Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-28@19:39:12 GMT

چرا کمیته حقیقت‌یاب حادثه منا در ایران تشکیل نشد؟!

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۵۳۳۶

چرا کمیته حقیقت‌یاب حادثه منا در ایران تشکیل نشد؟!

همسر یکی از شهدای مسجد‌الحرام با طرح این پرسش که چرا کمیته حقیقت‌یاب حادثه منا در ایران تشکیل نشد، گفت: هیچ کار درست و حسابی در این زمینه صورت نگرفته است. ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴ اجتماعی سفر نظرات - اخبار اجتماعی -

فرشته روح‌افزا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره آخرین وضعیت پیگیری‌های صورت گرفته درباره حادثه منا، شهدای مسجد‌الحرام و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب اظهار کرد: متأسفانه اصلاً کمیته حقیقت‌یاب در ایران تشکیل نشد و می‌توان گفت اصلا هیچ کار درست و حسابی در این زمینه صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره ادعای برخی از مسئولان سعودی‌ مبنی بر مقصر بودن حجاج ایرانی در فاجعه منا تصریح کرد: تا جایی که ما اطلاع داریم، مدرک جدیدی به دست نیامده اما طبق آنچه حجت‌الاسلام قاضی عسگر نیز به آن اشاره کرد، ایرانی‌ها قرار بود آن روز ساعت 8:30 صبح در گذرگاه منا حضور یابند اما حضور آنها به ساعت 10 موکول شد.

روح‌افزا ادامه داد: عربستان مدعیست ازدحام جمعیت به دلیل بی‌نظمی ایرانی‌ها رخ داده البته همه ساله تأخیر زائران به وجود می‌آید اما به طور حتم مدیریت ضعیف و غلط سعودی‌ها باعث بروز این حادثه شد.

همسر دانشمند شهید حاتمی با اشاره به این نکته در سال شهادت همسر خود در جریان سقوط جرثقیل در مسجد‌الحرام به‌دلیل پیگیری این پرونده از سوی برخی مقامات کشورمان مورد عتاب و  مواخذه نیز قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: شهدای منا مظلوم بودند و مظلوم‌تر نیز شدند.

وی افزود: در کنار همه این موارد، سؤال اینجاست که چرا کمیته حقیت‌یاب در ایران تشکیل نشد در حالی که مقام معظم رهبری صراحتاً در این باره دستور دادند؛ چرا اجازه شکایت به خانواده‌های شهدا ندادند؟ همسر من یک دانشمند فضایی بود، چرا اجازه کالبدشکافی پیکرش پس از بازگشت به ایران را ندادند؟ هر بار که حرفی مطرح کردیم، گفتند شما به دنبال دیه هستید! من دنبال پول نیستم؛ 4 سال است که همسرم شهید شده و هنوز حقوق وی را نمی‌پردازند!

وی ادامه داد: هیچ یک از آن زائران به طور کامل بیمه نبودند این در حالی است که در همه سفرهایی از این دست، بیمه کردن زائران یک روال است بنابراین جا داشت این موضوع توسط یک دادگاه رسیدگی شود یا سازمان حج و زیارت آن را پیگیری کند.

روح‌افزا با اشاره به اینکه برخی اشکالات به کشورمان و برخی دیگر به عربستان مربوط می‌‌شود، گفت: عربستان در حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام پذیرفت که مقصر حادثه بوده اما ایران برای شهدای این حادثه چه اقدامی‌ انجام داد؟ در این بخش نیز هیچ‌ کاری انجام نشده است.

وی متذکر شد: متأسفانه مسئولان مربوطه به این موضوع بی‌توجه هستند و ظاهراً قضیه برای آنها مهم نیست.

همسر دانشمند شهید حاتمی تصریح کرد:  اگر نگرانی مسئولان حج از راه ندادن ایرانیان به مناسک حج از سوی عربستان است، باید یادآور شوم که که دادگاه‌های بین‌المللی اجازه نمی‌دهند سعودی‌ها مانع ورود کسی به مناسک حج شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حجت‌الاسلام قاضی عسگر نیز پیش از این اعلام کرده بود برای پیگیری این موضوع، وکیل تعیین کرده‌اند اما نتیجه آن چه شد؟ نمی‌دانم از نظر سیاسی مصلحت‌هایمان چیست و در آن دخالت نمی‌کنم اما اگر مسئولان مربوطه ملاحظه عربستان را می‌کنند، مقام معظم رهبری بسیار صریح درباره این موضوع صحبت می‌کنند و ما اقتدار بزرگی در منطقه داریم.

وی متذکر شد: زمانی که همسرم شهید شد یکی از سایت‌های اسرائیلی خبر کشته شدن این دانشمند فضایی را منتشر کرد اما سازمان حج و زیارت چه کرد؟ بنده علت اینکه این موضوع از سوی سازمان حج و زیارت با سکوت پیش رفته را درک نمی‌کنم علی‌رغم اینکه مقام معظم رهبری درباره آن، مطالبات صریحی مطرح کرده‌اند.

سخنگوی قوه‌قضاییه: پیگیری پرونده فاجعه منا تاکنون نتیجه خاصی نداشته استسخنران بعثه مقام معظم رهبری: از خون "شهیدان منا" نمی‌‌گذریم4 سال پس از فاجعه منا؛‌ چرا اطلاعات برچسب‌های روی تابوت با اجساد مطابقت نداشت؟رئیس سازمان حج‌: ادعای برادر شهید رکن‌آبادی دروغ محض است

انتهای پیام/

R1014144/P/S2,1416/CT1 واژه های کاربردی مرتبط سازمان حج و زیارت حج98 حج تمتع سال 98

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان حج و زیارت حج98 حج تمتع سال 98 سازمان حج و زیارت حج98 حج تمتع سال 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۵۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داریوش مهرجویی؛ قتل فجیع کارگردان در خانه/ نشر مصاحبه با مقتول در روز قتل

     عصر ایران- سالی که نیمۀ نخست آن با خبر درگذشت یک کارگردان مشهور سینما و آن هم نه به صورت طبیعی که با مرگ خودخواسته یا همان خودکُشی آغاز شده بود (کیومرث پوراحمد) در نیمۀ دوم هم آبستن چنین غافل‌گیری‌یی برای ایرانیان بود و چه بسا تلخ‌تر چون اولی تصمیم خود کارگردان بود و دومی تصمیم قاتل یا قاتلان که داریوش مهرجویی و همسرش را در ویلای شخصی‌شان در کرج سلاخی کردند.



   این که نام کوچک کارگردان داریوش بود و قتل در پاییز و با سلاح سرد رخ داد و  همسرش را هم کشتند و جنایت در خانه خودشان انجام شد 5 مولفه‌ای بود که ذهن‌ها را در آغاز  به سوی شبیه‌سازی با قتل داریوش فروهر و پروانه اسکندری در پاییز 1377 برد.

    این در حالی بود که داریوش مهرجویی از همان سال 61 که به ایران بازگشت، دیگر گرد سیاست نگشت و با فیلم‌ها در حال کار و زندگی بود و در عین حال تأملات فلسفی داشت و اگرچه مثل اکثر شهروندان به وضعیت کنونی معترض بود اما کنش سیاسی تندی نداشت تا به چنان سرنوشتی دچار شود.  خیلی زود البته معلوم شد انگیزۀ قتل سیاسی نبوده اما هنوز چنان که باید و شاید ابعاد حادثه تشریح نشده تا باقی ماندۀ شایعات هم رخت بربندد.

    مهم ترین زمینۀ شایعه آخرین مصاحبۀ همسر او - وحیدۀ محمدی‌فر- بود که از تهدیداتی سخن می‌گفت و ابراز نگرانی می‌کرد و همین هم سبب شگفتی شد که چرا خودشان  قضیه را جدی‌تر نگرفتند یا موقتا به مکانی دیگر نکوچیدند یا از دیگران نخواستند به آنان یاری کنند تا طعمه‌ای تنها در مقابل مهاجم یا مهاجمان نباشند؟ مصاحبه  درست در همان روز قتل در صفحه اول روزنامه اعتماد منتشر شد. اتفاقی که اگر بی‌ سابقه نباشد کم‌سابقه است و به واقع اسباب حیرت است. دادستان کل دادگستری البرز هم گفت: «شکایتی در دادسرای فردیس طرح نشده بود تا پلیس یا دستگاه قضایی ورود داشته باشد.»

    در گفت‌و‌گو با همسر داریوش مهرجویی اگرچه در روتیتر از اقدام به سرقت با چاقوی فردی ناشناس اشاره شده اما تیتر درباره این موضوع نیست و به نقل از او آمده «سنتور علی سنتوری را دزدیدند» حال آن که به قاعده باید به تهدید پرداخته می‌شد. حتی تصویر هم به بهرام رادان بازیگر نقش سنتوری اختصاص دارد نه مصاحبه شونده.



    داریوش مهرجویی در آغاز دهه ۶۰ از ایران رفت اما تصمیم گرفت بازگردد و کار کند. بازگشت و به خلق آثاری ماندگار پرداخت که به بخشی از گنجینه فرهنگی و هنری ایران بدل شدند.  

   او مطالعات و علایق فلسفی داشت چنان‌که در دانشگاه «یو‌‌سی‌ال‌ای» لُس‌آنجلس نیز در رشته فلسفه تحصیل کرد و با فیلم هایی که ساخت به یکی از نمادهای موج سینمای ایران بدل شد.

    اگر مهاجرت اوبه فرانسه 60 ادامه می‌یافت نه «اجاره‌نشین‌ها» داشتیم و نه از سه گانۀ «سارا، پری و لیلا» خبری بود و  نه از  «مهمان مامان» و «سنتوری» و کارهای دیگر که از همه خاطره داریم.
  
     فیلم‌های سال‌های متأخر او را اگرچه خیلی‌ها دوست نداشتند و برخی به ضعف فیلم‌نامه‌های همسر جوان نسبت می‌دادند اما خود کارگردان جایی خصوصی گفته بود  «نارنجی‌پوش» نیز یک دورۀ انحطاط تاریخی را به تصویر کشیده است. مشهورترین اثر او البته «هامون» بود در ۱۳۶۸ و  در دهۀ 70 نیز بانو، سارا، پری، لیلا و درخت گلابی را.  
     مهرجویی به ایران برگشت چون در غرب احساس امنیت نمی‌کرد و پیرانه سر در خانه امن خود کشته شد و این نیز به واقع مایه شگفتی و تحسر بود: 

   "من مهاجرت را تجربه کرده‌ام. خوب نبود. آدم در غرب احساس ناامنی می‌کند. غرب، خیلی بی‌رحم است. سیستم و قوانین آنها بی‌رحم است. با همین قوانین سفت و سخت، اقتصادشان را شکل داده‌اند. مثل ما نیستند که با پول نفت زندگی کنند... وقتی می‌روی یا مجبور می‌شوی به عنوان پناهنده ثبت‌نام کنی با یک حقوق بخور و نمیر یا تن بدهی به کارهای پست و ناجور. ضمن این که اروپایی‌ها بیگانه‌هراسی دارند و دایم در این باره حرف می‌زنند که مهاجران را باید بیرون کرد... یک نانوایی بود در پاریس کنار خانه ما. یک روز همسرم آمد. دیدم خیلی ناراحت است. گفتم چه شده؟ گفت به خاطر سه سانتیم ( یک صدم فرانک) که کم داشتم همه خریدهایم را پس گرفت و گفت برو پولش را بیاور. بله، به خاطر سه سانتیم!"- [مجلۀ 24، اسفند 1390]

   قتل فجیع کارگردان و همسرش تکان دهنده ترین پایان بود برای یک عمر زندگی هنری که دل و دماغی برای کسی باقی نگذاشت تا به آن نگاه سینمایی داشته باشد جز یک نفر که خشم و اعتراضاتی را برانگیخت و بیشتر چندش آور توصیف شد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: محمد محمد علی؛ مرگ نویسنده کوچیده ۲۵ سال بعد از گردنه حیران ابراهیم گلستان؛ عجیب حتی در 100 سالگی با غم فراق فروغ/ سقوط شاه را بو کشید و رفت! فریماه فرجامی؛ پردۀ آخر برای آن چشم‌های درخشان فخری خوروَش؛ مرگ بانوی بازیگر در خارج از ایران احمد رضا احمدی؛ مرگ شاعرِ تمام وقت کیومرث پوراحمد؛ مرگ بهاریه‌نویس در بهار

دیگر خبرها

  • تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و درخواست پیگیری ویژه فوت دکتر بخشی
  • کمیته‌های تخصصی تحقق شعار سال در دستگاه‌های تشکیل می‌شود
  • تشکیل کمیته حقیقت‌یـاب برای خانم دکتر جوان | نوشدارو بعد از مرگ پرستو
  • ماجرای سقوط مرگبار زن ۱۹ ساله در عید‌ دیدنی
  • تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره فوت دکتر پرستو بخشی/ با خاطیان و مقصران برخورد می‌شود
  • تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره فوت خانم دکتر جوان
  • تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره فوت دکتر پرستو بخشی
  • تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره خودکشی دکتر پرستو بخشی/با خاطیان و مقصران برخورد می‌شود
  • درخواست یکصد فعال سیاسی، فرهنگی و روزنامه‌نگار لرستانی: کمیته‌ی حقیقت‌یاب برای ‌مرگ «پرستو بخشی» پزشک جوان اعزام کنید! + متن نامه و اسامی امضاکنندگان
  • داریوش مهرجویی؛ قتل فجیع کارگردان در خانه/ نشر مصاحبه با مقتول در روز قتل