اظهارات و گلایههای نینوازان برتر دورههای گذشته جشنواره موسیقی جوان
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۷۵۳۲
به گزارش خبرنگار ایلنا، سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان از روز شنبه 5 مردادماه در بنیاد رودکی کار خود را آغاز کرده است. طبق برنامهریزیهای انجام شده روز اول این جشنواره به ساز دف مقامی اختصاص داشت و هنرمندان مناطق مختلف در ردههای سنی تعیین شده در حضور داوران به اجرای آثارشان پرداختند. روز یکشنبه 6 مرداد نیز به سازهای تار، کمانچه، قانون، گارمون، دایره، نقاره و قوبوز اختصاص داشت و هنرمندان ترکزبان در آن شرکت کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هنرمندان شهرهای مختلف اعم از نوجوان و جوانان مقامدار ادوار گذشته طی یکی از روزهای جشنواره که به ساز نی اختصاص داشته به تالار رودکی آمدهاند تا در مقابل داوران این بخش به اجرای آثارشان بپردازند و با شرکتکنندگان دیگر رقابت کنند. این هنرمندان طی گفتوگوهایی کوتاه از کم و کیف و ویژگیها و کاستیهای سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان گفتند.
حسین بلالی شرکت کننده رده سنی الف
حسین بلالی یکی از شرکتکنندگان رده سنی الف در بخش موسیقی دستگاهی که در دوازدهمین دوره جشنواره مقام اول را کسب کرده، درباره کیفیت اجرای دیگر شرکتکنندگان میگوید: در جشنواره امسال شرکتکنندگان گروه سنی رده الف نسبت به ردههای سنی ب و ج فوقالعاده قویتر بودند، البته سال گذشته نیز چنین روالی وجود داشت و افراد شرکت کننده در رده سنی الف قویتر دو رده سنی دیگر بودند.
حسین بلالی درباره نحوه عملکرد اعضای هیئت داوران نیز میگوید: شیوه داوریها خوب و حساب شده بود اما در رده سنی ج نحوه داوریها تا حدودی خشک است، یعنی اینکه اگر شرکتکنندگان بخشهایی را به اجرا اضافه کنند و اصطلاحأ تزییناتی را به اثرشان بیفزایند یا در نحوه تنظیم آثار تغییراتی ایجاد کنند، مورد مخالفات داوران قرار میگیرد. به طور کلی داوران که از ما قدیمیتر هستند، نظرشان این است که آثار قدیمی به همان شکلی که اساتید و گذشته ساخته و اجرا کردهاند، اجرا شود و به هیچ وجه تغییراتی نداشته باشند.
حسین بلالی میگوید: برای شرکت در جشنواره امسال از اصفهان آمدهام و خواه ناخواه خستگی راه بر کیفیت اجرایام تاثر گذاشته است، لذا بهتر آن است که شرکتکنندگان یک روز زودتر به تهران بیایند و پس از استراحتی یک روزه در جشنواره حضور پیدا کنند تا اجرایشان دستخوش تغییر نشود و کیفیت لازم را داشته باشد.
عباس کرمی شرکتکننده رده سنی ج
عباس کرمی یکیدیگر از هنرمندان جوان حاضر در جشنواره که طی سالهای گذشته موفق به کسب مقامهای مختلف در بخش نی شده، پس از اجرا مقابل داوران درباره نحوه حضورش در جشنواره میگوید: من اصالتأ اصفهانی هستم اما چند سالی است به دلیل تحصیل در دانشگاه و رشته موسیقی به تهران آمدهام.
عباس کرمی در ادامه میگوید: این اولین بار نیست که در جشنواره موسیقی جوان شرکت کردهام و در ادوار گذشته نیز دو بار در این رویداد حضور یافتهام که البته متوالی و پیدر پی نبوده و طی این حضور مقامهایی را نیز کسب کردهام.
او درباره عنوانهایش در جشنواره موسیقی جوان میگوید: تا آنجا که به یاد دارم در این جشنواره دوبار مقام اول را کسب کردم و یک بار نیز دوم شدم. البته یادم نیست. شاید یک بار مقام اول را کسب کردهام و دوبار دوم شدهام.
کرمی در پاسخ به این سوال که با توجه به مقامهایی که کسب کرده، چرا به صورت متوالی در جشنواره شرکت نکرده، گفت: طی سالهای گذشته قانونی وجود داشت که طبق آن شرکتکنندگانی که مقام اول کسب کرده بودند، نمیتوانستند در دوره بعدی حضور پیدا کنند. البته این قانون در سالهای بعد تغییر کرد و حال چنین محدودیتی وجود ندارد و متقاضیان میتوانند در هر دورهای که میخواهند شرکت کنند.
عباس کرمی، درباره ویژگیها و کاستیهای جشنواره موسیقی جوان گفت: این رویداد برای هم نسلان من و نسلهای قبل و بعد اتفاق بسیار خوبی است اما موضوع این است که پس از پایان هر دوره اتفاق ویژهای برای شرکتکنندگان رخ نمیدهد. بیشک شرکتکنندگان برای حضور در جشنواره جوان زحمات بسیاری میکشند اما پس از اتمام جشنواره انگار همه چیز تمام میشود و اتفاق مثبتی برای شرکتکنندگان رخ نمیدهد در حالی که اگر با حمایت عوامل جشنواره و با همکاری شرکتکنندگان بخشهای مختلف و مشارکت آنها گروههای موسیقی تشکیل شود، اتفاقهای بهتری برای نوازندگان رخ خواهد داد. در این صورت شرکتکنندگان بیشتر با هم آشنا میشوند و میتوانند طی همکاری با یکدیگر آثار خوبی را خلق کنند. به طور کلی اغلب شرکتکنندگان درگیر نوازندگی خودشان هستند و نمیتوانند آثار دیگران را ببیند و بشنود و تشکیل گروههای موسیقی میتواند به تعامل بیشتر بیانجامد.
این نوازنده جوان نحوه قضاوت داوران را بسیار خوب تلقی کرد و در اینباره ادامه داد: اعضای هیئت داوران از بهترینها انتخاب شدهاند. به طور کلی شرکتکنندگان تقریبا در یک سطح هستند و نحوه نوازندگیشان تا حدودی شبیه یکدیگر است و همین نزدیکی رقابتها کار را برای داوران سختتر میکند.
کرمی در ادامه گفت: نظر شخصیام این است که کیفیت اجرای شرکتکنندگان رده سنی ج همیشه ضعیفتر از ردههای الف و ب است که دلیل آن را نمیدانم. در بخش نی جشنواره امسال نیز روال به همین شکل بود و شرکتکنندگان نیز به این موضوع واقف هستند که رده سنی ج نسبت به ردههای دیگر ضعیفتر ظاهر شدهاند.
این نینواز جوان گفت: شاید دلیل این اتفاق این است که کسب عنوان برخی از شرکتکنندگان در سنین پایین روال فعالیت آنها و آموزشهایشان را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث میشود کمتر تمرین کنند و در نتیجه سالهای بعد اجرای ضعیفتری داشته باشند.
عباس کرمی با اشاره به اینکه جشنواره امسال از دورههای قبل کیفیت بالاتری داشته گفت: در جشنواره امسال بخشی به نام آفرینش موسیقی اضافه شده که اتفاق بسیار خوبی است.
یکی از شرکت کنندگان رده سنی ب
یکی دیگر از شرکتکنندگان رده سنی ب که ترجیح میدهد نامش عنوان نشود درباره نحوه حضورش در جشنواره امسال گفت: اهل اصفهان هستم و این پنجمین سالی است که در جشنواره موسیقی جوان شرکت میکنم.
این شرکتکننده درباره عنوانهایی که در جشنواره کسب کرده است، گفت: طی این پنج دوره یک بار موفق به کسب مقام سوم شدهام و امیدوارم امسال نیز با یاری خدا عنوان درخوری کسب کنم.
این نینواز رده سنی ب، درباره کیفیت جشنواره امسال گفت: در بخش نینوازی به نظرم ردههای سنی الف و ب بهتر از رده سنی ج ظاهر شدند و با آنکه اجرای شرکتکنندگان بخشهای دیگر را ندیدهام، اما تصورم این است که این اختلاف سطح کیفی در بخشهای دیگر نیز وجود دارد و معمولا گروه سنی ب اجراهای بهتری دارند. که شاید دلیل آن تمرین بیشتر گروههای سنی جوانتر است و اینکه شاید آنها نگاه جدیتری به جشنواره دارند.
این شرکتکننده در ادامه گفت: بهتر آن است که از شرکتکنندگان حمایت بیشتری شود تا برخی از شرکتکنندگان در سالهای بعد اجرای بهتری داشته باشند و افت نکنند. به طور مثال برگزارکنندگان و دستاندرکاران میتوانند بر اساس رپرتوارهای تعیین شده، آثار شرکتکنندگان را در قالب آلبوم منتشر کنند یا با ساخت نماهنگ و ویدئو کلیپ از نوازندگان جوان و نوجوان و حتی خردسالان حمایت کنند تا ما شرکتکنندگان به اهالی موسیقی معرفی شویم. خدا را شکر امسال چنین اتفاقی افتاده و آثار شرکتکنندگان پس از اجرای صحنهای در استودیو ضبط میشود که اتفاق بسیاری خوبی است و سطح کیفی جشنواره را نسبت به سالهای قبل ارتقا داده است.
این نوازنده جوان درباره کیفیت و نحوه داوریها نیز گفت: اعضای هیئت داوران از بهترینها انتخاب شدهاند. طی سالهای قبل استاد کیانینژاد یکی از اعضای هیئت داوران بود و امسال آقای سیامک جهانگیری به جای ایشان آمده است. به نظرم اگر آقای محمدعلی کیانینژاد امسال نیز در جشنواره حضور داشتند، خیلی بهتر بود زیرا ایشان به لحاظ روحی کمک حال نوازندگان بودند و با آنها ارتباط میگرفتند و آرامش بیشتری به آنها میدادند.
این نوازنده که نام خود را عنوان نکرد در پایان گفت: طی این سالها از سوی داوران رپرتوارهای مشخصی به شرکتکنندگان ارائه شده و تا به حال پیش نیامده که بخش نی بداههنوازی داشته باشد بخصوص در رده سنی ب. در صورتیکه به هرحال نوازنده طی بداههنوازی خلاقیت خود را بروز میدهد و توانایی خودش را نشان میدهد.
علیرضا محمدی شرکتکننده از شهر قم
علیرضا محمدی دیگر شرکتکننده صاحب عنوانی است که از شهر قم به تهران آمده تا در جشنواره موسیقی جوان شرکت کند.
او میگوید: سال 1396 موفق به کسب مقام اول شدم و یک سال پس از آن مقام دوم را کسب کردم. به طور کلی در جشنواره موسیقی جوان سه بار مقام دوم را کسب کردهام و یک بار نیز اول شدهام و امسال نیز در بخش تکنوازی حضور یافتهام.
محمدی کیفیت جشنواره را طی چند دوره اخیر بالا تلقی کرد و گفت: به نظرم بهتر آن است که در نحوه انتخاب داوران تغییراتی ایجاد کنند و در این زمینه افراد جوانتر را به کار گیرند. البته در حال حاضر و در دورههای گذشته نیز اعضای هیئت داوران از میان بهترینها انتخاب شدهاند و عملکرد خوبی داشتهاند، اما به هر حال بهتر آن است از هنرمندان جوانتر نیز در بخش داوری بهره ببرند.
وی با اشاره به انتخاب خوب رپرتوارهای منتخب، افزود: داوران فعلی با نوآوری و خلاقیت مخالفی ندارند اما به طور کلی نظرشان این است که در اجرای قطعات قدیمی سادگی را مدنظر قرار دهیم و چیزی به آنها اضافه نکنیم و تحریر نداشته باشیم.
این نوازنده جوان گفت: نوع چینش داوران نیز بسیار خب بود اما متاسفانه استاد کیانینژاد امسال در جمع داوران حضور نداشتند و آقای سیامک جهانگیری به جای ایشان آمدهاند که البته استاد خوبی هستند. استاد کیانینژاد طی سالهای گذشته نظرشان این بود که از میان شرکتکنندگان افرادی را انتخاب کنند و با آنها به تمرین بپردازند تا پس از آن در جشنواره حضور موفقی داشته باشند که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.
علیرضا محمدی در پایان گفت: با توجه به اجرایی که داشتم به نظرم امسال نیز مقام میآورم اما بحث سر اول و دومی آن است و امیدوارم اتفاقات خوبی برایم رخ دهد.
علیرضا دوستی شرکتکننده از شهر دلفان استان لرستان
علیرضا دوستی اهل دلفان یکی از شهرهای استان لرستان، یکیدیگر از شرکتکنندگان خردسال است که به همراه پدرش برای اولین بار در جشنواره موسیقی جوان شرکت کرده است.
این شرکتکننده خردسال میگوید: در ابتدای استرس نداشتم و زمانی که به روی صحنه رفتم کمی استرس داشتم اما کمی که گذشت این مسئله برطرف شد و با آرامش بیشتر به اجرا پرداختم.
دوستی درباره نحوه برخورد داوران با خود حین اجرا گفت: داوران با هم سن و سالهای من برخورد بسیاری خوبی دارند و اگر با ما صمیمی باشند استرس کمی خواهیم داشت.
پدر این شرکتکننده خردسال درباره نحوه حضور فرزندش در جشنواره امسال گفت: ما از مسیر دوری آمدهایم و بیشک طولانی بودن مسیر و خستگی راه بر اجرای شرکتکنندگان تاثیر میگذارد، حال اگر آن شرکت کننده خردسال باشد بیشتر خسته میشود و این خستگی کیفیت اجرای او را تحت تاثیر قرار میدهد.
دوستی گفت: حدود 500 تا 600 کیلومتر را طی کردهایم تا به تهران برسیم و طی این مدت که در تهران هستیم در منزل برادرم ساکن شدهایم اما به هرحال بهتر است که مسئولان جشنواره برای رفع این کاستی چارهای بیاندیشند تا شرکتکنندگان دیگر شهرها لااقل برای یک شب یا لااقل چند ساعت در محلی از پیش تعیین شده به استراحت بپردازند.
محسنی درباره شیوه داوریها گفت: با اینکه داوران از میان بهترین نوازندگان و آهنگسازان انتخاب شدهاند اما در زمان اجرای شرکتکنندگان با وجود تعیین رپرتوارها، به لحاظ کمی سوالات یکسانی پرسیده نمیشود. مثلا از شرکتکنندهای میخواهند سه قطعه را اجرا کند و از دیگری قطعات بیشتری میخواهند. پدر یکی از شرکتکنندگان که به عنوان آخرین نفر اجرا کرد میگفت بیش از ششصد کیلومتر راه آمدهایم و دخترم فقط چند دقیقه ساز زده و پس از آن داوران خواستهاند که اجرایاش را به پایان برساند.
به امید آنکه برگزارکنندگان جشنواره موسیقی جوان دیدگاهها، نظرات و انتقادهای شرکتکنندگان را طی دورههای بعد مدنظر قرار دهند تا سطح کیفی این تشکل فرهنگی، هنری ارتقا یابد و کودکان، نوجوانان و جوانان بیشتری در آن شرکت کنند.
سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران در حال برگزاری است.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: قانون قم موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جوان جشنواره موسیقی جوان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۷۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شبهای تاک»
فرشاد کشاورزیان گفت: این جشنواره برای نخستین بار به مدت یک هفته از ششم تا دوازدهم اردیبهشت ماه در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد این شهر برگزار خواهد شد.
او با قدردانی از حمایتهای فرماندار ویژه ملایر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و پیگیری سایر مسوولان برای اجرای این جشنواره گفت: این جشنواره موجب شناسایی و استفاده از ظرفیتهای موجود در موسیقی سنتی و محلی ایران و معرفی هنرمندان بومی در راستای سیاستهای دولت خدمتگزار میشود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر برگزاری جشنواره موسیقی «شبهای تاک» را در راستای شعار دولت سیزدهم مبنی بر عدالتمحوری دانست و گفت: تمرکززدایی یکی از شاخصههای عدالتمحوری است که بر این اساس برنامهها و رویدادهای ملی و استانی در شهرستانها نیز برگزار شود.
کشاورزیان گفت: این جشنواره شامل پنج بخش اجراهای صحنهای موسیقی سنتی و محلی، برگزاری کارگاههای آموزشی و متنوع با موضوعات مختلف شعر، موسیقی و سازسازی، برپایی دومین دوره نمایشگاه ساز، تور گشت شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر در راستای استفاده از ظرفیت بزرگ گردشگری و هنری ملایر و برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات ملایر است.
او با بیان اینکه دومین دوره نمایشگاه ساز با توجه به ظرفیت بالای این شهرستان برپا خواهد شد، گفت: در حال حاضر ۲۵۰ گارگاه سازگری در این شهرستان فعال است که برای بیمه تعداد زیادی از این هنرمندان اقدام کردیم و افرادی که مجوز کارگاه، نمونه آثار و مهر داشته باشند، میتوانند با عضویت در صندوق اعتباری هنر، از خدمات و حمایتهای آن برخوردار شوند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر گفت: جشنواره موسیقی «شبهای تاک» با حضور چهار استان همدان، لرستان، مرکزی و کرمانشاه برگزار میشود که یک جشنواره در سطح منطقهای است و اساتید مطرح کشوری و هنرمندانی از تهران در این جشنواره حضور دارند.
کشاورزیان همچنین به جدول زمانبندی جشنوراه اشاره و گفت: ۶ اردیبهشت آئین افتتاحیه با اجرای گروه موسیقی کودک برگزار و در روزهای بعد از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ و ۱۱ تا ۱۲:۳۰ کارگاههای آموزشی برگزار میشود که در مجموع ۱۲ کارگاه آموزشی برای شرکتکنندگان پیشبینی شده است.
او گفت: این کارگاهها با موضوعات پیوند شعر و موسیقی، تاثیر شعر در موسیقی، اصول و مبانی سازسازی، چوب شناسی، فیزیک سوت و وگلاژ ساز، اصول نگهداری از ساز، تحلیل ساختار موسیقی، آسیب شناسی موسیقی ایرانی در چند دهه اخیر، اصول و مبانی گروه نوازی، ریتم شناسی و وزن خوانی، ارتباط هنر با صنعت، گردشگری موسیقی، بررسی سبکها و مکتبهای مختلف آواز و مناسب خوانی برگزار میشود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر گفت: اجراهای صحنهای نیز هر شب در دو سانس از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ و ۲۰ تا ۲۱:۳۰ شب اجرا و به مدت هفت شب ۱۴ اجرای صحنهای خواهیم داشت.
کشاورزیان با بیان اینکه در ایام برگزاری جشنواره از ساعت ۱۴ تا ۱۶ عصر هر روز تور گشت شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر برگزار میشود، افزود: برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره با کیفیت و نظم و انضباط خوب، کمیته پنجگانه تشکیل دادیم.
باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان