Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- یگان پهپادی ارتش و انصارلله با ده فروند پهپاد تهاجمی مراکز حساس نفتی و پالایشگاههای دولت سعودی را در خاک عربستان هدف قرار داد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که با ده فروند پهپاد تهاجمی، تأسیسات نفتی آرامکو را در نزدیکی مرز امارات هدف قرار داده و این عملیات در چارچوپ عملیات «بازدارنده شماره یک» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنا بر اعلام شبکه المسیره، به گفته وی در این عملیات حوزه نفتی و پالایشگاه «الشیبه» از شرکت‌های وابسته به آرامکو در شرق عربستان و در نزدیکی مرز امارات، هدف قرار گرفته است. ارتش یمن همچنین از شرکت‌های خارجی خواست که از اهداف مهم در عربستان سعودی خارج شوند و از آن دوری کنند.
او گفت که چاه و پالایشگاه «الشیبه» بزرگترین ذخایر استراتژیک عربستان سعودی را در خود جای داده است و ظرفیت ذخیره بیش از یک میلیارد بشکه را دارد.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن با تقدیر از تمامی کسانی که در این «پیروزی» سهیم بودند؛ دولت سعودی را تهدید کرد که در صورت عدم توقف حملات، عملیات‌های وسیع‌تر و بزرگ‌تر در راه خواهد بود.
شبکه تلویزیونی الجزیره نیز گزارش داد: یک منبع عربستان سعودی در گفتگو با خبرگزاری رویترز، به حمله هوایی به میدان نفتی الشیبه اعتراف کرد و مدعی شد: این حمله فقط باعث آسیب دیدن جزئی نیروگاه گازی شد و آتش سوزی در آن، مهار شد.
مقاومت یمن از چند ماه قبل در پاسخ به تجاوز سعودی ها و بمباران مناطق مسکونی یمن ، حملات موشکی و پهپادی مختلفی را در عمق خاک سعودی انجام داده است. یمنی ها در اردیبهشت امسال خطوط لوله نفتی شرکت آرامکو در عمق 850 کیلومتری خاک سعودی را هدف قرار دادند اما حمله به پالایشگاه الشیبه در نزدیکی مرز عربستان و امارات در نوع خود بی سابقه است.
فرودگاه ابها و نجران و پایگاه هوایی ملک خالد در خاک سعودی نیز بارها مورد حمله موشکی و پهپادی مقاومت یمن قرار گرفته است .
تجهیزات مدرن آفندی و پدافندی سعودی ها نیز که با میلیاردها دلار از آمریکا خریداری شده تاکنون نتوانسته است مانع حملات مقاومت یمن به عمق خاک عربستان شود.

بیانیه سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن
سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن با اشاره به بزرگ‌ترین عملیات تهاجمی نیرو‌های یمنی از زمان آغاز تجاوزگری علیه یمن، تاکید کرد بانک اهداف یمن روز به روز در حال گسترش است.
سرتیپ یحیی سریع گفت: «اکنون در جبهه‌های مرزی یمن، از بزرگ‌ترین عملیات از زمان آغاز تجاوزگری علیه یمن، سخن می‌گوییم. به لطف خداوند، یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی با استفاده از ده فروند پهپاد، بزرگ‌ترین عملیات تهاجمی از زمان آغاز تجاوزگری علیه یمن را با نام «نخستین عملیات توازن بازدارندگی» (عملیات توازن بازدارندگی 1) انجام داد و میدان و پالایشگاه الشیبه وابسته به شرکت آرامکو را در جنوب شرق عربستان در نزدیکی مرز‌های امارات هدف قرار داد. این میدان دربردارنده بزرگ‌ترین ذخایر راهبردی عربستان است؛ به طوری که ذخایر آن بیش از یک میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود. این عملیات در چارچوب بازدارندگی مشروع و طبیعی به جنایت‌های متجاوزان و محاصره مستمر ملت بزرگ یمن از بیش از چهار سال پیش، انجام شد.
به نظام سعودی و کشور‌های متجاوز وعده می‌دهیم در صورتی که به تجاوزگری و محاصره کشور ما ادامه دهند، عملیات بزرگ‌تر و گسترده تری انجام خواهیم داد. نیرو‌های مسلح یمن به همه آزادگان و بزرگوارانی که برای موفقیت آمیز بودن این عملیات در این مناطق کمک کردند، درود می‌فرستند.
بار دیگر از همه شرکت‌ها و غیر نظامیان می‌خواهیم از همه مراکز نظامی و تاسیسات حیاتی دوری کنند، زیرا این گونه مراکز به اهداف قانونی ما تبدیل شده اند و هر لحظه ممکن است در معرض حمله قرار بگیرند.
اکنون تاکید می‌کنیم که بانک اهداف ما روز به روز در حال گسترش است و سلسله عملیات آینده برای نظام سعودی و کشور‌های متجاوز دردناک خواهد بود و آن‌ها هیچ گزینه‌ای جز توقف تجاوزگری و جنگ و لغو محاصره کشور عزیز ما یمن ندارند.
 
عربستان دچار آشفتگی شده است
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفتگو با این شبکه گفت: بیانیه اخیر نیرو‌های مسلح یمن در مورد حمله بزرگ پهپادی به عربستان پیام‌های امنیتی و سیاسی به دنبال داشت.
علی القحوم تاکید کرد عربستان باید در محاسبات خود بازنگری کند و بداند که اجازه نخواهیم داد که بر ما سیطره داشته باشد و قدرت و صلابت یمن اکنون بیشتر شده است.
وی افزود اکنون در رویارویی با دشمنان خود که جز زبان زور را نمی‌فهمند، سلاح راهبردی در اختیار داریم.
علی القحوم همچنین گفت: آمریکا در راس نوک پیکان تجاوزگری علیه یمن قرار گرفته است؛ از این رو، پاسخ ما راهبردی و واضح و روشن بود.
سخنگوی یگان پهپادی یمن: عملیات الشیبه شکست سخت ریاض
سخنگوی یگان پهپادی یمن تاکید کرد عربستان به رغم در اختیار داشتن تسلیحات مدرن و پیشرفته، در مقابله با پهپاد‌های یمنی متحمل شکست سختی شده است.
سرتیپ عبدالله الجفری در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم گفت: وقتی که از هدف قرار دادن تاسیسات نفتی در مرز‌های سعودی و امارات و در فاصله هزار کیلومتری یمن، آن هم از طریق ده فروند پهپاد سخن می‌گوییم، این بدان معناست که سامانه پدافند هوایی و یگان موشکی کشور‌های ائتلاف متجاوز و به طور مشخص عربستان به سختی شکست خورده است و از سوی دیگر نشان دهنده قدرت روزافزون ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است.
در پی این قضیه، معادله درگیری‌ها تغییر کرد. این حمله به منزله ارسال پیامی به جهان است؛ بر این مبنا که هر قدر که کشور‌های متجاوز امکانات پیشرفته و مدرن داشته باشند، نیرو‌های یمنی توانستند این تسلیحات جدید را توسعه دهند. اکنون شاهد این موضوع هستیم که کشور‌های متجاوز که با حمایت آمریکا فعالیت می‌کنند؛ به سختی شکست خوردند.
وی افزود ائتلاف متجاوز مرتکب جنایت‌هایی علیه ملت یمن می‌شود و همه گزینه‌ها روی میز است. اکنون گزینه اصلی ما توسعه تسلیحات خود برای دفاع از عزت و کرامت ملت یمن است.

چرا عملیات پهپادی یمنی ها در الشیبه اهمیت زیادی دارد؟
الشیبه ،میدانی نفتی واقع در جنوب شرق عربستان سعودی در منطقه الربع الخالی و در حدود 10 کیلومتری جنوبی ابوظبی و 40 کیلومتری شرقی منطقه لیوه ابوظبی قرار دارد.
شرکت سعودی آرامکو در سال 1998 تولید نفت را از میدان شیبه آغاز کرد و در سال 2003 نیز به شرکت های بین المللی جهت استخراج گاز فرصت های سرمایه گذاری داد.
سطح تولید نفت در کارگاه مرکزی میدان الشیبه روزانه 500 هزار بشکه است. به گفته مقامات اماراتی ،در اولین روزهای استقلال دولت امارات ، این کشوربرای حل بحران واحه البریمی در مرزهای عربستان و امارات به نفع خود ، از این میدان صرف نظر کرد.
اهمیت این نوار ساحلی که امارات به نفع عربستان از آن چشم پوشی کرد نزدیکی اش به خورالعیدید قطر و بستن مرزهای خشکی میان قطر و امارات است به گونه ای که سفر قطری ها به ابوظبی و سایر امیر نشین ها از خاک عربستان سعودی بیش از 80 مایل بود مسافتی که در صورت وجود مرزهای مشترک به یک سوم کاهش می یافت درست مانند وضعیت پیش از چشم پوشی امارات ازآن به نفع عربستان.
توافق امضا شده میان دو کشور مبتنی بر این است که کشوری که دارای 80 درصد از میدان نفتی الشیبه است حق توسعه این میدان و استفاده کامل از تولیدات نفتی آن را دارد.که این اتفاق عملی شد به گونه ای که مساحت بیشتری از این میدان در خاک عربستان است و امارات هم اکنون با آن مخالف است.
شیخ زاید بن سلطان آل نهیان در زمان حیات خود بر عدم بحران آفرینی با عربستان اصرارداشت و چشم پوشی از الشیبه را در راستای به رسمیت شناختن امارات می دانست که عربستان از به رسمیت شناختن استقلال هنگام اعلام آن در سال 1971 در دوره ملک فیصل بن عبدالعزیز مگر پس از قبول درخواست عربستان درباره این مرز زمینی خودداری می کرد.
یک مقام اماراتی نیز در گفت وگو با القدس العربی گفت : توافق مرزی امارات و عربستان در خصوص میدان الشیبه و نوار ساحلی مقابل خلیج فارس، برای عربستان هیچ حقوق آبی یا دریائی قائل نیست.
اما یک مقام سعودی دیگر که شاهد مذاکرات درباره تعیین مرزها بود گفت این توافق بر اساس توافق های بین المللی برای عربستان آبهای منطقه ای در حدود 20 مایل قائل است.
اما چیزی که موجب بحرانی ترشدن وضعیت شد این بود که عربستان از حفاری امارات برای نفت و معادن در جزایر مقابل میدان الشیبه با این اعتبار که جزو اراضی خود است، جلوگیری کرد.
در سال 2005 نیز امیر نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور عربستان به امارات پیشنهاد داد در برابر چشم پوشی امارات از خواست های خود مربوط به جزائر و آب های منطقه ای خور العیدید ، نفت میدان الشیبه میان دو کشور مساوی تقسیم شود.
امارات در ژوئیه 2007 نقشه های رسمی مرزها را اصلاح و بر حق خود در العیدید و میدان الشیبه تاکید کرد، این نقشه های اصلاح شده در کتاب سالانه دولت کویت در سال 2007 منتشر شد .
این نقشه ها بیانگر انضمام دوباره خور العیدید به امیر نشین ابوظبی و تمدید مرزهای منطقه الربع الخالی است به گونه ای که 80 درصد از میدان نفتی الشیبه را از آن خود کند.
این میدان در مدت 70 سال توانایی تولید یک میلیون و سیصد هزار بشکه روزانه را دارد .این میدان در مقایسه با میدان غول پیکر الغوار که روزانه میلیون ها بشکه تولید دارد ، متوسط به شمار می رود.
این میدان پایان سال 2003 یک میلیون بشکه تولید نفت داشت در حالی که شرکت ذخیره ان را به دو میلیون بشکه افزایش داد.
روزنامه گاردین در سال 2007 گفت این میدان از نظر ارزش بیشتر به معدن طلا شبیه است تا چاه نفت زیرا روزانه یک میلیون بشکه نفت خام تولید می کند.
این میدان دارای همه امکانات اساسی مانند باند فرودگاه ، اماکن حفاظتی ،سیستم اطفای حریق ،برق ، ارتباطات و ساختمان های مسکونی برای کارمندان ، مرکز پست ، کتابخانه و سالن های ورزشی و رستوان است .
در مجتمع مسکونی الشیبه بیش از 600 کارمند از جمله پیمانکاران و کارمندان آرامکو سکونت دارند و خدمات اینترنتی ،کتابخانه و سالن های ورزشی پیشرفته ای وجود دارد.

به نفع سعودی هاست با حفظ آبرو از جنگ یمن خارج شوند
اصرار سعودیها بر جنگ به نابودی آنها منجر خواهد شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین ، محمد البخیتی عضو جنبش انصارالله یمن در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین گفت اگر سعودیها بر تجاوزگری خود اصرار کنند، پایان این جنگ نابودی آنها خواهد بود. به سران سعودی می گوییم می توانید با حداقل تلفات و حفظ آبرو از این جنگ خارج شوید. توازن قدرت نظامی به نفع یمنی ها در حال تغییر است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۶۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!

عربستان‌سعودی در بحبوحه بالا گرفتن احتمالات در خصوص آب‌رفتن نئوم، به سراغ سرمایه‌گذاران چینی رفته‌است تا توجه آن‌ها را به این پروژه جلب کند.

مسئولان نئوم در هفته گذشته از پکن، شانگ‌های و هنگ‌کنگ بازدید کردند تا توجه سرمایه‌گذاران چینی را به این پروژه جلب کنند. گفتنی است که هنوز هیچ خبری از معاملات انجام شده با چینی‌ها به رسانه‌ها درز نکرده‌است.

این ارتباط با سرمایه‌گذاران از طریق نمایشگاهی صورت گرفت که مسئولان پروژه نئوم برپا کردند. لئونارد چان، رئیس انجمن توسعه فناوری نوآورانه هنگ کنگ، به خبرگزاری فرانسه گفت: «واکنش‌ها به این پروژه بلندپروازانه تاکنون بی‌طرفانه بوده‌است. من ممکن است برای تفریح به نئوم بروم، اما هیچگاه این شهر را برای اقامت دائم اتخاب نمی‌کنم.»

مسئولان این نمایشگاه و پروژه ساخت نئوم، توجهی به گزارش‌هایی که مبنی بر آب رفتن نئوم منتشر شده‌است، نشان نداده‌اند. گفتنی است که اوایل ماه جاری، بلومبرگ گزارش داد که عربستان سعودی تخمین‌های قابل توجهی را برای تعداد افرادی که انتظار می‌رود در این شهر خطی زندگی کنند، کاهش داد. در این گزارش آمده‌است که تعداد ساکنان مورد انتظار برای "آسمان خراش افقی" از ۱.۵ میلیون تا سال ۲۰۳۰ به کمتر از ۳۰۰.۰۰۰ نفر کاهش یافته‌است.

طارق قدومی، مدیر اجرایی نئوم، گفت: «هدف جمعیتی ۹ میلیون نفری به موقع محقق خواهد شد.»

بنابر گزارش بیزینس اینسایدر، مسئولان پروژه نئوم، به سوالات این خبرگزاری پاسخ نداده‌اند. با اینحال گزارش‌ها حاکی از آن است که نگرانی‌های گسترده‌تری برای سرمایه‌گذاری تریلیون دلاری در پروژه چشم انداز ۲۰۳۰ ولیعهد سعودی وجود دارد.

بلومبرگ گزارش داد که واقعیت‌های مالی این پروژه که می‌تواند تا ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد، شروع به ایجاد نگرانی در دولت عربستان کرده‌است. وال استریت ژورنال در ماه فوریه گزارش داد، این کشور همچنین شروع به وام گرفتن برای کمک به تامین مالی نئوم و سایر "مگا پروژه‌های ویژن ۲۰۳۰" کرده‌است.

بلومبرگ هفته گذشته گزارش داد که پروژه نئوم همچنین قصد دارد برای اولین بار اوراق قرضه منتشر کند. این نشریه به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که پروژه کلان شهر می‌تواند تا ۱.۳ میلیارد دلار با فروش اوراق قرضه اعتبار جذب کند.

دیگر خبرها

  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • حماس درگذشت عالم برجسته یمنی را تسلیت گفت