Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@19:05:31 GMT

سرگذشت نجفی پس از بخشش

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۲۹۸۳

سرگذشت نجفی پس از بخشش

پس از آنکه "مسعود استاد" برادر "میترا استاد" در صفحه اینستاگرام خود خبر داد که اولیای دم میترا استاد، نجفی را که بر اساس حکم دادگاه به قصاص نفس به خاطر قتل همسر دومش محکوم شده بود بخشیده اند، رسانه های داخلی به تحلیل و بررسی ابعاد مختلف پرونده نجفی پرداختند و دلایل بخشش وی از سوی خانواده مقتول را مورد واکاوی قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی امروز (26 مردادماه) روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که رسانه های اصلاح طلب در این باره نوشتند: اگر چه خانواده استاد، رضایت خود را اعلام کرده اند اما نجفی باید به دلیل حمل اسلحه غیر مجاز دو سال در زندان باشد که این مجازات طبق قانون جدید قابل تعلیق و تخفیف است همچنین جنبه عمومی حکم هم وجود دارد که نجفی باید برای آن مدتی را در زندان بماند.

رسانه های اصولگرا نیز با طرح این سوال که "کدام مسئولان برای نجات نجفی از قصاص، به خانه میترا استاد رفتند؟" نقش پادرمیانی بزرگان و سیاسیون در این پرونده را بررسی کردند.

رسانه های اصلاح طلب

گزاره های بکار گفته شده توسط این جریان رسانه ای عبارتند از:‌

حال بعد از اعلام رضایت اولیای دم میترا استاد سوال های زیادی مطرح است که سرنوشت نجفی چه خواهد شد؟؛ این مجازات می‌تواند حداقل و حداکثر داشته باشد؛ متأسفانه گروه‌های سیاسی می‌خواستند از آن بهره سیاسی، حزبی و گروهی ببرند؛ متأسفانه در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برخی این عمل بزرگوارانه اولیای‌ دم را که باید مورد تشویق قرار می‌گرفت تحقیر کردند؛ بسیاری از شبکه‌های معاند و ضدانقلاب خواستند چهره نظام اسلامی را با این اتفاق تخریب کنند؛ واقعا میترا استاد چه چیزهایی داشت که نگفت؟.

 سرگذشت نجفی پس از بخشش

تارنمای نامه نیوز می نویسد: حال بعد از اعلام رضایت اولیای دم میترا استاد، سوال های زیادی مطرح است که سرنوشت نجفی چه خواهد شد؟ اگر چه خانواده استاد، رضایت خود را اعلام کرده اند اما نجفی باید به دلیل حمل اسلحه غیر مجاز دو سال در زندان باشد که این مجازات طبق قانون جدید قابل تعلیق و تخفیف است. همچنین جنبه عمومی حکم هم وجود دارد که نجفی باید برای آن مدتی را در زندان بماند. نجفی حیات یک انسان را سلب کرده و وجدان عمومی نمی‌پذیرد چنین شخصی با گرفتن رضایت و گذشت اولیای دم، در جامعه به صورت آزادانه حضور داشته باشد و هیچ مجازاتی نشود. در این باره ماده ۴۴۷ قانون مجازات اسلامی جدید می‌گوید: در کلیه مواردی که در این کتاب به کتاب پنجم «تعزیرات» ارجاع داده شده است، در خصوص قتل عمدی مطابق ماده (۶۱۲) آن قانون و در سایر جنایات عمدی مطابق ماده (۶۱۴) و تبصره آن عمل می‌شود. ماده ۶۱۲ قانونی که به آن استناد شده، در اصل ماده ۲۰۸ قانون مجازات سابق است که به صورت ماده قانونی شماره ۶۱۲ کتاب پنجم تعزیرات درآمده است و تغییری نداشته است.

به گزاش خبرآنلاین محمد صالح نیکبخت وکیل و حقوقدان گفت: درست است که خانواده مقتول از اعدام گذشت کردند، اما دادگاه این اتفاق را دارای جنبه عمومی می‌داند و حتی در صورت بخشش، خود دادگاه به لحاظ عمومی بودن جرم، مجازاتی را تعیین می‌کند که این مجازات می‌تواند حداقل و حداکثر داشته باشد که حداقل آن سه سال حبس است که در نهایت با آن دو سال حبسی که از ابتدا بود، جمع بسته می‌شود و حکم متهم اجرا می‌شود.

 سوء استفاده گروه های سیاسی از ماجرای نجفی

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم حسن تردست، وکیل و قاضی بازنشسته در مورد محمدعلی نجفی نوشت: در پرونده آقای نجفی قتل عمد و اتفاقی بود اما متأسفانه گروه‌های سیاسی می‌خواستند از آن بهره سیاسی، حزبی و گروهی ببرند. این پرونده از نظر افکار عمومی روال عادی یک قتل را سیر نکرد. رسانه‌های مختلف خواستند از آن بهره سیاسی ببرند؛ بنابراین شاید بخشی از افکار عمومی را فریب دادند. متأسفانه در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برخی این عمل بزرگوارانه اولیای‌ دم را که باید مورد تشویق قرار می‌گرفت، تحقیر کردند. آنها از اینکه نتوانستند با قصاص آقای نجفی بهره‌برداری سیاسی بیشتر داشته باشند، عصبانی بودند؛ بنابراین متأسفانه اقدام به تحقیر اولیای‌ دم کردند. این در حالی است که در آیات قرآن از اولیای‌ دم دعوت شده از حق قصاص خود گذشت کنند. در قتل‌های اتفاقی طبعا انگیزه جنایت فجیع نیست و معمولا در این پرونده‌ها قضات دادگاه‌ها تلاش می‌کنند طرفین را به مصالحه دعوت کنند. در پرونده آقای نجفی هم این اتفاق افتاده است و این فرهنگ برگرفته از آیات قرآن است. آقای نجفی یک شخصیت کشوری بود؛ بنابراین بسیاری از شبکه‌های معاند و ضدانقلاب خواستند چهره نظام اسلامی را با این اتفاق تخریب کنند اما تعجب من از رسانه‌های داخلی است که با برخوردهای اشتباه موجب تشویش اذهان عمومی شدند و آدرس‌های غلط می‌دادند. بخشی از جامعه ممکن است این‌طور تلقی کنند که به علت موقعیت سیاسی آقای نجفی و با امر حکومتی خانواده اولیای‌ دم تحت فشار قرار گرفته‌اند و از حق قصاص خود گذشته‌اند اما اصلا این‌طور نیست. در این 40 سال جمهوری اسلامی صدها هزار پرونده حتی قتل‌های فجیع وجود دارد که موجب سازش و مصالحه شده است. این از حقوق مسلم اولیای‌ دم است که بخواهند با دریافت دیه یا کمتر و بیشتر از آن از حق قصاص خود بگذرند.

 ناگفته های میترا استاد

به گزارش انصاف نیوز، علی اصغر شفیعیان، سردبیر این تارنما گفت: واقعا میترا استاد چه چیزهایی داشت که نگفت؟ خب با ما که تماس گرفته بود فقط از مسایل خصوصی خانوادگی می‌گفت اما برادرش بارها ادعا کرده چیزهایی درباره‌ی نجفی می‌خواسته بگوید و می‌گوید که آنچه قرار بوده به ما بگوید را به او هم گفته است. دوستان اصولگرا هم در این میان مدعی هستند که می‌خواسته چیزهایی علیه اصلاح‌طلبان بگوید! اگر کسی اطلاعی دارد چرا تا امروز نگفته، چه برادرش و چه اصولگرایان مدعی.آیا نجفی نمی‌توانست به قول عبدالرضا داوری عضو دفتر احمدی نژاد، با «برونسپاری» میترا استاد را از سر راه خود بردارد؟ این از نقاط عجیب ماجراست. کاری به لفظ برونسپاری آقای داوری ندارم که چندی بعد گردن خودش را هم گرفت! اما اگر نجفی به دنبال چنین جنایتی بود قاعدتا به چنین چیزی فکر می‌کرد. نجفی می‌گوید که به میترا استاد پیشنهاد طلاق داده اما نمی‌پذیرفته است. او در نهایت مجبور به قتل او شده، پس آیا پذیرفتنی است که خودش برای طلاق اقدام نکرده چون استاد موافق نبوده؟ اگر اینقدر برای او احترام قائل بوده که نباید او را می‌کشت. آیا میترا استاد پولی برای طلاق و مهریه می‌خواسته و نجفی نداشته یا نمی‌خواسته بدهد؟ خب او که حالا پولها را داده، پس این قابل باور نیست. فرض کنیم نجفی تمایل داشته که حتما طلاق با رضایت میترا استاد باشد؛ چرا میترا استاد طلاق را نمی‌پذیرفته است، حتی در برابر پول؟

رسانه های اصولگرا

 

پادرمیانی بزرگان و سیاسیون در پرونده نجفی

خبرگزاری تسنیم با طرح این سوال که کدام مسئولان برای نجات نجفی از قصاص به خانه میترا استاد رفتند؟ نوشت: در این مهم، نقش بزرگان کرمانشاه، خانواده و برادران و دختر وکلای آقای نجفی و دولتمردانی در حد وزرا از هیئت دولت فعلی و دولتمردانی از دولت اصلاحات و همکاران سابق نجفی بی‌تأثیر نبود که به دلیل اینکه شاید رضایتی از اعلام نام آن‌ها در این کار نداشته باشند از اعلام نامشان معذوریم.

 بخشش نجفی

به گزارش مشرق نیوز، علی مهدیان فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت: نجفی را بخشیدند. خیلی خوب شد. اگر میمرد یادمان میرفت چطور یک پیرمرد ، زن دوم میگیرد. یک زن جوان. بعد عکسهای عیش و نوش لاکچریش را همه جا پخش میکند تا فخر بفروشد و زندگی دردمندان کشورم را به سخره بگیرد. انگار نه انگار که از مسوولین بلندپایه فرهنگی اجتماعی یک کشور انقلابی است.نجفی را بخشیدند. خوب شد. اگر میمرد یادمان میرفت چطور یک مدیر لاکچری را برای رو کم کنی شهردار پایتخت کشوری انقلابی و دینی می کنند. کسانی که از درد زخم  دو قطبی که با فتنه در شهر تهران ایجاد کرده اند هنوز هم ناجوانمردانه استفاده میکند. آن وقت همان مدیر منتخب در روزهای سخت تهران گم و گور میشود و معلوم نیست مشغول چه کار واجب تری است که نیست. نجفی را بخشیدند. خوب شد. تا وقتی جلوی چشممان راه میرود یادمان نرود چطور میتوان یک دختر جوان بی گناه را با پنج گلوله در خانه تیرباران کرد و بعد تهمت روسپی گری و جاسوسی و پرستو بودن به او زد. و با جریان قدرتمندی از رفقا و هم حزبی ها در بین مردم پخش کرد تا جانش را که گرفتیم آبرویش را هم بگیریم باز پیش چشم همه...

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمد علی نجفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۲۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت گندم و جو در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع رخ

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی بخش رخ گفت: در سال زراعی جاری دو هزار و ۷۰۰ هکتار از مزارع دیم در بجستان زیر کشت گندم و افزون بر هزار و ۹۰۰ هکتار از مزارع دیم زیر کشت جو رفته است.

 

سید محمد نجفی افزود: سال گذشته بیش از ۲۰ هزار تن محصول گندم و جو آبی از  حدود شش هزار هکتار اراضی این منطقه برداشت شد.


نجفی همچنین گفت: مهار سن زدگی گندم، در سطح بیش از سه هزار و ۵۰۰ هکتار توسط کارشناسان جهاد جلگه رخ  شروع شده است.

دیگر خبرها

  • کشت گندم و جو در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع رخ
  • هادی چوپان برای توماج صالحی درخواست عفو کرد
  • برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم
  • ۴ تکنیک برای اینکه دیگران را راحت‌تر ببخشید
  • تیزر گفت‌وگوی جام پلاس با احمد نجفی
  • فیلم گفت‌وگوی جام پلاس با احمد نجفی، بازیگر
  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • مردم پنج دهه از صدای اسکویی خاطره دارند
  • ثبت سومین سازش پرونده قتل در آذربایجان غربی
  • چرا بخشیدن پدر و مادرمان تا این اندازه دشوار است؟