Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@16:21:18 GMT

شاپور رحیمی؛ استاد متواضع عرصه موسیقی

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۱۷۷۶

شاپور رحیمی؛ استاد متواضع عرصه موسیقی

این هنرمند برجسته متولد ۱۳ آذر ۱۳۲۶، فعالیت خود را از ۱۹ سالگی (سال ۱۳۴۵) در برنامه کودک رادیو ایران به ‌عنوان خواننده آغاز کرد و سپس نزد استاد اسماعیل مهرتاش به یادگیری ردیف‌های آوازی پرداخت؛ پس از آن از محضر استادانی از جمله محمود کریمی، ادیب خوانساری، محمدرضا شجریان، عبدالله دوامی، نورعلی برومند بهرمند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ردیف‌های سازی و نواختن عود (بربط) را نیز نزد نصرالله زرین پنجه و منصور نریمان فرا گرفت و تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کارشناسی عود گذراند.

رحیمی که در سال ۱۳۹۲ مدرک درجه یک هنری دریافت کرد سبک خوانندگی و روش شناسی خود را مدیون و مرهون زنده ‌یاد استاد محمود کریمی می ‌داند که ۱۸ سال شاگردش بوده ‌است.

این هنرمند برجسته به مدت چهار سال مدیریت مرکز حفظ و اشاعه موسیقی را بر عهده داشت و از سال ۱۳۴۹ به تدریس در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، هنرستان ملی موسیقی و مرکز حفظ و اشاعهٔ موسیقی (وابسته به صداوسیما) مشغول است.

رضا رضایی پایور، علی خدایی، سجاد پورقناد، همایون کاظمی، رامین بحیرایی، علی تفرشی، علی شیرازی، سعید خلج، مهدی مرتضوی، امیر تاجیک و مهبد مکّی (موسیقی پژوه) از شاگردان استاد رحیمی هستند.

آلبوم‌های شکوفه‌های جاویدان،  گل‌افشان  و فصل ایثار با آهنگسازی جلیل عندلیبی و تصنیف هایی از جمله بوی زلفت از استاد رحیمی منتشر شده ‌است.

اجرای افزون بر ۴۰ اثر انقلابی در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، برپایی کنسرت‌های داخلی و خارجی متعدد از جمله فعالیت های این هنرمند نامدار است.

این نوازنده ساز عود که بارها در ایام و ماه‌های عزاداری و سوگواری به شکلی موثر و گیرا و اثر گذار به هنرنمایی پرداخته، درباره قابلیت سازهای ایرانی برای اجرا در آیین‌های عزاداری می‌گوید: در گذشته از این سازها به دلیل این که وسایل تقویت‌کننده از جمله اکو و بلندگو وجود نداشت و صداهای ایرانی هم لطیف و آرام و به لحاظ تنالینه یا ولوم ضعیف است، کم تر استفاده می‌شد و از سازهایی مانند کلارینت یا طبل و شیپور و سنج بهره می ‌گرفتند، وگرنه همه‌ سازهای ایرانی برای بیان احساس، توانا هستند؛ قدیمی ها، معتقدان و عارفان معتقد بودند که سازها در دست اهل دل، حکایت اندوه و حسرت و همدلی با شهدا و آزادگان را بهتر از حنجره‌ها بیان می‌کند.

استاد رحیمی اردیبهشت ۱۳۸۰ پس از کنار رفتن از مدیریت مرکز حفظ و اشاعه موسیقی وابسته به صدا و سیما در گفت و گویی اظهار داشت: بازخوانی آهنگ‌های قدیمی، در حالی که اصل آن‌ها با کیفیت عالی در بازار موجود است درست نیست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید مجوز چنین کاری را بدهد. متاسفانه در چند سال گذشته موسیقی پاپ رواج پیدا کرده که هیچ هویتی ندارد و عامل رواج دهنده آن نیز صدا و سیما است.

وی افزود: اکنون فضای موسیقی آکنده از افرادی شده که فقط تقلید می‌کنند و هیچ نوآوری در کارهایشان وجود ندارد، فقط به دنبال منافع مادی و اقتصادی هستند و می‌بینیم که همه آهنگ‌ها و قطعات موفق ریشه قدیمی دارند، چرا با عشق و علاقه ساخته شده‌اند.

استاد رحیمی تیر ماه ۱۳۹۲ چند روزی به علت عارضه ریوی به مدت یک هفته در بیمارستان مسیح دانشوری بستری شد.

این هنرمند باسابقه بهمن ۱۳۹۷ در چهارمین جشنواره موسیقی فجر البرز گفت: موسیقی اصیل جایش خالی است و در این سال ها موسیقی اصیل را نشنیده ایم؛ جوانان باید اجازه کار داشته باشند تا بتوانند خوب کار کنند.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعه شب با همکاری انجمن موسیقی البرز آیین نکوداشت استاد شاپور رحیمی را به پاس بیش ازنیم قرن تلاش این هنرمند اخلاق‌مدار در عرصه فرهنگ و هنر در سالن سیروس صابر  فرهنگسرای جوان برگزار کرد.

ناصر مقدم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز با ابراز خرسندی از برگزاری این آیین گفت که استاد رحیمی علاوه بر هنر زیبا، اخلاق بسیار پسندیده و متواضعی دارد.

در این آیین محمود مخدوم  و محمد  ملاآقایی خوانندگان آواز اصیل ایرانی به اجرای برنامه پرداختند.

استاد رحیمی پیش از برگزاری آیین نکوداشت خود با تواضع گفت: آثار آنچنانی ندارم، چرا که هیچگاه نمی خواستم به عنوان خواننده مطرح باشم.

وی افزود: همیشه دوست داشتم آنچه را که فراگرفته ام به دیگران انتقال دهم و معلم خوبی باشم؛ البته نمی دانم در این راه موفق بوده ام یا خیر و دیگران باید در این خصوص قضاوت کنند.

۷۵۳۲/ ۶۱۵۵

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی عزاداری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی موسیقی موسیقی پاپ قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۱۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در سیستان و بلوچستان منتشر شد

علی سرگزی  اظهار کرد: نخستین دوره «المپیاد ملی آموزش هنر» در بخش‌های آزاد هنرهای تجسمی، نمایشی و موسیقی آغاز بکار کرده و هدف از این المپیاد، کشف استعدادهای هنری بویژه در میان نوجوانان و جوانان، تشویق و آموزش کار تیمی و گروهی، ارائه شناخت به خانواده‌ها در زمینه فرصت‌های رشد فرزندان در رشته‌های هنر است.

وی با بیان اینکه، این المپیاد در ۲ بخش در نظر گرفته شده، افزود: بخش اول آموزشگاه آزاد هنری شامل گروه هنرهای تجسمی (گرافیک نقاشی و طراحی)، هنرهای نمایشی _ موسیقی (موسیقی ایرانی و موسیقی جهانی) و خوشنویسی (نستعلیق – شکسته نستعلیق) است و همچنین، بخش دوم هنرستان‌ها هستند که شامل رشته‌های نوازندگی ساز ایرانی، نوازندگی ساز جهانی، گرافیک و نقاشی، پویا نمایی، سینما و نمایش است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه مخاطبان المپیاد، هنرجویان آموزشگاه‌های آزاد هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرجویان هنرستان هنرهای زیبا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، ادامه داد: مهلت ثبت نام و بارگذاری آثار تا تاریخ ۲۰/‏۰۲/‏۱۴۰۳‬ خواهد بود و لازم است، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک https://olympiart.ir/wp-content/ShivehNameh-olympiad.pdfا مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • چهره هنر انقلاب سال ۱۴۰۲ انتخاب
  • قمی: سرمایه زوال ناپذیر هنر انقلاب، خون صد‌ها هنرمند شریف است
  • کنسرت‌ها در انحصار مافیای موسیقی
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • آئین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار شد
  • قمی: سرمایه زوال ناپذیر هنر انقلاب، خون صدها هنرمند شریف است
  • چهره هنر انقلاب سال ۱۴۰۲ انتخاب شد
  • فراخوان نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در سیستان و بلوچستان منتشر شد
  • حضور بانوان در عرصه‌های هنر، نقطه قوتی برای تقویت فرهنگ اسلامی است
  • هنر هنرمند باید در خدمت بشریت باشد/ نمایش ۴ تابلو درباره فجایع غزه در ونیز