Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که انتظار می‌رفت تندرو‌های داخلی بعد از تحریم عجیب و غریب وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران توسط دولت آمریکا، فتیله حملات خود به مرد اول دیپلماسی را پایین بکشند، اما در واقعیت این گونه نشد. چنانکه بعد از اعلام تحریم ها، با این که برخی سران قوا و نمایندگان مجلس و سران نظامی به دلجویی از ظریف برآمده و از او حمایت کردند، اما تندرو‌ها همچنان از حملات خود دست نکشیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بار، اما پا را فراتر گذاشته و به گفته یکی از نمایندگان مجلس پیشنهاد جایگزینی سعید جلیلی با وزیر خارجه را مطرح کردند! پیشنهادی که این نماینده مجلس از آن به "پیشنهاد بیشرمانه" یاد کرد.

مگر ظریف جلوتر از مواضع نظام حرکت می‌کند که تا این حد مورد بغض و کینه است

صادق زیباکلام چهره سیاسی اصلاح طلب در اینباره به خبرآنلاین می‌گوید: با اینکه آقای ظریف به هیچ وجه جلوتر از مواضع نظام حرکت نمی‌کند، اما این سوال مطرح است که پس چرا تا این حد مورد بغض و کینه تندرو‌ها قرا گرفته است؟! حالا چه از نظر ساخت سریالی مثل گاندو، چه حملات دیگری که به ایشان می‌شود و اینکه پیشنهاد می‌دهند که باید کنار برود و آقای جلیلی بیاید! اما سوالی که مطرح می‌شود این است که پس چرا این حملات دارد صورت می‌گیرد؟!

چون ظریف مودب و تحصیلکرده است تندرو‌ها به او حمله می‌کنند

وی افزود: شاید کسی باور نکند، ولی بخشی از آن به این بازمی گردد که آقای ظریف به انگلیسی مسلط است. آقای ظریف باادب است. آقای ظریف تحصیلکرده است. آقای ظریف برازنده است و متاسفانه از نظر خیلی از تندرو‌ها، انقلابیون و رادیکال ها، وزیر خارجه انقلابی، وزیر خارجه‌ای است که توهین کند. دیگران را تحقیر کند. پرچم آمریکا را وسط مجلس شورای اسلامی آتش بزند. مرگ بر آمریکا بگوید. وقتی قرار است با وزیر خارجه آمریکا یعنی جان کری صحبت کند، به او پشت کند و توهین کند. متاسفانه در جامعه ما ملاک انقلابی گری و ملاک رادیکال بودن، به فحاشی، خلاف نرم عمل کردن و به اینکه شعار‌های پوچ و الکی دادن و به رهبران و مسئولان کشور‌های دیگر منظما توهین و تحقیر کردن و ژست‌های انقلابی گرفتن، تقلیل پیدا کرده است؛ و این خیلی اسباب تاسف است.

این چهره سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه ظریف اهل مماشات نیست، خاطرنشان کرد: اصلا برای ظریف مهم نیست که کار و رفتاری کند تا تندرو‌ها از آن خوششان بیاید. برای همین است که اکنون و تا این حد مایه بغض و کینه تندرو‌ها شده است. در غیر اینصورت شما ظرف شش سال گذشته یک عمل، یک موضع گیری، یک حرکت و یک مصاحبه ظریف را نمی‌توانید بیاورید که ایشان چیزی گفته باشد که نظام آن را نگفته باشد. یا ظریف حرفی زده باشد که نظام آن حرف را نمی‌زند.

بین تندرو‌ها بر سر حمایت سردار سلیمانی از ظریف اختلاف ایجاد شده است

زیباکلام تصریح کرد: البته آن‌ها یک بغض و کینه دیگری هم از ظریف دارند و آن هم به ماجرای آمدن بشار اسد به تهران باز می‌گردد؛ که آقای ظریف به واسطه اینکه این سفر به او اطلاع داده نشده بود، چرا استعفا داد؟! آقای ظریف نباید استعفا می‌داد و قس علیهذا. دلیل بعدی این است که تا حدودی میان تندرو‌ها از اینکه آقای سردار قاسم سلیمانی اینگونه از آقای ظریف حمایت می‌کند اختلافاتی بوجود آمده است.

برخی تندرو‌ها آب شان با سردار سلیمانی هم در یک جوی نمی‌رود

وی گفت:این ماجرا باعث بوجود آمدن بغض و کینه تندرو‌ها و کسانی که ظریف رقیب ان‌ها است و چندان دل خوشی از سردار قاسم سلیمانی ندارند، شده است؛ لذا از آنجا که نمی‌توانند به سردار قاسم سلیمانی چیزی بگویند، تلافی اش را سر ظریف در می‌آورند. یعنی به عبارت دیگر علاقه احترام و محبتی که سردار قاسم سلیمانی به ظریف دارد باعث دلخوری، کدورت و بغض و کینه تندرو‌ها شده است. تندرو‌هایی که به هر حال خیلی آب شان با سردار قاسم سلیمانی در یک جوی نمی‌رود.

زیباکلام درباره پیشنهاد مطرح شده مبنی بر جایگزین شدن سعید جلیلی به جای ظریف در مذاکرات، گفت: یک بحث خیلی اساسی در جامعه شناسی مطرح است تحت عنوان بحث ساختار- کارگزار. در خلاصه این بحث این سوال مطرح است که آیا این ساختار‌ها هستند که به مناسبات کلان اجتماعی شکل می‌دهند یا اینکه کارگزارانی که درون آن ساختار‌ها فعالیت و کنش می‌کنند، دخیل هستند؟ به زبان ساده تر، آیا هرکس که داخل وزارت خارجه ایران باشد، فرقی نمی‌کند، چون ساختار سیاست خارجی ایران به گونه‌ای است که مهم نیست کی وزیر خارجه است؟! یعنی اگر محمدجواد ظریف وزیر خارجه است، احیانا سعید جلیلی یا علی اکبر صالحی یا منوچهر متکی وزیر خارجه است هیچ فرقی نخواهد کرد؟ یعنی هرکس وزیر خارجه باشد، چون سیاست‌های خارجی شاکله سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهد، پس همچنان همان سیاست باقی خواهد ماند! اما من در این باره معتقدم که درست است که ساختار نقش دارد و یکسری کلیات است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را می‌سازد، اما اینکه چه کسی درون آن ساختار قرار می‌گیرد، مثلا منوچهر متکی یا سعید جلیلی یا محمدجواد ظریف باشد، خیلی مهم خواهد بود.

محال بود از مذاکرات جلیلی توافق هسته‌ای و برجام بوجود آید

وی افزود: من معتقدم اگر آقای روحانی رئیس جمهور همچنان می‌بودند و آقای ظریف وزیر خارجه نشده بود و مسئولیت مذاکرات برعهده آقای سعید جلیلی می‌بود، محال ممکن بود که آقای سعید جلیلی موفق شوند تا توافق هسته‌ای یا برجام را بوجود بیاورند.

جلیلی اصلا نمی‌توانست با خارجی‌ها صحبت کند

زیباکلام اظهار داشت: چرا که اولین و مهم‌ترین و بنیادی‌ترین مشکل این بود که آقای سعید جلیلی اصلا نمی‌توانستند با خارجی‌ها صحبت کنند. یعنی صرف نظر از این که ترامپ از توافق خارج شد یا تندرو‌ها در ایران و نتانیاهو در اسراییل بلایی سر برجام آوردند تا این توافق موفق نشود و این‌ها به جای خود محفوظ است، اما بخشی از برجام که توانست موفقیت آمیز باشد مدیون و مرهون تسلط ظریف به زبان خارجه است. مدیون و مرهون تسلط عباس عراقچی یا تخت روانچی به زبان خارجه است. این افراد نه تنها به زبان خارجه مسلط هستند بلکه زبان آمریکایی ها، غربی‌ها و مناسبات بین الملل را هم می‌فهمند. درحالی که امثال آقای سعید جلیلی نه تنها یک کلام نمی‌توانند با غربی‌ها صحبت کنند بلکه اساسا درکی هم از مناسبات بین المللی و اینکه آمریکایی‌ها چگونه فکر و رفتار می‌کنند، ندارند.

قطعا ظریف یک سروگردن بالاتر از جلیلی است

این چهره سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: آقای سعید جلیلی شش سال تمام مذاکره کرد دریغ از آنکه در این مذاکرات یک میلیمتر پیشرفتی حاصل شود. بین خانم کاترین اشتون یا آقای جان کری به گونه‌ای نیست که خیلی تفاوت بوده باشد. اینکه جلیلی نتوانست موفق شود، ولی محمدجواد ظریف موفق شد، به توانایی‌های آقای ظریف باز می‌گردد که قطعا یک سر و گردن بالاتر از آقای جلیلی قرار می‌گیرد.

زیباکلام با بیان اینکه علی رغم همه مطالبی که عنوان کردم، بنده با خیلی از موضع گیری‌های آقای ظریف در سیاست خارجی مشکل دارم، گفت: اینکه ایشان اصلا وقعی به مسئله حقوق بشر نمی‌گذارد، مشکل دارم. اینکه ایشان تابع نعل به نعل اجرا کردن سیاست‌های نظام در سوریه و ... هستند، مشکل دارم. ولی این اعتقادات من به آقای ظریف باعث نمی‌شود که اگر اولیاقت‌ها و توانایی‌هایی دارند - که قطعا هم دارند - نادیده بگیرم. من روی آن توانایی‌های دیگر قلم قرمز نمی‌کشم و به ایشان دشنام نمی‌دهم.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سردار سلیمانی ظریف اصولگرایان تفرقه توافق هسته ای سعید جلیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۱۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| روایت‌ ظریف از اذیت کردنش در وزارت خارجه

آفتاب‌‌نیوز :

به ایران که برگشتم منشی‌هایی که برای من گذاشته بودند همه از حراست بودند؛ می‌خواستند مرا زیر نظر داشته باشند! روزی یکی از منشی‌های من که بچه خوبی هم هست، گفت: «تشریف نمی‌برید نماز جماعت؟ به مصلحت است که بروید.» گفتم: اتفاقا، چون به مصلحت است نمی‌روم و در اتاق خودم نماز می‌خوانم.این نگرش‌های من است و نمی‌گویم قطعا درست است چرا که ممکن است کاملا هم نادرست باشند.

منبع: سایت جماران

دیگر خبرها

  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • حمله وزیر تندرو نتانیاهو به بایدن
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • توضیحات ظریف درباره خاطرات دوران وزارت خارجه
  • فیلم تازه ظریف از زمانیکه معاون وزارت خارجه بود: منو می‌پاییدن!
  • فیلم| روایت‌ ظریف از اذیت کردنش در وزارت خارجه
  • (ویدیو) روایت‌ ظریف از اذیت کردنش در وزارت خارجه
  • (ویدیو) روایت‌های ظریف از اذیت کردنش در وزارت خارجه
  • ظریف : چون از آمریکا آمدم خودی محسوب نمی‌شدم/ برای کشت بادمجان در این دولت گفتند شش ماه صبر کنید، از برجام توقع داشتند یکی دو ماهه جواب دهد!
  • روایت‌های ظریف از اذیت کردنش در وزارت خارجه