Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@15:52:55 GMT

شنبه های اعتراضی جلیقه زردها به عدد ۴۰ رسید

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۶۱۱۶

شنبه های اعتراضی جلیقه زردها به عدد ۴۰ رسید

روزنامه «فرانس سوآر» فرانسه نوشت: تظاهرات جدیدی از جلیقه زردها امروز شنبه در پاریس برگزار می شود.

این چهلمین اقدام جنبش است که اگرچه به طور آشکارا از شتاب و جمعیت معترضان نسبت به هفته های گذشته کاسته شده اما همچنان تداوم دارد.

میدان و خیابان "فت" ( Fêtes) ، خیابان و بلوار "بل ویل"( Belleville)، خیابان "اوبر کمپف"( Oberkampf)، بلوار "دختران کلور"(Filles du Calvaire)، بلوار "بومرشه"(Beaumarchais)، میدان "باستیل"( Bastille)، خیابان "روکت"، میدان "لئون بلوم" (Léon Blum)، بلوار "ولتر" (Voltaire) و در نهایت میدان جمهوری(République) مسیر راهپیمایی و تظاهرات جلیقه زردها در پاریس اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تظاهرات هفته چهلم جلیقه زردها امروز در حالی برگزار می شود که همچنان بخش هایی از "شانزه لیزه"، "نوتردام"  و محدوده مجلس ملی و کاخ الیزه برای هرگونه تجمعی ممنوع اعلام شده است.

دولت فرانسه برای هر فرد متخلفی که وارد این محدوده ها شود جریمه ۱۳۵یورویی تعیین کرده است.



به نوشته فرانس سوآر، پیش بینی می شود راهپیمایی برای ساعت ۱۲ در محل خیابان و بلوار "فت" آغاز و عزیمت در مسیر اعلام شده حدود ساعت ۱۴ به وقت محلی انجام شود.
 

ادای احترام به معترضان هنگ کنگی

امروز از جلیقه زردها دعوت شده تا چترهایی برای ادای احترام به معترضان هنگ کنگی به همراه داشته باشند اگر چه این شعار در تجمع های معترضان فرانسوی جنجال برانگیز خواهد بود.

 معترضان از نقاط مختلف قرار است تا ساعت ۱۵ به وقت محلی در میدان جمهوری پاریس به هم بپیوندند.

همچنین به نوشته نشریه "لیون کاپیتال" فرانسه، لیون نیز امروز شاهد حضور معترضان در خیابان های این شهر در چهلمین شنبه اعتراضی جلیقه زردها خواهد بود.


راهپیمایی در این شهر در ساعت ۱۳ به وقت محلی در میدان "آنتونین پونسه"(Antonin-Poncet) در مرکز شهر لیون برگزار می شود.

در حومه لیون، حضور بیشتری از معترضان انتظار می رود اگر چه به رغم فراخوان ها در شبکه های اجتماعی تنها چند ده نفر در مرکز شهر حضور دارند.

در "سنت اتین"(Saint-Étienne) جلیقه زردها در ساعت ۱۴ به وقت محلی در مرکز شهر تجمع خواهند کرد.
 

بازگشت مجدد بسیج جلیقه زردها در ماه سپتامبر

اگرچه بسیج معترضان در تابستان امسال در لیون تضعیف شده اما برای ماه سپتامبر برای یک بازگشت مجدد تاکید دارند.

رسانه های فرانسوی همچنین از برگزاری تجمع ها و تظاهراتی در دیگر شهرهای این کشور خبر می دهند.



در جریان اعتراض های مردمی در فرانسه از ۱۷ نوامبر سال میلادی گذشته(۲۶ آبان ۹۷) که با ۳۰۰ هزار تظاهرکننده در خیابان های فرانسه متولد شد تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۳۰۰ گردهمایی در سرتاسر فرانسه برگزار شد و شرکت کنندگان در آن آزادانه درباره موضوعات گوناگونی چون بهداشت، آموزش و پرورش، فرهنگ، محیط زیست، قدرت خرید، بازنشستگی، مالیات، عدم تساوی و وجود بی عدالتی در اجتماع بحث و گفت وگو کردند.

همچنین ۲۴ فرانسوی در جریان تظاهرات اعتراضی جنبش جلیقه زردها بر اثر اعمال خشونت آمیز نیروهای پلیس و استفاده این نیروها از اسلحه "فلش بال" نابینا و حدود ۶ هزار نفر از معترضان بازداشت شده اند.

این اعتراض ها همچنین نزدیک به ۲۵۰۰ نفر زخمی از بین معترضان و نیز یکهزار مجروح در بین نیروهای پلیس برجای گذاشته است.

تجمع های امروز در حالی برگزار می شود که شنبه آینده شهر ساحلی "بیاریتز" فرانسه میزبان نشست رهبران گروه ۷ خواهد بود. اگر چه امنیت این منطقه برای برگزاری این نشست سه روزه با حضور نیروهای امنیتی تقویت شده اما دولت فرانسه همچنان هراس آن را دارد که این نشست مهم با چالش معترضان جلیقه زرد مواجه شود.

البته «کریستف کاستانر» وزیر کشور فرانسه ماه گذشته اعلام کرد که هر گونه تجمع و تظاهراتی در حاشیه برگزاری این نشست سرکوب خواهد شد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۶۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قصد رئیس جمهور گرجستان برای وتوی قانون عوامل خارجی

در حالی‌که اعتراض مخالفان به قانون "عوامل خارجی" در تفلیس همچنان ادامه دارد، رئیس‌جمهور گرجستان وعده داده که این لایحه را در صورت تصویب نهایی، وتو خواهد کرد، ولی خود اعتراف کرد که نمایندگان پارلمان می‌توانند این وتو را لغو کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان روز گذشته، چهارشنبه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی.بی.سی اعلام کرد که لایحه قانونی «شفافیت نفوذ خارجی» تحت عنوان "عوامل خارجی" که در پارلمان این کشور در حال بررسی است، را وتو خواهد کرد.

او گفت: «من این قانون (در مورد عوامل خارجی) را وتو خواهم کرد، همانطور که با سایر قوانینی که با استراتژی و توصیه‌های اتحادیه اروپا در زمینه دموکراسی در تضاد هستند، انجام می‌دهم.»

خانم زاروبیشویلی در عین حال یادآور شد که البته وتوی او توسط اکثریت نمایندگان پارلمان لغو خواهد شد.

روز چهارشنبه پارلمان گرجستان لایحه "عوامل خارجی" را در اولین قرائت تصویب کرد. 83 نماینده به آن رای مثبت داده و  این قانون هیچ رای مخالفی نداشت.

نخست وزیر گرجستان رئیس جمهور را عامل نفوذ خارجی نامید

ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان، سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور این کشور را عامل نفوذ خارجی خواند.  او در یک نشست خبری گفت: «سالومه زورابیشویلی خود یک عامل نفوذی خارجی است. مسلماً، او تنها می‌تواند صدای یک قدرت خارجی باشد، یک حزب جنگ جهانی که ما بارها درباره آن صحبت کرده‌ایم.»

توضیح حزب همبستگی برای صلح گرجستان درباره اهمیت تصویب قانون "عوامل خارجی"

 ماموکا پیپیا، دبیر امور بین‌المللی حزب همبستگی برای صلح گرجستان در جمع خبرنگاران تاکید کرد که وتوی رئیس جمهور گرجستان بر تصویب قانون عوامل خارجی تأثیری نخواهد داشت.

وی با اشاره به این واقعیت که اکثریت قاطع نمایندگان پارلمان به راحتی چنین وتویی را خنثی خواهند کرد، افزود: «آنچه در حیات سیاسی کشور تغییر خواهد کرد این است که سازمان‌های غیردولتی که بودجه آنها توسط کمک‌کنندگان غربی پرداخت می‌شود، دیگر نمی‌توانند عرضه پول را برای اهداف مشکوک و سیاسی هدایت کنند.»

این سیاستمدار گفت: «واکنش اپوزیسیون را می‌توان پیش‌بینی کرد، زیرا آنها می‌دانند دارند اهرم اصلی نفوذ خود بر افکار عمومی را از دست می‌دهند. امیدوارم این قانون تصویب شود و به عنوان ابزار واقعی برای تقویت حاکمیت گرجستان در نظر گرفته شود. و مهمتر از همه، بسیاری از شهروندان گرجستان از این لایحه حمایت می‌کنند.»

ادامه اعتراض گروه زیادی از مردم گرجستان در مخالفت با قانون "عوامل خارجی"

شب گذشته پس از پایان زمان اولتیماتوم یک ساعته داده شده توسط مقامات برای متفرق شدن، معترضان در تفلیس فعال‌تر شدند. چند هزار نفر از معترضان به تصویب قانون "عوامل خارجی"، پس از پایان اولتیماتوم وزارت امور داخلی گرجستان همچنان در مقابل ساختمان پارلمان باقی مانده و به سمت ساختمان دولت حرکت کردند. آنها با دادن شعارهایی و در دست داشتن پرچم گرجستان و اتحادیه اروپا، خواستار پس گرفته شدن لایحه عوامل خارجی از پارلمان شدند.

طبق اطلاعات وزارت امور داخلی گرجستان ، برای حفظ نظم و قانون در مکان‌هایی که معترضان تجمع کرده بودند، از جمله در محوطه ساختمان اداری دولت، نیروهای ویژه امنیتی و پلیس بسیج شدند و تجهیزات لازم برای متفرق کردن تجمع مردم نیز در محل مستقر شده بود. این وزارتخانه یادآور شد، برای جلوگیری از هر گونه بر هم زدن نظم و قانون، پلیس در مرکز پایتخت گرجستان در حال انجام وظیفه است و امکان استفاده از زور علیه معترضان در صورت نیاز نیز وجود دارد. به گزارش خبرنگاران، دهها نیروی ویژه وزارت کشور گرجستان در نزدیکی اتوبوس‌های پلیس به حالت آماده باش مستقر بودند.

هیچ گزارشی در مورد بروز درگیری بین معترضان و پلیس یا دستگیری فعالان مخالف وجود ندارد.

مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستانایوانیشویلی از بازگشت به قدرت در گرجستان چه می‌خواهد ؟انتخاب نخست وزیر جدید گرجستان

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • قصد رئیس جمهور گرجستان برای وتوی قانون عوامل خارجی
  • تجمع اعتراضی مقابل سفارت اردن در تهران
  • برد ناپلئونی زردها در دربی اصفهان/خواب عمیق ربیعی برای پیروزی
  • (تصاویر) تجمع اعتراضی مقابل سفارت اردن در تهران
  • تجمع اعتراضی مقابل سفارت اردن
  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟
  • اعمال تمهیدات ترافیکی رژه ۲۹ فروردین از ساعت ۲۴:۰۰ سه شنبه
  • عربستان از دست امارات به سازمان ملل شکایت کرد (+سند)
  • مخالفان جنگ غزه پل گلدن گیت سانفرانسیسکو را بستند
  • مخالفان جنگ غزه پل گلدن گیت سانفرانسیکو را بستند