Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-20@04:29:09 GMT

گردشگری غذا ، ظرفیتی مغفول در کشور

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۴۸۷۳

گردشگری غذا ، ظرفیتی مغفول در کشور

 

دبیر علمی ایده بازار خوراک و نوشیدنی دانشگاه امیرکبیر معتقد است معرفی خوراک ایرانی به توریست‌های علاقه‌مند به گردشگری غذا با توسل به تیسترهای فیک امکان‌پذیر نیست و در این مسیر نیازمند برنامه مدون، جامع و حضور افراد متخصصی هستیم که از دانش لازم برای این امر برخوردار باشند.

 به گزارش ایران آنلاین: علی زمانی استاد دانشگاه و دبیر علمی ایده بازار خوراک و نوشیدنی دانشگاه امیرکبیر در نشست علمی که با حضور سوده رازقی جهرمی، دکترای تخصصی علوم تغذیه و استادیار گروه تغذیه بالینی دانشگاه‌ شهید بهشتی، مستانه تابش، مشاور تغذیه و رژیم‌ درمانی مرکز تحقیقات چاقی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جعفر صفوی مدیر رستوران‌های زنجیره‌ای «باگت»، جمعی از دانشجویان آشپزی و هتلداری و اصحاب رسانه در رستوران آبشار تهران برگزار شد، گفت: با وجود اینکه بیش از سه هزار نوع غذا در کشور ما شناسایی‌شده و نام مکتب آشپزی ایران در کنار مکتب آشپزی رومی و چینی از مهم‌ترین مکاتب آشپزی در جهان قرار دارد، گردشگری غذا همچنان ظرفیتی مغفول در کشور ما به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: غذا از دیرباز در ایران به‌عنوان جزئی از فرهنگ و شاخصه ای مهم در هویت ایرانی مطرح بوده است و از مهم‌ترین ظرفیت‌های موجود برای توسعه صنعت گردشگری کشور به شمار می‌رود، این در حالی است که ما به دلایلی مانند عدم معرفی صحیح خوراکهای ایرانی نتوانستیم سهم خود را از بازار گردشگری غذا در دنیا دریافت کنیم.

 

دبیر علمی ایده بازار دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه غذا می‌تواند سفیر فرهنگی مهمی برای معرفی ایران باشد، افزود: متأسفانه در این زمینه با خلأهای بسیاری روبه‌رو هستیم. با وجود اینکه تنوع خوراک در ایران دامنه گسترده‌ای دارد، اما این تنوع در منوی رستوران‌ها و هتل‌های کشور هنوز سهمی نبرده است .

 

علی زمانی افزود: یکی از عوامل  نداشتن منوی استاندارد است که سبب شده رستوران‌ها نتوانند با مشتری خود ارتباط درست برقرار کنند، متأسفانه کارهای غیرحرفه ای و بدون پشتوانه علمی که بعضی از به اصطلاح آموزش دهنده های غذا، مثل مخلوط کردن پنیر پیتزا با کباب کوبیده و ... تیشه به ریشهُ اصالت پخت که یکی از ارکان استاندارد سازی در جهت معرفی خوراکهای ایرانی به جهان می باشد، زده است.

 

وی افزود: چرا علی‌رغم تنوع خوراک در ایران، توریست‌ها فقط باید چلوکباب و جوجه کباب و اندکی از خورشتهای ما را بشناسند؟

 

ما برنامه جامع و مدونی برای استانداردسازی منو، مهندسی آن و معرفی حرفه ای خوراکهای ایرانی به جهان نداریم.اگر سازمانهایی هم در این خصوص کاری انجام داده اند خالی از اشتباه نبوده و یا جامع نیستند.

 

علی زمانی با اشاره به بروز پدیده‌های نوظهوری در ایران به نام «تیسترها» که گاهی خود را سفیر خوراک ایران هم معرفی می‌کنند، گفت: به‌جرئت می‌توان گفت در کشورمان تیستر واقعی نداریم و چهره‌هایی که در سال‌های اخیر مثل قارچ در صفحات مجازی رشد کرده‌اند از اندک دانش لازم هم در این خصوص برخوردار نیستند.

 

این استاد دانشگاه گفت: تیسترهای واقعی در دنیا سابقه‌ای حداقل چند ده ساله دارند. آن‌ها که عموماً به‌عنوان منتقد غذا هم شناخته می‌شوند، به جامعه‌شناسی غذا و فرهنگ خوراک آگاه‌اند، حواس پنج‌گانه سالمی دارند که میتوانند در قضاوتشان به‌درستی از آن استفاده کنند، این افراد بدون در نظر گرفتن فاکتورهای شخصی و تنها با تکیه‌ بر معیارهای علمی، درباره غذا اظهارنظر می‌کنند و مهم‌تر اینکه از مهارت نوشتن مقاله برخوردار هستند.

 

وی ادامه داد: تیسترهای واقعی، سفیرهای فرهنگی صادقی هستند که نه‌تنها برای نقدهای خود از صاحبان سرمایه و رستوران‌دارها پول نمی‌گیرند بلکه به‌عنوان چهره‌ای مستقل و حرفه‌ای ظاهر شده و مرجع قابل‌اعتمادی در جامعه شان به شمار می‌روند.   

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بیشتر مردم نمی‌دانند که تیسترهای واقعی باید از حواس پنج‌گانه سالمی برخوردار باشند و قبل از هرگونه اظهارنظر قطعی، خود را به دانش کافی درباره غذا مجهز کرده‌ باشند ، از جمله اینکه با فرهنگ خوراک آشنا باشند، زیبایی شناسی را درک کنند ، نسبت به موقعیتی که رستوران در آن قرارگرفته و مشتریانی که به آن مراجعه می‌کنند دانش کافی داشته باشند و برای سلامت و اصالت خوراک جایگاه ویژه‌ای قائل باشند .

 

زمانی گفت: متأسفانه ضربه‏ های که تیسترهای جعلی(فیک) به صنعت خوراک و نوشابه وارد کرده‌اند، فقط  گریبان گیر رستوران‌دارها نیست، آن‌ها با عملکرد اشتباه خود به‌سلامت غذا و گردشگری خوراک هم لطمه های جبران‌ناپذیری وارد کرده‌اند.

 

وی تصریح کرد: در شرایطی که یکی از عوامل خطرآفرین برای سلامتی انسان‌ها چاقی است و آمار اضافه‌وزن در ایران دو برابر میانگین جهانی است، تیسترهای جعلی(فیک) مستقیماً برنامه‌های غذایی‌ای را تبلیغ می‌کند که نتیجه‌ای جز چاقی ندارد. آنها نه‌تنها دانشی درباره  خوراک ایرانی و ملل ندارند، بلکه  گاهی غذایی که معرفی می‌کنند ملغمه‌ای از خوراکی‌هایی است که از حداقل استاندارد کافی غذایی نیز، برخوردار نیست.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تیسترهای فیک معجزه نمی‌کنند، افزود: بزرگ‌ترین مشکل ما در گردشگری غذا «استانداردسازی و مهندسی منو» است، غذاهای محلی در جای‌جای ایران با دستورالعمل‌های متفاوتی طبخ می‌شوند، قلیه ماهی چابهار و بوشهر در عطر و طعم با هم تفاوتهایی دارند، آش دوغ و قرمه سبزی در میان اقوام مختلف دستور پخت مختلفی دارد و ما باید برای رسیدن به یک منوی فرهنگی مناسب در گام اول خوراک ایرانی را مهندسی کنیم.

 

وی  در پایان تأکید کرد: معرفی خوراک ایرانی به توریست‌های علاقه‌مند به گردشگری غذا با توسل به تیسترهای فیک امکان‌پذیر نیست، ما در این مسیر نیازمند برنامه مدون، جامع و حضور افراد متخصصی هستیم که از دانش لازم برای این امر برخوردار باشند.

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۴۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از برگزاری رویدادهای گردشگری شناسنامه‌دار در کرمانشاه حمایت می‌کنیم

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه شورای توسعه گردشگری استان را تقویت می‌کنیم، گفت: لازم است سراغ رویکردهای جدید و خلاقانه در حوزه گردشگری برویم و از تکرار کارهای کهنه و کم ثمر پرهیز کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمد طیب صحرایی امروز _ جمعه سی و یکم فروردین _ در جلسه‌ای با مدیران تشکل‌های گردشگری استان کرمانشاه اظهار کرد: مرز مشترک ما با کشور همسایه با ویژگی‌هایی که دارد که برای مردم استان می‌تواند بسیار اثرگذار و توسعه آفرین باشد.

وی با بیان اینکه باید آرمانی بیندیشیم و واقعی عمل کنیم، افزود: ما در استان وارث وضعیتی هستیم که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن از آن به سمت مطلوب عبور کنیم.

استاندار کرمانشاه با اشاره به مشکلات فرودگاه کرمانشاه که از گذشته به ارث رسیده است، گفت: در زمان مناسب با حداقل هزینه می‌توانستند این پروژه را به سامان برسانند ولی متأسفانه انجام نشده است.

وی تصریح کرد: پروژه بازسازی کامل باند فرودگاه در دست انجام است که امیدواریم در آینده نزدیک باند اصلی شروع به فعالیت کند.

صحرایی در ادامه با اشاره به مشکلات راه آهن کرمانشاه، افتتاح آن را در دولت قبل زودهنگام و پیش از تکمیل پروژه خواند و گفت: برای تکمیل پروژه قطار کرمانشاه و افزایش سرعت آن حداقل هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز هست.

وی در ادامه به بهسازی راه‌های استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۲۸۰ کیلومتر از راه‌های استان به برکت اربعین بهسازی شد و بخش مهمی از نقاط حادثه خیز استان اصلاح شده است.

استاندار کرمانشاه افزود: در حوزه تقویت مرزها نیز اتفاقات بسیار مناسبی در استان افتاده که سال گذشته مرز مسافری شوشمی نیز به عنوان یک مطالبه بازگشایی شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته همچنین بیش از ۷۰۰ سرویس بهداشتی در مسیرهای اصلی احداث و بازسازی کامل شده است که به گردشگران و زوار عتبات عالیات خدمات ارائه می‌کنند.

صحرایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه معرفی استان با مشکلات متعددی مواجه هستیم که میراث‌فرهنگی باید برای آن چاره اندیشی کند، گفت: از برگزاری رویدادهای شناسنامه دار حمایت می‌کنیم و با هیچ رویدادی که بانی آن مشخص و تعریف شده باشد مشکلی نداریم.

وی گفت: برنامه‌های گنگ و بی سند آسیب‌زا هستند و نقطه قوت گردشگری استان را به ضعف تبدیل می‌کنند، اما رویدادهای تعریف شده و مشخص مورد تأیید همه دستگاه‌ها خواهد بود.

تقویت شورای توسعه گردشگری کرمانشاه

استاندار کرمانشاه در ادامه با تاکید بر برنامه‌ریزی برای تقویت شورای توسعه گردشگری استان، اظهار کرد: امسال ضمن توجه و تقویت سایر بخش‌ها، با تمرکز بیشتر به گردشگری توجه خواهیم کرد و با یک نگاه وسیع تقویت شورای توسعه گردشگری استان را در دستور کار قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه میراث‌فرهنگی باید در فضای مردمی ما درست و پررنگ معرفی شود، افزود: یکی از مباحثی که باید به آن پرداخته شود، ورود به مجموعه فعالیت‌های فرهنگ گردشگری است.

صحرایی تصریح کرد: در خود استان نیازمند ترویج سفرهای استانی هستیم تا خود مردم استان داشته‌های ما را ببینند و بشناسند و به عنوان بهترین مروجان کرمانشاه را معرفی کنند.

وی برپایی هفته‌های گردشگری در شهرستان‌ها با انواع مشوق‌ها برای تشویق مردم به سفر را یکی از راهکارهای پیشنهادی عنوان کرد و گفت: توجه به مباحث فرهنگ گردشگری ازاهمیت ویژه‌ای برخوردار است، برای مثال اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید به گونه‌ای عمل کنند که به فرهنگ گردشگری روستاها آسیبی نزند و گردشگران باید متوجه شوند که وارد یک اقلیم فرهنگی می‌شوند که باید الزامات و بایسته‌های فرهنگی را پذیرفته و به آن احترام بگذارند.

استاندار کرمانشاه دعوت ملی و بین‌المللی را مرحله بعد معرفی استان عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم با معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان به زبان‌های بین‌المللی کرمانشاه را به خوبی به جهانیان بشناسانیم.

وی توسعه اقدامات گردشگری در مجموعه ادارات، رونق گردشگری کوهستان و گردشگری دفاع مقدس و نیز اربعین را قله گردشگری استان توصیف کرد و گفت: پرداختن به مرز خسروی در طول سال باید مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد و ما بتوانیم برای تردد بیش از ۱۵ هزار کامیون دار از مرز پرویزخان برنامه‌ریزی کنیم که خانواده‌هایشان بیایند و از کرمانشاه دیدن کنند.

صحرایی در خاتمه با تاکید بر رویکردهای جدید و پرهیز از تکرار کارهای کهنه و کم ثمر در حوزه گردشگری، گفت: گردشگری باید با تعریف درست و جذب همراهی‌های روز افزون تبدیل به سکه رایج مردم کرمانشاه شود.

کد خبر 746040

دیگر خبرها

  • شورای توسعه گردشگری استان را تقویت می‌کنیم
  • ضرورت برپایی هفته‌های گردشگری در استان کرمانشاه
  • از برگزاری رویدادهای گردشگری شناسنامه‌دار در کرمانشاه حمایت می‌کنیم
  • پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند
  • صادرات ۷۵ تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق
  • توجه بیشتر به مشاهیر ادبی در نمایشگاه کتاب به گردشگری ادبی کمک می‌کند
  • رئیس جدید جامعه هتل، متل و هتل‌آپارتمان داران استان گلستان معرفی شد
  • فرهنگ و آداب و رسوم هورامان شایسته معرفی به جهان است
  • معرفی ظرفیت‌های گردشگری کرمان در شبکه‌های تلویزیونی روسیه
  • معرفی ژئوپارک جهانی طبس در نمایشگاه ITB برلین