اول مهر سال گذشته که نرخ ارز آزاد شد جمعیت دانشجویی ما هم پایین آمد و حدود 10 هزار نفر برای گرفتن ارز دانشجویی ثبت‌نام کردند علت هم این بود که ارزی که بانک می‌داد با ارز آزاد تفاوت چندانی نداشت و دیگر خانواده‌ها معطل بانک نمی‌ماندند و در بازار آزاد ارز را تهیه می‌کردند. امسال هم حدود 5 هزار دانشجو برای گرفتن ارز به ما مراجعه کردند.

با این آماری که شما ارائه کردید خیلی از دانشجویان به خاطر مشکلات ارزی به کشور برگشتند؟

دو گروه دانشجوی ایرانی در کشورهای خارجی تحصیل می‌کنند یک گروه دانشجوی پزشکی و عده دیگر هم دانشجویان غیر پزشکی هستند. با افزایش قیمت ارز تعداد قابل توجهی از دانشجویانی که در حوزه پزشکی تحصیل می‌کردند درخواست انتقال به کشور دارند، اما در حوزه وزارت علوم حدود 20درصد افزایش بازگشتی داشتیم.

 اخبار متفاوتی از آسیب‌های اجتماعی مربوط به دانشجویان به گوش می‌رسد و حتی گفته می‌شود اعتیاد در بین دانشجویان افزایش یافته و خبرهایی مطرح می‌شود که دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی درگیر آسیب شده‌اند، شما برای پیشگیری از شیوع آسیب‌های اجتماعی چه فعالیتی انجام می‌دهید؟

باید قبول کنیم تعدادی دانشجو داریم که با برخی از آسیب‌ها مواجه هستند و وقتی دانشجویان وارد دانشگاه می‌شوند سعی کرده‌ایم آن آسیب‌ها را شناسایی کنیم. آنچه ما انجام می‌دهیم پایش سلامت دانشجو است. همان روز اول که دانشجو به دانشگاه برای ثبت‌نام مراجعه می‌کند کارگروهی در دانشگاه هستند که دفترچه سلامت دانشجو را پر می‌کنند. در همان جا هم این موضوع بررسی می‌شود که دانشجو از ترم یک چه موقعیت بحرانی را با خودش آورده است. در پرسشنامه‌هایی که توسط دانشجویان پر شده ما شاهد موقعیت‌های پرخطر دانشجویان بودیم مثلاً دانشجو اقدام به خودکشی کرده است. ما هم این دانشجویان را رها نکرده‌ایم و با مشاوران در دانشگاه در ارتباطند.

آیا بررسی درباره بیشترین آسیبی که دانشجویان با آن مواجه‌اند، انجام شده است؟

بیشترین مشکلات دانشجویان روان‌شناختی است. افسردگی و نگرانی از آینده بیشترین مشکل روان شناختی دانشجویان است. برخی فکر می‌کنند مصرف مواد مخدر بین دانشجویان شایع است اما این موضوع اصلاً جدی نیست.

بحث تخلفات مؤسسات اعزام دانشجو هم بسیار پررنگ شده است بسیاری از این مؤسسات پول‌های کلانی از دانشجو می‌گیرند و حتی او را به کشوری اعزام می‌کنند اما وقتی دانشجو به دانشگاه می‌رود تازه می‌فهمد که فریب این مؤسسات را خورده است و مؤسسه با دانشگاه در ارتباط نبوده. نظارت‌های شما در این بخش چگونه است؟

کارگروهی درباره مؤسسات اعزام دانشجو داریم که متشکل از وزارتخانه‌های علوم، بهداشت، امور خارجه ، دادگستری، اطلاعات و ارشاد است که با همکاری این وزارتخانه‌ها مجوز و صلاحیت مؤسسه اعزام دانشجو بررسی می‌شود. این کارگروه مسئول کنترل و نظارت این مؤسسات هم است. با این همه ما در وزارت علوم بارها به مردم گفتیم اسامی مؤسسات مجاز اعزام دانشجو روی سایت وزارت علوم است و اگر می‌خواهید فرزندانتان را برای ادامه تحصیل به خارج بفرستید به سایت وزارت علوم مراجعه کنید. مشکل اصلی ما هم مؤسسات غیرمجاز هستند و تخلفات هم از سوی این مؤسسات گزارش می‌شود. بارها به خانواده‌ها هشدار دادیم که فریب مؤسسات غیرمجاز را نخورند. به مردم گفتیم هم‌اکنون اقدام کردن برای ادامه تحصیل در خارج از کشور سخت نیست و اطلاعات همه دانشگاه‌های مجاز روی سایت ما است. اما باز هم خانواده‌ها مؤسسات غیرمجاز را برای اقدام به تحصیل فرزندانشان انتخاب می‌کنند. با این حال بر اساس نظارت‌هایی که داشتیم، مجوز حدود 115مؤسسه مجوز دار را به خاطر تخلفاتی که داشتند، لغو کردیم وهم‌اکنون 120مؤسسه مجاز داریم.

این‌طور که شما آمار دادید همه در حال تخلف هستند!

هر تخلفی از طرف خانواده‌ها گزارش شود بررسی می‌کنیم اگر برای ما روشن شود که مؤسسه‌ای تخلف می‌کند ابتدا به آنها اخطار می‌دهیم و اگر به اخطار توجهی نکند مؤسسه را لغو مجوز می‌کنیم. البته درباره آماری که ارائه داده‌ام همه مؤسسات به‌خاطر تخلف لغو مجوز نشدند برخی هایشان هم به خاطرنبود دانشجو برای اعزام دیگر علاقه‌ای به ادامه کار نداشتند. با این همه ارتباطات‌مان با نیروی انتظامی و پلیس امنیت بهتر از قبل شده است و در یک ماه گذشته 7 مؤسسه غیرمجاز و یک مؤسسه مجاز به خاطر تخلف شناسایی و پلمب شده‌اند.

خبرهای مختلفی از این مؤسسات بیرون آمده است به‌عنوان نمونه برخی از این مؤسسات فقط پرونده دانشجویان دختری را قبول می‌کردند که می‌خواستند برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر بروند اما متأسفانه این دختران در آن سوی آب‌ها با مشکلات بسیاری مواجه شدند.

اطلاعی ندارم  باز هم تأکید می‌کنم مردم فقط به مؤسسات مجوزدار مراجعه کنند و اگر تخلفی هم از مجوزدارها دیده‌اند به وزارت علوم گزارش دهند. پیگیری‌های وزارت علوم بسیار مستمر است سابق بر این ارتباطمان با پلیس مستمر نبوده است اما این ارتباطات به‌خاطر مسائلی که مؤسسات اعزام به وجود آوردند بسیار خوب شده است.

آیا رایزن‌های علمی نظارتی بر مؤسسات اعزام دارند؟

ما در همه کشورها رایزن علمی نداریم. در کشورهایی که هستند رایزن‌ها هم نظارت کلی دارند که خروجی کار مؤسسات چگونه است و به ما گزارش می‌دهند. بنابراین هشدار می‌دهیم که فقط به مؤسسات مورد تأیید مراجعه کنند.

بیشتر داوطلبان ادامه تحصیل در خارج تمایل دارند در کدام کشورها ادامه تحصیل دهند؟

ما دوگروه داوطلب داریم یک گروه می‌توانند حمایت‌های مالی را از کشورهای غربی بگیرند و بورسیه دانشگاه‌های کشورهای دیگر شوند. البته کشورهایی که بورس می‌دهند متنوع هستند و برخی از داوطلبان به این کشورها می‌روند. داوطلبانی هم هستند که آزاد اقدام می‌کنند و برایشان حمایت مالی دانشگاه مهم نیست آنها چون خودشان می‌خواهند هزینه زندگی‌شان را پرداخت کنند به‌دنبال دانشگاه‌های کشورهای ارزان می‌روند و برخی از دانشگاه‌های آسیای شرقی را انتخاب می‌کنند. البته این روزها آمار دانشجویان به مالزی کم شده اما هنوز آمار دانشجویان در هند زیاد است.

در کدام کشور بیشترین دانشجو را داریم؟

در امریکا آمار غیررسمی 12 هزار نفر است و در هند نیز 7 هزار نفر دانشجوی ایرانی وجود دارد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دانشجویان حمایت مالی اعزام دانشجو فرصت مطالعاتی سازمان امور دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۷۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ آیین نامه‌های ارتقای اعضای هیات علمی و جهش علمی اوایل ۱۴۰۳

سخنگوی وزارت علوم گفت: آیین نامه‌های ارتقای اعضای هیات علمی و جهش علمی هم تدوین شده و اوایل ۱۴۰۳ نهایی و ابلاغ خواهد شد.

به گزارش ایسنا، علی شمسی پور در تشریح اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش عالی اظهار داشت: راه اندازی صندوق شورای عالی عتف از اقدامات مهم این دوره بود که برای اولین بار صورت گرفت و مسئول آن نیز منصوب شده است.

وی افزود: تشکیل این صندوق باعث می‌شود بودجه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی که در قالب برنامه بودجه به شورای عالی عتف اختصاص می‌یابد در یک صندوق تمرکز پیدا کند و صرف پروژه‌های کلان پژوهشی و سایر مسائل مانند پروژه‌های مانند دانشجویان پسا دکتری شود.

شمسی پور اظهار داشت: آیین نامه‌های ارتقای اعضای هیات علمی و جهش علمی هم تدوین شده و اوایل ۱۴۰۳ نهایی و ابلاغ خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به دستاوردهای وزارت علوم در زمینه مهارت‌آموزی دانشجویان ادامه داد: ۷۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها راه افتاده و ۲۷۸ هزار دانشجو در این مراکز آموزش دیدند. همچنین فرصت مطالعاتی داخل کشور استادان دانشگاه‌ها شامل فرصت مطالعاتی در صنعت هزار و ۲۱ مورد و قرارداد ارتباط با صنعت بیش از ۱۱ هزار قرارداد و از جهت ۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: با پیگیری وزارت علوم موفق شدیم مالیات قراردادهای پژوهشی را در ۵ درصد تصویب کنیم در حالی که مبالغ بالاتری پیشنهاد شده بود و این مصوبه به نفع پژوهشگران تمام شد.

سخنگوی وزارت علوم گفت: بخشی از بودجه تجهیزات ۱۰۰ میلیون یوروی که از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته بود تخصیص یافت و تخصیص به دانشگاه‌ها ادامه دارد.

شمسی پور با اشاره به افزایش شمار نشریات نمایه شده در اسکوپوس طی دو سال گذشته گفت: ۶۳ نشریه طی دو سال گذشته در پایگاه‌های اسکوپوس و دیگر پایگاه‌های بین المللی نمایه شده که از این تعداد ۱۴ نشریه فارسی است در حالی که در کل تاریخ آموزش عالی ۱۰۳ مجله نمایه شده بود.

*توسعه بورس‌های دانشجویی

وی در مورد توسعه بورس‌های دانشجویی نیز اظهار داشت: در دو سال گذشته بورس‌های دانشجویی ۱۳ گانه راه افتاده و ۳ بورس از این بورس‌ها عملیاتی شده است؛ بورس دانش، (برای رشته‌های راهبردی و علوم پایه) بورس صنعت (صنایع دانشجویان را بورس می‌کنند) و بورس بنگاه‌های اقتصادی (حمایت از پایان نامه‌های دکتری و و ارشد) که در سال ۱۴۰۲ برای این بورس‌ها دانشجو پذیرفته شد. بورس هنر در حال عملیاتی شدن است، همچنین آیین نامه حمایت از دانشجویان سرامد هم تدوین و تصویب شد که ۲ تا ۵ درصد از دانشجویان را پوشش می‌دهد.

شمسی‌پور تاکید کرد: سامانه جاذبه‌های تحصیلی دانشجویان با هدف جذب دانشجویان خارجی راه اندازی شده است. همچنین امروز ۹۸ دانشگاه مجوز جذب دانشجوی خارجی دارند و تعداد دانشجوی خارجی از ۹۰ هزار دانشجو به ۱۱۰ هزار نفر افزایش یافته است.

*بخش فرهنگ

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم گفت: در این دوره جایزه منشور فرهنگ توسعه قرآنی و آیین نامه کهاد قرانی و ۳ رشته جدید قرآنی ایجاد شده است.

وی به راه اندازی سامانه فرنما یا فرهنگ نما، در معاونت فرهنگی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: سامانه فرنما برای رصد فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها راه افتاده است و تاکنون ۱۱۰ هزار فعالیت فرهنگی دانشگاه‌ها در این سامانه ثبت شده است.

شمسی پور افزود: بر اساس آمار ثبت شده در این سامانه می‌دانیم برای انتخابات بیش از ۵ هزار برنامه در دانشگاه‌ها برگزار شد. همچنین صندوق رای گیری در بسیاری خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها داشتیم.

سخنگوی وزارت علوم گفت: مشارکت دانشگاهیان، دانشجویان، اساتید و کارکنان بر اساس آمار مراجع ذی صلاح نسبت به سال ۹۸ بیشتر شده است.

وی با اشاره به اهمیت برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها گفت: برای اولین بار شاخص‌ها و معیارهای فرهنگی وارد رتبه بندی دانشگاه‌ها شد و هم اکنون ۱۵ درصد از شاخص‌های کل در رتبه بندی دانشگاه‌ها را امور فرهنگی تشکیل می‌دهد.

شمسی پور گفت: همچنین اردوهای ستاد راهیان پیشرفت ۳ برابر و کرسی‌های آزاد اندیشی ۲ و نیم برابر طی ۱ سال گذشته شد. ریل گذاری جدیدی برای اعضای انجمن‌های علمی شده اعضای این انجمن‌ها می‌توانند در پارک‌های علم و فناوری حضور یابند و ارتباط بگیرند.

*ساماندهی در آموزش

وی با اشاره به کاهش تعداد دانشجویان طی سال‌های اخیر گفت: با توجه به گذر از اوج تعداد دانشجویان در مقاطعی حدود ۱۰ سال قبل، بیش از ۱۱۰۰ کدرشته محل کارشناسی، و ۱۰۰۰ کدرشته محل در مقطع دکتری حذف و ۱۳۴ واحد پیام نور ساماندهی شده و دیگر دانشجو جذب نمی‌کند. ساماندهی دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز از دیگر اقدامات این حوزه بوده است و از ۳۲۰ دانشگاه غیرانتفاعی در ابتدای دولت سیزدهم ۱۰۰ دانشگاه منحل شده‌اند که این اقدام با نهایت سختگیری کارشناسی و برای افزایش کیفیت تحصیل صورت گرفت.

وی ادامه داد: پذیرش ۱۰۰۰ دانشجوی استاد محور که برای اولین بار صورت گرفت از دیگر اقدامات وزارت علوم در دو سال اخیر در حوزه آموزش بود.

شمسی پور به دستاوردهای سازمان سنجش آموزش کشور اشاره کرد و گفت: قبل از سال ۱۴۰۰ تقلب و تخلف عادی بود ولی اکنون همه می‌دانند به شکل جدی با این اقدام برخورد می‌شود و با پیشگیری‌ها، در ۱۴۰۲ هیچ کس نتوانست در کنکور تقلب کند.

*توسعه فعالیت‌های فناورانه

به گفته وی بر اساس تفاهمی با شرکت شهرک‌های صنعتی زیر نظر وزارت صمت، ۲۷۰ هکتار از زمین‌های شهرک‌های صنعتی زمین در اختیار شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری قرار گرفته است‌

شمسی‌پور با اشاره به درخواست رئیس‌جمهور برای اینکه دانشگاه‌ها پیشنهادهایی برای حل مسائل کشور ارائه دهند، گفت: در وزارت علوم برای جمع سپاری مسائل و دریافت پیشنهادها سامانه‌ای برای مردمسپاری طراحی شده تا از ظرفیت استادان و دانشجویان کشور برای حل مسایل کشور استفاده کنیم و شعار دانشگاه اتاق فکر دولت را به این شکل عملیاتی می‌کنیم.

وی از ابلاغ آیین نامه تدوین کتب درسی به شکل یک کتابچه خبر داد و گفت: از این پس کتب درسی به شکل یکسانی و بر اساس اصول معیاری تدوین می‌شود و برای اعضای هیات علمی امتیاز دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فراز و فرودهای آموزش عالی در سالی که گذشت
  • مرکز بهداشت دانشگاه سمنان قطب مطالعاتی وزارت علوم شد
  • بارگذاری اطلاعات ۴ هزار دانشجوی شهید در فضای دیجیتال
  • اطلاعات ۴ هزار دانشجوی شهید در فضای دیجیتال ثبت شد
  • ابلاغ آیین نامه‌های ارتقای اعضای هیات علمی و جهش علمی اوایل ۱۴۰۳
  • آیین نامه های ارتقای اعضای هیئت علمی و جهش علمی به زودی ابلاغ می شود
  • اطلاعات ۴۰۰۰ دانشجوی شهید در فضای دیجیتال بارگذاری شد
  • صابری: مسئله محوری پایان نامه‌ها از سال ۱۴۰۳ اجرا می‌شود/ تاکید بر آمایش رشته‌های دانشگاهی در برنامه هفتم توسعه
  • صابری: مسئله محوری تمام پایان نامه‌ها از سال ۱۴۰۳ اجرا می‌شود/ تاکید بر آمایش رشته‌های دانشگاهی در برنامه هفتم توسعه
  • اطلاعات ۴۰۰۰ دانشجوی شهید در فضای دیجیتال بارگزاری شد