Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال گذشته در چنین روزی سینمای ایران یکی از پایه‌های اصلی بازیگر خود یعنی عزت الله انتظامی ملقب به آقای بازیگر را از دست داد، بازیگری که بدون شک نقش‌آفرینی‌های متفاوتش همواره در اذهان علاقمندان به سینما جاودانه خواهد ماند. 

اخبار چهره ها _ انتظامی ساعت چهار صبح ۲۶ مرداد ماه ۹۷ در حالی که در بیمارستان باهنر تهران بستری بود، دار فانی وداع گفت، وی در سال ۱۳۰۳ در محله سنگلج تهران چشم به جهان گشود و طی سال‌ها فعالیت خود در عرصه بازیگری خود را به عنوان بازیگری صاحب سبک معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایزه دوم بازیگر مرد از جشنواره شیکاگو، جایزه بهترین بازیگر مرد از هفتمین جشنواره فیلم فجر، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از دوازدهمین جشنواره فیلم فجر، دریافت لوح تقدیر در دهمین جشنواره فیلم فجر، برنده مجسمه سپاس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جمله جوایزی هستند که انتظامی طی ۸۰ سال فعالیت خود در عرصه بازیگری بود.

انتظامی پس از گذراندن دوره تحصیلات مقدماتی، وارد هنرستان صنعتی تهران شد و در رشته برق به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۲۶ وارد عرصه هنر گردید و با اندک دست‌مایه‌های هنر نمایش و تئاتر به آلمان سفر کرد و در شهر هانوفر آلمان وارد یک مدرسه شبانه آموزش سینما و تئاتر گردید.

وی با گذراندن دوره‌های آموزشی تئاتر به ایران بازگشت و به دلیل فضای نامناسب سینمای ایران از نظر اخلاقی، به کار دوبله فیلم، اجرای نمایش و حضور در تلویزیون روی آورد. در سال ۱۳۴۷ با بازی در فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی وارد عرصه سینما شد.

انتظامی در سال ۱۳۴۸ تصمیم به کسب تجربه آکادمیک گرفت و توانست بدون کنکور وارد دانشگاه هنر‌های زیبای دانشگاه تهران در رشته تئاتر شود. پس از فراغت از تحصیلات دانشگاهی، در حدود سال‌های ۱۳۵۳-۱۳۵۲ به تدریس رشته تئاتر در دانشکده هنر‌های زیبا و دانشگاه الزهرا (س) کنونی پرداخت.

وی سال‌ها در خدمت تئاتر و سینما بوده و آثار بسیار ارزنده‌ای از خود به جا نهاده است. عزت الله انتظامی از حدود ۱۴ سالگی تئاتر را با پیش پرده خوانی در تماشاخانه‌های لاله‌زار آغاز کرد.

پس از یک سال به تماشاخانه‌های هنر و تهران رفت؛ همزمان در سال ۱۳۲۰ نخستین نمایش حرفه‌ای خود را با عنوان «التیماتوم» نوشته پرویز خطیبی و به کارگردانی اصغر تفکری در تئاتر پارس لاله‌زار اجرا کرد و تا سال ۱۳۲۶ توانست در بیش از ۱۰ نمایش نقش‌پردازی کند.

وی در دانشگاه هنر‌های زیبا دانشگاه تهران نزد استادانی همچون حمید سمندریان و شنگله دانش خود را با آموخته‌های آکادمیک روزآمد کرد. انتظامی در هنرستان صنعتی همراه با هوشنگ بهشتی، نصرت‌الله کریمی، حمید قنبری و محمدعلی جعفری فعالیت هنری می‌کرد.

انتظامی پدر مجید انتظامی آهنگساز است. او که کارمند رسمی وزارت بهداری بود، در سال ۱۳۳۸ به همت رئیس اداره هنر‌های زیبای وقت به آن اداره منتقل شد و همزمان کار تولید تئاتر‌های تلویزیونی را به عنوان بازیگر و کارگردان آغاز کرد.

راه آبی ابریشم، چهل سالگی، زندگی با چشمان بسته، شب، مینای شهر خاموش، حکم، گاوخونی، دیوانه‌ای از قفس پرید، خانه‌ای روی آب، سایه روشن، میکس، کمیته مجازات، جهان پهلوان تختی، روز واقعه، روسری آبی، جنگ نفت‌کش‌ها و بانو از جمله آثار ارزشمندی هستند که انتظامی در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: عزت الله انتظامی بازیگر فقید بازیگر مشهور سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۰۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال پرشور از رئیس جمهور در قدیمی‌ترین دانشگاه لاهور

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب،آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پس از بازدید از آرامگاه اقبال لاهوری برای سخنرانی به دانشگاه جی سی شهر لاهور رفت و با استقبال رئیس و اعضای هیات علمی این دانشگاه که قدمتی ۱۶۰ ساله دارد، وارد سالن اجتماعات شد.

صدها نفر از دانشجویان، اساتید و برخی از چهره‌های علمی، فرهنگی و رسانه‌ای پاکستان همزمان با ورود رئیس جمهوری اسلامی ایران به صورت پر شور از وی استقبال کردند.

هم اکنون سخنرانی آیت‌الله رئیسی در دیدار با نخبگان علمی و فرهنگی ایالت پنجاب در دانشگاه جی سی آغاز شده است.

رئیس جمهوری و اعضای هیات عالی رتبه کشورمان صبح امروز به همراه وزیر مسکن پاکستان وارد لاهور، قلب فرهنگی پاکستان، شدند.

آیت الله رئیسی در بدو ورود مورد استقبال خانم مریم نواز سروزیر ایالت پنجاب، مهران موحد فر سرکنسول ایران در لاهور و برخی از مسوولان دولت ایالتی قرار گرفت.

رئیس جمهوری ایران صبح دیروز (دوشنبه) به دعوت طرف پاکستانی برای سفر ۳ روزه رسمی وارد اسلام‌آباد پایتخت این‌ کشور شد و با آصف علی زرداری همتای پاکستانی خود، محمد شهباز شریف نخست وزیر و همچنین فرمانده ارتش این کشور دیدار کرد.

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • استقبال پرشور از رئیس جمهور در قدیمی‌ترین دانشگاه لاهور
  • خداحافظی رامسری ها با سوپرلیگ والیبال ایران
  • صفا آقاجانی بازیگر پیشکسوت جراحی شد
  • بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون جراحی شد
  • تولید و تکثیر قارچ‌کُش گیاهی فناور به روش ضدبیولوژیکی/ با قارچ‌کُش‌های شیمیایی خداحافظی کنید
  • درباره «بی بدن» و «قوی‌دل»/ پرونده‌های واقعی، اشک‌ها و لبخندها
  • سحر دولت‌شاهی: از ازدواج‌های جنجالی تا مادر شناگرش!
  • سحر دولت‌شاهی: از ازدواج‌های جنجالی تا مادر شناگرش! پ
  • همه چیز درباره ساخت افعی تهران ۲ | پیمان معادی بازیگر کشورهای دیگر هم هست و...
  • «از هرات تا تهران» آماده نمایش شد/۲ انتصاب در انجمن سینمای جوانان