Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@18:11:26 GMT

کاهش عرضه و تقاضا، حباب بازار سکه را شکسته است

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۲۶۱۷

کاهش عرضه و تقاضا، حباب بازار سکه را شکسته است

 ثبــات ارزی در هفته‌های گذشــته منجر به ایجاد تعادل و ثبــات در بازار طلای داخلی شده اســت. با آنکه نوسان نرخ طلا تابعی از قیمت جهانی است، نگرانی از نبود شفافیت و جنــگ اقتصادی چین و آمریکا گرانی طلا را رقم زد، به نحوی که هر انس طلای جهانی با افزایش 100 دلاری در هفته اخیر روبه‌رو شده است.

محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا/

 ثبــات ارزی در هفته‌های گذشــته منجر به ایجاد تعادل و ثبــات در بازار طلای داخلی شده اســت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با آنکه نوسان نرخ طلا تابعی از قیمت جهانی است، نگرانی از نبود شفافیت و جنــگ اقتصادی چین و آمریکا گرانی طلا را رقم زد، به نحوی که هر انس طلای جهانی با افزایش 100 دلاری در هفته اخیر روبه‌رو شده است.

 کاهش نرخ ارز روزانه در داخل نیز قیمت طلا و سکه را در حالت نزولی قرار داد، اما تنش‌های بازار بین‌المللی و افزایش قیمت جهانی مانع کاهش قیمت به شکل دلخواه شد. ثبات بهای طلا و سکه در بازار ایران ناشی از روند اقتصادی مطلوب و کاهش نرخ ارز اســت، در حالی که وضعیت بین‌المللی همچنان نوسان نرخ طلا را قابل پیشبینی کرده اســت.

 در داخل، به دنبال کاهش مداوم قیمت طلا و سکه وعرضه توسط خریدارانی که سکه ثبت نامی خود را دریافــت کرده بودند، افــراد تمایلی به خرید برای سرمایه‌گذاری نداشتند، در نتیجه تقاضا کم شده و این سبب کاهش و ثبات نرخ سکه و طلا شد.

 در حالی که اوایل سال جاری سکه حبابی 600 هزار تومانی داشــت، اما در نیمه اول سال کاهش تقاضا و عرضه مناسب سبب شکسته شدن این حباب شد که هم اکنون نیز ادامه دارد. قطعاً آنچه به عنوان حباب سکه در دو سه سال گذشته به وجود آمد در نوع خود بی‌سابقه اســت و رکوردی به جا گذاشته که میتوان آن را به افزایــش نرخ ارز و مدیریت بانک مرکزی در سالهای گذشته ارتباط داد.

 به نظــر می‌آید حباب بازار طلا و ســکه در روزهای آینده تخلیه شده و ماه آینده و اوایل پاییز شــاهد ثبات قابل توجهی باشیم و بازار از شوک‌های قیمتی و افزایش‌های بی رویه و بی‌قاعده به دور باشد. بازگشتن حباب قیمتی سکه و طلا دور از انتظار است، چرا که علاوه بر نبود تقاضا، عرضه مناسب نیز امکان ایجاد حباب را گرفته است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: قیمت طلا سکه و طلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۲۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت سکه و طلا/ التهابی در بازار نیست

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به رام شدن طلا در بازار همپای سکه، از کاهش قیمت‌ها در بازار داخل نسبت به روز گذشته (شنبه) خبر داد و تاکید کرد که خوشبختانه بازار در آرامش به‌ سر می‌برد؛ هیچگونه التهابی در بازار نیست، به نوعی می‌توان گفت بازار رکود هم دارد.

از ابتدای هفته‌ گذشته (۱۸ فروردین ماه) همزمان با آغاز فعالیت بازار سکه و طلای داخلی به صورت کاملا رسمی و بازگشایی تمامی واحدها، ریزش در قیمت بازار سکه و تا حدودی طلا آغاز شد؛ اما با توجه به روند چشمگیر صعودی قیمت جهانی طلا، قیمت طلا همپای قیمت انواع قطعات سکه پیش نمی‌آمد و بعضا افزایشی رقم می‌خورد؛ اما تعطیلی امروز بازارهای جهان، بر اثر کاهش نرخ ارز در داخل افزود و قیمت طلا را همچون سکه کاهش داد. 

نادر بذرافشان - رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران- در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت امروز بازار سکه و طلای داخلی از کاهش قیمت‌ها در بازار امروز نسبت به روز گذشته خبر داد و اظهار کرد: قیمت‌ها نسبت به اوج خود فاصله گرفته و با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی در روز جاری و کاهش نرخ ارز در داخل، منجر به ریزش قیمت‌ها در بازار انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا شده است؛ به گونه‌ای که در آخرین معاملات امروز بازار (یکشنبه) سکه ۸۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۲۹ هزار تومان نسبت به روز گذشته کاهش قیمت داشته است.

وی افزود: خوشبختانه بازار  بسیار آرام و به دور از هرگونه التهاب است؛ البته شرایط رکود همچنان بر آن حاکم است و تقاضایی برای خرید سکه و مصنوعات طلا نیست.

این مقام صنفی ضمن تاکید بر اینکه ثبات قیمت اونس جهانی طلا (با توجه به تعطیلی امروز بازارهای جهانی) و عدم تغییر قیمت آن نسبت به روز گذشته که همچنان ۲۳۴۳ دلار است و کاهش نرخ ارز در داخل سبب شد که قیمت‌ها در بازار سکه و طلا کاهشی شود، ابراز امیدواری کرد که این روند کاهشی قیمت‌ها و ثبات، ادامه‌دار باشد.

بذرافشان در رابطه با تغییرات قیمت‌ها  نسبت به روز گذشته و آخرین قیمت معاملاتی در بازار (امروز)، گفت:  سکه تمام طرح جدید با ۸۰۰ هزار تومان کاهش به ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید هر قطعه سکه تمام طرح قیمت نیز در بازار امروز با بهای ۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به پایان برد که نسبت به روز گذشته ۲۰۰ هزار تومان کاهش بها داشته است.  نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک ۲۰۰ هزار تومان نسبت به روز گذشته کاهش قیمت داشته‌اند و به‌ترتیب در بازار امروز ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (نیم سکه) و ۱۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شدند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۴۰۰ هزار تومان کاهش، در بازار امروز، هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با وضعیت حباب سکه گفت: با توجه به کاهش قیمت طلا (و البته کاهش کمتر نسبت به سکه) حباب سکه نسبت به روز گذشته کمی افزایش داشته است. در حال حاضر هر قطعه سکه هفت میلیون و ۹۵۰ هزار تومان دارای حباب است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روند قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • زلزله در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ترکید؟
  • زلزله در بازار طلا و سکه؛ حباب سکه ترکید؟
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • روند کاهشی قیمت طلا و سکه ادامه دارد/ کاهش تقاضا برای خرید طلا در بازار
  • رمز تثبیت قیمت سکه در بازار
  • ◄ گرانی بلیت هواپیما و کاهش 30 درصدی عرضه بلیت
  • کاهش قیمت سکه و طلا/ التهابی در بازار نیست
  • ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
  • معمای تقاضای خودرو