Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@12:33:55 GMT

محیط بان

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۱۳۳۲

محیط بان

به گزارش ایرنا، کتاب «محیط بان» به نویسندگی و گردآوری مریم سرمست از استان کرمان و با مقدمه عیسی کلانتری از طرف انتشارات امید کویر در سال ۱۳۹۷ منتشر شده است.

مخاطب این کتاب هنگام خواندن با وظایف شغل محیط بانی، خطرات، مشکلات شغلی محیط بانان، ویژگی های فردی شغل محیط بانی، آموزش های شغلی، اداری، حقوقی، محیط زیستی، نظامی محیط بانان آشنا می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عیسی کلانتری در مقدمه کتاب مذکور نوشته است؛ جای بسی خرسندی است در وصف و قداست محیط بانان، این سبزپوشان و زحمتکشان بی ادعا، کتابی نگارش، تا گوشه ای از خلا فرهنگی و حضور فعال و اثربخش آنان، به نحوی آشکار و به منصه ظهور درآید.

آری محیط بانان عزیز، حفاظت و کنترل عرصه های طبیعی و حیات وحش کشور را برعهده دارند. اذعان دارد، کمبود نیروی انسانی یکی از موضوعاتی است که حوزه محیط بانی این سازمان با آن روبه رو می باشد.

بر اساس استانداردهای جهانی برای حفاظت هر یکهزار هکتار از عرصه های طبیعی، یک محیط بان با تجهیزات لازم تعیین می شود و این در حالی است که در ایران به ازای هر ۶ هزار هکتار یک محیط بان با کاستی های فراوان و فقدان تجهیزات کافی در نظر گرفته شده و با این شرایط دشوار انجام وظیفه می نماید. این مساله یقیناً حفاظت از زیست بوم را برای همکاران ما، پر مشقت و دشوارتر کرده است.

از بدو پیروزی انقلاب تاکنون بیش از ۱۲۰ نفر از این جان بر کفان برای حفاظت از محیط زیست کشور و حقوق نسل های آتی، در جریان درگیری با متخلفین شکار و صید و اشرار جان خود را از دست داده اند.

اخیرا با تلاش فراوان، لایحه حمایت های همترازی محیط بانان با نیروهای مسلح تهیه و تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و جای خوشوقتی است که این لایحه در مجلس شورای اسلامی تحت بررسی است و امید است در آینده نزدیک به تصویب نهایی برسد.

مریم سرمست؛ نویسنده کتاب محیط بان در مقدمه اینچنین نوشته است:محیط بان یعنی مهربان، نگاهبان، باغبان و سایبان برای همه خوبیها. یقین بدانید که محیط بان را به گزافه توصیف نکردم. پسوند زیبای "بان" در زبان پارسی معنای نگاهدارنده می دهد و برای آنان که محیط بان را می شناسد. او بدون شک نگاهدار مهر و محبت است؛ زیرا از هرگونه تخریب طبیعت، تیراندازی، آزار و قتل جانوران مظلوم بیزار است؛ پس مهربان می باشد. او پاسدار گونه های مختلف گیاهی و جانوری دامان طبیعت است، پس نگاهبان می باشد. او باغستان بزرگ دنیا اعم از بیشه ها، جنگل ها، کوهستان های سرد، کویرهای تفتیده و غیره را از هرگونه تخریب و آلودگی حفظ می کند؛ پس باغبان می باشد و در همه این تلاش های پیگیرانه، سایبانی برای گل های پونه و نعنا، شاپرک ها و قاصدک ها، سهره ا و پرستوها و تنوع زیستی می باشد. اصلا در یک کلام باید گفت: محیط بانی یعنی دلدادگی، عاشقی، ... و جان بر کف بودن.

در بخش دیگر این کتاب آمده است؛ حالا که خوب فکر می کنم، محیط بانانی را می شناسم؛ مثل «باران»، که وجودشان مایه برکت مناطق است. محیط بانانی «آرام» که در دل، زمزمه شبانه برای دشت ها و کوه ها سر می دهند.

محیط بانانی که «نستوه» با گونه های آفتاب سوخته اما دل هایی گرم چون کویر. محیط بانانی که دلم می خواهد «سهند»، «سبلان»، «الوند»، «دنا» و «دماوند» صدایشان کنم چون همان محکمی و صلابت در کار خود ایستادگی دارند.

این کتاب در ۲۱۶ صفحه و با داشتن هفت فصل با عناوینی چون فصل اول: کلیات 'تعریف محیط بان، پیشینه محیط بانی در ایران، وظایف شغل محیط بانی، خطرات و مشکلات شغلی محیط بانان، آموزش های شغلی محیط بانان'،   فصل دوم: ویژگی های فردی شغل محیط بانی 'علاقه به کار، منظم بودن و آراستگی، دارا بودن روحیه کار دسته جمعی، پرهیز از هرگونه تفرقه'، فصل سوم: آموزش های اداری شغل محیط بانی 'رعایت سلسله مراتب اداری، نحوه حضور در ماموریت ها، گزارش نویسی، حفظ بیت المال و اموال توقیفی'، فصل چهارم: آموزشهای حقوقی شغل محیط بانی ' شناخت مراجع قضایی، آشنایی با وظایف قضایی محیط بانان، آگاهی از حقوق متهمان، نحوه تشکیل پرونده'، فصل پنجم: آموزش های محیط زیستی شغل محیط بانی ' شناخت مناطق چهارگانه، شناخت گونه های گیاهی و جانوری، آشنایی با کمکهای اولیه، آشنایی با اخلاق حرفه ای'، فصل ششم: آموزش های نظامی شغل محیط بانی 'آمادگی جسمانی و دفاعی، نحوه حمل و استفاده از سلاح سازمانی، سایر تجهیزات دفاعی' و  فصل هفتم: آموزش های اخلاقی و رفتاری برای محیط بانان 'مهار تعصب و غرور، کنترل خشم و پرخاشگری، توانایی صبر، گذشت و بخشش منطقی، برخورداری از شجاعت و صداقت، علتهای تسلط نداشتن بر اعصاب، آثار تعصب، خشم و غرور' نگارش شده است.

۹۸۹۵ / ۵۰۵۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست کتابخانه ایرنا کرمان ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۱۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی پاسگاه محیط بانی دریاچه تار/ ورود گردشگران و طبیعت‌گردان به منطقه ممنوع است

نقی میرزاکریمی، رئیس اداره و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند گفت: هر ساله در فصل زمستان به دلیل بارش‌های سنگین برف به‌طور موقت پاسگاه محیط بانی دریاچه تار تعطیل و در فصل بهار مجدد بازگشایی می‌شود و به فعالیت خود در جهت حفظ و حراست از این منطقه ارزشمند ادامه می‌دهد.

وی افزود: این پاسگاه امروز بازگشایی شد و محیط بانان در محل مستقر شدند و به دلیل نامساعد بودن مسیر و خطرات احتمالی همچنان به استناد مصوبات ستاد بحران فرمانداری شهرستان، بازدید از منطقه برای طبیعت‌گردان و گردشگران ممنوع است و از ورود به منطقه جلوگیری به عمل می‌آید.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند در پایان اظهار کرد: در حال حاضر شهرستان دماوند دارای دو پاسگاه محیط بانی کوه سفید و دریاچه تار است و امیدواریم در سال جاری پاسگاه رودافشان هم احداث و فعال شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • تحویل خودرو‌های عملیاتی به محیط بانان کشور
  • راه اندازی سه پاسگاه محیط‌بانی در لرستان
  • تحویل خودرو و تجهیزات عملیاتی به محیط‌بانان
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • تجهیز محیط بانان با به‌روزترین فناوری‌های دنیا
  • ٢۵ خودروی عملیاتی محیط‌بانی رونمایی شد
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • بازگشایی پاسگاه محیط بانی دریاچه تار/ ورود گردشگران و طبیعت‌گردان به منطقه ممنوع است
  • ممنوعیت ورود گردشگران به منطقه دریاچه تار دماوند
  • اولویت‌دهی به بهبود معیشت محیط بانان و نیرو‌های یگان حفاظت