Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@13:43:34 GMT

یک قدم تا نابودی کامل باغ تاریخی صفا

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۲۶۷۸

شیراز در گذشته‌ای نه چندان دور، شهر باغ‌ها بود؛ شهری مصفا که هر سمت آن به باغ و بوستانی ختم می‌شد و همین باغ‌ها عامل طنازی شهرراز شده و آن را به خال رخ هفت کشور بدل کرده بود، باغ‌هایی که دست‌هایی در حال زدودن آخرین درختانش است!

به گزارش ایسنا، یکی از نقاط مفرح شیراز، محدوده باغ ارم و خیابان شیب دار منتهی به این باغ بود، خیابانی که حالا جز باغ ارم، باغ دیگری در خود ندارد و تنها اگر خوب چشم بدوانی، درختان کهنسالی را می‌توان در حیاط عمارت‌های کوتاه و بلند مسکونی مشاهده کرد، درختانی که بقایای باغ صفا محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این به موازات رودخانه خشک شیراز، باغ بزرگی وجود داشت که پیش از دوران قاجار احداث شده بود؛ باغی که هنوز نامش نشانی یکی از پل‌های شیراز است، باغ صفا، باغی که آرام آرام خشکانده و تبدیل به ساختمان شد.

باغ صفا، در شیراز باغی نام آشناست باغی که نام آورترین همسایه آن، باغ ارم هست و از سایر همسایه‌های قدیمی‌اش حالا هیچ اثری نیست! باغ صفا، همسایگان دیگری نیز داشته باغ‌های رشک بهشت، ابوالفتح خانی و حبیب آباد و علاءالدوله ...... و به راستی، پهنه تاریخی ارم، چه با صفا بوده است.

خاستگاه باغ تاریخی صفا، به دوره صفویه باز می گردد. امتداد این باغ از نبش خیابان ارم آغاز می شده و تا دبیرستان ناصری (کوچه..... ارم) می رسیده، می توان گفت از نظر مساحت، دست کم پنجا هکتار وسعت داشته و بزرگترین رقیب تاریخی باغ تاریخی جنت بوده است.

و اما اکنون، از این یادگار تاریخی کمتر از دو هکتار باقی مانده است. از آن انبوه درختان چنار، کاج و صنوبر که چنان در هم بودند که آفتاب به زمین نمی‌رسید، اکنون تنها درختانی نحیف باقیمانده که به عمد سمت خشکیدن کشیده شده اند و از بی آبی می سوزند؛ تنها کاج بلند بالای این قطعه از باغ صفا، به حتم بیش از دویست سال سن دارد و دریغ از باغبانی دلسوز!

تردید نباید داشت که اولین متخلف در باغ سوزی و نابودی باغ های تاریخی شیراز، دستگاه‌های دولتی بوده‌اند و گام اول را هم سازمان آب منطقه‌ای برداشت و با تخریب بخشی از باغی تاریخی، عمارتی را به عنوان دستگاه عریض و طویل اداری احداث کرد.

بعد از انقلاب هم این راه نه چندان دشوار تداوم یافت و گام اول را مهمترین سازمان در حفاظت از باغ‌ها، یعنی جهاد کشاورزی برداشت و با احداث ساختمانی هفت طبقه، کلنگ اول را در خشکاندن ریشه باغ صفا به زمین زد.

امروز اما آخرین بقایای این باغ هم مسیر تخریب را تا گودبرداری برای ساخت یک واحد آپارتمانی چند طبقه رفته است تا علاوه بر حذف کامل باغ صفا، مخاطره‌ای تازه برای باغ ارم و حریم قانونی این باغ و ساختمان میراثی بیافریند .

قائم مقام شهردار شیراز در گفت‌و‌گو با ایسنا منطقه فارس در خصوص پروژه‌ای که قرار است باقیمانده باغ صفا را حذف کند، گفت: این پروژه مربوط به یک شرکت خصوصی است که چهارسال قبل تاکنون پیگیر آن بوده است.

آرش فرج‌زاده با بیان اینکه مقرر شده بود یک مجتمع اداری در این محدوده احداث شود، گفت: پس از طی فرآیند اداری، اداره‌ کل میراث فرهنگی استان فارس در کمیسیون ماده ٥ با آن مخالفت کرد.

فرج‌زاده ادامه داد: اخیرا میراث فرهنگی با قید شرایطی با این پلاک موافقت کرده و ممکن است با موافقت اصولی ساخت و ساز در آن نیز انجام شود .

وی خاطرنشان کرد: موافقت اصولی ساخت براساس موافقت کمیسیون ماده ٥ و تایید سازمان میراث فرهنگی کشور در حال صادر شدن است اما از میزان طبقات آن اطلاعی ندارم.

قائم مقام شهردار شیراز با تاکید بر اینکه با صدور مجوز نهایی توسط میراث فرهنگی ساخت انجام خواهد شد، گفت: در این نقطه و هیچ نقطه‌ای از شیراز تراکم فروشی انجام نشده و نمی‌شود.

فرج‌زاده با بیان اینکه این پروژه هم براساس مجوز قانونی دنبال می‌شود، گفت: به دلیل حساسیت‌ها در این منطقه به هیچ عنوان بدون هماهنگی با مقامات عالی امکان صدور مجوز وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: پیش از ارسال تقاضا به میراث فرهنگی استان، چند پلاک در مجاورت موقعیت پیش‌بینی شده، تجمیع شده بود .

مصیب امیری افزود: طبق قانون و ضابطه‌های موجود حریم، در صورتی مجوز صادر خواهد شد که از محوطه پشت کوچه ساخت انجام شود، اما درخواست مالک بر ساخت از ورودی کوچه یک ارم است که در این صورت طبق قانون مشکل در ساخت ایجاد می‌شود .

به گزارش ایسنا، در گذشته‌ای نه چندان دور، از ابتدای خیابان ارم تا انتها، مملو از باغ بود، باغ صفا که از ابتدای خیابان تا دبیرستان ناصری قرار داشت و بعد از آن باغ رشک بهشت و ابوالفتح خانی و حبیب آباد و در نهایت ارم!

آخرین تکه باغ صفا هم که درختان کهنسالش سالهاست طعم آب را از دست باغبان نچشیده‌اند، با عبور از مرحله خشکاندن درختان و تبدیل به پارکینگ و ... گذر کرده و در سراشیبی گودبرداری و احداث ساختمانی قرار دارد که می‌گویند هفت طبقه است.

ساختمانی که علاوه بر از بین بردن کامل یک باغ تاریخی دیگر و لطمه به معماری خاص خیابان ارم شیراز، قطعا منظر بصری باغ تاریخی ارم را هم مخدوش خواهد کرد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۲۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انبیا الهی بر نابودی طاغوت تاکید داشته اند

دریافت 89 MB کد خبر 6062371

دیگر خبرها

  • چهره جدید دریاچه ارومیه پس از ۵ سال نابودی و خشکی! | فیلـم
  • ۹۵۰ مورد سرکشی و بازدید نظارتی از آثار تاریخی و فرهنگی مینودشت
  • تو‌رهای بافت‌گردی شیراز رونق گرفت
  • برگزاری جشنواره نوروز کریمانه در شیراز
  • بیش از ۵ هزار مسافر از تورهای بافت‌گردی شیراز استقبال کردند
  • استقبال بیش از ۵ هزار مسافر نوروزی از تورهای بافت‌گردی شیراز
  • استقبال بیش از ۵ هزار مسافر نوروزی از تور‌های بافت گردی شیراز
  • بقای حقّ و نابودی باطل یک سنّت و قانون الهی
  • انبیا الهی بر نابودی طاغوت تاکید داشته اند
  • گلایه گردشگران از نبود باجه الکترونیکی خرید بلیت