Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۳ تیرماه سال ۱۳۸۵ و در جریان جنگ ۳۳ روزه، حزب الله لبنان یک فروند ناوچه ساعر ۵ ارتش رژیم صهیونیستی را با موشک ضدکشتی مورد هدف قرار داد. تصاویری که از هدف قرارگرفتن ناوچه ساعر ۵ منتشر شد، نشان می‌داد موشک حزب الله به قسمت پاشنه ناو و پد فرود بالگرد برخورد کرده و موجب تخریب در این قسمت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در آن زمان کسی فکر نمی‌کرد که حزب الله موشک کروز ضد کشتی در اختیار داشته باشد و به این موضوع در برآورد‌های ارتش اسرائیل هم اشاره‌ای نشده بود؛ لذا زمانیکه سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در یک سخنرانی تلویزیونی به دریا اشاره کرد و گفت هم اکنون ناو جنگی اسرائیلی که مردم بی دفاع لبنان را مورد هدف قرار می‌داد در حال سوختن است، کمتر کسی باور می‌کرد که حزب الله لبنان از چنان توانی برخوردار باشد که بتواند ناوچه‌های اسرائیلی را با موشک‌های کروز مورد هدف قرار دهد.

پس از هدف قرار گرفتن ناوچه ساعر ۵، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره سلاحی که حزب‌الله در این عملیات از آن استفاده کرد صورت گرفت و در برخی تحلیل‌ها گفته شد که حزب الله با موشک کروز ضد کشتی کوثر که بردی معادل ۲۵ کیلومتر دارد این ناوچه اسرائیلی را هدف قرار داده است. اما هیچ‌گاه این موضوع به صورت رسمی مورد تأیید قرار نگرفت و هیچ سند محکمی هم دال بر اینکه حزب الله از چه سلاحی برای هدف قرار دادن ناوچه ساعر ۵ استفاده کرده است ارائه نشد.
تا اینکه دو روز پیش حزب الله برای نخستین بار پس از گذشت ۱۳ سال از جنگ ۳۳ روزه، تصاویری از نحوه هدف قرار گرفتن ناوچه ساعر ۵ منتشر کرد و در آن سلاح بکار رفته را به نمایش گذاشت. بر اساس این تصاویر، حزب الله در این عملیات از یک لانچر سه فروندی موشک کروز ضد کشتی نور استفاده کرده است.
(لانچر سه فروندی موشک نور)   (موشک نور شلیک شده در عملیات حزب الله)   موشک نور ازجمله مشهورترین موشک‌های کروزی است که در دهه ۷۰ وارد سازمان رزم نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز شد.

طول این موشک ۶.۳۸ متر، وزن آن ۷۱۵ کیلوگرم، وزن سرجنگی آن ۱۷۵ کیلوگرم و سرعت آن ۰.۹ برابر سرعت صوت یعنی چیزی در حدود ۳۰۰ متر بر ثانیه است.

این موشک با برد ۱۲۰ کیلومتر در واقع الگوگیری از یک نمونه موشک چینی با نام C۸۰۲ بود که بعد‌ها ارتقا پیدا کرد و با نام‌های قادر و قدیر به برد ۲۰۰ و ۳۰۰ کیلومتر نیز رسید.

خانواده موشک‌های نور در سه نوع زمین پایه، دریاپایه و هواپایه در ایران توسعه یافته و همزمان در اختیار نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه نیز قرار دارند.

نکته جالب توجه دیگر در عملیات حزب الله برای هدف قرار دادن ناوچه اسرائیلی این است که حزب الله برای زدن ساعر ۵، دو موشک به سمت آن شلیک می‌کند. شاید دلیل این اقدام آن باشد که، چون ناوچه ساعر ۵ به سامانه‌های پدافند موشکی مجهز بوده اگر یکی از موشک‌ها توسط ساعر منحرف شد موشک دیگر بتواند به ناوچه اصابت کند.

حزب الله لبنان در حالی بعد از گذشت ۱۳ سال از جنگ ۳۳ روزه، بخشی از توانمندی موشکی خود را به نمایش گذاشته که در طول سال‌های اخیر، با افزایش چند برابری توان رزم، به بسیاری سامانه‌های مهم دیگر نیز مجهز شده است که یک نمونه آن موشک بالستیک فاتح بود که طی سل‌های گذشته خبر آن اعلام شد.

این موشک و نمونه دریایی آن (خلیج فارس) با برد ۳۰۰ کیلومتر یکی از دقیق‌ترین موشک‌های ایران است که اکنون حزب الله لبنان نیز از آن برخوردار است.

از سوی دیگر در تصاویری که حزب الله اخیرا آن را منتشر کرد، تعداد زیادی از موشک‌های کروز دیده می‌شود که طبق آن، حزب الله لااقل به دو نوع موشک کروز نور و نصر با برد ۱۲۰ و ۳۵ کیلومتر مجهز است.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان شب گذشته طی سخنانی در سالروز پیروزی حزب الله در جنگ ۳۳ روزه، بار دیگر به صهیونیست‌ها هشدار داد که در صورت حمله به خاک لبنان، لشکر‌ها و تانک‌هایشان در مقابل دوربین‌های شبکه‌های ماهواره‌ای نابود خواهند شد و جهانیان پخش زنده نابودی لشکر‌های اسرائیلی را که وارد لبنان شوند، خواهند دید.   منبع:تسنیم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حزب الله رژیم صهیونیستی جنگ 33 روزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۹۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت یک عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان

حزب الله بامداد سه‌شنبه شهادت یکی از اعضای خود در حمله رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان را تأیید کرده است

به گزارش مشرق، حزب‌الله اعلام کرد که « «محمد خلیل عطیه»» ملقب به «ساجد» از اعضای این جنبش در راه قدس به شهادت رسیده است.

براساس این گزارش وی از ساکنان دهستان «قانا» در جنوب لبنان بود.

همزمان نیز منابع خبری از حملات هوایی و توپخانه‌ای شدید رژیم صهیونیستی به مناطق جنوبی لبنان خبر دادند.

مناطق اطراف شهرک‌های «بیت لیف»، «عیتا الشعب»، «یارون»، «المحمودیه»، «العیشیه» و ارتفاعات «جبل ابو راشد» هدف حملات اشغالگران رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

با آغاز عملیات طوفان الاقصی توسط گروه‌های مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان در حمایت از مردم فلسطین و کاهش فشار بر مقاومت در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین کرده است.

در این باره رسانه‌های صهیونیستی نیز بارها اعتراف کرده‌اند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش اسرائیل در این منطقه به دام افتاده است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • بمباران سنگین جنوب لبنان+فیلم
  • پیام حزب‌الله به تل‌آویو با سرنگونی ۵ پهپاد رژیم صهیونیستی
  • پیام‌های حزب‌الله به تل‌آویو با سرنگونی ۵ پهپاد رژیم صهیونیستی
  • پیام‌های راهبردی سرنگونی پهپادهای اسرائیلی به دست حزب‌الله
  • حمله پهپادی رژیم صهیونیستی در عمق خاک لبنان
  • شهادت یک عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان
  • حزب‌الله لبنان یکی از مقرهای فرماندهی صهیونیستی را موشک‌باران کرد
  • ببینید | شلیک ۳۰ موشک توسط حزب‌ الله لبنان به شهرک‌ های صهیونیستی
  • حزب‌الله با موشک مرکز نظامی «الضهیره» اسرائیل را به آتش کشید
  • سقوط پهپاد اسراییلی در جنوب لبنان بر اثر اصابت موشک