Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-18@03:46:58 GMT

حرمت ورود زنان به ورزشگاه‌ها دلیل شرعی ندارد

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۱۴۱۹

حرمت ورود زنان به ورزشگاه‌ها دلیل شرعی ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی، در گفت‌وگو با ایکنا در مورد بحث حرمت ورود زنان به ورزشگاه‌ها که این روزها در جامعه مطرح است و طیف‌های گوناگون به آن می‌پردازند گفت: هر حکم شرعی نیازمند دلیل شرعی است و اگر دلیلی نباشد نمی‌توان حکمی هم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها، هیچ حرمت شرعی نداریم اظهار کرد: برخی حرمت مطلب را به علت مفاسد جنبی آن مطرح می‌کنند که در این صورت ورود به پارک، سینما، فروشگاه و هر مکان دیگری هم ممکن است مفاسدی به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاضل میبدی با تأکید بر اینکه نباید نگاه جنسیتی به همه مسائل داشته باشیم در پاسخ به این سؤال که این مطلب در اصل ممکن است ایرادی نداشته باشد ولی آیا در قالب عناوین ثانویه قابل طرح نیست؟ بیان کرد: بارکردن عنوان ثانوی در مورد این مسئله خیلی مشکل است و درصورتی‌که چنین چیزی هم وجود داشته باشد باید ولی فقیه و حاکم شرع نظر بدهد.

وی با بیان اینکه چون از نظر برخی این موضوع به مصلحت نیست، نمی‌توان حکم شرعی بر آن بار کنیم تصریح کرد: حاکم شرع باید تشخیص دهد که اگر مفسده چیزی بر مصلحت آن رجحان دارد با نظر او، عنوان ثانویه را برایش مطرح کنیم و براساس همان حکم صادر شود. 

این استاد حوزه ادامه داد: مثلاً در بحث تساوی دیه زن و مرد که اخیراً مطرح شد حکم ثانوی اعلام شده است؛ البته بنده معتقدم که تفاوت دیه در اصل آن هم، مورد بحث است ولی با این فرض که تفاضل در اصل وجود دارد باز هم در بحث قتل عمد و غیرعمد موضوع متفاوت است و اینکه در هر قتلی، تفاضل را قائل باشیم مورد بحث است.

فاضل میبدی در پاسخ به این سؤال که آیا فشار نهادهای بین‌المللی که موجب تضییع در فوتبال کشور می‌شود می‌تواند مصداق اضطرار باشد بیان کرد: اگر سبب تحریم شود و باعث شود تا مصالح عامه مردم مختل شود می‌توانیم نظر فیفا را ملاکی برای این موضوع قرار دهیم.

وی تأکید کرد: البته مسائل بین‌المللی و اجتماعی، عمدتاً عرفی‌‌اند و فتوا باید ناظر به این مسئله باشد وگرنه اینکه هر مرجعی بخواهد نظر بدهد نابه‌سامانی رخ می‌دهد، زیرا تصمیم در مورد این مسائل نیازمند کار شورایی است و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم برای جلوگیری از همین مسئله ایجاد شده است تا نظریات مختلف بررسی شود و موجب اشکال نشود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا قم فاضل میبدی دلیل شرعی ورزشگاه ها ورود زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۱۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوقات شرعی چهارشنبه ۲۹ فروردین در یزد

    اوقات شرعی چهارشنبه ۲۹ فروردین در یزد   به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد.   امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳،   ۰۸ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری   ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی است.   اذان ظهر ۱۱:۵۲   غروب آفتاب ۱۸:۲۳   اذان مغرب ۱۸:۴۱   و نیمه شب شرعی امشب ۲۳:۱۰ است.

دیگر خبرها

  • اوقات شرعی سی ام فروردین در سمنان
  • سازش ۱۳ هزار پرونده قضایی در آذربایجان‌غربی
  • گل‌آقا می‌گفت وظایفی داریم و باید نگهبان حرمت‌ها باشیم
  • اوقات شرعی چهارشنبه ۲۹ فروردین در یزد
  • اتفاقی عجیب برای تماشاگران زن در تبریز
  • ماجرای سرقت وسایل زنان هوادار تراکتورسازی از امانات ورزشگاه (+عکس)
  • ماجرای سرقت وسایل زنان هوادار تراکتورسازی از امانات ورزشگاه
  • ماجرای سرقت وسایل زنان هوادار تراکتورسازی در اولین تجربه حضور در ورزشگاه
  • مسجدجامعی: در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند‌/ جامعه وعاظ را در مرتبه بالایی می‌دانستند/ وعاظ می‌دانستند که خطای آنها به پای اهل بیت(ع) نوشته می‌شود؛ خود را مهمان سفره اهل‌ بیت(ع) می‌دانستند و می‌گفتند باید حرمت صاحب سفره را نگه داشت
  • عامل ساخت پیام‌های جعلی و هتک حرمت افراد در اینستاگرام دستگیر شد