Web Analytics Made Easy - Statcounter

سلول‌های دستگاه عصبی مرکزی آستروسیت‌ها در محیط آزمایشگاهی به سلول‌های بنیادی تبدیل شده که این سلول‌ها می‌تواند در درمان آسیب‌های نخاعی مورد استفاده قرار گیرد. تبدیل آستروسیت‌ها به سلول بنیادی عصبی برای اولین بار در دنیا توسط محققان ایرانی انجام شد.

دکتر سحر کیانی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: محققان با استفاده از سلول‌های بنیادی عصبی توانستند ناحیه آسیب‌دیده حیوانات کوچک مانند موش صحرایی را ترمیم کنند و مرحله حیوانی این طرح پژوهشی را با موفقیت پشت سر بگذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره کیفیت نتیجه به دست آمده در مرحله حیوانی این طرح، گفت: در مدل حیوانی این طرح پژوهشی، نتیجه مطلوب کسب و مشخص شد که سلول‌های بنیادی عصبی می‌توانند آسیب‌های له شدگی نخاعی را درمان کنند.

کیانی با بیان اینکه این طرح پس از طی مراحل پیش‌بالینی وارد مرحله درمانی خواهد شد، اظهار داشت: این طرح پژوهشی فعلا در مراحل تحقیقاتی است که به زودی وارد مرحله کارآزمایی بالینی می‌شود که با موفقیت در این مرحله می‌تواند وارد کلینیک‌ها شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان اظهار امیدواری کرد با حمایت‌های مناسب مالی و جذب گرنت‌های پژوهشی بیشتر، این طرح به زودی به نتیجه مطلوب برسد.

مسئول طرح سلول درمانی و آسیب‌های نخاعی گفت: مشکل اصلی ما برای ادامه این کار تحقیقاتی، کمبود حمایت های مالی است که سرعت فعالیت‌های پژوهشی را بسیار کند کرده است.

کیانی، زمین خوردن، تصادفات رانندگی، سقوط از ارتفاع و صدمات ورزشی را از جمله آسیب‌هایی اعلام کرد که سبب صدمات جدی یا له شدگی نخاع می‌شود و گفت: آسیب‌دیدگی به نخاع بیماری شایع در جامعه است و محققان ما در تلاش برای رفع این بیماری و ارائه خدمت مطلوب به بیماران هستند.

پژوهشگاه رویان هم اعلام کرده است که یکی از سلول‌های پرشمار در دستگاه عصبی مرکزی آستروسیت‌ها (سلول‌های ستاره‌ای) هستند. خصوصیات این سلول‌ها باعث شده است که به‌عنوان منبع مناسبی برای تولید سلول‌های بنیادی عصبی به حساب آیند.

با این وجود همچنان تلاش‌ها برای تولید سلول‌های بنیادی عصبی از آستروسیت‌ها با تنها یک عامل القایی و بدون محرک‌های خارجی به نتیجه مطلوب نرسیده بود. برای غلبه بر این مشکل، دکتر حسین بهاروند، دکتر سحر کیانی، معصومه زارعی خیرآبادی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، پژوهشی را طراحی کردند که نشان داد پروتئین هسته‌ای Zfp۵۲۱ به تنهایی برای تبدیل آستروسیت‌های بالغ برداشت شده از مغز به سلول‌های بنیادی عصبی القایی کافی است.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Cellular Physiology به چاپ رسیده است، نشان داد، سلول‌های بنیادی عصبی القایی که با استفاده از پروتئین Zfp۵۲۱ از آستروسیت‌ها ایجاد شدند به مدت طولانی توان خودنوزایی خود را حفظ کردند، چندتوان بودند و می‌توانستند به سلول‌های گوناگون دستگاه عصبی تمایز یابند.

علاوه بر این، کشت تنها یکی از این سلول‌های بنیادی عصبی حاصل منجر به ایجاد کلنی در شرایط کشت آزمایشگاهی می‌شد. نتایج این پژوهش نشان داد می‌توان از Zfp۵۲۱ برای تبدیل آستروسیت‌ها به سلول‌های بنیادی عصبی در بدن فرد (In Vivo) پس از ایجاد ضایعات عصبی با هدف درمانی استفاده کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پژوهشگاه رویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۲۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شارژ مجدد باتری پهپادها در حین پرواز / طول عمر پهپادها با سلول‌های خورشیدی پروسکایت

پهپادهای مجهز به صفحات خورشیدی از نور خورشید برای شارژ مجدد باتری‌های خود استفاده می‌کنند. با این قابلیت می‌توانند در هنگام پرواز نیز باتری‎های خود را شارژ کنند. این موضوع بدین جهت اهمیت دارد که دریافت خودکار انرژی در طی مسیر پرواز، به حفظ عملکرد مستقل و مناسب پهپاد، آن هم برای مدت زمان نسبتا زیاد، کمک می‌کند؛ چرا که نیاز شارژ مجدد باتری‎های پهپادها در ماموریت‌های عملیاتی به ویژه در موقعیت‌های دور یا غیرقابل پیش‌بینی بیش از پیش احساس می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه "یوهانس کپلر لینز" فناوری‌هایی را توسعه داده‎‌اند که می‎توان از آن در ساخت پهپادهای جدید با چنین قابلیت‎هایی استفاده کرد. ابداع و توسعه استفاده از سلول‌‎‎های خورشیدی بر روی پهپادهایی با داشتن طیف متنوعی از ماموریت‎ها مثل ماموریت‌های شناسایی نظامی یک قابلیت بسیار مناسب می‎باشد؛ چرا که سلول‎های خورشیدی انعطاف پذیر و در تولید انرژی برای مدت زمان زیادی خودکفا است. صفحات خورشیدی "دو بعدی" و یا "سه بعدی پروسکایت" از جمله این ابداعات فناوری پهپادهای مدرن می‌باشد. پایداری نسبتا بالا و توان خروجی تا حدود 45وات، از جمله ویژگی‎های قابل توجه این صفحات است که عملکرد پیشرفته‎‌ای را ارائه می‌دهد. این میزان چگالی توان، باعث تمایز این صفحات از سایر فناوری‌های خورشیدی شده است.

انعطاف پذیری صفحات خورشیدی با پروسکایت

محققان با تحقیق بر روی مواد جدید به ماده تازه‌ای به نام "پروسکایت" روی آورده‌اند که توانایی ساخت سلول‌های خورشیدی فشرده و انعظاف پذیر را به آنها می‎دهد. سلول‌های خورشیدی پروسکایت انرژی خورشیدی ارزان‎تر و با کارایی بیشتر را ارائه می‌دهند و در تبدیل نور خورشید به الکتریسیته برای حرکت پیشران پرنده‎هایی همچون پهپادها بسیار خوب هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های این سلول‎ها پوشش چرخشی و چاپ جوهرافشان آنهاست که نسبت به سلول‎های سیلیکونی متمایز هستند؛ ضمن اینکه روش‎های تولید آنها ساده‎‌تر و مقرون به صرفه‌تر است؛ چرا که ضخامت سلول‌های خورشیدی دو بعدی یا سه بعدی پروسکایت با بازدهی۲۰.۱ درصد و انعطاف‌پذیری بسیار مناسب کمتر از۲.۵ میکرومتر می‎باشد.

همچنین مدارهای الکتریکی مستقل سلول‌های خورشیدی بسیار سبک و منعطف هستند که 20 برابر نازک‌تر از تار موی انسان است و هرجایی که نور خورشید باشد، برق لازم وسایل مختلف الکترونیکی را تامین کند. استفاده ازمواد فتوولتائیک قدرتمند با بسترهای پلاستیکی شفاف ترکیب شده باعث مقاومت خوبی در برابر نفوذپذیری حرارت و رطوبت می‌شود. به این دلیل که ساخت سلول‌های خورشیدی با قابلیت انعطاف پذیری زیاد، بسیار پایدار و مطمئن با توان برتر نسبت به وزن به محاسبات ظریفی نیاز دارد.

مسئولان این پژوهش صنعتی گفته‎اند:«فتوولتائیک‌های سبک ، سازگار و بسیار مناسب و توانمند، توانایی تولید و توسعه نسل بعدی فناوری این سامانه‎های پیشران خورشیدی را برای ما آسان‌تر می‎کند.»

همچنین، پژوهشگران این پژوهش گفته‌اند:«رویکرد دو مرحله‌ای در ساخت سلول‌های خورشیدی با فناوری پروسکایت، به شکل قابل توجهی پایداری عملیاتی آنها را بهتر کرده است.» این موضوع که یک پهپاد مستقلا بدون شارژ یا سوخت گیری مجدد زمینی، بتواند به شکل خودکار در حین پرواز شارژ شود برای محققان اهمیت زیادی دارد.  

لازم به ذکر است، حدود30 سلول در این صفحات خورشیدی پهپادها به شکلی منظم گنجانده شده که توانایی پرواز مستقل از شارژ مجدد زمینی را به آن می‎دهد. این موضوع نشان داد صفحات خورشیدی کارایی و طول عمر بالایی نسبت به سایر باتری‌ها به ویژه باتری‎های لیتیومی دارد. ماموریت‎های رزمی، ماموریت‌های نقشه برداری از سطوح مختلف زمین در مقیاس زیاد، ماموریت‎های جستجو و نجات از جمله مهم‌ترین وظایف پهپادهای مجهز به سلول‎‌های خورشیدی می‌تواند باشد.

حمید اسدی – خبرنگار تحریریه جوان قدس

دیگر خبرها

  • جیمی کرگر: باخت مقابل اورتون، پایای امیدهای لیورپول برای قهرمانی در لیگ برتر بود
  • جوانان و امیدهای بوکس ایران در رینگ آسیایی
  • روایت کشتی‌گیر ایرانی از مبارزه‌اش با برنده دیوید تیلور
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • شارژ مجدد باتری پهپادها در حین پرواز / طول عمر پهپادها با سلول‌های خورشیدی پروسکایت
  • از عمر جاودان «عروس دریایی نامیرا» چه می‌دانید!
  • کوچک‌ترین ایمپلنتی که با تحریک مغز اختلالات عصبی را درمان می‌کند
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
  • طراحی و تولید نسل جدید داربست‌های ترمیم استخوان