Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@21:01:40 GMT

۵۰ هکتار مرتع سوخته

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۸۳۱۹

۵۰ هکتار مرتع سوخته

در آتش‌سوزی بیستم مرداد جنگل‌های پاوه، بر اساس گفته رئیس اداره منابع طبیعی، ۵۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های ملی پاوه در آتش سوخت و در این حریق ۹ نفر مصدوم شدند.

همزمانی آتش و باد

مدیرعامل انجمن ژیوای در این باره به همشهری می‌گوید: آتش از ضلع‌های شرقی و غربی منطقه بیستم مرداد شروع شد و به دلیل همزمانی با وزش باد شدید بر سختی مهار آن اضافه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«پیام حسن‌زاده» می‌گوید: در این آتش‌سوزی مهیب بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هکتار از املاک و باغ‌های شخصی و جنگل‌های منطقه در آتش سوخت.

این فعال محیط زیست درباره اعلام مساحت ۵۰ هکتاری جنگل سوخته شده توسط منابع طبیعی نیز این‌گونه توضیح می‌دهد: منابع طبیعی در محاسبه آتش‌سوزی‌ها فاکتورهای خاص خود را دارد، وگرنه میزان آتش‌سوزی‌ بیشتر از این بود. حسن‌زاده با اشاره به مصدومیت ۹ نفر از اعضای انجمن ژیوای نیز می‌گوید: این افراد جزو اعضای اصلی انجمن و تیم اول بودند که تا ساعت ۶ صبح در حال خاموش کردن آتش در منطقه بودند و مصدوم شدند. علت حریق هنوز معلوم نیست اما با توجه به این‌که هنگام غروب این اتفاق افتاده گرمای هوا، آفتاب و شیشه‌های ذره‌بینی نمی‌تواند علت حادثه باشد. اما به احتمال زیاد این حریق بر اثر عامل انسانی رخ داده است. عمدی و غیرعمدی بودن این حادثه نیز مشخص نیست.

کمبود امکانات برای خاموش کردن حریق 

این فعال محیط زیستی با اشاره به کمبود امکانات برای خاموش کردن حریق در جنگل می‌افزاید: تیم اول همیشه به‌صورت اورژانسی پای کار است و امکانات کمی همراه دارد و تیم دوم امکانات و تجهیزات را به همراه می‌برد. مدیرعامل انجمن ژیوای با اعلام این خبر که مصدومیت‌ها جزئی و همه مصدومان حادثه در وضعیت سلامت جسمی قرار دارند، اضافه می‌کند: در هر حریقی حداقل ۲ مصدوم داریم و این طبیعی است. مصدومان این حادثه نیز مشکل جدی نداشتند و میزان صدمات سطحی و درمان به‌صورت سرپایی انجام شد. وی‌ می‌افزاید: جمعیت زیادی از مردم پای کار آمدند و در کنار منابع طبیعی و انجمن در اطفای حریق نقش ویژه‌ای داشتند.

حسن‌زاده با بیان این‌که از نوع رفتار ادارات مربوطه انتقاد می‌کند و می‌گوید: برخی انجمن را یک رقیب و موازی با کار خود می‌دانند. ما تنها مکمل رسالت آنها هستیم. این جو انجمن را اذیت می‌کند و باعث می‌شود گاهی کار پیش نرود. ‌ از مسئولان انتظار داریم انجمن را مکمل خود در فعالیت و
 رسالتشان بدانند. وی اشاره به تعداد اعضای انجمن نیز دارد و اضافه می‌کند: انجمن ژیوای ۳۰۰ عضو اصلی و ۶۰۰ عضو ثبت نامی دارد. مدیرعامل انجمن ژیوای در ادامه به آماری درباره آتش‌سوزی در جنگل‌های منطقه می‌پردازد و می‌گوید: در مجموع از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۸۰۰ هکتار جنگل‌ها، مراتع پاوه دچار حریق شده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

لزوم آماده‌باش و آموزش اهالی روستا 

«برهان‌الدین ولدبیگی» از فعالان محیط زیستی پاوه هم درباره آتش‌سوزی اخیر در منطقه می‌گوید: حداقل ده‌ها هکتار از مراتع مشجر دامنه‌های جنوبی کوهستان شاهو واقع در نزدیکی شهر پاوه و روستاهای دوریسان، چورژی و نسمه در ساعات پایانی روز ۲۰ و ساعات اولیه روز ۲۱ مرداد، طعمه حریق شد. وی می‌افزاید: این آتش‌سوزی‌ که هنوز علت شروع آن نامشخص است، در شرایطی روی داد که باد شدیدی می‌وزید و امکان مهار و کنترل حریق را سخت‌تر می‌کرد.

این فعال محیط ‌زیست با قدردانی از افراد داوطلب ساکن در روستاهای در معرض حریق می‌افزاید: جا دارد از اعضای انجمن «ژیوای پاوه»، نیروهای اداره منابع طبیعی شهرستان پاوه، کارکنان آتش‌نشانی پاوه و سایر دست‌اندرکاران سپاسگزاری کنم. این فعال محیط‌ زیست درباره جراحات وارده به مصدومان این حادثه نیز می‌گوید: مصدومیت سطحی بود و شرایط به وجود آمده نیز بر اثر شدت گرمای آتش، خستگی، کمی آبی و تنگی تنفس بود. ولدبیگی در ادامه یک پیشنهاد نیز می‌دهد: بارها این پیشنهاد را به ادارات مربوطه داده‌ایم که برای هر روستا چند نفر از اهالی با همه امکانات در حالت آماده‌باش حضور داشته باشند تا هنگام وقوع حادثه بلافاصله در محل حاضر شوند و حریق در سریع‌ترین زمان ممکن خاموش شود.

هنوز برآورد دقیقی انجام نشده است 

جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان این‌که هنوز برآورد دقیقی از حریق اخیر در منطقه پاوه انجام نشده است، می‌گوید: تیم بررسی در حال محاسبه میزان خسارات وارده هستند که در اولین فرصت اعلام خواهد شد. «فرشید سنجری» با اشاره به این‌که از ابتدای سال تا ۱۳ مرداد به‌جز آتش‌سوزی‌های اخیر حدود ۴۰ فقره حریق در جنگل‌های و مراتع استان رخ داده است که در آن ۱۲۰ هکتار عرصه منابع طبیعی، جنگل و مرتع در آتش سوخته است.

وی اضافه می‌کند: از این میزان ۵ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های منابع طبیعی با ۱۴ هکتار، مرتع مشجر ۱۷ مورد با ۵۵ هکتار، ۱۷ مورد مرتع با ۵۱/۵  هکتار در آتش سوخت. سنجری بیان می‌کند: در ۱۱۰ نقطه بحرانی از جنگل‌های استان که تدابیر ویژه برای کاهش آتش‌سوزی در آن داشتیم، نسبت به سال گذشته با ۴۸ درصد کاهش آتش‌سوزی روبه‌رو بودیم. وی می‌گوید: در مناطق مرتعی افزایش آتش‌سوزی داشته‌ایم که میزان آن محاسبه نشده است.

اهمیت جنگل‌های استان    

فرشید سنجری، جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه  به اهمیت جنگل‌های استان از نظر احیا و مراقبت اشاره می‌کند و می‌افزاید: مناطق بحرانی حریق در استان شناسایی شده است. طی آنالیز حریق‌های مهم رخ داده در سطح عرصه‌های منابع طبیعی کرمانشاه در ۵ سال گذشته، ۱۱۰ نقطه بحرانی حریق شناسایی و بر اساس اولویت‌ها نقشه مدیریت حریق این استان تهیه شده است.

وی با بیان این‌که با شروع فصل گرما از خردادماه آغاز آتش‌سوزی‌ها را در نقاط مختلف استان کرمانشاه بوده است، می‌گوید: تا امروز بیشترین آتش‌سوزی‌ها از مناطق گرمسیری استان از جمله قصر شیرین، گیلانغرب و سرپل ‌ذهاب بوده است. این مسئول اضافه می‌کند: بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی دارد و سهم بسیار زیاد آن مربوط به کشاورزان و سوزاندن پسچر مزارع است.

کد خبر 451916 برچسب‌ها استان کرمانشاه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۸۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی در پامنار

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از آتش‌سوزی در انبار یک کارگاه آهنگری و برش در محدوده خیابان پامنار خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید جلال ملکی در رباره جزئیات این حادثه گفت: در ساعت ۱۲:۳۷ ظهر امروز یک مورد حادثه حریق به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که درپی آن ستاد فرماندهی آتش‌نشانان سه ایستگاه را به همراه تجهیزات مورد نیاز به محل حادثه واقع در پامنار کوچه پرتویی، اعزام کرد.

وی با اشاره به حضور عوامل آتش‌نشانی در محل حادثه گفت: با حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که حادثه در یک کارگاه آهنگری و برش رخ داده و کانون حریق نیز انبار این کارگاه به مساحت حدود ۵۰ مترمربع که پشت بام قرار داشت، است. در این انبار مقادیری رنگ و مواد اشتعال‌زای دیگر نگهداری می‌شد و شعله‌های آتش‌نیز در حال سرایت به بخش‌های دیگر این کارگاه و اماکن مجاور بود.

ملکی با بیان اینکه عوامل آتش‌نشانی اقدامات خود برای اطفاء حریق را از چند جهت آغاز کردند، گفت: با اقدامات آتش‌نشانان از گسترش بیشتر حریق جلوگیری شده و دقایقی بعد نیز آتش‌نشانان موفق شدند شعله‌های آتش را به‌طور کامل خاموش کنند.  

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همچنین از مصدومیت یک نفر از آتش نشانان در جریان عملیات اطفاء حریق خبر داد و گفت: این آتش‌نشان در حین ماموریت از ناحیه پا دچار مصدومیت شد که به مرکز درمانی انتقال پیدا کرد.

وی با بیان اینکه آتش‌نشانان پس از اطفاء حریق و انجام عملیات و لکه‌گیری به ماموریت خود خاتمه دادند، گفت: علت این حادثه از سوی کارشناسان آتش‌نشانی بررسی و اعلام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • مهار آتش سوزی در دبیرستان دخترانه اسما اهواز
  • آتش سوزی یک مدرسه دخترانه در اهواز + جزییات
  • آتش سوزی در یک مدرسه دخترانه
  • حمله اوکراین به منطقه اسمولنسک روسیه/ پالایشگاه طعمه حریق شد+فیلم
  • (ویدیو) آتش‌سوزی گسترده در شهرک شکوهیه قم
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • آتش‌سوزی در پامنار
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟