Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبر شوکت در نشست تخصصی کارگران ساختمانی با بیان اینکه در گذشته شورای‌عالی استان‌ها و وزارت‌مسکن سابق در راه تشکیل انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سنگ می‌انداختند، گفت: با وجود اینکه مبانی بسیاری سر راه انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی وجود داشت، توانستیم در 12 سال گذشته شمار انجمن‌های صنفی را از یک تعداد انگشت‌شمار به 450 عدد برسانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شوکت با بیان اینکه 50 درصد حوادث کار و حدود 65 درصد از مرگ‌های ناشی از حوادث کار مربوط به کارگران ساختمانی است، متذکر شد: هر سال به‌صورت متوسط هزار کارگر ساختمانی فوت می‌کنند و همین تعداد هم دچار قطع نخاع و نقایص دیگر می‌شوند. به‌صورت متوسط هر سال 10 هزار کارگر ساختمانی دچار حادثه می‌شوند. سال 92 که اوج حوادث کار برای کارگران ساختمانی بود 15 هزار نفر دچار حادثه شدند که 1500 نفر از آنها جان خود را از دست دادند.

رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی با تاکید بر ضرورت ساماندهی مکان استقرار کارگران فصلی که در صنعت ساختمان کار می‌کنند، گفت: به دفعات از شهرداری خواستیم مکانی را برای استقرار کارگران فصلی تعریف کنند تا آنها بتوانند در فصول سرد سال و شرایط دیگر جغرافیایی از امکانات رفاهی بهره‌مند شوند. اگر هم کارفرمایی بخواهد که از آنها استفاده کند باید به این مکان مراجعه کند. متاسفانه کارگران ساختمانی باید در خیابان بنشینند و منتظر کارفرمایی شوند تا آنها را پیدا کند و از آنها کاری بخواهد. در یکی از همین موارد کارگر ساختمانی که دنبال خودروی یک کارفرما می‌دوید با خودروی دیگر تصادف کرد و جان خود را از دست داد.

شوکت با بیان اینکه وزیری وجود دارد در دوره خود یک لایحه هم به مجلس ارایه نمی‌کند اما تشکل‌های صنفی کارگران ساختمانی سه قانون را به نفع کارگران ساختمان در مجلس ارایه داده و مصوب آن را گرفته‌اند، افزود: حاکمیت می‌تواند با بهاء دادن به تشکل‌ها از مواهب آن بهره‌مند شود.

وی در ادامه با اشاره به سوء‌استفاده‌هایی که از بیمه کارگران ساختمانی می‌شود، خاطرنشان کرد: شخصی که 4 سال پیش 17 میلیارد تومان املاک داشت از بیمه کارگران ساختمانی سوء‌استفاده می‌کرد. شخص دیگری همان سالی که از بیمه کارگران ساختمانی استفاده می‌کرد 300 خودرو به کشور وارد کرده بود. افرادی دیگری هم بودند. وکلا هم از بیمه کارگران ساختمانی به نفع خود سوء‌استفاده کردند. مسوولانی را هم می‌شناسیم که آبدارچی‌ها و راننده‌های خود را برای بهره‌مندی از بیمه کارگران ساختمانی معرفی کرده بودند. اینها همه سوء‌استفاده از بیمه کارگران ساختمانی محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه امسال یک سهمیه 200 هزار نفری را برای بیمه کارگران ساختمانی تعریف کرده‌ایم، متذکر شد: تاکنون کسی برای ثبت‌نام و بهره‌مندی از مزایای بیمه کارگران ساختمانی در این چارچوب اقدامی نکرده‌است. پیش‌بینی من این است که حدود 60 تا 70 هزار نفر از آنها کارگر ساختمانی نیستند و تنها می‌خواهند از بیمه کارگران ساختمانی سوء‌استفاده کنند.

شوکت با بیان اینکه ماده 18 بهبود مستمر محیط کسب و کار تنها ماده‌ی حمایتی از کارگران در این قانون محسوب می‌شود، گفت: این ماده قانونی امنیت شغلی کارگران ساختمانی را تضمین می‌کند؛ به همین دلیل ما با همکاری موسسه عالی پژوهش‌های تامین اجتماعی آیین‌نامه آن را تهیه کرده‌ایم. براین اساس هر کارفرمایی که می‌خواهد پروانه ساختمانی بگیرد باید در سامانه‌ای که تعریف کرده‌ایم ثبت‌نام کنند و در این سامانه به وی کارگر ساختمانی اختصاص داده می‌شود. هر کارفرمایی که نخواهد از این کانال استفاده کند نمی‌تواند برای ساختمان خود پایان کار بگیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از بازنشستگان صندوق فولاد مایل به انتقال به صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی هستند، اذعان کرد: ما مخالف این کار هستیم و تلاش می‌کنیم مجلس قوانینی را که برای سازمان تامین اجتماعی بار مالی ایجاد می‌کند تصویب نکند به‌جای این کارها مجلس باید بازگشت طلب سازمان تامین اجتماعی از دولت را تضمین دهد. سال‌گذشته مجلس پرداخت 50 هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی را مصوب کرده بود اما تنها 4 تا 5 هزار میلیارد تومان از آن پرداخت شد.

شوکت با اشاره به لایحه مشارکت‌خصوصی و دولتی که توسط دولت تهیه شده، گفت: در این لایحه تاکید شده ماده 141 قانون تامین‌اجتماعی حذف شود. ماده 41 قانون تامین‌اجتماعی از 5 /1 تا 2 میلیون کارگر پیمانکاری که در پروژه‌هایی نفتی، راهسازی و... کار می‌کنند حمایت می‌کند اما دولت می‌خواهد آن را حذف کند.

عضو کارگری هیات امناء سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه وزارت‌بهداشت از سال 69 یک ریال هم بابت سرانه درمان سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده به طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: دولت به جای اینکه سرانه درمان کارگران را منظور کند با طرح تحول سلامت، کارگران را بیچاره کرد.

وی گفت: در حال حاضر ما دنبال اصلاح ماده 5 قانون تامین اجتماعی هستیم چراکه کارگران ساختمانی به‌جای 30 سال کار باید با 35 سال بازنشسته شوند این در حالی است که بیشتر آنها دچار حوادث کار می‌شوند و در جوانی بدن‌های آنها فرسوده می‌شود. این را هم باید اضافه کنم که بسیاری از کارگران توان پرداخت حق بیمه 130 هزار تومانی خود را ندارند و از دفاتر انجمن‌های صنفی برای این موضوع کمک می‌گیرند.

شوکت در پایان از تعدادی از مدیران کل تامین اجتماعی و روسای انجمن صنفی کارگران ساختمانی تقدیر کرد.

همچنین در پایان این مراسم از تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و تعدادی از مدیران کل و تعداد دیگری از نمایندگان تقدیر شد. آنها جوایز خود  را از دست مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تحویل گرفتند. همچنین اکبر شوکت از گرجی‌پور و کریمی از مدیران کل سازمان تامین اجتماعی به‌صورت جداگانه تقدیر و تشکر کرد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بیمه کارگران ساختمانی کارگران ساختمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۸۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت نسخه کاغذی به پیشخوان داروخانه‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد غلام نژاد گفت: برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر برای بیمه شدگان، تصمیم گرفته شد با نسخ کاغذی بیماران و با همان محاسبات مالی که به صورت الکترونیک انجام می‌گرفت، به بیماران خدمات ارائه شود.

وی افزود: بیمه سلامت به هر نحو ممکن و به هر قیمتی که باشد سهم موظفی سازمان را به صورت کاغذی پرداخت می‌کند و مردم به هیچ عنوان پرداخت از جیب بیشتری نخواهند داشت.

غلام نژاد ادامه داد: با توجه به اینکه ظرفیت سامانه زیرساختی بیمه سلامت کم و دچار کندی بود، در راستای ارتقای زیرساخت‌های الکترونیکی سامانه الکترونیک بیمه سلامت؛ تصمیم اتصال به یک سامانه قوی‌تر در دستور کار قرار گرفت، اما در مسیر ارتقای سامانه با مشکلاتی مواجه شدیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران گفت: در این مسیر برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر برای بیمه شدگان؛ تمهیداتی در مؤسسات طرف قرارداد، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، داروخانه و خصوصاً در داروخانه‌های بیماران خاص در نظر گرفتیم مبنی بر اینکه تصمیم گرفتیم نسخ کاغذی بیماران اعمال بشود و همان محاسباتی که قبلاً به صورت الکترونیک انجام می‌گرفت برای مردم به همان صورت انجام شود و مردم در این مسیر پرداخت بیشتری نداشته باشند.

غلام نژاد در خصوص زمانبندی رفع اختلالات سامانه گفت: ما نمی‌توانیم زمان مشخصی را اعلام کنیم، اما پیش بینی می‌کنیم که مشکلات ارتقای سامانه طی روزهای آینده برطرف شود.

وی افزود: ما یک سابقه‌ای از اطلاعات نسخه‌های الکترونیک بیماران خصوصاً از بیمارانی که به طور ماهانه و مستمر دارو دریافت می‌کردند را در سامانه‌هایمان داریم که می‌توانیم از این نسخه استفاده کنیم و مشکلی در تهیه داروی این عزیزان نظیر بیماران خاص صعب العلاج پیش نمی‌آید، برای آنهایی هم که جدید مراجعه می‌کنند از کلیه اساتید و پزشکان عزیز خواستیم که فعلاً تا اطلاع ثانوی نسخه کاغذی بنویسند.

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران گفت: هموطنان می‌توانند از طریق سامانه استعلام سنجی بیمه شدگان بیمه سلامت با وارد کردن کد دستوری *۱۶۶۶# هر گونه سوال بیمه‌ای از سازمان بیمه سلامت دارند را مطرح و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

کد خبر 6081595 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • خبر مهم درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جدید
  • صندوق بیمه اجتماعی برای روستاییان۱۸ تا۵۰ سال یارانه پرداخت می‌کند
  • جمعیت زیرپوشش تامین اجتماعی قم به ۸۴۸ هزار و ۳۸۱ نفر رسید
  • این گروه از بازنشستگان از همسان‌سازی حقوق معاف می‌شوند؟
  • واریز مزایای رفاهی ماهیانه ۵۰۰ هزار تومانی برای این بیمه شدگان / خبر مهم برای دارندگان تامین اجتماعی
  • کاهش حق بیمه در تور صیادان و صاحبان شناور‌های صیادی گلستان
  • وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود
  • حذف شناسه پرداخت تامین اجتماعی برای تسهیل و پیشگیری از اشتباه
  • کاهش حق بیمه در تور صیادان و صاحبان شناورهای صیادی گلستان
  • بازگشت نسخه کاغذی به پیشخوان داروخانه‌ها