Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ،مجموعه تفریحی و کوهستانی ائل داغی یا مجموعه تفریحی گاوازنگ در زنجان یکی از مراکز تفریحی و گردشگری این شهر است که در شمالی‌ترین نقطه زنجان واقع شده است.  
رفتن به دل طبیعت و لذت بردن از زیبایی و سرسبزی آن، یکی از بهترین تفریحات ما ایرانی‌ها است حالا اگر این طبیعت گردی با یک جشنواره شاد و با طعم آش ایرانی همراه شود آنگاه به خاطره‌ای خوشایند و فراموش نشدنی برای هر گردشگری که در این فصل از سال به اینجا قدم نهاده تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جشنواره ملی آش ایرانی بزرگترین جشنواره غذایی کشور محسوب می‌شود
برگزاری رویداد‌های مختلف در زنجان و استقبال مردم از این رویدادها، زنجان را به شهر جشنواره‌ها تبدیل کرده است.   یکی از این جشنواره‌ها جشنواره ملی آش ایرانی است.  
جشنواره ملی آش، قدیمی‌ترین جشنواره غذای ایران است که همه ساله در مجموعه تفریحی ائل داغی زنجان بین اردیبهشت تا مهرماه هر سال، در شهر زیبای زنجان برگزار می‌شود.
در این جشنواره ملی، اقوام مختلف ایرانی به این شهر می آیند و با برپایی دیگ‌های بزرگ آش به روش و سبک و سیاق سنتی در محل برگزاری جشنواره، اقدام به پختن آش و نمایش آداب و رسوم و سنت‌های خود می‌کنند.  
آش یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین خوراک‌های سفره ایرانی محسوب می‌شود، تا جایی که به طبخ کننده‌ غذا آشپز گفته می‌شود.
این خوراک مهم و اصیل تقریبا در تمام نواحی و نقاط ایران و به دست اقوام گوناگون، از دیرباز تا کنون پخته می‌شود.
در حدود ۴۰۰ نوع آش ایرانی وجود دارد که بیشتر انواع آش با مواد اولیه گیاهی طبخ می‌گردند.  
آش رشته، آش ماست، آش دوغ و آش شله قلمکار از جمله آش‌های معروفی هستند که در سفره ایرانی‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخودار هستند.

 
استقبال از این جشنواره از سوی گردشگران بسیار بالا بوده و رکورددار بازدید روزانه با ۱۲۰ هزار نفر از یک جشنواره غذا در کشور است.    
جشنواره ملی آش ایرانی در سال ۸۴ در فهرست جاذبه‌های خاص گردشگری استان زنجان تعریف شد و همه‌ساله به بهانه برگزاری این جشنواره طی سیزده دوره برگزاری در فصول مختلف تعداد قابل‌توجهی از مسافران و گردشگران به استان زنجان سفر می‌کنند.   این روز‌ها قدم که به مجموعه ایل داغی زنجانی می‌گذاری شور و هیاهو همه جای این مجموعه زیبا را فرا گرفته است .
در گوشه گوشه این مجموعه زیبا افراد همراه خانواده گرد هم آمده اند تا با صرف آش ایرانی ساعاتی را در کنار خانواده فارغ از روزمرگی‌ها لحظات شادی را برای هم بیافرینند.     در گوشه‌ای از مجموعه ایل داغی با خانواده ای  برخورد می‌کنیم که در حال سرو آش هستند، آقای خانواده به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  زنجان ،جشنواره آش را فرصتی خوب برای یک دورهمی خانوادگی عنوان می‌کند و می‌گوید این جشنواره لحظات و محیط شادی را برای خانواده‌ها و به خصوص گردشگرانی که از زنجان بازدید می‌کنند فراهم کرده است .  
او می‌افزاید: این جشنواره‌ها باعث شناختن فرهنگ ها و آداب و رسوم  اقوام ایرانی به بازدید کنندگان می شود و هم  افزایش ورود گردشگر به استان را به دنبال خواهد داشت  و این موضوع رونق اقتصادی و رونق اشتغال را برای استان فراهم می‌کند.   در یکی از سیاه چادرها آشپز کرمانشاهای مشغول سرو آش  عباسعلی است به کنارش می روم  او در باره آش مخصوصی که در حال سرو است به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  زنجان ،می گوید:آش عباسعلی کرمانشاه، ۲۰۰ سالی هست که ماه رمضان و غیر ماه رمضان حسابی طرفدار دارد .

وی می افزاید :عباسعلی پیرمردی بود که  نذر داشت هر شب وقت افطار در مسجد محل به مردم آش بدهد تا روزه داران روزه خود را با آش نذری او افطار کنند.  

این آشپز کرمانشاهی ادامه می دهد :این آش آنقدر خوشمزه بود که دهن به دهن چرخید، همه دستور پختش را خواستند و درست کردند.
چهاردهمین جشنواره ملی آش ایرانی امسال از ۲۲ مرداد ماه آغاز به کار کرده و اقوام مختلف ایرانی از سراسر کشور در آن حضور  دارند.  
این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود، جشنواره آش ایرانی به علت تقارن جشنواره‌ها به آبان‌ماه موکول شده است، اما هم اکنون در مجموعه گردشگری گاوازانگ این جشنواره در حال برگزاری است.

رحمتی مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: در حالی که پیش از این خبر از جابجایی تاریخ برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی آش ایرانی منتشر شده بود با عنایت ویژه استاندار زنجان و در راستای حفظ تقویم جشنواره‌ای کشور چهاردهمین جشنواره ملی آش ایرانی ۲۲ تا ۲۷ مرداد ماه در مجموعه گردشگری گاوازنگ برگزار می‌شود.   رحمتی از حضور۷۰ غرفه صنایع دستی در این جشنواره خبر داد و افزود: امسال نیز، چون سنوات گذشته سیاه چادر‌های عشایری در مجموعه گردشگری گاوازنگ زنجان برپا شده است.

رییس چهاردهمین جشنواره ملی آش ایرانی شمار شرکت کنندگان زنجانی را در نام نویسی اولیه چهاردهمین جشنواره ملی آش ایرانی ۲۸۰ نفر عنوان کرد که از این تعداد پس از گزینش ۱۵ نفر به جشنواره راه یافتند.
اجلی کارشناس میراث فرهنگی نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،  جشنواره آش را فرصتی برای گردشگران می داند و می گوید: جشنواره آش  این تنوع را در یک زمان و یک مکان در اختیار گردشگران  و مسافران قرار می دهد   تا انواع آش را تست کنند .

    وی  می افزاید:امسال ۵۰ آشپز از ۱۵ استان کشور در این جشنواره حضور دارند.   انتهای پیام/ گزارشی از زهرا نصیری    

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی اماکن تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۷۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل اصغری فرماندار بیله سوار گفت: نمایش نمادین کوچ عشایر، زندگی روزمره عشایری، مراسم عروسی عشایری، برپایی آلاچیق اقوام مختلف و برگزاری مسابقات متنوع و ورزش‌های بومی از جمله برنامه‌هایی است که برای این جشنواره در نظر گرفته شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی
  • «آقای قاضی» به شبکه دو می آید
  • افزایش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان
  • زنجان؛ میزبان بزرگترین رویداد صنعت برق کشور
  • سعدی؛ میزبان رویداد هنری گل، مرغ و خوشنویسی شد
  • بنیاد ایرانشناسی میزبان جشنواره فیلم اقوام شد
  • جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون برگزار می‌شود
  • فرد تذکردهنده به کودک شعرخوان در حافظیه، توبیخ شد
  • حمایت ۶۲ ایرانی ساکن خارج کشور از ایتام زنجانی