Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-18@23:55:41 GMT

خدمات درمانی سیار برای عشایر

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۹۴۵۰

خدمات درمانی سیار برای عشایر

این همایش که از ۲۵ مرداد در هتل امیران آغاز شده است تا امروز ۲۷ مرداد ادامه دارد و مسئولان از محل اتراق عشایر همدان بازدید می‌کنند و نحوه ارائه خدمات بهداشتی درمانی را به آنها مورد بررسی قرار می‌دهند. طبق آمار رسمی امور عشایر استان همدان، ۳۵۰۰ خانوار عشایری با جمعیت حدود ۱۲ هزار نفر تابستان خود را در این استان می‌گذرانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه آنها دفترچه خدمات درمانی روستایی دارند و برای انجام امور بهداشتی و درمانی به مراکز بهداشت روستاهای نزدیک سامانه خود مراجعه می‌کنند. تعداد این سامانه‌ها ۷۲ عدد است. اما وزارت بهداشت در نظر دارد برای عشایر سراسر کشور خانه‌های بهداشت سیار راه‌اندازی کند تا این قشر مهم جامعه از خدمات بهداشتی و درمانی بهتری بهره‌مند شوند.

بهبود خدمات‌دهی به عشایر

مدیرگروه گسترش شبکه‌های بهداشتی درمانی دانشگاه علوم ‌پزشکی ابن‌سینا در این باره به همشهری توضیح می‌دهد: گردهمایی ساماندهی ارائه خدمات بهداشتی درمانی به عشایر با هماهنگی سازمان امور عشایر کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال برگزاری است و در آن مدیران گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و رئیس امور عشایر استان‌ها حضور دارند تا شیوه خدمات‌دهی به عشایر ساماندهی شود.

طاهره عزیزی مطلق می‌گوید: از آنجا که استان همدان ییلاق عشایر است و رسالت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به همه اقشار جامعه است و عشایر هم جزو این جامعه محسوب می‌شوند، خدمات‌دهی به آنها باید ساماندهی شود. وی می‌افزاید: به همین دلیل در این گردهمایی پیشنهاد راه‌اندازی مراکز بهداشت برای مکان‌هایی که ۵۰۰ نفر از عشایر در آنجا اتراق می‌کنند و نیز پایگاه‌های سلامت برای مکان‌هایی که در آنها بیش از ۲ هزار نفر از عشایر حضور دارند، مورد بررسی قرار گرفته است.

جذب ماما و بهورز

عزیزی‌مطلق ادامه می‌دهد: این مراکز سیار همراه با عشایر حرکت خواهند کرد و خدمات بهداشتی و درمانی لازم را به آنها ارائه خواهند داد. ما حتی در نظر داریم از میان خود عشایر ماما و بهورز جذب کنیم و آنها را آموزش دهیم تا همراه با ایل حرکت کنند و به آنها خدمات بدهند. مدیرگروه گسترش شبکه‌های بهداشتی درمانی دانشگاه علوم ‌پزشکی ابن‌سینا توضیح می‌دهد: شرکت‌کنندگان در این گردهمایی درباره ارائه این نوع خدمات به عشایر توجیه شده‌اند و دستورالعمل اجرای برنامه در سراسر کشور یکسان‌سازی می‌شود. علاوه بر این، رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش به منظور تعیین و چگونگی ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان به عشایر حضور دارد.

وی یکی از مسائل اساسی در این حوزه را پراکنده ‌بودن جمعیت عشایری استان می‌داند و می‌گوید: عشایر همدان پراکنده هستند و در مناطق مختلف این استان اتراق می‌کنند به همین دلیل امکان راه‌اندازی مرکز بهداشت جداگانه برای آنها وجود ندارد. بنابراین دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر استان‌ها موظف هستند به آنها خدمات ارائه بدهند چون هیچ فرقی بین عشایر و اقشار دیگر جامعه وجود ندارد.

دفترچه خدمات درمانی روستایی و عشایری

مدیر روابط عمومی امور عشایر استان همدان نیز می‌گوید: حدود ۳۵۰۰ خانوار عشایری با جمعیت حدود ۱۲ هزار نفر در استان همدان زندگی می‌کنند که همه آنها دفترچه خدمات درمانی روستایی و عشایری دارند. امیر دلفروز توضیح می‌دهد: ۷۲ سامانه برای این تعداد جمعیت تعریف شده است و عشایر برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی به نزدیک‌ترین خانه بهداشت روستای محل اتراق خود مراجعه می‌کنند. سامانه‌های عشایری هر کدام به یک روستا نزدیک هستند و خانه‌های بهداشت این روستاها وظیفه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به عشایر را دارند.

ارجاع به مراکز بهداشت

دلفروز درباره نحوه ارائه خدمات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا به عشایر استان بیان می‌کند: علاوه بر خدمات گفته شده، مرکز بهداشت استان همدان هر سال به صورت جداگانه گروهی به سامانه‌های عشایری استان اعزام می‌کند. این گروه به عشایر خدمات بهداشتی، درمانی، مامایی و دارویی ارائه می‌دهد. این ارائه خدمت معمولا در محل انجام می‌شود و اگر لازم باشد فرد به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت روستایی ارجاع داده می‌شود. وی می‌گوید: ما از این نوع خدمت‌رسانی راضی هستیم و امیدواریم با راه‌اندازی مراکز بهداشت عشایر اوضاع بهتر هم بشود.

کد خبر 451956 برچسب‌ها استان همدان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا سازمان امور عشایر کشور وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی عشایر استان همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۹۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش چادر‌های عشایری در کاهش تصادفات جاده‌ای

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: براساس ‌گزارش پلیس‌راهور، چادرهای عشایر در نوروز، نقش مهمی در رفع خستگی مردم و کاهش تصادفات جاده‌ای داشته‌اند.   سیدعزت‌لله ضرغامی افزود:  ۷۶۴ چادر عشایری با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی در نوروز امسال برپا شد که ۳۰درصد افزایش داشته و این از سیاست‌های جدید وزارتخانه است. به گفته وی، خوزستان و کهگیلویه‌و‌بویراحمد و فارس بیشترین چادرهای عشایر را راه‌اندازی و مردم از آنها استفاده کردند. وی با تاکید بر اینکه چادرهای عشایر هم سوغات و خوراکی های سنتی و بومی عرضه می‌کنند و هم فعالیت‌های شاد و موسیقی و فرهنگ ناملموس را تقویت می‌کنند، یادآور شد:  مردم در چادرهای عشایر استراحت می‌کنند و از موسیقی و سایر سرگرمی‌ها استفاده می‌کنند که در کاهش تصادفات جاده‌ای بسیار موثر است. گفتنی است : در مبادی شهر و استانهای کشور، سیاه چادرهایی برای ارائه خدمات و عرضه و فروش محصولات تولیدی عشایر به مسافران نوروزی راه اندازی شده بود و در سیاه چادرها ، عشایر  با اجرای برنامه‌های مختلف ، به مسافران نوروزی خدمات ارائه کردند.

دیگر خبرها

  • نقش چادر‌های عشایری در کاهش تصادفات جاده‌ای
  • افتتاح ۱۲ پروژه بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم در کردستان
  • برطرف کردن نیازهای استراتژیک بهداشتی و درمانی از اولویت های برنامه ریزی کلان در کردستان است
  • راه‌اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان
  • خدمات درمانی به ۱۹۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در کرمانشاه ارائه می‌شود
  • ارائه خدمات «آبرسانی» آستان قدس رضوی در پهنه سیستان
  • آماده‌باش شبکه بهداشت و درمان هرمزگان در پی هشدار هواشناسی
  • تأکید امیرعبداللهیان بر نقش سازمان بهداشت جهانی برای کمک به غزه
  • ارائه خدمات بهداشتی درمانی به ۳۴۰۰ مورد حیوان گزیدگی در کردستان
  • آماده‌باش شبکه بهداشت هرمزگان در پی هشدار هواشناسی