Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-24@09:26:43 GMT

تصمیم جدید مجلس درباره زمان معرفی کابینه رئیس جمهور

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۹۷۲۹

تصمیم جدید مجلس درباره زمان معرفی کابینه رئیس جمهور

ساعت 24-نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را مکلف کردند تا حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت، سلب اعتماد، عزل، استعفا، فوت یا کاهش بیش از نیمی از وزرا از ابتدای شروع به کار دولت کابینه خود را به مجلس معرفی کنند.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز شنبه، طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را مورد بررسی قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایندگان در جریان بررسی این طرح ماده 202 قانون را که درباره وظایف رئیس جمهور دربار نحوه و زمان معرفی اعضای کابینه بود را با اصلاحاتی تصویب و تبصره ای به آن الحاق کردند.

بر اساس مصوبه مجلس، رئیس جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت، سلب اعتماد، عزل، استعفا، فوت یا کاهش بیش از نیمی از وزرا از ابتدای شروع به کار دولت ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد به مجلس تسلیم کند.

همچنین رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیات وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام، وصول و قرائت کند سپس معرفینامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد. کمیسیون یا کمیسیون‌های مرتبط موظفند پس از بررسی صلاحیت انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی ظرف مدت یک هفته گزارش خود را به هیات رئیسه ارائه کنند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود. گزارش مذکور قبل از صحبت مخالفان و موافقان توسط سخنگو قرائت می‌شود.

در تبصره این ماده نمایندگان مصوب کردند که فرصت سخنگو برای ارائه گزارش در مورد هر وزیر ۱۰ دقیقه است. در صورتیکه بررسی برنامه وزیر پیشنهادی به بیش از یک کمیسیون تخصصی ارجاع شده باشد سخنگوی هر کمیسیون حداکثر به مدت ۵ دقیقه گزارش خود را ارائه می‌کند.

لاریجانی: مجلس در قانون برنامه و بودجه ۹۸ توجه ویژه‌ای به پسماند داشته است

همچنین در جلسه علنی امروز علی ادیانی در تذکری شفاهی با اشاره به اظهارات اخیر عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در خصوص عدم اقدام مجلس در خصوص لایحه مدیریت پسماند بیان کرد: اخیرا آقای کلانتری خلاف قانون و به جهت عدم اشرافیت به فرآیند تقنین قوانین نظری را بیان کردند. ایشان در ادبیاتی غیرفاخر و نوعی تشویش در اذهان عمومی نظری در خصوص لایحه مدیریت پسماند بیان کردند.

وی در ادامه اظهار کرد: ایشان گفتند دولت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در خصوص پسماند در بودجه ۹۶ پیش بینی کرده و مجلس هیچ اقدامی برای تصویب آن انجام نداده است.

همچنین ایشان ادعا کردند نمایندگان شمال کشور در این زمینه پیگیر نبودند تا این لایحه به سرانجام برسد. درحالیکه لایحه دولت با استناد به برداشت منابعی از صندوق توسعه ملی تهیه شده بود که نیاز به اذن رهبری داشت و مجلس نمی‌تواند بدون اذن رهبری این لایحه را تصویب کند. چرا که خلاف اصل ۱۱۰ عمل شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: نباید قبل از آنکه اذن رهبری اخذ شود این لایحه تهیه می‌شد و به مجلس می‌آمد. جای تعجب دارد فردی که سال‌ها در مدیریت‌های اجرایی کشور نقش داشته است از روند تصویب قوانین اطلاعی ندارد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به ادیانی بیان کرد: دولت باید اجازه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را در لایحه مدیریت پسماند از رهبری می‌گرفت و سپس آن را به مجلس ارائه می‌کرد اما در خصوص پسماند در قانون برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه ۹۸ مجلس توجه ویژه‌ای داشته است و در این زمینه منفعل نبوده است. کمیسیون کشاورزی این موضوع را پیگیری کند.

منبع: خبرآنلاین

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۹۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رئیس‌جمهور به پاکستان موانع توسعه روابط را از بین می‌برد

محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره سفر رئیس‌جمهور به پاکستان گفت: ایران و پاکستان دو قدرت مطرح منطقه و دو قدرت جهانی به حساب می‌آیند.

وی اظهار کرد: پاکستان ظرفیت‌های خوبی دارد که ایران می‌تواند از آن استفاده کند همچنین ایران یکسری ظرفیت‌هایی دارد که پاکستان می‌تواند استفاده کند لذا همکاری دو کشور یک فرصت هم‌افزا ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: زمینه‌های مشترک زیادی بین ایران و پاکستان وجود دارد؛ علامه اقبال لاهوری در ایران شناخته شده‌تر و محبوب‌تر است تا در پاکستان همچنین حافظ و سعدی هم در پاکستان خیلی شناخته شده هستند.

وی گفت: در طول تاریخ معاصر با پاکستان تنش جدی نداشتیم، اما یکسری سوءتفاهماتی بوده که باید رفع شود. 

عباس‌زاده مشکینی تصریح کرد: تروریست‌ها از خاک پاکستان استفاده می‌کنند و به امنیت ما آسیب می‌زنند و شهروندان ما قربانی اقدامات تروریستی می‌شوند لذا پاکستان نباید از تروریست‌ها میزبانی کند کمااینکه ما اجازه نمی‌دهیم از خاکمان علیه پاکستان استفاده شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: سفر رئیس‌جمهور می‌تواند در رفع سوءتفاهمات در شکل‌گیری توافقات جدید و عملیاتی کمک کند و موانع توسعه روابط را بردارد، چون حیف است دو کشور از ظرفیت‌های خود استفاده نکنند و در این راستا ایران هم حسن‌نیت و هم جدیت دارد و امیدواریم پاکستان هم جدیت و حسن‌نیت داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • خبرهای مهم از مجلس درباره تعطیل شدن روز شنبه و استفتاء از مراجع تقلید
  • زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: سفر رییس‌جمهور به پاکستان منجر به تقویت امنیت مرز‌های ایران می‌شود
  • در سفر‌های خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد
  • سفر رئیس‌جمهور به پاکستان موانع توسعه روابط را از بین می‌برد
  • تردید درباره ادامه کمک به اوکراین در صورت پیروزی ترامپ
  • تاکید قالیباف بر اتفاق‌نظر دولت‌ومجلس برای مشکلات ارزی
  • زلنسکی : اوکراین افغانستان دوم نخواهد شد
  • زلنسکی: اوکراین افغانستان دوم نخواهد شد
  • مدودف خطاب به آمریکایی‌ها: حرامزاده‌ها فقط جنگ را طولانی می‌کنید