Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@05:21:36 GMT

سیارک خطرناک گمشده پیدا شد!

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۰۴۰۸

سیارک خطرناک گمشده پیدا شد!

اخترشناسان سرانجام یک سیارک خطرناک که احتمال برخورد با زمین را داشت و مدت‌ها بود که گمشده بود را پیدا کردند و گویا خوشبختانه امسال به زمین اصابت نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، از بین تمام چیزهایی که ستاره شناسان نمی‌خواهند از دست بدهند، یک سیارک با احتمال برخورد با زمین در صدر فهرست قرار دارد که برای یک سیارک به نام "2006 QV89" اتفاق افتاده بود و 13 سال بود که مفقود شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون این سیارک دوباره در مداری که آن را به زمین نزدیک می‌کند، پیدا شده است و ستاره شناسان احتمال برخورد آن با زمین را حداقل طی قرن آینده بررسی می‌کنند.

سیارک "2006 QV89" در ماه اوت سال 2006 کشف شد، هنگامی که از کنار زمین عبور کرد و به مدت 10 روز قابل مشاهده بود. در طول آن زمان، ستاره شناسان با دقت نقشه آن را ترسیم کردند و تشخیص دادند که با احتمال یک هفت هزارم در سپتامبر 2019 با زمین برخورد می‌کند. سپس این سنگ فضایی به مدت 13 سال بدون هیچ ردی ناپدید شد.

با نزدیک شدن تاریخ گمان زده شده، ستاره شناسان از اوایل سال جاری میلادی شروع به گشتن آسمان برای هرگونه علامت بازگشت این سیارک کردند. مشکل این بود که منطقه‌ای که باید به دنبال آن می‌گشتند مساحتی 60 برابر عرض ماه داشت.

منجمان به جای تلاش برای جستجوی سوزن در انبار کاه، روی معدود نقاطی که سیارک در صورت وجود در آنها با زمین برخورد می‌کرد، تمرکز کردند و پس از انجام این کار، آژانس فضایی اروپا در ماه ژوئیه اعلام کرد که هیچ اثری از سیارک مذکور در آن نقاط پیدا نکرده است، به این معنی که خوشبختانه قرار نیست این سنگ در ماه سپتامبر با زمین برخورد کند.

با این حال هنوز هم دانستن اینکه این سیارک کجاست و یافتن آن مهم بود. از این گذشته، این سیارک امسال با زمین برخورد نمی‌کند، اما محاسبات نشان می‌داد که ممکن است به جای آن سال آینده به زمین اصابت کند.

در حقیقت تقریبا دو جین تاریخ برخورد احتمالی دیگر طی 100 سال آینده وجود داشت که 8 تای آنها طی دهه آتی بود.

اکنون این سنگ سرکش بالاخره موقعیت یابی شده است. مشاهداتی که در 11 اوت با تلسکوپ کانادا-فرانسه-هاوایی انجام شد، این سیارک را در یکی از نقاطی که تصور می‌شد به احتمال زیاد ظاهر شود، یافت.

"دیوید تولن" سرپرست تیم یافتن این سیارک می‌گوید: ما شنبه شب هفته گذشته با وجود برخی ابرهای نازک سیروس و مهتاب زیاد، فقط به چهار دقیقه داده تلسکوپ نیاز داشتیم تا اثبات کنیم که شیء مورد نظرمان را پیدا کرده‌ایم.

پس از اعلام این خبر در روز یکشنبه به انجمن نجوم آمریکا، تیم‌هایی از ناسا و دانشگاه "پیزا" شروع به تحلیل داده‌ها کردند تا مسیرهای به روز شده این سیارک را تهیه و بررسی کنند که آیا هنوز خطر آن زمین را تهدید می‌کند یا خیر.

خبرهای خوب به سرعت پدیدار شدند و محققان گفتند که سیارک "2006 QV89" سیاره زمین را در قرن آتی تهدید نمی‌کند و با آن برخوردی نخواهد داشت.

البته این تنها سنگ فضایی نیست که احتمال برخورد با زمین را دارد. ناسا و سایر سازمان‌های فضایی هزاران مورد از این اشیاء را مورد توجه قرار داده‌اند. این در حالی است که نزدیک شدن این سیارک‌ها به زمین یک اتفاق شایع است اما تاکنون هیچکدام از آنها در یک مسیر برخورد قرار نگرفته‌اند.

چنانچه در آینده مشخص شود که هر کدام از این سیارک‌ها به زمین اصابت خواهند کرد، ناسا برنامه‌ریزی خود را برای محافظت از زمین خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیارک آژانس فضایی اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۰۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، سرهنگ بهرام تقی زاده افزود: استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در دریافت گزارش‌ها و همچنین هماهنگی با نیروهای منابع طبیعی و انتظامی در واکنش سریع به متخلفان از ویژگی‌های بارز یگان حفاظت اراضی کشاورزی استان در برخورد با تغییر کاربری‌های غیرمجاز است. وی اضافه کرد: با هدف ارتباط مردمی برای اطلاع رسانی جهت پیشگیری و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی و اراضی ملی سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی استان به صورت شبانه روزی آماده برخورد با متصرفان و سودجویان در عرصه‌های کشاورزی است. فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: سالانه در ایام نوروز و فروردین ماه در استان بیش از صدها مورد تخلف ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی شناسایی و در مرحله ابتدایی و پی‌کنی، شناسایی و دستور توقف عملیات صادر می شود. وی با اشاره به فعالیت ۲۲ گشت یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در استان به صورت شبانه روزی است، ادامه داد: در فروردین امسال ۲۱۲ فقره اخطاریه در زمینه تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی استان صادر و عملیات اجرایی متوقف شد. تقی زاده اضافه کرد: در این مدت ۱۵ فقره احکام در قالب تبصره ۲ ماده ۱۰ و سه مورد حکم قطعی قضایی تخریب مستحدثات غیر مجاز در اراضی کشاورزی در سطح استان اجرا شده است. وی افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز از طریق سامانه ۱۳۱ یا با مراجعه به نشانی https://cms.laoi.ir تخلف تغییر کاربری را ثبت و پیگیری کنند.

دیگر خبرها

  • کشف شگفت‌انگیز دانشمندان: این سیارک تکه‌ای از ماه است!
  • سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • زندگی ۴۹ درصد مردم ایران روی فرونشست زمین
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • ۳ هزار مورد تغییرکاربری زمین‌های‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • ساخت و ساز ویلایی از طریق مشارکت‌های مردمی رشد پیدا کرد
  • کشف سیارکی که بچه ماه است!
  • کشف جسددانشجوی گمشده درکوه های سرچشمه رفسنجان/آغاز تحقیقات تکمیلی
  • ایران ۳ - ۰ کویت/ گزارش زنده
  • چالش ماهواره‌ها در موقعیت‌یابی/ تصادفات خطرناک مداری در راه است