Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@15:43:01 GMT

برنامه ویژه مدرسه بوم امسال اجرا می شود

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۵۳۳۳

برنامه ویژه مدرسه بوم امسال اجرا می شود

«فریبرز حمیدی» اقدامات انجام‌شده در راستای طرح مدرسه محوری را در۶ برنامه تشریح کرد و اظهارداشت: اولین اقدام در راستای طرح مدرسه محوری " ارزﯾـــﺎﺑﯽ و ﺗﻀـــﻤﯿﻦ ﻛﯿﻔﯿـــﺖ ﻣﺪرﺳـــﻪ (ﺷﻔﺎﻓﯿﺖ ﻋﻤﻠﻜﺮد) " است.

وی افزود: این ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ با ارزیابی ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﻣﺪرﺳﻪ، اﻃﻼﻋﺎت به‌دست‌آمده از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﻌـﺎﻟﯽ و ﺗﺪبیر را باهم تطبیق داده، وزن سنجه‌ها را ﻣﺠـﺪداً ﻣﺸﺨﺺ ﻛﺮده ﺗﺎ در ﭘﺎﻳﺎن ﻣﺮدادﻣﺎه ﻫﻤﻪ ﻣﺪارس به‌عنوان ‹ﺳﺎل ﭘﺎﻳﻪ› ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺳﺎلﻫﺎی آﻳﻨﺪه آن‌ها ﺑـﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ‹ﺳﺎل ﭘﺎﻳﻪ ۹۸-۹۷› ﻣـﻮرد ارزیابی ﻗـﺮار گیرد ﺗﺎ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻣﺪارس هرسال ﻣﻮرد ارزﻳﺎﺑﯽ ﻗﺮار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش با یادآوری " انتخاب و انتصاب مدیران مدارس " به‌عنوان دومین برنامه تصریح کرد:‌ این برنامه  ﻗﺼﺪ دارد ﺑﺎ ثبت‌نام درﺧﻮاﺳﺖ ﻣـﺪﻳﺮان ﺑــﺮای ﭘﺴــﺖ ﻣــﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺪرﺳــﻪ ﺑــﺎ اﺳــﺘﻔﺎده از اﺑــﺰار اﻃﻼﻋﺎت پرونده‌های ﻣﺪﻳﺮان، آزﻣﻮن و ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺑﻬﱰﻳﻦ ﻣﺪﻳﺮان را از بین درخواست‌کنندگان ﭘﺴـﺖ ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ  اﻧﺘﺨـﺎب ﻛﻨـﺪ ﺗـﺎ ﺑـﺎ اﻧﺘﺨـﺎب ﺑﻬﱰﻳﻦ ﻣﺪﻳﺮان، ﺿﺎﻣﻦ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻣﺪرﺳﻪ باشد.

حمیدی افزود: این ﭘـﺮوژه از اﺳـﻔﻨﺪ ﺳـﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ آﻏﺎز و با ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻣـﺪﯾﺮان در ﻫﻔﺘـﻪ چهارم ﺗﯿﺮﻣـﺎه ﺑـﻪ اتمام رﺳید.  

وی ادامه داد: همچنین تا پایان مرداد ۹۸ همه مدیران جدید الانتصاب، ابلاغ خود را دریافت می‌کنند.  این برنامه برای ۱۲۰۰۰ مدرسه انجام و ۳۵۰۰۰ متقاضی مدیریت، در آزمون آن شرکت کردند تا اطلاعات آن‌ها در سامانه ثبت شود.

مشاور سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش سومین برنامه را "ﺳــﻨﺠﺶ و ﺗﻮﺳــﻌﻪ ﺷﺎﯾﺴــﺘﮕﯽ ﻋﻤــﻮﻣﯽ و حرفه‌ای ﻣﺪﯾﺮان ﻣﺪارس" معرفی و اظهار کرد:‌ این ﺑﺮﻧﺎﻣــﻪ ﺑــﺎ ﺗﺮﺳــﻴﻢ ﻧــﻴﻢرخ شایستگی‌های حرفه‌ای و ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﺪﻳﺮان و با اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰار آزﻣﻮن، ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ و اﺳﺘﻌﺪادﻳﺎﺑﯽ ﺑﺎ ﻣﺪل ارائه‌شده ﻣﺪﻳﺮان شایسته‌تری را ﺑﺮای ﻣـﺪارس اﻧﺘﺨـﺎب  و ضامن کیفیت مدارس ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

وی افزود:‌ﻣﺨﺎﻃﺒـﺎن اﯾـﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ، تمام ﻣـﺪﯾﺮان مدارس دوﻟﺘﯽ و غیردوﻟﺘﯽ هستند. در اﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ۱۲ هزار ﻣﺪﯾﺮ در ۷ اﺳـﺘﺎن  و ۵ آزﻣﻮن ﺗﺨﺼﺼﯽ، ﯾﻚ آزﻣﻮن ﻣﻬﺎرت ﺑﻪ ﻣـﺪت ۲۴۰ دﻗﯿﻘـﻪ در ﻣﺮاﻛــﺰ آزﻣــﻮن (۱۲۰ ﻣﺮﻛــﺰ) ﻣــﻮرد ارزﯾــﺎﺑﯽ ﻗــﺮار می‌گیرند و ﺳﭙﺲ در ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻓـﺮدی و ﮔﺮوﻫـﯽ شرﻛـﺖ می‌کنند.

مشاور سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش خاطرنشان کرد: ﻣﺪﯾﺮاﻧﯽ ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ۶۰ درﺻﺪ نمره از ۱۰۰ نمره را ﻛﺴﺐ ﻛﻨﻨﺪ در ﭘﻨﺞ ﺳﻄﺢ طبقه‌بندی شده و ﮔﻮاﻫﯿﻨﺎﻣـﻪ شایستگی‌های حرفه‌ای در ﺳـﻄﻮح ﭘﻨﺞﮔﺎﻧﻪ برای آنها ﺻﺎدر می‌شود.

حمیدی پیش‌بینی کرد تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ هزار نفر از مدیران مدارس گواهی صلاحیت حرفه‌ای دریافت نمایند.

به گزارش روز شنبه وزارت آموزش و پرورش، حمیدی چهارمین برنامه را " آﻣــﻮزش و توانمندسازی ﻧﯿــﺮوی اﻧﺴــﺎﻧﯽ ﭘﯿشران مدرسه محوری " عنوان کرد و گفت: این برنامه در راﺳــــﺘﺎی ﺳــــﻨﺠﺶ صلاحیت‌های ﻣﺪﻳﺮان ﭘﺎﻳﻪ، وزارت آموزش‌ و پرورش (ﻣﺪﻳﺮان ﻣﺪارس) و اراﺋﻪ کارت شناسایی ﺑﻪ آﻧﺎن در ﻛﻨﺎر ﺳﺎﻳﺮ ﻣﺪﻳﺮان دوﻟﺘﯽ اولین ﮔﺎم را ﺑﻪ ﺟﻬﺖ اراﺋﻪ ﻛـﺎرت ﺻــﻼﺣﻴﺖ اوﻟﻴــﻪ و اﺣــﺮاز ﭘﺴــﺖ ﻣــﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺪارس بوده و ﺿﺎﻣﻦ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻣﺪرﺳﻪ است.

وی گفت:‌ اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣــﻪ راﻫــﱪدی به‌عنوان مهم‌ترین اوﻟﻮﯾــﺖ اﺳــﺘﺎن به گونهای مدیریت شده ﺗـﺎ در اوﻟـﯿﻦ ﻣﺮﺣﻠـﻪ، ﻫﻤـﻪ ﻣـﺪﯾﺮان ﻣﺪارس و اﻋﻀﺎی ﺷﻮرای ﻣﻌﺎوﻧﺎن آموزش‌وپرورش ادارات ﻛﻞ، ادارات ﻣﻨـﺎﻃﻖ و رؤﺳـﺎی ادارات آن اﺳـﺘﺎن در تمامی دوره‌های آﻣﻮزﺷــﯽ شرﻛــﺖ کرده و در آزمون های اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﯾﻦ دوره‌ها ﻛﻪ به‌صورت ﺣﻀﻮری و اﻟﻜتروﻧﯿﻜـﯽ در ﺳﻄﻮح داﻧﺸﯽ و ﻣﻬﺎرﺗﯽ ﺑﺮﮔﺰار ﺧﻮاﻫـﺪ ﺷـﺪ، حدنصاب را ﻛﺴﺐ کنند.

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش، ﮔﺬراﻧﺪن دوره‌های ﻣﺬﻛﻮر ﺑـﺮای ﻫﻤـﻪ اﻓـﺮاد ﺷـﺎﻣﻞ در ﭘﺴـﺖﻫﺎی ذکرشده را اﻟﺰاﻣﯽ عنوان کرد و افزود: ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن اﯾﻦ دوره‌ها، به‌عنوان اوﻟـﯿﻦ ﮔﺎم در اﺟﺮای اﺳﺘﻘﺮار ﻧﻈـﺎم ﺳــﻨﺠﺶ شایستگی‌های حرفه‌ای ﻣــﺪﯾﺮان ﻣــﺪارس ﺗﻠﻘــﯽ می‌شود و اﺧﺬ ﮔﻮاﻫﯽ دوره‌های آﻣﻮزﺷـﯽ ﮔﺬراﻧـﺪه ﺷـﺪه ﻓﻮق ﯾﻜﯽ از اﻟﺰاﻣﺎت اﺳﺘﻤﺮار ﻓﻌﺎﻟﯿـﺖ ﻣـﺪﯾﺮان ﻣـﺪارس در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ۹۹-۹۸ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

حمیدی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ وﯾﮋه ﻣﺪرﺳﻪ بوم را پنجمین برنامه معرفی کرد و اظهارداشت:‌ این برنامه در راﺳــﺘﺎی تمرکززدایی و ﺗﻔــﻮﻳﺾ اﺧﺘﻴــﺎر ﺑــﻪ ﻣــﺪارس و ﺗﻮﺟــﻪ ﺑــﻪ ﻧﻴﺎزﻫــﺎی منطقه‌ای و ﻣﺤﻠﯽ ﻧﺎﺷﯽ از تفاوت‌های ﻣﺤﻴﻂ زﻧﺪﮔﯽ ﻃﺮاﺣـــﯽ، اﺟـــﺮا و ارزﺷـــﻴﺎﺑﯽ ۶۰ ﺳـــﺎﻋﺖ از ﺑﺮﻧﺎﻣـــﻪ ﻣﺪرﺳﻪ در ﻃﻮل ﺳﺎل را ﺑﻪ ﻣﺪرﺳـﻪ واﮔـﺬار می‌کند ﺗـﺎ ﮔﺎﻣﻲ به‌سوی مدرسه محوری ﺑﺎﺷﺪ.

وی ادامه داد: این برنامه در دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه برای سال تحصیلی جاری اجرا می‌شود. در ﮔﺎم اول ﺗﻔـﻮﯾﺾ ﺑﺨﺸﯽ از ﻣﺴـﺌﻮﻟﯿﺖ ﻃﺮاﺣـﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ درﺳـﯽ ﺑـﻪ ﻣـﺪارس ﺗﻠﻘﯽ می‌شود ﻛـﻪ در آن ﻣﺴـﺌﻮﻟﯿﺖ ﻃﺮاﺣـﯽ و ﺗـﺪوﯾﻦ ۲ ﺳﺎﻋﺖ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ۶ پایه ﺑﻪ ﻣﺪارس واگذارشده اﺳﺖ. همچنین ﻣﯿﺰان و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺎﻋﺎت اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﻨﻮط ﺑﻪ ﻛﯿﻔﯿﺖ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻣﺪارس در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش به " ﺑﺎزﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺳﺎﺧﺘﺎر تصمیم‌گیری در ﻣﺪرﺳﻪ " به‌عنوان ششمین برنامه اشاره کرد و در تشریح این برنامه گفت:‌ این برنامه ﻣﻴﺰان اﺧﺘﻴﺎرات ﻣﺪﻳﺮ ﻣﺪرﺳﻪ را در ﻓﺮآﻳﻨــﺪﻫﺎی تصمیم‌سازی، ﻣــﺎﻟﯽ، ﻣﺤﺘــﻮاﻳﯽ و نیروی اﻧﺴــﺎﻧﯽ را  ﺑــﺎزﺗﻌﺮﻳﻒ  و ﭼــﺎرﭼﻮب ﻋﻤﻠﻜــﺮد ﻣـــﺪﻳﺮان ﻣﺪرﺳـــﻪ را ﺑـــﻪ ﺟﻬـــﺖ تصمیم‌سازی در ﭼــﺎرﭼﻮب قوانین و آیین‌نامه‌ها ﺑــﺮای تمرکززدایی  و مدرسه محوری ﻣﺸﺨﺺ می‌کند.

حمیدی خاطرنشان کرد:‌ به‌منظور اﻓﺰاﯾﺶ کار آیی و اثربخشی در آموزش‌ و پرورش؛ لازم است ﺗﻐﯿﯿﺮ روﯾﻜﺮد ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ واﺣـﺪﻫﺎی ﺳـﺘﺎدی در اﯾﻔﺎی ﻧﻘﺶ راﻫﱪی، ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ و ﻧﻈﺎرت و ارزﯾﺎﺑﯽ؛ گسترش ﺧﻼﻗﯿﺖ و ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ در ﻧﻈﺎم داﺧﻠﯽ ﻣﺪرﺳﻪ ایجاد شده و ﻧﻈﺎم ﺧﻮد رهبری و اﻋﻄﺎی اﺧﺘﯿﺎر برای ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ؛ اﯾﺠﺎد زﻣﯿﻨﻪ ﺑﺮای اﯾﻔﺎی ﻧﻘﺶ ﻓﻌﺎل ﻛﺎرﻛﻨﺎن و ﺗﻐﯿﯿــﺮ روش‌های آﻣﻮزﺷﯽ به‌نحوی‌که ﺷـﺎﮔﺮدان در ﻓﺮآﯾﻨـﺪ آﻣـﻮزش ﻣﻨﻔﻌﻞ ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ، صورت گیرد.

وی افزود: ﺟﻠﺐ ﻣﺸـﺎرﮐﺖ حداکثری ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﻣﺤﻠـﯽ، ﺧـﺎﻧﻮاده، داﻧﺶ آﻣـﻮزان، ﻧﻬﺎدﻫـﺎ و انجمن‌های درون و برون‌سازمانی ﺑﺮای ارﺗﻘـﺎء ﻛﯿﻔﯿـﺖ و ﺑﻬﺒـﻮد فعالیت‌ها و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺪرﺳﻪ؛ شفاف‌سازی و ﭘﺎﺳﺦﮔﻮﯾﯽ ﻣﺪرﺳـﻪ در ﻗﺒـﺎل ﻋﻤﻠﻜـﺮد و در قالب ماده‌ واحده تقویت و توسعه مدیریت مدرسه جهت طرح در شورای عالی اداری تدوین‌شده است.

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: مؤلفه‌ها و شاخص‌های این برنامه در اصلاح آیین‌نامه اجرایی مدارس که در حال نهایی شدن است به‌منظور طرح در شورای عالی آموزش‌ و پرورش مدنظر قرارگرفته است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش مدارس دولتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۵۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

براي تقويت و ارتقا جايگاه مدرسه بايد برخي از محدوديت ها را برداشت

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ صحرايي افزود: مدارس جايگاه تحقق عدالت آموزشي است و سهم دانش آموزان مناطق محروم براي ورود به مدارس خاص بايد بيشتر شود.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه امكانات مدارس بايد بين همه دانش آموزان مناطق مختلف كشور تقسيم شود اظهار داشت: رئيس جمهور محترم بر ارتقاي كيفيت و تقويت مدارس دولتي تاكيد دارد و بايد تلاش كنيم كيفيت آموزشي و تربيتي مدارس دولتي را ارتقا دهيم اين امر با همكاري و همراهي معلمان ميسر مي‌شود.

وي با اشاره به ضرورت تقويت مدارس دولتي ابراز داشت: تامين نيروي مورد نياز مدارس دولتي، تهيه و تدوين برنامه عملياتي براي تقويت و ارتقاي مدارس دولتي، ارزيابي مستمر عملكرد مدارس دولتي، طراحي استانداردهاي تقويت مدارس دولتي و تدريس معلمان خاص در اين مدارس از جمله مواردي است كه بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.

وزير آموزش و پرورش در ادامه تاكيد كرد: هدف اصلي ما در آموزش و پرورش، تقويت جايگاه مدرسه است براي تقويت و ارتقا جايگاه آن بايد برخي از محدوديت‌ها را بر داشته واختياراتي را به اين مدارس تفويض كنيم.

دیگر خبرها

  • براي تقويت و ارتقا جايگاه مدرسه بايد برخي از محدوديت ها را برداشت
  • ۴۰۰ برنامه در آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد به مناسبت هفته معلم اجرا می‌شود
  • اعلام اسامی چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی ویژه رشته شغلی آموزگار ۱۴۰۳
  • سومین چمن مصنوعی مدارس استثنایی کردستان بهره‌برداری می‌شود
  • تشریح برنامه‌های هفته سلامت در آموزش و پرورش فارس
  • برنامه‌های هفته معلم در کردستان مدرسه‌محور می‌شود
  • ۲۸ هزار نفر نیروی جدید در مدارس ابتدایی بکارگیری می شود
  • سردیس امیر سپهبد شهید «سید محمد ولی قرنی» رونمانی
  • استخدام بیش از ۴ هزار مراقب بهداشت و سلامت در آموزش و پرورش
  • استخدام ۴۱۷۰ مراقب سلامت و بهداشت/ برگزاری آزمون ۱۴ اردیبهشت