Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-03-29@06:22:47 GMT

سود ۳۲ درصدی صاحبان سهام

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۲۹۹۰

بسیاری از افراد زمانی که پولی بیش از نیاز روزمره‌شان به دست می‌آورند یا جمع می‌کنند، به فکر ایجاد سرمایه‌گذاری، حفظ ارزش پول و ایجاد ارزش افزوده از آن می‌افتند که هر کس به فراخور درک و علاقه خود از اقتصاد، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گزارش صدای ایران از ایسنا، در میان موقعیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری، در شرایطی که کشور در معرض جریانات سیاسی و اقتصادی خاصی قرار می‌گیرد، علاقه مردم به بازارهای مالی و اسکناس و سکوک افزایش پیدا می‌کند؛ همانطور که در سال گذشته بسیاری از افراد در پی افزایش قیمت دلار برای خرید این ارز به بازار هجوم بردند و حتی خرید ارز توسط مردم در سال جاری نیز ادامه یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حال آن‌که بررسی روند سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، نشان می‌دهد کسانی که تحت تاثیر این هیجانات قرار نگرفتند و به جای دلار و سکه در بازار بورس سرمایه‌گذاری کردند، سود خوبی به جیب زدند، اما خریداران دلار و سکه ناکام ماندند.

دلار پایین کشید
در روزهای پایانی سال گذشته، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان می‌خریدند.
اما در همان ماه‌های ابتدایی امسال، قیمت ارز باز هم با افزایش همراه شد؛ به طوری که در ابتدای اردیبهشت ماه، قیمت هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی به ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان و یورو به ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.
یک ماه بعد، قیمت ارز در همان حدود باقی ماند و این صرافی‌ها، دلار آمریکا را به قیمت ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان و یورو را ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان فروختند.
اما پس از آن قیمت ارز رفته رفته کاهش یافت تا جایی که در روزهای ابتدایی تیرماه قیمت هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان و یورو ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان است.
این در حالی است که برخی از دلالان بازار ارز معتقد بودند که نرخ دلار در سال جاری با رشد قابل توجهی همراه خواهد بود، اما با کنترل بازار توسط نهادهای مربوطه این امر اتفاق نیفتاد.
بررسی قیمت ارز از ابتدای سال جاری تا تیرماه نشان از آن دارد که افرادی که در این مدت اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کرده‌اند، نه تنها سودی شامل حالشان نشده، بلکه اندکی نیز ضرر کرده‌اند.
با توجه به قیمت ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومانی دلار در ابتدای سال نسبت به قیمت ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان امروز، قیمت این ارز در این مدت کاهش سه درصدی داشته و عملاً بازدهی این بازار برای سرمایه‌گذاران آن منفی سه درصد بوده است.

وضع سکه‌ای‌ها تغییری نکرد
از سوی دیگر، در روزهای پایانی سال گذشته قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید به چهار میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید و هر سکه طرح قدیم با قیمت چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد؛ نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب، دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.
با ورود به ماه دوم سال جاری، قیمت سکه با افزایش همراه بود و هر سکه طرح جدید چهار میلیون و ۸۵۵ هزار تومان و طرح قدیم چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
از سوی دیگر نیم سکه نیز به قیمت دو میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و ربع سکه هم یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.
قیمت سکه در روزهای نخستین ماه سوم سال، تغییر چندانی نسبت به اردیبهشت ماه نداشت؛ به طوریکه قیمت هر سکه طرح جدید چهار میلیون و ۸۱۰ هزار تومان و طرح قدیم چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود؛ نیم سکه و ربع سکه نیز با نرخ‌های دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و یک میلیون و ۷۴۰ هزار تومان خرید و فروش شدند.
اما از روزهای پایانی خردادماه قیمت دلار و سکه کاهش یافت و در نخستین روز تیر ماه، هر سکه طرح جدید به قیمت چهار میلیون و ۶۴۵ هزار تومان و طرح قدیم چهار میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید.
قیمت نیم سکه در این روز دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود.
قیمت سکه در ابتدای سال جاری و پس از گذشت سه ماه نیز، ثابت بود و عملا سرمایه‌گذاران در این بازار چیزی عایدشان نشد، از سوی دیگر قیمت سکه در ادامه نیز کاهشی بود و ضرر بیشتری را متوجه خریداران کرد.

سود ۳۲ درصدی صاحبان سهام
اما اوضاع بورس در این مدت متفاوت از سایر بازارهای مالی بود؛ به طوریکه در آخرین روز کاری سال گذشته شاخص کل بورس با رشد پر شتاب قیمت‌ها تا رقم ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحدی رسیده بود و در ادامه در سال جاری نیز این شاخص توانست با سرعت بالایی رشد کند و برای اولین بار در تاریخ کانال ۲۰۰ هزار واحدی را پشت سر بگذارد.
بر اساس گزارش ایسنا، در آخرین روز کاری فصل بهار امسال نماگر اصلی بورس توانست تا ۲۳۴ هزار و ۸۷۹ واحد پیش رود که این رقم رکورد جدیدی به حساب می‌آید اما این رکورد نه به دلیل رشد تولید شرکت‌ها بلکه به دلیل ارزش جایگزینی دارایی‌ها بود.
در نتیجه در مدت سه ماه بهار امسال شاخص بازده نقدی و قیمتی بورس تهران ۵۶ هزار و ۲۲۰ واحد رشد کرد و سبب شد که سرمایه‌گذاران بورسی به طور متوسط ۳۲ درصد رشد داشته باشند.
البته طبیعی است که بازده‌های عنوان شده متوسط بازده‌هاست و بسیاری از سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای بورسی که به طور مستقیم وارد معاملات شدند، زیان کردند.
به این ترتیب، افرادی که در سه ماهه نخست سال با اطلاعات درست نسبت به خرید سهام بورسی اقدام کردند، توانستند در این بازار سود خوبی کنند، اما برای خریداران دلار و سکه درامدی حاصل نشد و حتی ضرر هم کردند.
این موضوعی است که بارها مسئولان تاکید کرده بودند که بازار ارز و سکه ریسک بالایی دارد و محل خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست، اما برخی افراد بی تفاوت نسبت به این قضیه وارد این بازار شده و طبیعتا ضرر کردند.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: سهام دلار طلا سکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۲۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار، سکه و طلا در بازار سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳

 به گزارش تابناک، بازار امروز شاهد شیب نزولی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.

آخرین نرخ اونس طلا

هر اونس طلا، امروز به ۲،۱۷۱ (دو هزار و یکصد و هفتاد و یک) دلار رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۰۴ درصدی داشته است.

آخرین نرخ گرم طلا ۱۸ عیار

قیمت طلا کاهش یافت و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳،۲۰۴،۳۰۰ (سه میلیون و دویست و چهار هزار و سیصد) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۱.۷ درصدی داشته است.

آخرین نرخ مثقال طلا ۱۸ عیار

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با کاهش ۲.۰۱ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۳،۸۸۰،۰۰۰ (سیزده میلیون و هشتصد و هشتاد هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ دلار مبادله‌ای

قیمت دلار مبادله ای، امروز به ۴۳،۴۷۲ (چهل و سه هزار و چهارصد و هفتاد و دو) تومان رسید که نسبت به روز قبل، بدون تغییر است.

قیمت یورو مبادله‌ای امروز

یورو مبادله‌ای امروز با افزایش ۰.۲۸ درصدی، از ۴۶،۹۸۰ (چهل و شش هزار و نهصد و هشتاد) تومان به ۴۷،۱۱۲ (چهل و هفت هزار و یکصد و دوازده) تومان رسید.

قیمت پوند امروز

پوند امروز با کاهش ۱.۴۳ درصدی، از ۷۷،۷۹۳ (هفتاد و هفت هزار و هفتصد و نود و سه) تومان به ۷۶،۷۰۰ (هفتاد و شش هزار و هفتصد) تومان رسید.

قیمت درهم امارات مبادله‌ای امروز

درهم امارات مبادله‌ای در بازار داخلی هم ۱۱،۸۳۷ (یازده هزار و هشتصد و سی و هفت) تومان قیمت خورد.

آخرین نرخ دینار عراق

دینار عراق در بازار داخلی هم ۴۶ (چهل و شش) تومان قیمت خورد.

آخرین نرخ لیر ترکیه

لیر ترکیه، امروز به ۱،۸۸۵ (یک هزار و هشتصد و هشتاد و پنج) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۱.۵۹ درصدی داشته است.

قیمت دلار کانادا امروز

دلار کانادا امروز با کاهش ۲.۸۹ درصدی، از ۴۵،۸۹۰ (چهل و پنج هزار و هشتصد و نود) تومان به ۴۴،۶۰۰ (چهل و چهار هزار و ششصد) تومان رسید.

آخرین نرخ دلار استرالیا

همچنین دلار استرالیا با کاهش ۱ درصدی نسبت به روز قبل، ۳۹،۶۵۰ (سی و نه هزار و ششصد و پنجاه) تومان معامله شد.

آخرین نرخ سکه امامی

قیمت سکه امامی به ۳۸،۸۵۰،۰۰۰ (سی و هشت میلیون و هشتصد و پنجاه هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۶۵ درصدی داشته است.

آخرین نرخ نیم سکه

نیم سکه، امروز به ۲۳،۲۰۰،۰۰۰ (بیست و سه میلیون و دویست هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۸۷ درصدی داشته است.

آخرین نرخ ربع سکه

همچنین ربع سکه با کاهش ۱.۳۸ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۴،۴۰۰،۰۰۰ (چهارده میلیون و چهارصد هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ سکه گرمی

همچنین هر سکه گرمی بدون تغییر نسبت به روز قبل، ۷،۰۰۰،۰۰۰ (هفت میلیون) تومان معامله شد.

منبع: دنیای اقتصاد
 

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت ارز دلار سکه طلا یورو در بازار امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمایه
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمای
  • کاهش ۵۰ درصدی سود سهام عدالت روندسرمایه گذاری را نزولی کرد
  • این بازار گزینه مهم سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۳!
  • این بازار سال ۱۴۰۳به گزینه مهم سرمایه‌گذاران بدل شد / کدام بازار سود بیشتری دارد؟
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳
  • دولت عربستان یک میلیارد دلار به شرکت خودروسازی لوسید تزریق کرد