Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@23:10:49 GMT

سرمایه سوخته

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۸۶۴۹

سرمایه سوخته

با اجرای طرح سهمیه‌بندی کارت‌های سوخت درسال ۸۶، میزان مصرف سوخت در کشور روند نزولی پیدا کرد و مصرف کشور از ۶۵ میلیون لیتردر روز هم کمتر شداما از سال ۹۴ که استفاده از این کارت‌ها کنار گذاشته شد، مصرف روزانه بنزین به بیش از ۸۰ میلیون لیتر در روز رسید. ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، با اجرای طرح سهمیه‌بندی کارت‌های سوخت در سال 86، میزان مصرف سوخت در کشور روند نزولی پیدا کرد و مصرف کشور از 65 میلیون لیتر در روز هم کمتر شد اما از سال 94 که استفاده از این کارت‌ها کنار گذاشته شد، مصرف روزانه بنزین به بیش از 80 میلیون لیتر در روز رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بااین حال آقای بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت هیچ‌گاه دلیل قانع‌کننده‌ای برای حذف کارت‌های سوخت عنوان نکرد؛ اما سوالی که این روزها مطرح می‌شود این است که اگر برای حذف کارت‌های سوخت دلایل منطقی وجود داشت، پس چرا بار دیگر این طرح را اجرا کردند و برای دولت و مردم میلیاردها تومان هزینه‌تراشی شد؟

حدود چهار سال قبل کارت سوخت به دستور بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم و پس از موافقت مجلس حذف شد. بسیاری از کارشناسان تک‌نرخی شدن بنزین را دلیل این موضوع می‌دانستند، اما زنگنه درباره چرایی حذف کارت‌های سوخت به خبرنگاران پاسخی عجیب داد. زنگنه در آن روزها گفت: «به کاری که در هیچ جای دنیا انجام نمی‌شود و ما آن را انجام دهیم باید شک کرد.» پس از سه سال، پاییز سال گذشته دوباره زنگنه استفاده از کارت‌های سوخت را مطرح کرد و این طرح در مجلس رأی آورد و سرانجام از سه‌شنبه هفته گذشته استفاده از کارت‌های سوخت برای خودروها در سراسر کشور اجباری شد. با این وجود هنوز بسیاری از مردم کارت‌های خود را دریافت نکرده‌اند و در ادارات پست سرگردانند. 

سرگردانی مردم در ادارات پست
 این روزها مردم در ادارات پست سرگردانند به‌طوری‌که وزارت نفت اعلام کرده که بیش از 700هزار کارت سوخت به خانه‌ها رفته و برگشت خورده‌اند. مردم زیادی حالا در ادارات پست سرگردان پیدا کردن کارت سوخت شخصی خود هستند. اداره پست هم اعلام کرده است که متقاضیانی که تاکنون موفق به دریافت کارت سوخت خود نشده‌اند باید به‌منظور پیشگیری از سرگردانی در دفاتر پستی ابتدا با ارسال VIN خودرو به سامانه پیامکی 1101202040 ، تماس با کد خدماتی 9627 یا مراجعه به دفاتر پلیس +10 و سایت epolice.ir  نسبت به دریافت شناسه پستی کارت خود اقدام کنند. البته سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده که کارت سوخت جایگاه‌داران تا اطلاع ‌ثانوی برای سوخت‌گیری افرادی که کارت سوخت‌ المثنی ثبت‌نام کرده‌اند و هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکرده‌اند، موجود است و می‌توانند با استفاده از کارت جایگاه‌داران سوخت‌گیری کنند، اما موجود بودن کارت سوخت جایگاه‌داران به‌مدت محدود و تا اطلاع ‌ثانوی ادامه خواهد داشت.

احیای کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق
اگرچه اجرای کارت سوخت در دولت قبلی توانست تا حدود زیادی صرفه‌جویی را در مردم فرهنگ سازی کند اما کمی بعد از روی کار آمدن زنگنه و پس از تک‌نرخی شدن قیمت بنزین، کارت‌های سوخت کنار رفت. بنزین در ایران در مقایسه با سایر کشورها به نرخ ارزان‌تری به فروش می‌رسد و همین موضوع سبب شده تا قاچاق آن به کشورهای همسایه سودمند باشد به‌طوری که آمارهای اخیر نشان می‌دهد قاچاق سوخت بر اساس آمارهای غیررسمی، روزانه حدود 100 میلیارد تومان به اقتصاد کشور خسارت می‌رساند و روزانه 10 تا 20 میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود؛ همین موضوع بهانه‌ای شد تا زنگنه به اهمیت وجود این کارت‌ها پی برده و استفاده مجدد از آن‌ها را مطرح کند. پس از آنکه احیای دوباره کارت‌های سوخت مطرح شد؛ زنگنه، وزیر نفت اعلام کرد که دولت و این وزارتخانه قصد افزایش قیمت بنزین را ندارند و احیای کارت سوخت فقط با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت مطرح شده تا میزان خروجی بنزین از کشور کاهش یابد.

چرا سهمیه‌بندی بنزین حذف شد؟
کارت‌های سوخت از ابتدا هم با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت و افزایش تدریجی و پلکانی نرخ آن و فرهنگ‌سازی در نحوه مصرف بنزین ابداع شدند؛ اما دولت و وزیر نفت هرگز درباره حذف این کارت‌ها در سال‌94 دلایل درستی ارائه نکردند چرا که این سؤال همواره مطرح است که اگر حذف کارت‌های سوخت دلایل منطقی داشت، پس چرا مجدداً آن را احیا کردند که حالا برای احیای مجدد آن میلیاردها تومان دولت و مردم متحمل هزینه شده‌اند به‌طوری‌که زنگنه می‌گوید وزارت نفت روزانه 50 هزار کارت سوخت جدید صادر می‌کند تا طرح استفاده از کارت سوخت تکمیل شود. از طرفی دیگر اخیراً آقای اصغر ابراهیمی‌اصل، معاون سابق وزارت نفت در این خصوص گفته است که حذف کارت‌های سوخت حدود 34 هزار میلیارد تومان خسارت به بار آورده است. ابراهیمی گفته است: «میزان واردات بنزین روزانه در کشور در فاصله زمانی 92 تا 98 به‌دلیل حذف کارت سوخت 8.8 میلیون لیتر بوده که بابت این مقدار واردات بنزین به کشور 8 میلیارد دلار ارز پرداخت شده که با محاسبه دلار 4200 تومانی، رقم پرداخت‌شده حدود 34 هزار میلیارد تومان بوده است.» حالا این رقم را اگر کنار هزینه‌ای که دولت و مردم بابت احیای دوباره کارت‌های سوخت می‌پردازند، بگذاریم، به رقمی نجومی خواهیم رسید؛ رقمی که دولت و مردم به‌دلیل سیاست‌های غلط و استراتژی‌های نادرست مسوولان امر متحمل شد‌ه‌اند.

چقدر بنزین مصرف می‌کردیم؟‌ 
چقدر مصرف می‌کنیم؟
مکانیسم کارت سوخت با سهمیه‌بندی، روشی غیر‌مالی برای مهار تقاضاست. لزوم استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاه‌ها به همراه سهمیه‌بندی و تعیین قیمت دوم برای مصارف بیش از سهمیه، راه‌حل تجربه‌شده‌ای برای کاهش مصرف است به‌طوری‌که استفاده از این روش در سال 1386 مصرف بنزین را به شدت کاهش داد و مصرف بنزین از روزانه 73/6 میلیون لیتر در سال 1385 به روزانه 64/5 میلیون لیتر در سال 1386 و کمتر از 60 میلیون لیتر در سال 1390 رسید.

منبع : صبح نو                            

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

R1437/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۸۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه بامداد شنبه شارژ می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، این دومین سهمیه ماهانه سال ۱۴۰۳ است که به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز خواهد شد، همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود.

سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها هم‌اکنون ۶ ماه است، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۶ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

هم‌اکنون کشور در شرایط ناترازی تولید و مصرف بنزین قرار گرفته و لازم است مدیریت بهینه‌ مصرف سوخت و استفاده از کارت سوخت شخصی به‌منظور جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت، بیش از پیش مدنظر قرار گیرد تا کشور را در معرض خطر واردات سوخت قرار ندهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت امشب واریز می‌شود
  • دارندگان کارت سوخت بخوانند/ سهمیه بنزین چه تغییری کرد؟
  • زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه
  • سهمیه بنزین اردیبهشت شنبه شارژ می‌شود
  • ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه بامداد شنبه شارژ می‌شود
  • زمان واریز سهمیه بنزین اردیبهشت‌ اعلام شد | چند لیتر واریز می شود؟
  • زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه اعلام شد + جزئیات
  • ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ امشب شارژ می‌شود
  • سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می شود؟
  • سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟